IP/03/350
Brussel, 10 maart 2003
Commissie keurt partnerschap tussen British Airways en SN Brussels
Airways goed
De Europese Commissie heeft de samenwerkingsovereenkomst tussen
British Airways en SN Brussels Airlines goedgekeurd voor een periode
van zes jaar. De overeenkomst zal voordelen opleveren voor de
consument, met name doordat passagiers van SN toegang krijgen tot het
langeafstandsnetwerk van BA. Op de enige route waar de alliantie de
concurrentie zou hebben uitgeschakeld - de route Brussel-Manchester
-hebben de luchtvaartmaatschappijen toezeggingen gedaan om de
keuzemogelijkheden voor de consument veilig te stellen.
Op 25 juli 2002 hebben British Airways (BA) en SN Brussels Airways
(SN) bij de Commissie een aantal samenwerkingsovereenkomsten aangemeld
met het verzoek om een vrijstelling op grond van artikel 81, lid 3,
van het Verdrag.
Allianties tussen luchtvaartmaatschappijen leveren meestal voordelen
op voor de consument, maar de toezichthouders moeten er over waken dat
zij de concurrentie op bepaalde routes niet uitschakelen.
Dankzij deze overeenkomst zullen BA en SN op hun respectieve netwerken
kunnen samenwerken wat betreft prijszetting, vluchtschema's en
capaciteit.
Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat de netwerken van de
partijen grotendeels complementair zijn en dat de samenwerking op hun
netwerken de consumenten voordelen zal opleveren. Met name krijgen de
passagiers van SN dankzij de overeenkomst toegang tot een
langeafstandsnetwerk, terwijl passagiers van BA gemakkelijker toegang
zullen krijgen tot de Afrikaanse bestemmingen van SN.
Overlappende routes
De Commissie keek bij haar onderzoek vooral naar de impact van de
alliantie op de routes Brussel-Londen en Brussel-Manchester, waar
zowel BA als SN actief zijn.
Op de route Brussel-Londen zal de alliantie weliswaar een aanzienlijke
impact hebben, maar toch zal de concurrentie er niet worden
uitgeschakeld; BA en SN hebben er nog steeds te maken met bmi en
Eurostar, twee sterke concurrenten. Bmi heeft zeven dagelijkse
vluchten vanuit London Heathrow en is lid van de STAR-alliantie.
Eurostar heeft acht dagelijkse verbindingen Brussel en London Waterloo
en is een concurrerend alternatief voor zowel zakelijke als
toeristische reizigers. De Commissie hield ook rekening met de vijf
dagelijkse vluchten die VLM op weekdagen - vanaf 30 maart 2003 in
codesharing met Virgin Express - aanbiedt tussen Brussel en Londen
City. Ook deze vluchten zullen waarschijnlijk een vorm van
concurrentiedruk op de partijen zijn.
Uit het onderzoek bleek voorts dat de concurrentiebeperkende effecten
van de alliantie vooral op de route Brussel-Manchester te voelen
zouden zijn; op die route bedraagt het gecumuleerde marktaandeel van
de partijen bijna 100%. Voorts zijn er op de luchthaven van Zaventem
tijdens piekperiodes ook capaciteitsbeperkingen, die een nieuwkomer
zouden kunnen beletten om deze markt te betreden.
Om de mededingingsbezwaren weg te nemen die de Commissie had geformuleerd bij haar initiële onderzoek, hebben de maatschappijen toegezegd om op de luchthaven van Zaventem voldoende slots beschikbaar te stellen zodat een nieuwkomer drie dagelijkse vluchten naar Manchester kan aanbieden, mochten deze slots niet beschikbaar zijn via de normale procedure voor toewijzing van slots. De partijen bieden samen zeven dagelijkse vluchten aan op deze route en volgens de Commissie zou een concurrent die drie dagelijkse vluchten op deze route aanbiedt, beide partijen voldoende in toom kunnen houden.
Achtergrond
Op 10 december 2002 heeft de Commissie een samenvatting van de
overeenkomst bekendgemaakt in het Publicatieblad^(1)
.
De overeenkomst was aangemeld op grond van Verordening 3975/87. Een en
ander houdt in dat wanneer de Commissie binnen 90 dagen na de
bekendmaking in het Publicatieblad geen bezwaar maakt, de operatie
automatisch is vrijgesteld voor een maximumperiode van zes jaar. De
periode van 90 dagen verstreek op 10 maart 2003 zonder dat de
Commissie ernstige twijfel had geformuleerd.
(1)
PB C 306 van 10.12.2002, blz. 4. Ook te vinden onder: HYPERLINK
"http://europa.eu.int/eur-lex/nl/archive/2002/c_30620021210nl.html" \l
"PB C 306"
http://europa.eu.int/eur-lex/nl/archive/2002/c_30620021210nl.html