Gemeente Barendrecht

Verslag van de openbare vergadering van de commissie Samenlevingszaken, gehouden op maandag 10 maart 2003 in het gebouw van Woningbouwvereniging Patrimonium te Barendrecht

Aanwezig
: mevrouw C.W. Righolt-Dam (voorzitter), de heer F. van Bodegraven, de heer A. Luijendijk (CDA), de heer C. Versendaal, de heer A. van Wingerden (SGP/ChristenUnie), de heer M.H.J. van Kruijsbergen (GroenLinks), de heer J.T. IJzerman (D66), mevrouw S.J.A. Ter Borg, de heer S. Zuurbier (VVD), mevrouw A. Feenstra-Keijzer, de heer D. Vermaat, (PvdA) (leden).

Voorts aanwezig
: mevrouw C.G.I. Orsel (commissiegriffier), mevrouw G. Figge (griffier), wethouder G.A.C. Schoehuizen, mevrouw M. van Mierlo (SWOC), mevrouw H.E.G. de Beij (notulist).

Afwezig
: mevrouw M.Th. van Wilgenburg-Beernink, de heer S. Kelder, de heer A. Aarssen.


1. Opening

De voorzitter
opent de vergadering, heet de aanwezigen welkom en maakt excuses voor de verspreide verzending van de stukken.


2. Mededelingen

a. inventarisatie insprekers

De heer Ruisen (gymnastiekvereniging) heeft zich aangemeld als inspreker.

b. inventarisatie rondvraag

De heer Zuurbier, de heer Van Wingerden en mevrouw Feenstra willen gebruik maken van de rondvraag.

c. vaststellen agenda

De voorzitter
stelt voor de punten 10, 11, en 12A (Driesprong) na punt 5 te behandelen.

De leden van de commissie gaan hiermee akkoord.

d. actualiteiten

De voorzitter
deelt mee dat via de griffie een brief is ontvangen van de heer De Graaf met vragen over het onderwijs. De griffier zal dit verder afhandelen.

Over de ter inzage liggende stukken vraagt de voorzitter of de commissie prijs stelt op een presentatie van de politie (wijkplan en districtsjaarplan).

De commissie laat weten graag een presentatie van de politie te willen.


3. Mededelingen vanuit het college van burgemeester en wethouders

De heer Schoehuizen
herinnert aan de forse stroomstoringen in december. Door de burgemeesters van Albrandswaard en Barendrecht is gesproken met de Raad van Bestuur van Eneco. Eneco heeft de problemen erkend. Eneco heeft aangegeven dat in verband met de bouw van het transformatiehuis Zuidwijk er twee verdeelstations en twee aanleverende hoogspanningsleidingen zullen komen. Dierenstein en Carnisselande worden qua stroomlevering gescheiden. De raad zal een uitnodiging van Eneco ontvangen voor de opening. Met RHHR zijn goede afspraken gemaakt over stroomstoringen.

Daarnaast deelt de heer Schoehuizen mee dat er een derde bijeenkomst is geweest van de Raad van Toezicht eerste lijn. Met betrekking tot de lening die is verstrekt aan het multifunctionele centrum, is er controle op rechtmatigheid doelmatigheid. Dit wordt uitgevoerd door de afdelingen SWOC en Financiën.


4. Vaststelling van de notulen van de commissie Samenlevingszaken van 3 februari 2003 en actielijst maart 2003

De heer IJzerman
merkt op dat op pagina 4 (5e^ alinea) moet staan: "De heer IJzerman bestrijdt dat een verbod op het gebruik van alcohol in combinatie met overlast geld kost."

De heer Van Vugt
geeft aan dat op pagina 10 (6e regel van onder) moet staan: de heer Kompanje.

Na opname van deze wijzigingen wordt het verslag vastgesteld

Er zijn geen opmerkingen naar aanleiding van het verslag.

Actiepuntenlijst

De heer Van Vugt
wijst erop dat recent in de pers weer kritische artikelen zijn verschenen over Humana (punt 1) en meldt dat hij hier geen goed gevoel over heeft.

De heer IJzerman
vraagt over punt 16 zo spoedig mogelijk informatie te geven over de ontwikkeling van het rijksbeleid sociale zaken. Spreker wijst op de brief van de Dr. Schaepmanschool over ID-banen. Is ook het opvullen van ID-banen al stilgezet? De heer IJzerman verzoekt de lokale ontwikkelingen in dit punt mee te nemen

De heer Van Vugt
zegt dat er nog sprake is van een demissionair kabinet. Spreker stelt voor een memo op te stellen waarin in wordt gegaan op ID-banen, in het bijzonder voor de Dr. Schaepmanschool.

De heer IJzerman
concludeert uit de brief van de school dat de vacature van schoolassistent niet wordt ingevuld, vooruitlopend op het rijksbeleid.

De heer Van Vugt
zegt dat voor de commissie reeds een memo ter inzage heeft gelegen met een overzicht van de situatie in Barendrecht. De wethouder zal vragen deze te actualiseren.


5. Realisering turnaccommodatie Vaanpark III

De heer Ruisen
(Gymnastiekvereniging Barendrecht) geeft een PowerPoint presentatie. Het overzicht wordt ter vergadering uitgereikt. (bijlage 1).

De voorzitter
geeft de leden van de commissie de gelegenheid vragen te stellen aan de heer Ruisen.

