Verslag van de openbare vergadering van de commissie
Samenlevingszaken, gehouden op maandag 10 maart 2003 in het gebouw van
Woningbouwvereniging Patrimonium te Barendrecht
Aanwezig
: mevrouw C.W. Righolt-Dam (voorzitter), de heer F. van Bodegraven, de
heer A. Luijendijk (CDA), de heer C. Versendaal, de heer A. van
Wingerden (SGP/ChristenUnie), de heer M.H.J. van Kruijsbergen
(GroenLinks), de heer J.T. IJzerman (D66), mevrouw S.J.A. Ter Borg, de
heer S. Zuurbier (VVD), mevrouw A. Feenstra-Keijzer, de heer D.
Vermaat, (PvdA) (leden).
Voorts aanwezig
: mevrouw C.G.I. Orsel (commissiegriffier), mevrouw G. Figge
(griffier), wethouder G.A.C. Schoehuizen, mevrouw M. van Mierlo
(SWOC), mevrouw H.E.G. de Beij (notulist).
Afwezig
: mevrouw M.Th. van Wilgenburg-Beernink, de heer S. Kelder, de heer A.
Aarssen.
1. Opening
De voorzitter
opent de vergadering, heet de aanwezigen welkom en maakt excuses voor
de verspreide verzending van de stukken.
2. Mededelingen
a. inventarisatie insprekers
De heer Ruisen (gymnastiekvereniging) heeft zich aangemeld als
inspreker.
b. inventarisatie rondvraag
De heer Zuurbier, de heer Van Wingerden en mevrouw Feenstra willen
gebruik maken van de rondvraag.
c. vaststellen agenda
De voorzitter
stelt voor de punten 10, 11, en 12A (Driesprong) na punt 5 te
behandelen.
De leden van de commissie gaan hiermee akkoord.
d. actualiteiten
De voorzitter
deelt mee dat via de griffie een brief is ontvangen van de heer De
Graaf met vragen over het onderwijs. De griffier zal dit verder
afhandelen.
Over de ter inzage liggende stukken vraagt de voorzitter of de
commissie prijs stelt op een presentatie van de politie (wijkplan en
districtsjaarplan).
De commissie laat weten graag een presentatie van de politie te
willen.
3. Mededelingen vanuit het college van burgemeester en wethouders
De heer Schoehuizen
herinnert aan de forse stroomstoringen in december. Door de
burgemeesters van Albrandswaard en Barendrecht is gesproken met de
Raad van Bestuur van Eneco. Eneco heeft de problemen erkend. Eneco
heeft aangegeven dat in verband met de bouw van het transformatiehuis
Zuidwijk er twee verdeelstations en twee aanleverende
hoogspanningsleidingen zullen komen. Dierenstein en Carnisselande
worden qua stroomlevering gescheiden. De raad zal een uitnodiging van
Eneco ontvangen voor de opening. Met RHHR zijn goede afspraken gemaakt
over stroomstoringen.
Daarnaast deelt de heer Schoehuizen mee dat er een derde bijeenkomst
is geweest van de Raad van Toezicht eerste lijn. Met betrekking tot de
lening die is verstrekt aan het multifunctionele centrum, is er
controle op rechtmatigheid doelmatigheid. Dit wordt uitgevoerd door de
afdelingen SWOC en Financiën.
4. Vaststelling van de notulen van de commissie Samenlevingszaken van
3 februari 2003 en actielijst maart 2003
De heer IJzerman
merkt op dat op pagina 4 (5e^ alinea) moet staan: "De heer IJzerman
bestrijdt dat een verbod op het gebruik van alcohol in combinatie met
overlast geld kost."
De heer Van Vugt
geeft aan dat op pagina 10 (6e regel van onder) moet staan: de heer
Kompanje.
Na opname van deze wijzigingen wordt het verslag vastgesteld
Er zijn geen opmerkingen naar aanleiding van het verslag.
Actiepuntenlijst
De heer Van Vugt
wijst erop dat recent in de pers weer kritische artikelen zijn
verschenen over Humana (punt 1) en meldt dat hij hier geen goed gevoel
over heeft.
De heer IJzerman
vraagt over punt 16 zo spoedig mogelijk informatie te geven over de
ontwikkeling van het rijksbeleid sociale zaken. Spreker wijst op de
brief van de Dr. Schaepmanschool over ID-banen. Is ook het opvullen
van ID-banen al stilgezet? De heer IJzerman verzoekt de lokale
ontwikkelingen in dit punt mee te nemen
De heer Van Vugt
zegt dat er nog sprake is van een demissionair kabinet. Spreker stelt
voor een memo op te stellen waarin in wordt gegaan op ID-banen, in het
bijzonder voor de Dr. Schaepmanschool.
De heer IJzerman
concludeert uit de brief van de school dat de vacature van
schoolassistent niet wordt ingevuld, vooruitlopend op het rijksbeleid.
De heer Van Vugt
zegt dat voor de commissie reeds een memo ter inzage heeft gelegen met
een overzicht van de situatie in Barendrecht. De wethouder zal vragen
deze te actualiseren.
5. Realisering turnaccommodatie Vaanpark III
De heer Ruisen
(Gymnastiekvereniging Barendrecht) geeft een PowerPoint presentatie.
Het overzicht wordt ter vergadering uitgereikt. (bijlage 1).
De voorzitter
geeft de leden van de commissie de gelegenheid vragen te stellen aan
de heer Ruisen.
