PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAART
Brandbrief luchtvaart Tweede Kamer
Aan de leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE
Huizen, 6 maart 2003
Ref.nr.: C3-03-0025
Betreft: open brief luchtvaart
Geachte heer/mevrouw,
Maandag 3 maart jongstleden haalde de GroenLinks Tweede Kamer fractie
op een bescheiden wijze de pers met de lancering van de merkwaardige
notitie 'Eén Schiphol is genoeg'.
Deze notitie hing van onbewezen aannames en misvattingen aan elkaar.
De conclusie van de notitie was dat het aantal regionale en kleine
luchthavens in Nederland fors teruggebracht moet worden. Aan Schiphol,
twee regionale en twee 'groene' velden zou Nederland genoeg hebben.
Dat is vervelend voor degenen die op en rondom de volgens GroenLinks
overbodige luchthavens hun brood verdienen. Vervelend ook voor de
mensen die deze luchthavens gebruiken als vertrekpunt voor een
vakantievlucht en op of rondom zo'n vliegveld recreëren (ruim 1,2
miljoen mensen). Tot slot is het nadelig voor de gebieden waarin de te
sluiten vliegvelden liggen en bovenal is het slecht voor de
bereikbaarheid en ontwikkeling van Nederland: luchthavens liggen er
niet voor de lol maar hebben een functie.
Het is echter bovenal vervelend voor de initiatiefnemers van de
notitie, uw collega's Femke Halsema en Wijnand Duyvendak en de rest
van de GroenLinks fractie. Het bewijst namelijk dat zij, als
volksvertegenwoordigers nota bene, kennelijk niet de beschikking
hebben over voldoende feiten met betrekking tot de luchtvaart. Dat is
een slechte zaak die het Platform Nederlandse Luchtvaart zich
persoonlijk aantrekt en bij dezen recht wil zetten.
In de bijlage wordt nader ingegaan op de meest in het oog springende
misverstanden die GroenLinks als gegeven beschouwt en waar zij haar
conclusies op baseert. Los van iemands mening of luchtvaart goed of
slecht is, is het gebruik van juiste gegevens belangrijk. Het is de
basis voor het bepalen van een correct standpunt.
Luchtvaart is bij uitstek een onderwerp dat emoties oproept. Emoties
hebben een plaats en een functie maar zijn geen solide basis om beleid
op te baseren.
Vliegen is de veiligste vorm van transport. De milieueffecten van
luchtvaart zijn minder ernstig dan die van andere
vervoersmodaliteiten. Mochten er betere vormen van transport zijn dan
moeten we die vooral gebruiken. Tot die tijd moet, volgens het PNL,
luchtvaart zo verantwoord mogelijk geaccommodeerd worden. Het is aan
U, als volksvertegenwoordiger, om het speelveld te bepalen waarbinnen
de sector kan opereren. Stel duidelijke en eerlijke regels op
waarbinnen de sector kan opereren. Luchtvaart is tenslotte een van de
weinige modaliteiten binnen de transportsector die de overheid geen
geld hoeft te kosten.
De samenleving is niet gebaat met het luchtvaartbeleid zoals dat tot
heden gevoerd is. Met name de discussie rondom geluidshinder is
ontspoord.
Nederland staat eenzaam aan de top als het gaat om beperkende en
regulerende maatregelen voor de luchtvaart. Resultaten heeft dit niet
opgeleverd. Toch is er geen ander land ter wereld dat zoveel geld
uitgeeft aan de bestrijding van geluidshinder als Nederland. Nederland
staat op wereldschaal niet eens in de top 100 als het gaat om het
aantal mensen dat belast wordt door vliegtuiggeluid. Nergens ter
wereld zijn er evenwel zoveel klachten over luchtvaart als juist in
Nederland. Een duidelijker illustratie dat er iets mis is met het
beleid is er niet. Geluidshinder is een groot maatschappelijk probleem
dat een serieuze aanpak verdient.
Hoog tijd voor een ander beleid. Het PNL werkt hier al enige tijd aan
en gaat er de komende tijd mee door. Enige steun of belangstelling
vanuit de Kamer is natuurlijk van harte welkom.
Voor alle duidelijkheid: het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) is
een onafhankelijke stichting die streeft naar duurzame beschikbaarheid
van luchtvaart in Nederland. Het PNL heeft het initiatief genomen voor
het instellen en financieren van de bijzondere leerstoel toegepaste
Psychologie van Geluidhinder aan de Universiteit van Leiden. Doel van
de leerstoel is te komen tot praktische instrumenten voor de aanpak
van geluidshinder.