De heer Vermaat
vraagt naar aanleiding van de randvoorwaarden een toelichting op het begrip "betaalbaar". Wat gebeurt er als meer kinderen uit een gezin lid zijn van de vereniging?

De heer Ruisen
antwoordt dat als er meer kinderen uit een gezin op meer dan één groep zitten, de vereniging wil dat dat betaalbaar blijft. Spreker wijst erop dat de contributie voor een sportschool veel hoger is.

De heer Vermaat
informeert naar de contributie voor een jeugdlid en vraagt of kinderen per uur betalen. Is er een kortingsregeling als meer kinderen uit een gezin lid zijn van de vereniging?

De penningmeester
antwoordt dat een jeugdlid ongeveer f 48,00 per kwartaal betaalt; en een volwassene ongeveer f 52,50 per kwartaal. Vanaf drie uur en meer is er een afvlakking in de contributie. Er is geen kortingsregeling als meer kinderen uit een gezin lid zijn.

De heer Zuurbier
merkt op dat de vereniging nu gebruik maakt van negen locaties. Als de nieuwe turnhal in gebruik is, worden deze negen locaties dan nog gebruikt? Is de capaciteit voldoende om ook de groei op te vangen?

De heer Ruisen
verwacht drie of vier hallen te blijven gebruiken. De vereniging verwacht over vier jaar ongeveer 1.400 leden te hebben, daarvoor volstaat deze hal.

De voorzitter
geeft het stuk in behandeling aan de commissie.

De heer Zuurbier
merkt op dat in de Sportnota het beleid wordt geformuleerd, ook ten aanzien van de groei van Carnisselande. Spreker is onder de indruk van de grootte van deze vereniging. Cluster 5 valt kleiner uit. De heer Zuurbier constateert dat de bijdrage die de gemeente voorstelt redelijk is becijferd. Wel is de bijdrage aan de royale kant. Het is een voordeel om terug te gaan in het aantal locaties. Spreker is verbaasd dat de geplande turnhal in cluster 5 nu wel erg negatief naar voren komt. De heer Zuurbier gaat akkoord.

De heer Vermaat
vindt het een prachtig plan. Er is door de heer Ruisen een aantal opmerkingen gemaakt die ook anders kunnen worden bezien. Een voorbeeld is het centraliseren. Er zijn kinderen die nu op loopafstand van de accommodatie wonen en straks verder weg moeten. Naar aanleiding van de opmerking van de heer Ruisen over de eigen vereniging in Carnisselande zegt de heer Vermaat dat de oorspronkelijke accommodatie in cluster 5 voor Carnisselande centraler lag. De heer Vermaat constateert dat de commissie vanavond uitsluitend moet kijken naar de sportkant van de turnhal.

De voorzitter
merkt op dat de commissie volgens de verordening ook naar de financiën moet kijken.

De heer Vermaat
gaat in op de ruimtelijke ordening kant (ter inzage) en de financiële aspecten (notitie). Spreker is het eens met de opmerking van de heer Zuurbier dat cluster 5 er nu wel heel slecht uitkomt.

In cluster 5 waren nog meer sportvoorzieningen gepland. Deze turnhal krijgt twee keer de omvang van de geplande voorziening. Het is niet ondenkbaar dat andere sportverenigingen ook meer ruimteclaims indienen. Het inzetten van woningbouw is ongegrond. De heer Vermaat zegt over de financiën dat alleen de extra investeringskosten EUR 885.000,00 bedragen en de inrichting EUR 119.000,00. De totale investeringen bedragen ongeveer EUR 1 miljoen. In verband met de huurprijs merkt de heer Vermaat op dat een bruto aanvangsrendement van 7-8% normaal is. Spreker wil graag geïnformeerd worden welke makelaars 10-12% normaal vinden. De huurprijs garandeert de gemeente. Wordt de huurprijs geïndexeerd en zo ja op welke manier? Als het gebouw wordt verkocht, krijgen de gymnastiekvereniging en de gemeente het aangeboden. Is dat dan op basis van de investeringen of op basis van de dan geldende marktprijs? De vereniging geeft aan na enige tijd nog maar drie tot vier hallen nodig te hebben. Dat betekent een vermindering van inkomsten, die niet in het overzicht zijn opgenomen. De exploitatierekening is onzinnig. Voor onderhoud gebouw wordt een derde minder gerekend. Een besparing van 36% is irreëel. Hetzelfde geldt voor de bouwkosten. De heer Vermaat verzoekt om een nadere notitie, gebaseerd op goede cijfers.

De heer Van Kruijsbergen
vindt dat dit qua ruimtelijke ordening een goed voorbeeld is van benutting van het Vaanpark; dat geeft hoop dat daar ook andere voorzieningen kunnen komen. Ten aanzien van de financiële aspecten sluit spreker aan bij de opmerkingen van de heer Vermaat. Het rendement is erg hoog. Wordt de contributieverhoging in één keer ingevoerd of gefaseerd? In hoeverre worden de leden getroffen door de contributieverhoging?