De heer Vermaat
vraagt naar aanleiding van de randvoorwaarden een toelichting op het
begrip "betaalbaar". Wat gebeurt er als meer kinderen uit een gezin
lid zijn van de vereniging?
De heer Ruisen
antwoordt dat als er meer kinderen uit een gezin op meer dan één groep
zitten, de vereniging wil dat dat betaalbaar blijft. Spreker wijst
erop dat de contributie voor een sportschool veel hoger is.
De heer Vermaat
informeert naar de contributie voor een jeugdlid en vraagt of kinderen
per uur betalen. Is er een kortingsregeling als meer kinderen uit een
gezin lid zijn van de vereniging?
De penningmeester
antwoordt dat een jeugdlid ongeveer f 48,00 per kwartaal betaalt; en
een volwassene ongeveer f 52,50 per kwartaal. Vanaf drie uur en meer
is er een afvlakking in de contributie. Er is geen kortingsregeling
als meer kinderen uit een gezin lid zijn.
De heer Zuurbier
merkt op dat de vereniging nu gebruik maakt van negen locaties. Als de
nieuwe turnhal in gebruik is, worden deze negen locaties dan nog
gebruikt? Is de capaciteit voldoende om ook de groei op te vangen?
De heer Ruisen
verwacht drie of vier hallen te blijven gebruiken. De vereniging
verwacht over vier jaar ongeveer 1.400 leden te hebben, daarvoor
volstaat deze hal.
De voorzitter
geeft het stuk in behandeling aan de commissie.
De heer Zuurbier
merkt op dat in de Sportnota het beleid wordt geformuleerd, ook ten
aanzien van de groei van Carnisselande. Spreker is onder de indruk van
de grootte van deze vereniging. Cluster 5 valt kleiner uit. De heer
Zuurbier constateert dat de bijdrage die de gemeente voorstelt
redelijk is becijferd. Wel is de bijdrage aan de royale kant. Het is
een voordeel om terug te gaan in het aantal locaties. Spreker is
verbaasd dat de geplande turnhal in cluster 5 nu wel erg negatief naar
voren komt. De heer Zuurbier gaat akkoord.
De heer Vermaat
vindt het een prachtig plan. Er is door de heer Ruisen een aantal
opmerkingen gemaakt die ook anders kunnen worden bezien. Een voorbeeld
is het centraliseren. Er zijn kinderen die nu op loopafstand van de
accommodatie wonen en straks verder weg moeten. Naar aanleiding van de
opmerking van de heer Ruisen over de eigen vereniging in Carnisselande
zegt de heer Vermaat dat de oorspronkelijke accommodatie in cluster 5
voor Carnisselande centraler lag. De heer Vermaat constateert dat de
commissie vanavond uitsluitend moet kijken naar de sportkant van de
turnhal.
De voorzitter
merkt op dat de commissie volgens de verordening ook naar de financiën
moet kijken.
De heer Vermaat
gaat in op de ruimtelijke ordening kant (ter inzage) en de financiële
aspecten (notitie). Spreker is het eens met de opmerking van de heer
Zuurbier dat cluster 5 er nu wel heel slecht uitkomt.
In cluster 5 waren nog meer sportvoorzieningen gepland. Deze turnhal
krijgt twee keer de omvang van de geplande voorziening. Het is niet
ondenkbaar dat andere sportverenigingen ook meer ruimteclaims
indienen. Het inzetten van woningbouw is ongegrond. De heer Vermaat
zegt over de financiën dat alleen de extra investeringskosten
EUR 885.000,00 bedragen en de inrichting EUR 119.000,00. De totale
investeringen bedragen ongeveer EUR 1 miljoen. In verband met de
huurprijs merkt de heer Vermaat op dat een bruto aanvangsrendement van
7-8% normaal is. Spreker wil graag geïnformeerd worden welke makelaars
10-12% normaal vinden. De huurprijs garandeert de gemeente. Wordt de
huurprijs geïndexeerd en zo ja op welke manier? Als het gebouw wordt
verkocht, krijgen de gymnastiekvereniging en de gemeente het
aangeboden. Is dat dan op basis van de investeringen of op basis van
de dan geldende marktprijs? De vereniging geeft aan na enige tijd nog
maar drie tot vier hallen nodig te hebben. Dat betekent een
vermindering van inkomsten, die niet in het overzicht zijn opgenomen.
De exploitatierekening is onzinnig. Voor onderhoud gebouw wordt een
derde minder gerekend. Een besparing van 36% is irreëel. Hetzelfde
geldt voor de bouwkosten. De heer Vermaat verzoekt om een nadere
notitie, gebaseerd op goede cijfers.
De heer Van Kruijsbergen
vindt dat dit qua ruimtelijke ordening een goed voorbeeld is van
benutting van het Vaanpark; dat geeft hoop dat daar ook andere
voorzieningen kunnen komen. Ten aanzien van de financiële aspecten
sluit spreker aan bij de opmerkingen van de heer Vermaat. Het
rendement is erg hoog. Wordt de contributieverhoging in één keer
ingevoerd of gefaseerd? In hoeverre worden de leden getroffen door de
contributieverhoging?
