PARKEERNOTA 2003: 'PARKEREN, EEN KWESTIE VAN KIEZEN'
Het college van burgemeester en wethouders heeft de Parkeernota 2003: 'Parkeren, een kwestie van kiezen', vrijgegeven voor inspraak. Deze nota beschrijft het nieuwe beleid van gemeente Utrecht op het gebied van parkeren in Utrecht.
Om Utrecht in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden, zijn maatregelen nodig die het parkeren in goede banen leiden. Uitgangspunt van de Parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' is dat Utrecht bereikbaar blijft. Dat betekent dat schaarse parkeerruimte in de stad vooral bestemd is voor bewoners, hun bezoekers en bedrijven. Voor dit noodzakelijke autoverkeer wil het college aan de oostkant van de binnenstad parkeergarages bouwen. Zo start voor de zomer de bouw van de parkeergarage Grifthoek en is het Voorlopig Ontwerp voor de garage onder het Lucasbolwerk klaar. De haalbaarheid van garages onder het Spoorwegmuseum en het Ledig Erf/Vaartsche Rijn wordt onderzocht.
Voor het niet-noodzakelijke autoverkeer, zoals woon-werkverkeer, bouwt Utrecht aan de rand van de stad transferia: De Uithof, Hooggelegen, Lage Weide en in Utrecht Noordoost In deze transferia kan de auto tegen een laag tarief worden geparkeerd. Met snel openbaar vervoer kan men van het transferium naar de uiteindelijke bestemming.
Wie met de auto naar Utrecht komt, kan dus kiezen voor een goedkope plaats in een transferium aan de rand van de stad of voor een duurdere plek in een parkeergarage aan de rand van het centrum of op straat.
Sommige maatregelen uit de Parkeernota kosten geld, terwijl andere maatregelen geld opleveren. Het totale pakket van maatregelen brengt over een periode van 15 jaar EUR 32 miljoen op. Dit geld wordt gestort in het Fonds Bereikbaarheid en wordt dus ingezet voor verbetering van de bereikbaarheid van de stad (met name aan de westkant van Utrecht).
In een aantal wijken is in de afgelopen jaren al betaald parkeren ingevoerd. Om ook in de toekomst te kunnen inspelen op parkeerproblemen, wordt in de Parkeernota voorgesteld om de hele stad Utrecht aan te wijzen als gebied waar betaald parkeren kan worden ingevoerd. In de praktijk zal alleen in gebieden waar parkeren een probleem is, onderzocht worden of betaald parkeren ook daadwerkelijk moet worden ingevoerd. Dat zal gebeuren door de parkeerdruk te meten, te luisteren naar signalen uit buurt en door kentekenonderzoeken te houden.
Omdat in de binnenstad de ruimte het schaarst is, blijft parkeren in het centrum het duurst. Verder van het centrum af wordt het parkeren steeds goedkoper. In de Parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' stelt gemeente Utrecht voor om drie afzonderlijke gebieden ('schillen') met elk hun eigen parkeerregime in te voeren. In elke schil gaan de tarieven van de parkeervergunningen omhoog tot het niveau van de kostprijs. De gemeente maakt dus geen winst op de parkeervergunningen van bewoners. Op kortparkeren maakt gemeente Utrecht winst die wordt ingezet voor de bouw van parkeergarages en het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad. Zodra gestart wordt met de bouw van de parkeergarage aan het Lucasbolwerk, naar verwachting medio 2005, gaan de parkeertarieven omhoog.
Naast de tarieven spelen in het parkeerbeleid van gemeente Utrecht ook de parkeertijden een rol. In de Parkeernota staat het voorstel om in de binnenstad het betaald parkeren uit te breiden naar venstertijden van 07.00 uur 's-morgens tot 03.00 uur 's-nachts. In de eerste schil verandert er niets en in de tweede schil worden de tijden verkort tot 21.00 uur. Verder stelt de gemeente voor in de binnenstad ook op zondagen van 12.00 uur tot 17.00 uur betaald parkeren in te voeren.
Ook de handhaving van het parkeerbeleid wordt verbeterd. Zo zal bijvoorbeeld worden onderzocht of bij hardnekkige wanbetalers de wielklem kan worden ingezet als handhavingmaatregel
In december 2001 is de Parkeernota besproken in de raadscommissie. Bij deze behandeling bleek dat een meerderheid van de fracties vraagtekens plaatste bij het huidige systeem van vergunningparkeren. Vooral de olievlekwerking (de verplaatsing van parkeerdruk naar aangrenzende woonwijken) was toen punt van aandacht. Uit aanvullend onderzoek naar alternatieve parkeervergunningsystemen blijkt dat het probleem van olievlekwerking alleen te voorkomen is door in een keer in de hele stad betaald parkeren in te voeren. Het college kiest hier niet voor. In de Parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' zijn de resultaten van dit onderzoek opgenomen.
Inspraak
Om inwoners en ondernemers van de stad de kans te geven zich uit te spreken over het nieuwe parkeerbeleid, is gekozen voor een brede aanpak van het inspraaktraject.
* zaterdag 22 maart: inloopbijeenkomst voor inwoners en ondernemers van Utrecht van 12.00 uur - 15.00 uur.
* dinsdag 25 maart: inloopbijeenkomst voor inwoners en ondernemers van Utrecht van 17.00 uur - 20.00 uur.
Daarnaast worden voor ondernemersverenigingen en belangenorganisaties in april twee forumavonden gehouden.
De Parkeernota en reactieformulieren zijn voor belangstellenden te verkrijgen bij de wijkbureaus en aan de informatiebalie van het stadhuis. De Parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' is ook te downloaden via www.utrecht.nl/parkeernota waar ook inspraakformulieren te vinden zijn.
Noot voor de media:
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met, Casper van Riet, Bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.
Utrecht, 10 maart 2003