De heer IJzerman
meldt dat de fractie van D66 hier positief tegenover staat en het een goed initiatief vindt van de vereniging. Spreker heeft vragen over de financiële aspecten en over ruimtelijke ordening. In het exploitatieoverzicht staat dat het beheer van de accommodatie bij de turnaccommodatie in eigen beheer komt. Het bedrag voor beheer dat in mindering wordt gebracht bij cluster 5 komt ten bate van de turnvereniging. Er moet worden bekeken wat we ermee opschieten. Voor de beheerder in cluster 5 kan niet tweederde van het aantal uren worden berekend. De heer IJzerman verzoekt om een toelichting over de berekening van de exploitatielasten en de kosten van beheer. Over de grondprijs in Vaanpark 3 en de relatie met woningbouw ziet de heer IJzerman niet in hoe dat één op één uitgeruild kan worden. In Vrijenburg gaat het om een beperkt aantal vierkante meters. De bezetting van andere sportruimten zal lager worden; er is kans op leegstand in andere hallen. Wat zijn de gevolgen voor de gemeente?

De heer Luijendijk
constateert dat de noodzaak van realisering blijkt uit de notitie en de presentatie. Het is een lang gekoesterde wens van de vereniging. De wachtlijsten kunnen worden weggewerkt. Het bedrag van EUR 885.000,00 betreft extra investeringen, dan komt het rendement in een ander daglicht. Heeft de toetsing door het Waarborgfonds reeds plaatsgevonden? In het stuk ontbreekt nog het advies van de Sportstichting. De heer Luijendijk deelt meteen mee dat dit advies positief is. De CDA-fractie adviseert positief.

De heer Versendaal
heeft vragen over de bouwkosten, de beheerkosten en de contributie. De ruimte in de begroting 2004-2005 wordt gevonden in de scholen in Riederhoek. Is de prognose juist?

De heer Schoehuizen
merkt op dat het ongebruikelijk is dat dit onderwerp eerst in de commissie Middelen aan de orde is gekomen. Het kon deze keer niet anders. Als er iets is wat past in jeugd als speerpunt van beleid, is dit het wel. De vereniging heeft hier jaren op gewacht. Er is overleg geweest met de Sportstichting. Er komt een aanvullende notitie. De huurprijs is door de firma Versluis vastgesteld en is gebaseerd op de bouw plus de extra investeringen. Het gaat om EUR 885.000,00 extra. Aan diverse erkende makelaars is advies gevraagd en zij hebben bevestigd dat dit een redelijke prijs is. Hier zal voor de raadsvergadering meer duidelijkheid over komen.

De heer Vermaat
merkt op dat het gebouw en de investeringen in grond er buiten staan. Het gaat om het netto en bruto aanvangsrendement.

De heer Schoehuizen
zal hier inzicht in geven. Het aspect ruimtelijke ordening heeft ter inzage gelegen bij de commissie Grondgebied. Het gaat om parkeerruimte plus de aanleg van het fietspad. In de commissie Middelen is gezegd dat de kosten van het fietspad ook bij de kosten gerekend zouden moeten worden. De heer Schoehuizen voert aan dat het fietspad er ook is voor andere accommodaties, en niet alleen voor de turnhal. Spreker heeft geen zorgen over de invulling van de accommodaties van de gemeente en verwacht dat leegstand tot een minimum beperkt blijft. Wat betekent het niet bouwen van deze voorzieningen in cluster 5? De top van het gebouw gaat tenminste twee meter omlaag. Naar vermindering van kosten voor onderhoud etc. is zorgvuldig gekeken. Het gaat om richtbedragen. Doordat er geen turnhal komt is er naar verwachting in cluster 5 een beheerder minder nodig. De hoogte van de contributie is beleid van de vereniging. Naar aanleiding van de opmerking van de heer IJzerman zegt de heer Schoehuizen dat de turnvereniging het beheer in eigen beheer gaat doen. Het is van belang dat de turnvereniging een eigen home krijgt.

De heer Versendaal
constateert dat de turnvereniging het beheer in eigen beheer doet, maar er wel EUR 50.000,00 voor wordt opgevoerd.

Mevrouw Van Mierlo
zegt dat voor cluster 5 tweederde blijft staan. De kosten voor cluster 5 verminderen.

De heer Schoehuizen
zegt over de grondprijs in relatie tot uitruil van woningen, dat dit misschien wel een gelegenheidsargument is. Dit is inderdaad minimaal. Het aantal jongeren in Barendrecht neemt toe. De heer Schoehuizen verwacht een goede opvulling van de accommodaties. Er komt nog een schriftelijk advies van de Sportstichting. De toetsing van het Waarborgfonds is nog niet binnen. Dit is toegezegd voor de raadsbehandeling.

Mevrouw Van Mierlo
zegt naar aanleiding van de opmerking van de heer Vermaat dat de bouwkosten van cluster 5 worden teruggebracht met eenderde, dit volgens een bouwkundig adviesbureau.

De heer Vermaat
gelooft daar niets van.

De heer Ruisen
verwacht ongeveer vier zalen te blijven gebruiken. Er zal niet meer een zaaltje worden gehuurd zoals Vitaal. Spreker verwacht niet veel leegstand. De vereniging wil de contributieverhoging gefaseerd invoeren.

Tweede termijn

De heer Vermaat
verzoekt om antwoord op zijn vraag over de prijs waarvoor de turnhal eventueel zou worden overgenomen. Er staat in de stukken dat gemeentelijk uitgangspunt is: stichtingskosten minus gedane afschrijvingen. Dat lijkt de heer Vermaat een juist uitgangspunt. Spreker wil graag weten of dat ook gebeurt.