De heer IJzerman
meldt dat de fractie van D66 hier positief tegenover staat en het een
goed initiatief vindt van de vereniging. Spreker heeft vragen over de
financiële aspecten en over ruimtelijke ordening. In het
exploitatieoverzicht staat dat het beheer van de accommodatie bij de
turnaccommodatie in eigen beheer komt. Het bedrag voor beheer dat in
mindering wordt gebracht bij cluster 5 komt ten bate van de
turnvereniging. Er moet worden bekeken wat we ermee opschieten. Voor
de beheerder in cluster 5 kan niet tweederde van het aantal uren
worden berekend. De heer IJzerman verzoekt om een toelichting over de
berekening van de exploitatielasten en de kosten van beheer. Over de
grondprijs in Vaanpark 3 en de relatie met woningbouw ziet de heer
IJzerman niet in hoe dat één op één uitgeruild kan worden. In
Vrijenburg gaat het om een beperkt aantal vierkante meters. De
bezetting van andere sportruimten zal lager worden; er is kans op
leegstand in andere hallen. Wat zijn de gevolgen voor de gemeente?
De heer Luijendijk
constateert dat de noodzaak van realisering blijkt uit de notitie en
de presentatie. Het is een lang gekoesterde wens van de vereniging. De
wachtlijsten kunnen worden weggewerkt. Het bedrag van EUR 885.000,00
betreft extra investeringen, dan komt het rendement in een ander
daglicht. Heeft de toetsing door het Waarborgfonds reeds
plaatsgevonden? In het stuk ontbreekt nog het advies van de
Sportstichting. De heer Luijendijk deelt meteen mee dat dit advies
positief is. De CDA-fractie adviseert positief.
De heer Versendaal
heeft vragen over de bouwkosten, de beheerkosten en de contributie. De
ruimte in de begroting 2004-2005 wordt gevonden in de scholen in
Riederhoek. Is de prognose juist?
De heer Schoehuizen
merkt op dat het ongebruikelijk is dat dit onderwerp eerst in de
commissie Middelen aan de orde is gekomen. Het kon deze keer niet
anders. Als er iets is wat past in jeugd als speerpunt van beleid, is
dit het wel. De vereniging heeft hier jaren op gewacht. Er is overleg
geweest met de Sportstichting. Er komt een aanvullende notitie. De
huurprijs is door de firma Versluis vastgesteld en is gebaseerd op de
bouw plus de extra investeringen. Het gaat om EUR 885.000,00 extra.
Aan diverse erkende makelaars is advies gevraagd en zij hebben
bevestigd dat dit een redelijke prijs is. Hier zal voor de
raadsvergadering meer duidelijkheid over komen.
De heer Vermaat
merkt op dat het gebouw en de investeringen in grond er buiten staan.
Het gaat om het netto en bruto aanvangsrendement.
De heer Schoehuizen
zal hier inzicht in geven. Het aspect ruimtelijke ordening heeft ter
inzage gelegen bij de commissie Grondgebied. Het gaat om parkeerruimte
plus de aanleg van het fietspad. In de commissie Middelen is gezegd
dat de kosten van het fietspad ook bij de kosten gerekend zouden
moeten worden. De heer Schoehuizen voert aan dat het fietspad er ook
is voor andere accommodaties, en niet alleen voor de turnhal. Spreker
heeft geen zorgen over de invulling van de accommodaties van de
gemeente en verwacht dat leegstand tot een minimum beperkt blijft. Wat
betekent het niet bouwen van deze voorzieningen in cluster 5? De top
van het gebouw gaat tenminste twee meter omlaag. Naar vermindering van
kosten voor onderhoud etc. is zorgvuldig gekeken. Het gaat om
richtbedragen. Doordat er geen turnhal komt is er naar verwachting in
cluster 5 een beheerder minder nodig. De hoogte van de contributie is
beleid van de vereniging. Naar aanleiding van de opmerking van de heer
IJzerman zegt de heer Schoehuizen dat de turnvereniging het beheer in
eigen beheer gaat doen. Het is van belang dat de turnvereniging een
eigen home krijgt.
De heer Versendaal
constateert dat de turnvereniging het beheer in eigen beheer doet,
maar er wel EUR 50.000,00 voor wordt opgevoerd.
Mevrouw Van Mierlo
zegt dat voor cluster 5 tweederde blijft staan. De kosten voor cluster
5 verminderen.
De heer Schoehuizen
zegt over de grondprijs in relatie tot uitruil van woningen, dat dit
misschien wel een gelegenheidsargument is. Dit is inderdaad minimaal.
Het aantal jongeren in Barendrecht neemt toe. De heer Schoehuizen
verwacht een goede opvulling van de accommodaties. Er komt nog een
schriftelijk advies van de Sportstichting. De toetsing van het
Waarborgfonds is nog niet binnen. Dit is toegezegd voor de
raadsbehandeling.
Mevrouw Van Mierlo
zegt naar aanleiding van de opmerking van de heer Vermaat dat de
bouwkosten van cluster 5 worden teruggebracht met eenderde, dit
volgens een bouwkundig adviesbureau.
De heer Vermaat
gelooft daar niets van.
De heer Ruisen
verwacht ongeveer vier zalen te blijven gebruiken. Er zal niet meer
een zaaltje worden gehuurd zoals Vitaal. Spreker verwacht niet veel
leegstand. De vereniging wil de contributieverhoging gefaseerd
invoeren.
Tweede termijn
De heer Vermaat
verzoekt om antwoord op zijn vraag over de prijs waarvoor de turnhal
eventueel zou worden overgenomen. Er staat in de stukken dat
gemeentelijk uitgangspunt is: stichtingskosten minus gedane
afschrijvingen. Dat lijkt de heer Vermaat een juist uitgangspunt.
Spreker wil graag weten of dat ook gebeurt.
