Ingezonden persbericht

Persbericht

10 maart 2003

VERTROUWEN IN NEDERLANDSE POLITIEK DRASTISCH GEDAALD

Consumenten blijven trouw aan Nederlandse merken

Nederlanders rekenen hard af met de nationale politiek. Politici worden nu gezien als de minst betrouwbare beroepsgroep. Slechts 22% van de Nederlanders heeft nog vertrouwen in de integriteit van politici. Gelijktijdig is het vertrouwen in de nationale overheid gedaald van 62% naar 39%. Dit blijkt uit het onderzoek European Trusted Brands 2003 van Reader's Digest. Voor dit onderzoek ondervraagt Reader's Digest jaarlijks 27.692 consumenten in 18 Europese landen naar hun vertrouwen in instellingen, regeringsbeleid, beroepsgroepen en merken. Nederlanders blijken ook dit jaar merkentrouw te zijn, met name aan Nederlandse merken.

Weinig vertrouwen in overheid
Het vertrouwen in de overheid is ten opzichte van vorig jaar afgenomen, zowel op nationaal niveau, met een daling van 23%, als op Europees niveau met een afname van 14%. Ook het vertrouwen in het specifieke regeringsbeleid van de ministeries is gedaald, hoewel procentueel minder sterk dan het vertrouwen in de Nederlandse overheid. In vergelijking met vorig jaar is het werkgelegenheidsbeleid met een daling van 18% de grootste verliezer van het vertrouwen. Voor het eerst is dit jaar gevraagd naar het immigratiebeleid. Bijna 80% van de ondervraagden heeft geen vertrouwen in het beleid dat de regering ten aanzien van immigratie voert.

De daling in het vertrouwen in de politiek verbaast SP-fractievoorzitter, Jan Marijnissen, niets; "Het is schokkend dat slechts één op de vijf mensen vertrouwen heeft in de integriteit van politici, maar echt verbazen doet het me niet. Immers niet zelden laten politici hun eigen belangen voor gaan op wat het landsbelang vraagt. Maar er is nog een belangrijke reden waarom het mis is met het vertrouwen tussen burgers en politici. En dat is het falende beleid. Vele jaren is de politiek gewaarschuwd voor misstanden op het gebied van onderwijs, zorg, veiligheid en integratiebeleid, maar daar werd niets mee gedaan".

Vertrouwen in instellingen gedaald
Al zijn de percentages iets gedaald ten opzichte van vorig jaar, de media zijn met respectievelijk 77% voor radio en 71% voor televisie nog steeds de instellingen die het meeste vertrouwen genieten. De pers, die vorig jaar niet werd gemeten, eindigt op de derde plaats met 64%. Alle overige instellingen hebben dit jaar aan vertrouwen ingeboet. Ook de Euro heeft het afgelopen jaar niet overtuigd. Vóór de introductie was de consument positiever gestemd; 55% van de Nederlanders had vertrouwen in de nieuwe munt. Nu, een jaar na de invoering, heeft slechts 46% van de Nederlanders nog vertrouwen in de Euro. Dit in tegenstelling tot het gemiddeld vertrouwen van Europeanen van 53%.

Volgens VVD-kamerlid Van Beek is het lastig bewijsmateriaal te vinden voor de afname van het vertrouwen in de Euro: "Er is geen alternatief voor de Euro. Wat wel duidelijk is, is dat mensen veel langer moeten wennen dan men van tevoren had gedacht. Mensen zijn wel gewend aan de Euro hoe die voelt en eruit ziet, maar het besef van de waarde van het geld is er nog niet. Dit duurt langer. Het gevaar is dat mensen de Euro uitgeven als een gulden. Met name voor ouderen blijft het voorlopig rekenen. De jeugd weet straks niet beter, die groeit op met de Euro."

Boris van der Ham, D66-kamerlid, vindt het heel begrijpelijk dat Nederlanders teleurgesteld zijn in de Euro; "Door verschillende ondernemers is er flink misbruik gemaakt van de nieuwe munt, door prijsverhogingen door te voeren en dit is veel te laat onderkend. Zalm heeft dit lang weggewuifd. Daarnaast denk ik ook dat het mensen wel tegen de borst stuit dat ze nooit, zoals in andere Europese landen, hebben mogen stemmen voor de munt. Het is ook een kwestie van wennen, maar steeds meer mensen denken in Euro's, ook ik."

Beroepsgroepen
De malaise in de Nederlandse politiek heeft op alle fronten haar sporen achtergelaten. Naast een daling in het vertrouwen in de Nederlandse overheid en het regeringsbeleid, neemt dit jaar ook het vertrouwen in politici met 15% af en komt hiermee als minst betrouwbare beroepsgroep uit de bus. De beroepsgroepen die het afgelopen jaar met een aantal tegenslagen hebben moeten kampen, hebben duidelijk sympathie gewonnen in ons land. De brandweer kreeg dit jaar met 96% de hoogste waardering. Nederlanders hebben daarnaast veel vertrouwen in apothekers (95%), piloten (93%), verpleegkundigen (93%) en doktoren (91%).

De meest betrouwbare merken in Nederland
Uit het onderzoek van Reader's Digest blijkt duidelijk dat Nederlanders trouw blijven aan met name Nederlandse merken. De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit KLM (77%), Douwe Egberts (74%) en Nokia (60%). De meeste winnende merken zijn ten opzichte van de afgelopen twee jaar zowel in Nederland als in Europa onveranderd gebleven. Opel wordt nog steeds als meest betrouwbare auto gezien en Philips blijft favoriet voor huishoudelijke apparatuur. Compaq is met 25% nog steeds de meest betrouwbare computer, 40% van de consumenten vertrouwt het liefst z'n geld aan de Rabobank toe en Visa is met 44% de meest betrouwbare creditcard.

Merken als Nivea, Visa en Canon scoren goed en behoren tot de meest vertrouwde merken in heel Europa. Op het gebied van mobiele telefoons komt Nokia zelfs wederom in alle achttien Europese landen als beste uit de bus. Uit het onderzoek blijkt daarentegen ook dat veel Europeanen nog steeds de voorkeur geven aan hun lokale merken.

Dit jaar werden een aantal nieuwe categorieën toegevoegd aan het onderzoek, waaronder frisdrank/ mineraalwater. Ook hier bleek in 10 landen een lokaal merk favoriet te zijn. In Nederland heeft Spa met 41% de voorkeur. In de overige 8 landen bleek Coca-Cola het populairst. Andere nieuwe categorieën waren de opticiens, waarbij Hans Anders (33%) favoriet is in Nederland en televisietoestellen waarbij 44% voor Philips koos.

De enige categorieën waar een verschuiving in het meest betrouwbare merk hebben plaats gevonden zijn reisorganisaties, waar D-reizen dit jaar boven Holland International wordt verkozen. Daarnaast valt bij de verzekeringsmaatschappijen een verschuiving te bespeuren; Nationale Nederlanden neemt de eerste plaats van AEGON over en Aleve is dit jaar als meest betrouwbare pijnstiller uit het onderzoek gekomen.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten.

###