De fractie is enthousiast over de turnhal, maar niet enthousiast over de cijfers die eraan ten grondslag liggen. Vermindering van de bouwkosten met eenderde klopt niet. Ook kloppen de cijfers niet voor wat betreft het beheer. De heer Vermaat wil graag weten wat de turnhal nu en op termijn kost. In verband met de contributieverhoging merkt spreker dat sport bereikbaar moet blijven.

De heer Van Kruijsbergen
gaat akkoord.

De heer IJzerman
verzoekt om een toelichting over de beheerskosten. In cluster 5 zou men met een man minder als beheerder toekunnen. Als hierover duidelijkheid bestaat gaat D66 in de raad akkoord.

De heer Versendaal
wacht de nadere beantwoording af. De fractie staat sympathiek tegenover de turnhal. Hoe zeker is dit financieel? De heer Versendaal heeft vraagtekens bij de voorgestelde dekking.

De heer Schoehuizen
constateert dat de commissie twijfels heeft bij de cijfers en zegt toe meer duidelijkheid te zullen geven. Dit is een uniek project; een vergelijking is lastig. De stichtingskosten zijn berekend door Borsboom. De heer Schoehuizen verwijst naar het juridische rapport en zegt toe hier in het raadsvoorstel op terug te zullen komen.

De heer Vermaat
zal de financiële vragen schriftelijk stellen.

De heer Schoehuizen
zegt naar aanleiding van de opmerking van de heer IJzerman over de twee beheerders dat dit is gebaseerd op een vergelijking met De Driesprong. Van Vitaal willen zowel de volleybal als de tafeltennis gebruik maken.

De voorzitter
constateert dat de CDA, VVD en GroenLinks voor zijn. De SGP/ChristenUnie, PvdA en D66 maken een voorbehoud.

De heer IJzerman
merkt op dat hijzelf en de heer Versendaal vragen gesteld hebben over het beheer en de dekking. Dit moet nog helder worden. Onder dit voorbehoud is D66 voor het voorstel.

De heer Schoehuizen
zegt dat dekking wordt gezocht in het versneld ontmantelen van de noodlokalen in Riederpark.

De heer Versendaal
zal zijn definitief oordeel bij de raad geven.

De voorzitter
bedankt de heren van de vereniging voor hun inbreng, wenst de gymnastiekvereniging veel succes toe en sluit het agendapunt af.


6. Verkleining doel- en gebruikersgroep collectief vervoerssysteem TeleMobiel

De heer Van Wingerden
zegt dat de fractie hiermee kan leven. Het is niet leuk en het doet zeer, maar in het verleden hebben we op te grote voet geleefd. Spreker constateert dat het oneigenlijk gebruik van WVG-gelden was; was dat gelabeld?

De heer Luijendijk
vraagt waarom geen andere leeftijdsgrens wordt gehanteerd. Komt er een inkomenstoets en is de WVG-toets streng?

De heer IJzerman
vaagt of deze bezuiniging reeds in de begroting was geraamd. Spreker verzoekt om een toelichting over de overbruggingsperiode van een maand.

De heer Van Kruijsbergen
vraagt of er inzicht is in de gevolgen van de maatregel. Misschien kan dit in beter tijden worden teruggedraaid.

Mevrouw Feenstra
stem in met het voorstel. De WVG is bedoeld voor mensen met een handicap.

De heer Van Vugt
zegt dat de middelen niet zijn gelabeld. In het verleden was er ruim voldoende om de doelgroep te vergroten. Eerst konden 55 plussers van het vervoer gebruik maken, later 65 plussers. Nu is die categorie helemaal geschrapt. De WVG is bedoeld voor mensen met een handicap. Zij hebben een beschikking nodig. Naar aanleiding van de vraag van de heer IJzerman zegt de wethouder dat deze bezuiniging inderdaad al was geraamd. Het invoeren van een overbruggingsperiode gebeurt uit coulance. De heer Van Vugt weet niet hoeveel mensen hier gebruik van maken; het gaat om 4.100 ritten. Het aantal mensen wat de gevolgen van deze maatregel zal ondervinden is onbekend.

De voorzitter
constateert dat de commissie unaniem akkoord gaat en sluit het agendapunt af.


7. Terugblik op jeugdbeleid 2000-2002 en aftrap voor beleidsperiode 2003-2006

De voorzitter
stelt voor, in verband met de tijd, het agendapunt jongeren door te schuiven naar de volgende vergadering. De reservedatum van 14 april zal hiervoor worden benut.

De heer Van Bodegraven
constateert dat het een evaluatie betreft plus het proces van het nieuwe jeugdbeleid. Een interactief proces kost tijd. Spreker vraagt aan de wethouder wat de planning is.

De heer Schoehuizen
zal hierover duidelijkheid geven. Er moet in de Voorjaarsnota het één en ander vastgesteld worden. Er zijn wat onduidelijkheden over het JOP-plan. Er is een extern onderzoek gedaan en ook de externen zullen aan het woord worden gelaten.

De voorzitter
constateert dat de commissie akkoord gaat met twee vergaderingen van de commissie Samenlevingszaken, op 7 en 14 april.