De fractie is enthousiast over de turnhal, maar niet enthousiast over
de cijfers die eraan ten grondslag liggen. Vermindering van de
bouwkosten met eenderde klopt niet. Ook kloppen de cijfers niet voor
wat betreft het beheer. De heer Vermaat wil graag weten wat de turnhal
nu en op termijn kost. In verband met de contributieverhoging merkt
spreker dat sport bereikbaar moet blijven.
De heer Van Kruijsbergen
gaat akkoord.
De heer IJzerman
verzoekt om een toelichting over de beheerskosten. In cluster 5 zou
men met een man minder als beheerder toekunnen. Als hierover
duidelijkheid bestaat gaat D66 in de raad akkoord.
De heer Versendaal
wacht de nadere beantwoording af. De fractie staat sympathiek
tegenover de turnhal. Hoe zeker is dit financieel? De heer Versendaal
heeft vraagtekens bij de voorgestelde dekking.
De heer Schoehuizen
constateert dat de commissie twijfels heeft bij de cijfers en zegt toe
meer duidelijkheid te zullen geven. Dit is een uniek project; een
vergelijking is lastig. De stichtingskosten zijn berekend door
Borsboom. De heer Schoehuizen verwijst naar het juridische rapport en
zegt toe hier in het raadsvoorstel op terug te zullen komen.
De heer Vermaat
zal de financiële vragen schriftelijk stellen.
De heer Schoehuizen
zegt naar aanleiding van de opmerking van de heer IJzerman over de
twee beheerders dat dit is gebaseerd op een vergelijking met De
Driesprong. Van Vitaal willen zowel de volleybal als de tafeltennis
gebruik maken.
De voorzitter
constateert dat de CDA, VVD en GroenLinks voor zijn. De
SGP/ChristenUnie, PvdA en D66 maken een voorbehoud.
De heer IJzerman
merkt op dat hijzelf en de heer Versendaal vragen gesteld hebben over
het beheer en de dekking. Dit moet nog helder worden. Onder dit
voorbehoud is D66 voor het voorstel.
De heer Schoehuizen
zegt dat dekking wordt gezocht in het versneld ontmantelen van de
noodlokalen in Riederpark.
De heer Versendaal
zal zijn definitief oordeel bij de raad geven.
De voorzitter
bedankt de heren van de vereniging voor hun inbreng, wenst de
gymnastiekvereniging veel succes toe en sluit het agendapunt af.
6. Verkleining doel- en gebruikersgroep collectief vervoerssysteem
TeleMobiel
De heer Van Wingerden
zegt dat de fractie hiermee kan leven. Het is niet leuk en het doet
zeer, maar in het verleden hebben we op te grote voet geleefd. Spreker
constateert dat het oneigenlijk gebruik van WVG-gelden was; was dat
gelabeld?
De heer Luijendijk
vraagt waarom geen andere leeftijdsgrens wordt gehanteerd. Komt er een
inkomenstoets en is de WVG-toets streng?
De heer IJzerman
vaagt of deze bezuiniging reeds in de begroting was geraamd. Spreker
verzoekt om een toelichting over de overbruggingsperiode van een
maand.
De heer Van Kruijsbergen
vraagt of er inzicht is in de gevolgen van de maatregel. Misschien kan
dit in beter tijden worden teruggedraaid.
Mevrouw Feenstra
stem in met het voorstel. De WVG is bedoeld voor mensen met een
handicap.
De heer Van Vugt
zegt dat de middelen niet zijn gelabeld. In het verleden was er ruim
voldoende om de doelgroep te vergroten. Eerst konden 55 plussers van
het vervoer gebruik maken, later 65 plussers. Nu is die categorie
helemaal geschrapt. De WVG is bedoeld voor mensen met een handicap.
Zij hebben een beschikking nodig. Naar aanleiding van de vraag van de
heer IJzerman zegt de wethouder dat deze bezuiniging inderdaad al was
geraamd. Het invoeren van een overbruggingsperiode gebeurt uit
coulance. De heer Van Vugt weet niet hoeveel mensen hier gebruik van
maken; het gaat om 4.100 ritten. Het aantal mensen wat de gevolgen van
deze maatregel zal ondervinden is onbekend.
De voorzitter
constateert dat de commissie unaniem akkoord gaat en sluit het
agendapunt af.
7. Terugblik op jeugdbeleid 2000-2002 en aftrap voor beleidsperiode
2003-2006
De voorzitter
stelt voor, in verband met de tijd, het agendapunt jongeren door te
schuiven naar de volgende vergadering. De reservedatum van 14 april
zal hiervoor worden benut.
De heer Van Bodegraven
constateert dat het een evaluatie betreft plus het proces van het
nieuwe jeugdbeleid. Een interactief proces kost tijd. Spreker vraagt
aan de wethouder wat de planning is.
De heer Schoehuizen
zal hierover duidelijkheid geven. Er moet in de Voorjaarsnota het één
en ander vastgesteld worden. Er zijn wat onduidelijkheden over het
JOP-plan. Er is een extern onderzoek gedaan en ook de externen zullen
aan het woord worden gelaten.
De voorzitter
constateert dat de commissie akkoord gaat met twee vergaderingen van
de commissie Samenlevingszaken, op 7 en 14 april.
