10-3-2003
Sportieve kant van koda centraal op autosalon van Genève
Op de meer dan duizend vierkante meter grote koda-stand in Genève
staan twee sportieve nieuwkomers in het middelpunt van de
belangstelling: de Fabia WRC en de Fabia RS.
Het koda Motorsport Team verwacht dat de Fabia WRC in het vierde
kwartaal van dit jaar in het Wereldkampioenschap Rally (WRC)
debuteert. Als basis voor dit nieuwe rallykanon diende de Fabia RS,
die ook in Genève voor het eerst is te zien. Dit snelle topmodel van
de Fabia-reeks heeft een 1.9 TDI PD/96 kW-motor onder de kap en is
daardoor een opvallende nieuwkomer in het segment van de compacte
sportievelingen. Ander Fabia dieselnieuws betreft de komst van de
Fabia 1.4 TDI PD/55 kW.
De Fabia WRC is de opvolger van de Octavia WRC, die van koda een
geduchte deelnemer aan het Wereldkampioenschap Rally maakte. Net zoals
de andere autos in het WRC is de Fabia WRC voorzien van een
viercilinder 2.0 turbomotor. Deze is afgeleid van de 1.8T 20V-motor,
bekend uit de Octavia. Ook het maximum vermogen van zon 221 kW (300
pk) is bij alle WRC-autos vrijwel gelijk, omdat de doorsnede van de
luchtinlaat op de turbolader niet groter mag zijn dan 34 millimeter.
De Fabia WRC is voorzien van een semi-automatische zesversnellingsbak
en vierwielaandrijving.
Met een vermogen van 96 kW/130 pk kan de Fabia RS niet tippen aan de
kracht van zijn indrukwekkende WRC-broer, maar dat neemt niet weg dat
de 1.9 TDI PD-motor zeer sterk is voor een auto uit de compacte
klasse. Bovendien blinkt de RS uit door zijn forse koppel van 310 Nm,
dat reeds bij 1.900 toeren paraat is. Als enige Fabia beschikt de RS,
die er alleen als hacthback is, over een handgeschakelde
zesversnellingsbak. De Fabia RS snelt desgewenst in 9,6 seconden van 0
naar 100 km/h en haalt een top van 204 km/h. Het gemiddeld verbruik
blijft desalniettemin beperkt tot 5,6 l/100 km. Nog zuiniger is de
nieuwe Fabia 1.4 TDI PD/55 kW, die aan het einde van dit jaar naar
Nederland komt. Deze soepele driecilinder met balansas neemt genoegen
met gemiddeld slechts 4,4 l/100 km (ofwel bijna 1 op 23!)
Met de introductie van de nieuwe motoren zijn de keuzemogelijkheden binnen de Fabia-reeks ongekend groot voor de compacte klasse. Ga maar na: er zijn drie carrosserievarianten (hatchback, sedan en combi), vijf uitrustingsniveaus (Classic, Ambiente, Comfort, Elegance en RS), vijf benzinemotoren (1.2 HTP/40 kW, 1.2 12V HTP/47 kW, 1.4/55 kW, 1.4/74 kW en 2.0/85 kW), vier diesels (1.9 SDI/47 kW, 1.4 TDI PD/55 kW, 1.9 TDI PD/74 kW en 1.9 TDI PD/96 kW) en drie versnellingsbakken (handgeschakeld met 5 of 6 versnellingen en 4-traps automaat).
Ook de andere koda-modellen, de Octavia en de Superb, zijn in zo goed
als alle varianten in Genève aanwezig, waardoor goed is te zien hoe
uitgebreid het koda-aanbod is. Vierwielaandrijving, snelle
turbobenzinemotoren, zuinige en krachtige diesels met
pompverstuivertechniek en uiterst luxueuze Laurin & Klement-versies:
de Geneefse koda-stand is niet voor niets meer dan duizend vierkante
meter groot.