8. Intrekking verordening Jeugdraad, oprichting Jongerenplatform

Mevrouw Ter Borg
geeft aan dat de Jeugdraad destijds is opgericht als orgaan dat gevraagd en ongevraagd adviezen gaf aangaande jeugdzaken. De laatste jaren bestond de Jeugdraad voornamelijk uit volwassenen. Aangezien het volgens de Jeugdraad zelf niet past in de jeugdparticipatiegedachte, werd er gestart met een project om te komen tot het hier voorgestelde Jongerenplatform. Dit gebeurde onder andere door het vorig jaar gehouden jongerendebat. Het is niet duidelijk wat de rol van het Jongerenplatform precies wordt. Spreker verzoekt om een toelichting over de jongerenparticipatie (incidenteel organiseren van activiteiten of een structureel adviesorgaan) en over het reglement van orde, het doel en de taakomschrijving.

De heer Van Kruijsbergen
is niet tegen intrekking van de Jeugdraad. Hoe krijgt de jongerenparticipatie een nieuwe vorm in het Jongerenplatform? Zijn acht jongeren representatief voor de jongeren in Barendrecht? Hoe kan dit representatief worden gemaakt? Wat is de functie van het Jongerenplatform en hoe staat het Jongerenplatform in relatie tot het Beleidsplatform?

De heer Van Bodegraven
vindt dat dit beter bij beleid kan worden meegenomen. Spreker heeft het voorstel met weemoed gelezen. De heer Van Bodegraven denkt dat er spraakverwarring is en een misverstand. De Jeugdraad was een soort Sportstichting op niet sportgebied (Jeugdverenigingen). Spreker leest nu dat de Jeugdraad verworden is tot een club van oudere mensen. Deze waren wel door de verenigingen zelf naar voren geschoven. Het Jongerenplatform heeft een heel ander karakter. Het een kan dus niet in plaats van het ander komen. Straks missen we een communicatiemiddel.

Mevrouw Ter Borg
merkt op dat de Jeugdraad de laatste drie jaar niets meer te maken had met de verenigingen.

De heer Van Bodegraven
zegt dat de Jeugdraad was bedoeld als koepel. De wethouder heeft straks geen aanspreekpunt. Spreker verzoekt om antwoord van de wethouder.

De heer Schoehuizen
geeft aan dat de Jeugdraad de afgelopen periode niet gefunctioneerd heeft als vertegenwoordiger van de verenigingen.

Het duale stelsel vraagt om een andere benadering. Doel is het overleg met de jongeren. Als voorbeeld wordt gekeken naar Papendrecht. Vanuit het Jeugddebat kunnen een Jongerenplatform en uiteindelijk een Jeugdgemeenteraad gevormd worden. De kern van het Jeugddebat loopt door. De heer Schoehuizen verwijst naar de participatie van de jeugd in De Beuk. Er zijn nieuwe jongeren, die veel mondiger zijn. Het is niet mogelijk twee instanties naast elkaar te laten bestaan. Het komende Jeugddebat is in Lagerhuisstijl en er blijkt draagvlak voor te zijn. Contact met de jeugdverenigingen blijft bestaan. Belangrijke vraag is of het Jongerenplatform gekoppeld moet worden aan de raad of een adviesorgaan voor het college wordt. Naar aanleiding van de opmerkingen van de VVD-fractie zegt de wethouder dat het zo is dat natuurlijk zo'n Jongerenplatform geïnstalleerd moet worden, natuurlijk moet het structureel worden, en natuurlijk moet er een reglement en een taakomschrijving komen. De vraag is of het bij de raad komt of een adviesplatform wordt voor het college alleen. De Beleidsgroep en het Jongerenplatform zijn twee totaal verschillende grootheden. Het gaat om het luisteren naar de stem van jongeren.

De voorzitter
vraagt de commissie in tweede termijn aan te geven of het een adviesorgaan voor de raad of voor het college zou moeten zijn.

Mevrouw Ter Borg
maakt een fractievoorbehoud.

Mevrouw Feenstra
vindt dat het een adviescommissie voor de raad moet zijn.

De heer Van Kruijsbergen
vraagt of het allebei kan. Is een keuze noodzakelijk?

De voorzitter
zal de vraag voorleggen aan de griffier, mevrouw Figge. In het raadsvoorstel zal hier een antwoord op worden geformuleerd.

De heer Van Kruijsbergen
zegt naar aanleiding van de opmerking van de heer Schoehuizen te begrijpen dat er nog heel veel geschaafd en gesleuteld moet worden aan het Jongerenplatform. We kunnen het initiatief nemen om er nu mee te beginnen. De fractie van GroenLinks gaat ermee akkoord om op deze manier te starten.

De heer IJzerman
verzoekt in de raad de voors en tegens aan te geven. Het is juist niet de bedoeling de zaken vooraf te organiseren. Het moet gezien worden als een platform voor en door jongeren, met signalen, activiteiten, aandachtspunten en een website.

De heer Van Wingerden
sluit aan bij de opmerkingen van de heer IJzerman. We zijn nu al bezig te veel te regelen. Het moet meer een "luchtballonnen" platform zijn van wisselende samenstelling, met een zo laag mogelijke drempel.

De voorzitter
zal de griffier vragen uit te zoeken wat binnen de Gemeentewet de mogelijkheden zijn.