8. Intrekking verordening Jeugdraad, oprichting Jongerenplatform
Mevrouw Ter Borg
geeft aan dat de Jeugdraad destijds is opgericht als orgaan dat
gevraagd en ongevraagd adviezen gaf aangaande jeugdzaken. De laatste
jaren bestond de Jeugdraad voornamelijk uit volwassenen. Aangezien het
volgens de Jeugdraad zelf niet past in de jeugdparticipatiegedachte,
werd er gestart met een project om te komen tot het hier voorgestelde
Jongerenplatform. Dit gebeurde onder andere door het vorig jaar
gehouden jongerendebat. Het is niet duidelijk wat de rol van het
Jongerenplatform precies wordt. Spreker verzoekt om een toelichting
over de jongerenparticipatie (incidenteel organiseren van activiteiten
of een structureel adviesorgaan) en over het reglement van orde, het
doel en de taakomschrijving.
De heer Van Kruijsbergen
is niet tegen intrekking van de Jeugdraad. Hoe krijgt de
jongerenparticipatie een nieuwe vorm in het Jongerenplatform? Zijn
acht jongeren representatief voor de jongeren in Barendrecht? Hoe kan
dit representatief worden gemaakt? Wat is de functie van het
Jongerenplatform en hoe staat het Jongerenplatform in relatie tot het
Beleidsplatform?
De heer Van Bodegraven
vindt dat dit beter bij beleid kan worden meegenomen. Spreker heeft
het voorstel met weemoed gelezen. De heer Van Bodegraven denkt dat er
spraakverwarring is en een misverstand. De Jeugdraad was een soort
Sportstichting op niet sportgebied (Jeugdverenigingen). Spreker leest
nu dat de Jeugdraad verworden is tot een club van oudere mensen. Deze
waren wel door de verenigingen zelf naar voren geschoven. Het
Jongerenplatform heeft een heel ander karakter. Het een kan dus niet
in plaats van het ander komen. Straks missen we een
communicatiemiddel.
Mevrouw Ter Borg
merkt op dat de Jeugdraad de laatste drie jaar niets meer te maken had
met de verenigingen.
De heer Van Bodegraven
zegt dat de Jeugdraad was bedoeld als koepel. De wethouder heeft
straks geen aanspreekpunt. Spreker verzoekt om antwoord van de
wethouder.
De heer Schoehuizen
geeft aan dat de Jeugdraad de afgelopen periode niet gefunctioneerd
heeft als vertegenwoordiger van de verenigingen.
Het duale stelsel vraagt om een andere benadering. Doel is het overleg
met de jongeren. Als voorbeeld wordt gekeken naar Papendrecht. Vanuit
het Jeugddebat kunnen een Jongerenplatform en uiteindelijk een
Jeugdgemeenteraad gevormd worden. De kern van het Jeugddebat loopt
door. De heer Schoehuizen verwijst naar de participatie van de jeugd
in De Beuk. Er zijn nieuwe jongeren, die veel mondiger zijn. Het is
niet mogelijk twee instanties naast elkaar te laten bestaan. Het
komende Jeugddebat is in Lagerhuisstijl en er blijkt draagvlak voor te
zijn. Contact met de jeugdverenigingen blijft bestaan. Belangrijke
vraag is of het Jongerenplatform gekoppeld moet worden aan de raad of
een adviesorgaan voor het college wordt. Naar aanleiding van de
opmerkingen van de VVD-fractie zegt de wethouder dat het zo is dat
natuurlijk zo'n Jongerenplatform geïnstalleerd moet worden, natuurlijk
moet het structureel worden, en natuurlijk moet er een reglement en
een taakomschrijving komen. De vraag is of het bij de raad komt of een
adviesplatform wordt voor het college alleen. De Beleidsgroep en het
Jongerenplatform zijn twee totaal verschillende grootheden. Het gaat
om het luisteren naar de stem van jongeren.
De voorzitter
vraagt de commissie in tweede termijn aan te geven of het een
adviesorgaan voor de raad of voor het college zou moeten zijn.
Mevrouw Ter Borg
maakt een fractievoorbehoud.
Mevrouw Feenstra
vindt dat het een adviescommissie voor de raad moet zijn.
De heer Van Kruijsbergen
vraagt of het allebei kan. Is een keuze noodzakelijk?
De voorzitter
zal de vraag voorleggen aan de griffier, mevrouw Figge. In het
raadsvoorstel zal hier een antwoord op worden geformuleerd.
De heer Van Kruijsbergen
zegt naar aanleiding van de opmerking van de heer Schoehuizen te
begrijpen dat er nog heel veel geschaafd en gesleuteld moet worden aan
het Jongerenplatform. We kunnen het initiatief nemen om er nu mee te
beginnen. De fractie van GroenLinks gaat ermee akkoord om op deze
manier te starten.
De heer IJzerman
verzoekt in de raad de voors en tegens aan te geven. Het is juist niet
de bedoeling de zaken vooraf te organiseren. Het moet gezien worden
als een platform voor en door jongeren, met signalen, activiteiten,
aandachtspunten en een website.
De heer Van Wingerden
sluit aan bij de opmerkingen van de heer IJzerman. We zijn nu al bezig
te veel te regelen. Het moet meer een "luchtballonnen" platform zijn
van wisselende samenstelling, met een zo laag mogelijke drempel.
De voorzitter
zal de griffier vragen uit te zoeken wat binnen de Gemeentewet de
mogelijkheden zijn.
De heer Zuurbier
merkt op dat het dualisme hier duidelijk in is, zowel de raad als het
college kan zich laten adviseren. De Jeugdraad gaat weg. Er is nu een
Beleidsplatform, waarin meer de professionals zitten en niet de jeugd.
