10-3-2003
De nieuwe kodaFabia RS: sportieve topper met dieselmotor
Op de autosalon van Genève debuteert een bijzondere koda: de Fabia RS.
Dit snelle topmodel van de Fabia-reeks heeft een dieselmotor onder de
kap en is daardoor een opvallende nieuwkomer in het segment van de
compacte sportievelingen.
Bovendien vormt de kodaFabia RS de basis voor een andere nieuwe Fabia,
de WRC, die eveneens in Genève voor het eerst is te zien. Het koda
Motorsport Team hoopt dit nieuwe rallykanon vanaf het vierde kwartaal
van dit jaar in het Wereldkampioenschap Rally (WRC) in te zetten.
De 1.9 TDI PD-motor is een ideale krachtbron voor de Fabia RS. Het maximum vermogen van 96 kW/130 pk bij 4.000 toeren is al indrukwekkend, maar het is met name het koppel van 310 Nm bij slechts 1.900 toeren dat sportieve automobilisten zal aanspreken. In combinatie met de zesversnellingsbak is er in de Fabia RS in feite nooit een tekort aan trekkracht. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 9,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 204 km/h.
Zo gul als de 1.9 TDI PD is met prestaties, zo zuinig gaat hij om met brandstof, zoals het een diesel betaamt. Met een gemiddeld verbruik van slechts 5,6 l/100 km toont de Fabia RS zich ook aan de pomp een sportieveling. De fraaie combinatie van goede prestaties met een gunstige brandstofeconomie is voor een groot deel te danken aan hoogstaande technische details zoals directe hogedrukinspuiting met pompverstuivers en een turbolader met variabele geometrie.
Vanzelfsprekend zijn in- en exterieur van de kodaFabia RS aangepast aan het sportieve karakter. Aan de buitenzijde vallen de forsere bumpers op, waarin zowel voor als achter spoilers zijn geïntegreerd. Het prominente exemplaar aan de voorzijde is voorzien van forse mistlampen. Drie grote luchtinlaten zorgen voor de toevoer van koele lucht naar de remmen en het koelsysteem. Via de sleuven aan de zijkant van de bumper/spoilercombinatie kan warme lucht ontsnappen.
Bovenaan de achterklep prijkt een dakspoiler en de uitlaat is voorzien
van een roestvrijstalen eindstuk. Verder beschikt de Fabia RS over
16-inch lichtmetalen velgen die zijn afgeleid van de Octavia
RS-velgen. Een ander kenmerk van de sportieve kodas zijn de groene
remklauwen, die door de wielspaken heen zijn te zien. In het koda-logo
in de grille is de RS-aanduiding verwerkt.
In het interieur vallen meteen de sportieve voorstoelen op, waarvan de
middenbanen zijn bekleed met zwarte en de zijwangen met lichtgrijze
Cross-Tuck stoffen bekleding. De stoelen bieden extra ondersteuning,
zonder oncomfortabel te zijn. Op de hoofdsteunen is het RS-logo
aangebracht. Sportief zwart, dat rustig is voor de ogen en daardoor de
bestuurder niet afleidt, is de belangrijkste interieurkleur. Zowel het
dashboard, de dakhemel als de zijstijlen zijn uitgevoerd in Onyx
black. Het driespaaks sportstuur, de versnellingspookknop en de
handremhendel zijn bekleed met leer. Andere karakteristieke
RS-details: de zilverkleurige achtergrond van de
dashboardinstrumenten, roestvrijstalen pedalen met antislip pads
alsmede vloermatten en dorpellijsten met het RS-logo.
Het onderstel van de kodaFabia RS is met 15 millimeter verlaagd.
Schijfremmen rondom zijn standaard, waarbij de voorste exemplaren
geventileerd zijn. Ook is elke Fabia RS voorzien van ABS en ASR. De
uitrusting omvat verder onder andere airbags voor bestuurder en
voorpassagier, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen voorin
en radiovoorbereiding met acht luidsprekers. Op de optielijst staan
onder meer zijairbags voorin, ESP, airco en xenon koplampen. De Fabia
RS komt in vier kleuren: Diamond Silver metallic, Lemon Yellow,
Corrida Red en Black Magic parelmoer. Prijzen en Nederlandse
introductiedatum zijn nog niet bekend.