De heer Zuurbier
merkt op dat het dualisme hier duidelijk in is, zowel de raad als het college kan zich laten adviseren. De Jeugdraad gaat weg. Er is nu een Beleidsplatform, waarin meer de professionals zitten en niet de jeugd. Dit kan beter zo dicht mogelijk bij het college gepositioneerd worden. In het interactief besturen kan het Jongerenplatform worden geraadpleegd en gehoord door de raad. De heer Zuurbier begrijpt dat het Jongerenplatform zware ondersteuning krijgt van een van de beleidsmedewerkers. De raad kan in de Inspraakverordening bewerkstelligen dat zodra zij besluiten moet nemen over het jeugdbeleid, de weg open is om het Jongerenplatform te consulteren.

De heer Van Bodegraven
is er niet uit of een Jongerenplatform überhaupt geregeld moet worden. Hoe gaat de wethouder om met de verenigingen die niet als een van de participanten in het Jongerenplatform zitten?

De heer Schoehuizen
wil het simpel en aantrekkelijk houden. De wethouder bezoekt de verenigingen regelmatig. Uit de Algemene Beschouwingen is naar voren gekomen dat men wil toegroeien naar een Jeugdgemeenteraad, zodat jongeren het gevoel hebben echt mee te doen. Doel is jongeren meer bij de politieke besluitvorming te betrekken.

De heer Van Bodegraven
vraagt een toelichting op de opmerking in de notitie over de interesse en motivatie van de deelnemers.

De heer Schoehuizen
merkt op dat bij het vorige Jeugddebat 120 deelnemers waren. Als we niks doen gebeurt er niks. Het moet niet te formeel zijn. De wethouder geeft aan dat we zoekende zijn naar een oplossing.

De heer IJzerman
vraagt of de Jeugdgemeenteraad de leidende gedachte is van het college.

De heer Schoehuizen
antwoordt dat de raad daar een uitspraak over heeft gedaan.

De heer IJzerman
weet niet of dat het eindstation zou moeten zijn.

De voorzitter
constateert dat alle fracties sympathiek staan tegenover een Jongerenplatform. Er moet nog worden uitgezocht op wat voor manier; dit zal duidelijk worden in het raadsvoorstel. De commissie is het eens met de opheffing van de Jeugdraad.


9. Toekomstige rijksbijdrage educatie en rijksbijdrage inburgering nieuwkomers 2003

Mevrouw Feenstra
vraagt hoeveel mensen de cursus daadwerkelijk volgen en hoeveel mensen de cursus afronden.

Mevrouw Van Mierlo
verwijst naar de inkoopovereenkomst.

Mevrouw Feenstra
zegt dat haar vraag niet gaat over wat is afgesproken, maar over de aanwezigheid en het met goed gevolg afsluiten van de cursus.

Mevrouw Van Mierlo
zal verzoeken het antwoord op deze vraag in het jaarverslag van het Albeda College op te nemen.

Mevrouw Feenstra
zegt dat zij dit al eerder heeft gevraagd en vindt het van belang om dit te weten.

De voorzitter
zal dit op de actiepuntenlijst zetten. De voorzitter constateert dat de commissie unaniem akkoord gaat.


10. Instellen presidium

De voorzitter
constateert dat de commissie akkoord gaat.


11. Uitvoering arbeidsvoorwaarden medewerkers griffie

De heer Zuurbier
gaat akkoord. Spreker vindt het begrijpelijk dat in het kader van personeelsbeleid de burgemeester het functioneringsgesprek voert met de griffier en de griffier dat doet met de commissiegriffiers. De heer Zuurbier vraagt een toelichting op het overleg met het seniorenconvent. De fractie is er voorstander van dat zeker een keer per jaar een delegatie van de raad met de griffier spreekt over het gezamenlijk functioneren. De VVD-fractie denkt dat het nuttig is om ook met vertegenwoordiging van de raad zo'n gesprek te houden.

De heer Versendaal
sluit aan bij de opmerkingen van de heer Zuurbier en vindt ook het overleg met de commissievoorzitters van belang.

De heer Vermaat
merkt op dat in het stuk staat dat een aantal besluiten zich er niet toe leent om gemandateerd te worden. Er wordt voorgesteld om een gedeelte te mandateren. Wat hier staat leidt tot een juridisch monstrum. Het is niet duidelijk wie waarover beslist. Verder gaat de heer Vermaat akkoord.

De heer Van Kruijsbergen
vraagt een toelichting op de laatste zin van de eerste alinea. Gaat het om een aparte procedure?

Mevrouw Figge
geeft aan dat over de functionerings- en beoordelingsgesprekken een apart voorstel komt, en ook over wie de gesprekken voeren. Over delegeren en mandateren zegt mevrouw Figge dat de griffie valt onder de raad. Dit is het juridisch gevolg van dualisering.

De voorzitter
concludeert dat de commissie akkoord gaat.


12. De invulling van de organisatie van de griffie

De heer Van Bodegraven
zegt ten aanzien van de formatie te hopen dat de griffier de vinger aan de pols houdt en er geen onevenredige toename in formatie komt. De termijnbewaking en archivering heeft wat de CDA-fractie betreft prioriteit. Er staat dat de onderzoeksfunctie vooralsnog niet wordt ingevuld. De heer Van Bodegraven zou dit, binnen het budget, naar voren willen halen. Spreker verzoekt om een korte evaluatie van de verhouding tussen formatie en taken. In de stukken moet ook het presidium worden opgenomen.

De heer Versendaal
vindt de notitie helder. Spreker verzoekt om een toelichting over de opmerking dat de formatie van de griffie gedeeltelijk in de begroting staat.