Dit kan beter zo dicht mogelijk bij het college gepositioneerd worden.
In het interactief besturen kan het Jongerenplatform worden
geraadpleegd en gehoord door de raad. De heer Zuurbier begrijpt dat
het Jongerenplatform zware ondersteuning krijgt van een van de
beleidsmedewerkers. De raad kan in de Inspraakverordening
bewerkstelligen dat zodra zij besluiten moet nemen over het
jeugdbeleid, de weg open is om het Jongerenplatform te consulteren.
De heer Van Bodegraven
is er niet uit of een Jongerenplatform überhaupt geregeld moet worden.
Hoe gaat de wethouder om met de verenigingen die niet als een van de
participanten in het Jongerenplatform zitten?
De heer Schoehuizen
wil het simpel en aantrekkelijk houden. De wethouder bezoekt de
verenigingen regelmatig. Uit de Algemene Beschouwingen is naar voren
gekomen dat men wil toegroeien naar een Jeugdgemeenteraad, zodat
jongeren het gevoel hebben echt mee te doen. Doel is jongeren meer bij
de politieke besluitvorming te betrekken.
De heer Van Bodegraven
vraagt een toelichting op de opmerking in de notitie over de interesse
en motivatie van de deelnemers.
De heer Schoehuizen
merkt op dat bij het vorige Jeugddebat 120 deelnemers waren. Als we
niks doen gebeurt er niks. Het moet niet te formeel zijn. De wethouder
geeft aan dat we zoekende zijn naar een oplossing.
De heer IJzerman
vraagt of de Jeugdgemeenteraad de leidende gedachte is van het
college.
De heer Schoehuizen
antwoordt dat de raad daar een uitspraak over heeft gedaan.
De heer IJzerman
weet niet of dat het eindstation zou moeten zijn.
De voorzitter
constateert dat alle fracties sympathiek staan tegenover een
Jongerenplatform. Er moet nog worden uitgezocht op wat voor manier;
dit zal duidelijk worden in het raadsvoorstel. De commissie is het
eens met de opheffing van de Jeugdraad.
9. Toekomstige rijksbijdrage educatie en rijksbijdrage inburgering
nieuwkomers 2003
Mevrouw Feenstra
vraagt hoeveel mensen de cursus daadwerkelijk volgen en hoeveel mensen
de cursus afronden.
Mevrouw Van Mierlo
verwijst naar de inkoopovereenkomst.
Mevrouw Feenstra
zegt dat haar vraag niet gaat over wat is afgesproken, maar over de
aanwezigheid en het met goed gevolg afsluiten van de cursus.
Mevrouw Van Mierlo
zal verzoeken het antwoord op deze vraag in het jaarverslag van het
Albeda College op te nemen.
Mevrouw Feenstra
zegt dat zij dit al eerder heeft gevraagd en vindt het van belang om
dit te weten.
De voorzitter
zal dit op de actiepuntenlijst zetten. De voorzitter constateert dat
de commissie unaniem akkoord gaat.
10. Instellen presidium
De voorzitter
constateert dat de commissie akkoord gaat.
11. Uitvoering arbeidsvoorwaarden medewerkers griffie
De heer Zuurbier
gaat akkoord. Spreker vindt het begrijpelijk dat in het kader van
personeelsbeleid de burgemeester het functioneringsgesprek voert met
de griffier en de griffier dat doet met de commissiegriffiers. De heer
Zuurbier vraagt een toelichting op het overleg met het
seniorenconvent. De fractie is er voorstander van dat zeker een keer
per jaar een delegatie van de raad met de griffier spreekt over het
gezamenlijk functioneren. De VVD-fractie denkt dat het nuttig is om
ook met vertegenwoordiging van de raad zo'n gesprek te houden.
De heer Versendaal
sluit aan bij de opmerkingen van de heer Zuurbier en vindt ook het
overleg met de commissievoorzitters van belang.
De heer Vermaat
merkt op dat in het stuk staat dat een aantal besluiten zich er niet
toe leent om gemandateerd te worden. Er wordt voorgesteld om een
gedeelte te mandateren. Wat hier staat leidt tot een juridisch
monstrum. Het is niet duidelijk wie waarover beslist. Verder gaat de
heer Vermaat akkoord.
De heer Van Kruijsbergen
vraagt een toelichting op de laatste zin van de eerste alinea. Gaat
het om een aparte procedure?
Mevrouw Figge
geeft aan dat over de functionerings- en beoordelingsgesprekken een
apart voorstel komt, en ook over wie de gesprekken voeren. Over
delegeren en mandateren zegt mevrouw Figge dat de griffie valt onder
de raad. Dit is het juridisch gevolg van dualisering.
De voorzitter
concludeert dat de commissie akkoord gaat.
12. De invulling van de organisatie van de griffie
De heer Van Bodegraven
zegt ten aanzien van de formatie te hopen dat de griffier de vinger
aan de pols houdt en er geen onevenredige toename in formatie komt. De
termijnbewaking en archivering heeft wat de CDA-fractie betreft
prioriteit. Er staat dat de onderzoeksfunctie vooralsnog niet wordt
ingevuld. De heer Van Bodegraven zou dit, binnen het budget, naar
voren willen halen. Spreker verzoekt om een korte evaluatie van de
verhouding tussen formatie en taken. In de stukken moet ook het
presidium worden opgenomen.
De heer Versendaal
vindt de notitie helder. Spreker verzoekt om een toelichting over de
opmerking dat de formatie van de griffie gedeeltelijk in de begroting
staat.
