AutoRai

10-3-2003

De nieuwe kodaFabia RS: sportieve topper met dieselmotor

Op de autosalon van Genève debuteert een bijzondere koda: de Fabia RS. Dit snelle topmodel van de Fabia-reeks heeft een dieselmotor onder de kap en is daardoor een opvallende nieuwkomer in het segment van de compacte sportievelingen.

Bovendien vormt de kodaFabia RS de basis voor een andere nieuwe Fabia, de WRC, die eveneens in Genève voor het eerst is te zien. Het koda Motorsport Team hoopt dit nieuwe rallykanon vanaf het vierde kwartaal van dit jaar in het Wereldkampioenschap Rally (WRC) in te zetten.

De 1.9 TDI PD-motor is een ideale krachtbron voor de Fabia RS. Het maximum vermogen van 96 kW/130 pk bij 4.000 toeren is al indrukwekkend, maar het is met name het koppel van 310 Nm bij slechts 1.900 toeren dat sportieve automobilisten zal aanspreken. In combinatie met de zesversnellingsbak is er in de Fabia RS in feite nooit een tekort aan trekkracht. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 9,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 204 km/h.

Zo gul als de 1.9 TDI PD is met prestaties, zo zuinig gaat hij om met brandstof, zoals het een diesel betaamt. Met een gemiddeld verbruik van slechts 5,6 l/100 km toont de Fabia RS zich ook aan de pomp een sportieveling. De fraaie combinatie van goede prestaties met een gunstige brandstofeconomie is voor een groot deel te danken aan hoogstaande technische details zoals directe hogedrukinspuiting met pompverstuivers en een turbolader met variabele geometrie.

Vanzelfsprekend zijn in- en exterieur van de kodaFabia RS aangepast aan het sportieve karakter. Aan de buitenzijde vallen de forsere bumpers op, waarin zowel voor als achter spoilers zijn geïntegreerd. Het prominente exemplaar aan de voorzijde is voorzien van forse mistlampen. Drie grote luchtinlaten zorgen voor de toevoer van koele lucht naar de remmen en het koelsysteem. Via de sleuven aan de zijkant van de bumper/spoilercombinatie kan warme lucht ontsnappen.

Bovenaan de achterklep prijkt een dakspoiler en de uitlaat is voorzien van een roestvrijstalen eindstuk. Verder beschikt de Fabia RS over 16-inch lichtmetalen velgen die zijn afgeleid van de Octavia RS-velgen. Een ander kenmerk van de sportieve kodas zijn de groene remklauwen, die door de wielspaken heen zijn te zien. In het koda-logo in de grille is de RS-aanduiding verwerkt.

In het interieur vallen meteen de sportieve voorstoelen op, waarvan de middenbanen zijn bekleed met zwarte en de zijwangen met lichtgrijze Cross-Tuck stoffen bekleding. De stoelen bieden extra ondersteuning, zonder oncomfortabel te zijn. Op de hoofdsteunen is het RS-logo aangebracht. Sportief zwart, dat rustig is voor de ogen en daardoor de bestuurder niet afleidt, is de belangrijkste interieurkleur. Zowel het dashboard, de dakhemel als de zijstijlen zijn uitgevoerd in Onyx black. Het driespaaks sportstuur, de versnellingspookknop en de handremhendel zijn bekleed met leer. Andere karakteristieke RS-details: de zilverkleurige achtergrond van de dashboardinstrumenten, roestvrijstalen pedalen met antislip pads alsmede vloermatten en dorpellijsten met het RS-logo.

Het onderstel van de kodaFabia RS is met 15 millimeter verlaagd. Schijfremmen rondom zijn standaard, waarbij de voorste exemplaren geventileerd zijn. Ook is elke Fabia RS voorzien van ABS en ASR. De uitrusting omvat verder onder andere airbags voor bestuurder en voorpassagier, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen voorin en radiovoorbereiding met acht luidsprekers. Op de optielijst staan onder meer zijairbags voorin, ESP, airco en xenon koplampen. De Fabia RS komt in vier kleuren: Diamond Silver metallic, Lemon Yellow, Corrida Red en Black Magic parelmoer. Prijzen en Nederlandse introductiedatum zijn nog niet bekend.