De heer Zuurbier
is tevreden met de notitie en constateert dat Barendrecht, vergeleken met andere gemeenten op schema ligt. Een jaar na de start van de griffie is dit formeel geregeld. De heer Zuurbier vraagt een toelichting op de gevraagde beslissing om het salarisniveau te koppelen aan dat van de gemeentesecretaris. Als het college besluit de gemeentesecretaris op te waarderen, zou niet automatisch de beloning van de griffier omhoog moeten gaan.

De heer Versendaal
merkt op dat het ook zo kan zijn dat men de griffier wil opwaarderen.

Mevrouw Feenstra
gaat akkoord.

Mevrouw Figge
zegt dat er een toename is in werkzaamheden; het streven is om vanaf 1 juni met de formatie gaan werken. Het zit allemaal financieel in de begroting. Over de termijnbewaking en archivering zegt mevrouw Figge dat zij zich met interne zaken bezighoudt; eventueel kan de raad een eigen archief optuigen. De onderzoeksfunctie heeft een relatie met de rekenkamerfunctie en is afhankelijk van de keuze die de raad maakt.

De heer Van Bodegraven
zegt dat onderzoek ook voorbereidende werkzaamheden voor de raad inhoudt, dus onderzoek vooraf.

Mevrouw Figge
geeft aan dat de commissiegriffier een halve fte per commissie heeft; daar zou een halve bij moeten voor onderzoek. Grotere onderzoeken zijn binnen die formatie niet mogelijk. De presidiumondersteuning zal worden opgenomen. Het salaris gaat over functieschalen. Uiteraard vinden er functionerings- en beoordelingsgesprekken plaats en is verhoging geen automatisme.

De heer Van Bodegraven
merkt op dat er een verschil is tussen de functieschaal en de wijze waarop de persoon dat invult.

De heer IJzerman
stelt voor dit in de besloten vergadering te behandelen.

De voorzitter
stelt vast dat de VVD-fractie tevreden is met de beantwoording.

Mevrouw Figge
zal de vraag over de salarisschalen schriftelijk beantwoorden.

De heer Van Bodegraven
verzoekt dan ook in te gaan op de twee schalen verschil met de gemeentesecretaris.

De voorzitter
merkt op dat de OR kan instemmen. De voorzitter constateert dat de commissie het eens is met de gevraagde beslissing en er nog een brief komt van mevrouw Figge over salaris en functiewaardering.

12a. Bouwkundige aanpassingen sporthal De Driesprong t.g.v. de gebruiksvergunning.

De heer Vermaat
merkt op dat het gaat over veiligheid. Al in september lag er een notitie van de brandweer. Het college geeft aan dat het een brandzaak is. Er moet dekking voor komen en dit moet voortvarend worden aangepakt. Het heeft al te lang geduurd.

De heer Schoehuizen
merkt op dat de commissie heeft kunnen zien wanneer dit ter kennis kwam van het college. De nieuwe regelgeving is pas half februari aangereikt. Ook voor andere accommodaties zal dit er planmatig bijkomen.

De heer Vermaat
herhaalt dat dit al in september is aangegeven door de brandweer.

De voorzitter
constateert dat de commissie unaniem akkoord gaat.


13. Ter inzage liggende stukken

a. B&W notulen (17 december jl. t/m 4 februari jl.)

De heer Zuurbier
heeft een vraag over nummer 6 (11 februari, bespreekpunt B1). In de afgelopen raadsvergadering heeft de raad een besluit genomen over een gedeeltelijke invulling van en stuk van de Zuidpolder. De heer Zuurbier vroeg zich af wie het raadsvoorstel had gemaakt en heeft zich verbaasd over het raadsvoorstel. Bij B1 staat: "Over het conceptraadsvoorstel wordt een extra b&w-vergadering belegd." De heer Zuurbier verzoekt de wethouder op de essentie van die vergadering in te gaan. De raad bepaalt haar eigen agenda. De raad is ook primair verantwoordelijk voor de inhoud voor de voorgelegde raadsvoorstellen.

De heer Schoehuizen
zegt dat het extra beraad van b&w ging over het feit dat aan de ene kant b&w in het verleden bepaalde voorstellen hebben gedaan over dit gebied en aan de andere kant er van OMMIJ voorstellen zijn. Er is gesproken over welke kant wordt geadviseerd. Het is niet zo dat het voorstel daar op andere wijze gemaakt is. De extra b&w-vergadering had ook te maken met tijdgebrek bij de vorige vergadering.

De voorzitter
merkt op dat er een lacune is ontstaan tussen de commissievergadering en het raadsvoorstel.

De heer Zuurbier
constateert dat burgemeester en wethouders naar aanleiding van een toevallig passerend voorstel van de raad een aantal dingen hebben besproken.

b. Jeugdmonitor 2001 en

e. Brede School

De heer Van Bodegraven
vindt het handig om de Jeugdmonitor en het evaluatieverslag Brede School mee te nemen in de discussie over het jeugdbeleid. Spreker verzoekt het evaluatieverslag Brede School apart op de agenda te zetten.

De voorzitter
vraagt hoe de commissie dit wil behandelen, in het kader van de evaluatie Brede School of ruimer?

De heer IJzerman
merkt op dat er op de informatieavond over de Brede School wensen naar voren zijn gekomen en zou ook die bij de discussie willen betrekken.