De heer Zuurbier
is tevreden met de notitie en constateert dat Barendrecht, vergeleken
met andere gemeenten op schema ligt. Een jaar na de start van de
griffie is dit formeel geregeld. De heer Zuurbier vraagt een
toelichting op de gevraagde beslissing om het salarisniveau te
koppelen aan dat van de gemeentesecretaris. Als het college besluit de
gemeentesecretaris op te waarderen, zou niet automatisch de beloning
van de griffier omhoog moeten gaan.
De heer Versendaal
merkt op dat het ook zo kan zijn dat men de griffier wil opwaarderen.
Mevrouw Feenstra
gaat akkoord.
Mevrouw Figge
zegt dat er een toename is in werkzaamheden; het streven is om vanaf 1
juni met de formatie gaan werken. Het zit allemaal financieel in de
begroting. Over de termijnbewaking en archivering zegt mevrouw Figge
dat zij zich met interne zaken bezighoudt; eventueel kan de raad een
eigen archief optuigen. De onderzoeksfunctie heeft een relatie met de
rekenkamerfunctie en is afhankelijk van de keuze die de raad maakt.
De heer Van Bodegraven
zegt dat onderzoek ook voorbereidende werkzaamheden voor de raad
inhoudt, dus onderzoek vooraf.
Mevrouw Figge
geeft aan dat de commissiegriffier een halve fte per commissie heeft;
daar zou een halve bij moeten voor onderzoek. Grotere onderzoeken zijn
binnen die formatie niet mogelijk. De presidiumondersteuning zal
worden opgenomen. Het salaris gaat over functieschalen. Uiteraard
vinden er functionerings- en beoordelingsgesprekken plaats en is
verhoging geen automatisme.
De heer Van Bodegraven
merkt op dat er een verschil is tussen de functieschaal en de wijze
waarop de persoon dat invult.
De heer IJzerman
stelt voor dit in de besloten vergadering te behandelen.
De voorzitter
stelt vast dat de VVD-fractie tevreden is met de beantwoording.
Mevrouw Figge
zal de vraag over de salarisschalen schriftelijk beantwoorden.
De heer Van Bodegraven
verzoekt dan ook in te gaan op de twee schalen verschil met de
gemeentesecretaris.
De voorzitter
merkt op dat de OR kan instemmen. De voorzitter constateert dat de
commissie het eens is met de gevraagde beslissing en er nog een brief
komt van mevrouw Figge over salaris en functiewaardering.
12a. Bouwkundige aanpassingen sporthal De Driesprong t.g.v. de
gebruiksvergunning.
De heer Vermaat
merkt op dat het gaat over veiligheid. Al in september lag er een
notitie van de brandweer. Het college geeft aan dat het een brandzaak
is. Er moet dekking voor komen en dit moet voortvarend worden
aangepakt. Het heeft al te lang geduurd.
De heer Schoehuizen
merkt op dat de commissie heeft kunnen zien wanneer dit ter kennis
kwam van het college. De nieuwe regelgeving is pas half februari
aangereikt. Ook voor andere accommodaties zal dit er planmatig
bijkomen.
De heer Vermaat
herhaalt dat dit al in september is aangegeven door de brandweer.
De voorzitter
constateert dat de commissie unaniem akkoord gaat.
13. Ter inzage liggende stukken
a. B&W notulen (17 december jl. t/m 4 februari jl.)
De heer Zuurbier
heeft een vraag over nummer 6 (11 februari, bespreekpunt B1). In de
afgelopen raadsvergadering heeft de raad een besluit genomen over een
gedeeltelijke invulling van en stuk van de Zuidpolder. De heer
Zuurbier vroeg zich af wie het raadsvoorstel had gemaakt en heeft zich
verbaasd over het raadsvoorstel. Bij B1 staat: "Over het
conceptraadsvoorstel wordt een extra b&w-vergadering belegd." De heer
Zuurbier verzoekt de wethouder op de essentie van die vergadering in
te gaan. De raad bepaalt haar eigen agenda. De raad is ook primair
verantwoordelijk voor de inhoud voor de voorgelegde raadsvoorstellen.
De heer Schoehuizen
zegt dat het extra beraad van b&w ging over het feit dat aan de ene
kant b&w in het verleden bepaalde voorstellen hebben gedaan over dit
gebied en aan de andere kant er van OMMIJ voorstellen zijn. Er is
gesproken over welke kant wordt geadviseerd. Het is niet zo dat het
voorstel daar op andere wijze gemaakt is. De extra b&w-vergadering had
ook te maken met tijdgebrek bij de vorige vergadering.
De voorzitter
merkt op dat er een lacune is ontstaan tussen de commissievergadering
en het raadsvoorstel.
De heer Zuurbier
constateert dat burgemeester en wethouders naar aanleiding van een
toevallig passerend voorstel van de raad een aantal dingen hebben
besproken.
b. Jeugdmonitor 2001 en
e. Brede School
De heer Van Bodegraven
vindt het handig om de Jeugdmonitor en het evaluatieverslag Brede
School mee te nemen in de discussie over het jeugdbeleid. Spreker
verzoekt het evaluatieverslag Brede School apart op de agenda te
zetten.
De voorzitter
vraagt hoe de commissie dit wil behandelen, in het kader van de
evaluatie Brede School of ruimer?
De heer IJzerman
merkt op dat er op de informatieavond over de Brede School wensen naar
voren zijn gekomen en zou ook die bij de discussie willen betrekken.
