10-3-2003
Beantwoording vragen VSP over snelheidsvertragende maatregelen
Noordvliet N.Z.
Op 27 januari 2003 heeft de fractie van de Verenigde Senioren Partij
(VSP) schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en
wethouders gesteld over snelheidsremmende maatregelen op de Noordvliet
N.Z. in Maassluis. Het college heeft deze vragen als volgt beantwoord:
U stelt dat deze maatregelen ten koste zijn gegaan van 6 parkeerplaatsen, waar niet iedereen blij mee zou zijn. De aangebrachte sluizen worden door jeugdige chauffeurs gebruikt om er zo snel mogelijk doorheen te rijden en palen worden omver gereden door het vrachtverkeer. Al met al zouden de genomen maatregelen de leefbaarheid van de bewoners van de Noordvliet niet of nauwelijks verbeteren. De snelheid van het autoverkeer zou nauwelijks zijn verminderd. De maatregelen zoals ze zijn uitgevoerd zijn in nauw overleg met het bewonerscomité Verlengde Noordvliet tot stand gekomen. Als wijze van evaluatie heeft het comité eind 2002 een enquête onder de bewoners gehouden over de bevindingen van de herinrichting van de Noordvliet N.Z. In een gesprek met wethouder Keijzer zijn de bevindingen besproken. Uit de evaluatie blijkt dat de herinrichting een positief effect heeft op het verlagen van de snelheid op de Noordvliet N.Z. Hiermee wordt een wezenlijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van het leef- en woonklimaat van de Noordvliet N.Z.
Daarnaast stelt u dat de Noordvliet als sluiproute naar de snelweg zou
worden gebruikt en het toepassen van een 30 km-zone alleen zou niet
genoeg zijn. Waarbij u de vraag stelt: Waarom het andere deel van het
verkeersbesluit van 3 juni 1999 niet is toegepast, namelijk het
aanbrengen van de borden alleen bestemmingsverkeer. Wat duidelijk zou
staan in dit verkeersbesluit.
Het verkeersbesluit van 3 juni 1999 regelde echter alleen het
aanwijzen van de Noordvliet N.Z. als 30 km-gebied. De wetgeving
bepaalt dat straten als 30 km-gebied kunnen worden aangewezen als zij
een functie hebben voor het verkeer dat aldaar zijn herkomst of
bestemming heeft. Dit is dan ook als grondslag in het verkeersbesluit
verwoord.
Het bewonerscomité heeft tijdens het gesprek te kennen gegeven dat het
doorgaande (vracht)verkeer echter nog wel voor ergernissen zorgt, in
de zin van de hoeveelheid verkeer in de straat. Het college heeft in
zijn vergadering van 18 februari 2003 dan ook besloten om op de
Noordvliet N.Z. alleen bestemmingsverkeer toe te staan, ten einde dit
verkeer te weren en daarmee de leefbaarheid nog meer te vergroten. Dit
besluit zal bekrachtigd worden door het nemen van een verkeersbesluit
voor het afsluiten van de Noordvliet N.Z. (vanaf huisnummer 61 tot
159) door middel van het plaatsen van een bord C12, gesloten voor alle
motorvoertuigen, met onderbord 0502 uitgezonderd bestemmingsverkeer.