De voorzitter
stelt voor de Brede School in mei of juni te behandelen.

De heer Vermaat
zegt dat de extra wensen vooral betrekking hadden op extra geld. Waarvoor dat was bedoeld werd niet duidelijk.

De voorzitter
zal het evaluatierapport op de agenda zetten. Zo nodig zal de commissie in een later stadium terugkomen op de Brede School.

c. Samenlevingsopbouw Carnisselande een "doorstart"

d. Behoefteonderzoek naar cultuur in Barendrecht

f. Evaluatieverslag Brede School

g. Wijkplannen en districtsjaarplan politie

h. Brief astmafonds

Mevrouw Feenstra
vraagt naar de reactie van het college op de brief van het Astmafonds, inzake de aanpassingen van het schoolgebouw.

De heer Schoehuizen
merkt op dat Barendrecht wat dit betreft vooraan loopt in Nederland. In de vorige raad zijn keuzes gemaakt over wat wel en wat niet aangepast zou worden in de school.

Mevrouw Feenstra
informeert naar het roken in het sportcafé.

De heer Schoehuizen
zegt dat in openbare gebouwen niet mag worden gerookt.

De overige stukken worden voor kennisgeving aangenomen.


14. Rondvraag

Banenkrant

De heer Van Wingerden
heeft geconstateerd dat de Banenkrant stopt en heeft dit besproken met de WBU. Mensen kunnen op de CWI-zuil banen opzoeken en ook op internet. Spreker vraagt zich af of dit een verslechtering betekent. Heeft de gemeente invloed op het CWI?

De heer Schoehuizen
zegt dat wordt gewerkt aan een informatiezuil in het gemeentehuis die algemeen toegankelijk is. De gemeente kan weinig doen aan de opheffing van de Banenkrant.

Huisartsentekort

BSO

Mevrouw Feenstra
verzoekt het huisartsentekort in Carnisselande op de agenda te zetten.

Er is een BSO (buitenschoolse opvang) opgezet in samenwerking met de voetbalvereniging. Er staat in het persbericht dat als er tekorten zijn, de gemeente bijpast. Als er winst wordt gemaakt, gaat dat dan ook naar de gemeente?

De heer Schoehuizen
meldt dat er nu een halve huisartsenplaats bijgekomen is. Alle faciliteiten die de gemeente kan verlenen, verleent de gemeente. Er is een landelijk tekort. Half april is er een bijeenkomst, waarvoor alle artsen zijn uitgenodigd. Er wordt nagedacht over het Enschedese model.

De voorzitter
vraagt de wethouder de commissie op de hoogte te houden en zal dit toevoegen aan de actiepuntenlijst (permanente informatie).

De heer Schoehuizen
zegt over de BSO dat hij dit een fantastisch initiatief vindt van BVV. Winst op BSO is niet te verwachten.

Kunst op rotondes

De heer Zuurbier
meldt dat de fractie een brief heeft ontvangen van de heer Kappetijn over kunsttoepassing op rotondes. De VVD-fractie is van mening dat kunst en bedrijfsleven heel goed samen kunnen gaan.

In het beleidsprogramma staat vermeld dat de Culturele Raad om advies wordt gevraagd. De heer Zuurbier verwijst naar de notulen van de Werkgroep Rotondes. Spreker denkt dat raadsbreed de overtuiging bestaat dat bij de rotondes de Culturele Raad een rol moet spelen.

De heer Schoehuizen
is het eens met de heer Zuurbier. Het punt is dat de Culturele Raad het principieel niet doet.

De heer Zuurbier
vraagt of de Culturele Raad niet te vinden is voor het model dat een bedrijf de kunsttoepassing financiert, onder hun voorwaarden.

De heer Schoehuizen
zegt dat aan wethouder Silvis de wens van de raad om de Culturele Raad erbij te betrekken, is doorgegeven.

De heer Van Wingerden
vraagt hoe het kan dat de Culturele Raad (gefinancierd door de gemeente) weigert dit te doen.

De heer Vermaat
zegt dat de Culturele Raad op het standpunt staat dat zij een kunstenaar selecteren en kunstwerken kiezen. De bedrijven willen dat zelf beslissen.

Grand café / dancing

De heer IJzerman
geeft aan dat verschillende fracties zijn benaderd door de heer Horstens in verband met een grand café / dancing voor de jeugd. De heer Horstens zegt dat dit al een half jaar in de ijskast staat. Is dat zo? De heer IJzerman zou graag een voorstel zien in de commissie.

De heer Schoehuizen
zegt dat de heer Horstens geen contact heeft opgenomen met de verantwoordelijke wethouder. De gemeente is met twee instanties in overleg. Er is een grondige voorbereiding nodig. Er komt op korte termijn een advies.

De heer Van Bodegraven
constateert dat dit onderwerp ook in de nota over het Jeugdbeleid aan de orde kan komen. Er wordt goedkeuring gevaagd voor het begin en we zien wel waar het uitkomt. De heer Van Bodegraven ondersteunt dit wel, maar vindt dat die benadering gevaren in zich heeft.

De voorzitter
meldt dat de heer Schoehuizen komt met een notitie over jeugdvoorzieningen. Dit komt op de Actiepuntenlijst


15. Sluiting

De voorzitter
sluit de openbare vergadering.

De besloten vergadering wordt verschoven naar maandag 14 april a.s.