De voorzitter
stelt voor de Brede School in mei of juni te behandelen.
De heer Vermaat
zegt dat de extra wensen vooral betrekking hadden op extra geld.
Waarvoor dat was bedoeld werd niet duidelijk.
De voorzitter
zal het evaluatierapport op de agenda zetten. Zo nodig zal de
commissie in een later stadium terugkomen op de Brede School.
c. Samenlevingsopbouw Carnisselande een "doorstart"
d. Behoefteonderzoek naar cultuur in Barendrecht
f. Evaluatieverslag Brede School
g. Wijkplannen en districtsjaarplan politie
h. Brief astmafonds
Mevrouw Feenstra
vraagt naar de reactie van het college op de brief van het Astmafonds,
inzake de aanpassingen van het schoolgebouw.
De heer Schoehuizen
merkt op dat Barendrecht wat dit betreft vooraan loopt in Nederland.
In de vorige raad zijn keuzes gemaakt over wat wel en wat niet
aangepast zou worden in de school.
Mevrouw Feenstra
informeert naar het roken in het sportcafé.
De heer Schoehuizen
zegt dat in openbare gebouwen niet mag worden gerookt.
De overige stukken worden voor kennisgeving aangenomen.
14. Rondvraag
Banenkrant
De heer Van Wingerden
heeft geconstateerd dat de Banenkrant stopt en heeft dit besproken met
de WBU. Mensen kunnen op de CWI-zuil banen opzoeken en ook op
internet. Spreker vraagt zich af of dit een verslechtering betekent.
Heeft de gemeente invloed op het CWI?
De heer Schoehuizen
zegt dat wordt gewerkt aan een informatiezuil in het gemeentehuis die
algemeen toegankelijk is. De gemeente kan weinig doen aan de opheffing
van de Banenkrant.
Huisartsentekort
BSO
Mevrouw Feenstra
verzoekt het huisartsentekort in Carnisselande op de agenda te zetten.
Er is een BSO (buitenschoolse opvang) opgezet in samenwerking met de
voetbalvereniging. Er staat in het persbericht dat als er tekorten
zijn, de gemeente bijpast. Als er winst wordt gemaakt, gaat dat dan
ook naar de gemeente?
De heer Schoehuizen
meldt dat er nu een halve huisartsenplaats bijgekomen is. Alle
faciliteiten die de gemeente kan verlenen, verleent de gemeente. Er is
een landelijk tekort. Half april is er een bijeenkomst, waarvoor alle
artsen zijn uitgenodigd. Er wordt nagedacht over het Enschedese model.
De voorzitter
vraagt de wethouder de commissie op de hoogte te houden en zal dit
toevoegen aan de actiepuntenlijst (permanente informatie).
De heer Schoehuizen
zegt over de BSO dat hij dit een fantastisch initiatief vindt van BVV.
Winst op BSO is niet te verwachten.
Kunst op rotondes
De heer Zuurbier
meldt dat de fractie een brief heeft ontvangen van de heer Kappetijn
over kunsttoepassing op rotondes. De VVD-fractie is van mening dat
kunst en bedrijfsleven heel goed samen kunnen gaan.
In het beleidsprogramma staat vermeld dat de Culturele Raad om advies
wordt gevraagd. De heer Zuurbier verwijst naar de notulen van de
Werkgroep Rotondes. Spreker denkt dat raadsbreed de overtuiging
bestaat dat bij de rotondes de Culturele Raad een rol moet spelen.
De heer Schoehuizen
is het eens met de heer Zuurbier. Het punt is dat de Culturele Raad
het principieel niet doet.
De heer Zuurbier
vraagt of de Culturele Raad niet te vinden is voor het model dat een
bedrijf de kunsttoepassing financiert, onder hun voorwaarden.
De heer Schoehuizen
zegt dat aan wethouder Silvis de wens van de raad om de Culturele Raad
erbij te betrekken, is doorgegeven.
De heer Van Wingerden
vraagt hoe het kan dat de Culturele Raad (gefinancierd door de
gemeente) weigert dit te doen.
De heer Vermaat
zegt dat de Culturele Raad op het standpunt staat dat zij een
kunstenaar selecteren en kunstwerken kiezen. De bedrijven willen dat
zelf beslissen.
Grand café / dancing
De heer IJzerman
geeft aan dat verschillende fracties zijn benaderd door de heer
Horstens in verband met een grand café / dancing voor de jeugd. De
heer Horstens zegt dat dit al een half jaar in de ijskast staat. Is
dat zo? De heer IJzerman zou graag een voorstel zien in de commissie.
De heer Schoehuizen
zegt dat de heer Horstens geen contact heeft opgenomen met de
verantwoordelijke wethouder. De gemeente is met twee instanties in
overleg. Er is een grondige voorbereiding nodig. Er komt op korte
termijn een advies.
De heer Van Bodegraven
constateert dat dit onderwerp ook in de nota over het Jeugdbeleid aan
de orde kan komen. Er wordt goedkeuring gevaagd voor het begin en we
zien wel waar het uitkomt. De heer Van Bodegraven ondersteunt dit wel,
maar vindt dat die benadering gevaren in zich heeft.
De voorzitter
meldt dat de heer Schoehuizen komt met een notitie over
jeugdvoorzieningen. Dit komt op de Actiepuntenlijst
15. Sluiting
De voorzitter
sluit de openbare vergadering.
De besloten vergadering wordt verschoven naar maandag 14 april a.s.
Gemeente Barendrecht