Ingezonden persbericht
Persbericht
10 maart 2003
VERTROUWEN IN NEDERLANDSE POLITIEK DRASTISCH GEDAALD
Consumenten blijven trouw aan Nederlandse merken
Nederlanders rekenen hard af met de nationale politiek. Politici worden nu
gezien als de minst betrouwbare beroepsgroep. Slechts 22% van de
Nederlanders heeft nog vertrouwen in de integriteit van politici.
Gelijktijdig is het vertrouwen in de nationale overheid gedaald van 62% naar
39%. Dit blijkt uit het onderzoek European Trusted Brands 2003 van Reader's
Digest. Voor dit onderzoek ondervraagt Reader's Digest jaarlijks 27.692
consumenten in 18 Europese landen naar hun vertrouwen in instellingen,
regeringsbeleid, beroepsgroepen en merken. Nederlanders blijken ook dit jaar
merkentrouw te zijn, met name aan Nederlandse merken.
Weinig vertrouwen in overheid
Het vertrouwen in de overheid is ten opzichte van vorig jaar afgenomen,
zowel op nationaal niveau, met een daling van 23%, als op Europees niveau
met een afname van 14%. Ook het vertrouwen in het specifieke regeringsbeleid
van de ministeries is gedaald, hoewel procentueel minder sterk dan het
vertrouwen in de Nederlandse overheid. In vergelijking met vorig jaar is het
werkgelegenheidsbeleid met een daling van 18% de grootste verliezer van het
vertrouwen. Voor het eerst is dit jaar gevraagd naar het immigratiebeleid.
Bijna 80% van de ondervraagden heeft geen vertrouwen in het beleid dat de
regering ten aanzien van immigratie voert.
De daling in het vertrouwen in de politiek verbaast SP-fractievoorzitter,
Jan Marijnissen, niets; "Het is schokkend dat slechts één op de vijf mensen
vertrouwen heeft in de integriteit van politici, maar echt verbazen doet het
me niet. Immers niet zelden laten politici hun eigen belangen voor gaan op
wat het landsbelang vraagt. Maar er is nog een belangrijke reden waarom het
mis is met het vertrouwen tussen burgers en politici. En dat is het falende
beleid. Vele jaren is de politiek gewaarschuwd voor misstanden op het gebied
van onderwijs, zorg, veiligheid en integratiebeleid, maar daar werd niets
mee gedaan".
Vertrouwen in instellingen gedaald
Al zijn de percentages iets gedaald ten opzichte van vorig jaar, de media
zijn met respectievelijk 77% voor radio en 71% voor televisie nog steeds de
instellingen die het meeste vertrouwen genieten. De pers, die vorig jaar
niet werd gemeten, eindigt op de derde plaats met 64%. Alle overige
instellingen hebben dit jaar aan vertrouwen ingeboet. Ook de Euro heeft het
afgelopen jaar niet overtuigd. Vóór de introductie was de consument
positiever gestemd; 55% van de Nederlanders had vertrouwen in de nieuwe
munt. Nu, een jaar na de invoering, heeft slechts 46% van de Nederlanders
nog vertrouwen in de Euro. Dit in tegenstelling tot het gemiddeld vertrouwen
van Europeanen van 53%.
Volgens VVD-kamerlid Van Beek is het lastig bewijsmateriaal te vinden voor
de afname van het vertrouwen in de Euro: "Er is geen alternatief voor de
Euro. Wat wel duidelijk is, is dat mensen veel langer moeten wennen dan men
van tevoren had gedacht. Mensen zijn wel gewend aan de Euro hoe die voelt en
eruit ziet, maar het besef van de waarde van het geld is er nog niet. Dit
duurt langer. Het gevaar is dat mensen de Euro uitgeven als een gulden. Met
name voor ouderen blijft het voorlopig rekenen. De jeugd weet straks niet
beter, die groeit op met de Euro."
Boris van der Ham, D66-kamerlid, vindt het heel begrijpelijk dat
Nederlanders teleurgesteld zijn in de Euro; "Door verschillende ondernemers
is er flink misbruik gemaakt van de nieuwe munt, door prijsverhogingen door
te voeren en dit is veel te laat onderkend. Zalm heeft dit lang weggewuifd.
Daarnaast denk ik ook dat het mensen wel tegen de borst stuit dat ze nooit,
zoals in andere Europese landen, hebben mogen stemmen voor de munt. Het is
ook een kwestie van wennen, maar steeds meer mensen denken in Euro's, ook
ik."
Beroepsgroepen
De malaise in de Nederlandse politiek heeft op alle fronten haar sporen
achtergelaten. Naast een daling in het vertrouwen in de Nederlandse overheid
en het regeringsbeleid, neemt dit jaar ook het vertrouwen in politici met
15% af en komt hiermee als minst betrouwbare beroepsgroep uit de bus. De
beroepsgroepen die het afgelopen jaar met een aantal tegenslagen hebben
moeten kampen, hebben duidelijk sympathie gewonnen in ons land. De brandweer
kreeg dit jaar met 96% de hoogste waardering. Nederlanders hebben daarnaast
veel vertrouwen in apothekers (95%), piloten (93%), verpleegkundigen (93%)
en doktoren (91%).
De meest betrouwbare merken in Nederland
Uit het onderzoek van Reader's Digest blijkt duidelijk dat Nederlanders
trouw blijven aan met name Nederlandse merken. De top drie van de meest
betrouwbare merken in Nederland bestaat uit KLM (77%), Douwe Egberts (74%)
en Nokia (60%). De meeste winnende merken zijn ten opzichte van de afgelopen
twee jaar zowel in Nederland als in Europa onveranderd gebleven. Opel wordt
nog steeds als meest betrouwbare auto gezien en Philips blijft favoriet voor
huishoudelijke apparatuur. Compaq is met 25% nog steeds de meest betrouwbare
computer, 40% van de consumenten vertrouwt het liefst z'n geld aan de
Rabobank toe en Visa is met 44% de meest betrouwbare creditcard.
Merken als Nivea, Visa en Canon scoren goed en behoren tot de meest
vertrouwde merken in heel Europa. Op het gebied van mobiele telefoons komt
Nokia zelfs wederom in alle achttien Europese landen als beste uit de bus.
Uit het onderzoek blijkt daarentegen ook dat veel Europeanen nog steeds de
voorkeur geven aan hun lokale merken.
Dit jaar werden een aantal nieuwe categorieën toegevoegd aan het onderzoek,
waaronder frisdrank/ mineraalwater. Ook hier bleek in 10 landen een lokaal
merk favoriet te zijn. In Nederland heeft Spa met 41% de voorkeur. In de
overige 8 landen bleek Coca-Cola het populairst. Andere nieuwe categorieën
waren de opticiens, waarbij Hans Anders (33%) favoriet is in Nederland en
televisietoestellen waarbij 44% voor Philips koos.
De enige categorieën waar een verschuiving in het meest betrouwbare merk hebben plaats gevonden zijn reisorganisaties, waar D-reizen dit jaar boven Holland International wordt verkozen. Daarnaast valt bij de verzekeringsmaatschappijen een verschuiving te bespeuren; Nationale Nederlanden neemt de eerste plaats van AEGON over en Aleve is dit jaar als meest betrouwbare pijnstiller uit het onderzoek gekomen.
Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht
in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift.
In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor
Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48
edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest
Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment
aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties,
videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia
producten.
###