Mocht u vragen hebben over luchtvaart gerelateerde zaken of interesse
hebben in een werkbare aanpak van geluidshinder dan kunt u altijd
contact opnemen met de stichting Platform Nederlandse Luchtvaart. Onze
luchtvaartspecialisten voorzien u graag van onafhankelijke
informatie.
Er op vertrouwend u voldoende geïnformeerd te hebben besluit ik,
Hoogachtend,
Philip Hofmeijer
Directeur Platform Nederlandse Luchtvaart
De inhoud van deze brief wordt onderschreven door:
De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), de door
de Staatssecretaris van V&W aangemerkte coördinator van de recreatieve
en sportluchtvaart
De Vereniging van Nederlandse Luchtvaart Ondernemingen (VNLO)
De Dutch Helicopter Association (DHA)
De Aircraft Owners and Pilots Association Netherlands (AOPA)
Ter illustratie een paar van de misvattingen waarop GroenLinks meende
haar notitie 'Eén Schiphol is genoeg' te moeten baseren. In min of
meer chronologische volgorde komen de meest in het oog springende
misverstanden aan bod. Niet allemaal, want dat is onbegonnen werk in
een korte brief. Tevens hebben we de vrijheid genomen een brochure bij
te sluiten van het Nederlands Luchtvaart Overleg (NLO), een
overkoepelende organisatie van gebruikers en aanbieders van
luchtvaart, waarin de samenhang tussen de luchtvaart en de moderne
samenleving wordt aangeven. Meer informatie is te verkrijgen bij het
Platform Nederlandse Luchtvaart.
In de inleiding van de notitie 'Eén Schiphol is genoeg' wordt vliegen
een 'vervuilende, energieslurpende transportvorm' genoemd.
Zoals alle vormen van transport die gebruik maken van fossiele
brandstoffen heeft ook luchtvaart uitstoot tot gevolg. De totale
wereldluchtvaart draagt nog geen 2% bij aan de totale menselijke
uitstoot. Als men kijkt naar de vervuiling in grammen per kilogram
brandstof is luchtvaart de schoonste vorm van transport. Dat komt
omdat vliegtuigmotoren zeer efficiënt zijn. De vliegtuigindustrie
werkt, overigens mede uit eigenbelang, heel hard aan steeds stillere,
zuinigere en schonere motoren, immers: voor elke kilo minder brandstof
die mee de lucht ingenomen hoeft te worden kan lading mee.
Energieslurpend is vliegen ook niet: gemiddeld verbruikt een vliegtuig
1 liter brandstof op 28 kilometer per passagier, en dat bij 900
km/u!
GroenLinks schaart gemakshalve de hele kleine luchtvaart onder de
noemer 'sportvliegerij'.
Ruim 90% van de vluchten in de kleine luchtvaart, of General Aviation,
vallen onder de noemer zakelijke of maatschappelijke dienstverlening.
Denk hierbij aan politie-, milieudienst-, brandweer-, sproei-,
zaken-, opleidings-, ambulance-, luchtfotografie- en reclamevluchten.
Onder de sportvliegerij vallen bovendien ballonvluchten en
zweefvliegtuigen, toch niet echt een categorie die veel vervuiling of
geluidsoverlast veroorzaakt.
GroenLinks stelt dat de luchtvaart oneigenlijk bevoordeeld wordt omdat
er geen accijnzen geheven worden.
De General Aviation betaalt zo'n euro 1,84 (ruim vier ouderwetse
guldens!!) voor een liter brandstof. Op internationale, commerciële
vluchten wordt inderdaad geen accijns geheven. Dat is gezien het grens
overschrijdende karakter ook wel logisch en in 1948 daarom ook
internationaal zo afgesproken.
De landingsrechten voor de General Aviation zouden slechts enkele
euro'sbedragen.
Afhankelijk van de dag en het tijdstip kan het landingsgeld oplopen
tot honderd euro.
De rust in natuurgebieden zou verstoord worden door 'laagvliegende
sportvliegtuigen'. De luchtvaart is reeds gebonden aan een minimum
hoogte waardoor de overlast op de grond beperkt blijft. Geen enkele
sportvlieger zal rondjes gaan vliegen boven een natuurgebied. Boven
natuurgebieden worden wel vluchten uitgevoerd om vogels te tellen of
om milieu- en brandweercontroles uit te voeren.
'Nederland kent tientallen vliegvelden' stelt GroenLinks. Er zijn 20 vliegvelden voor gemotoriseerde luchtvaart in Nederland, inclusief Schiphol en 2 vliegveldjes speciaal voor ultralights. Daarnaast zijn er 14 velden voor zweefvliegtuigen en 10 militaire velden. 'Tientallen velden'is op zijn minst suggestief.
Regionale luchthavens zouden met overheidssteun in stand worden
gehouden en noodlijdend zijn.
Regionale luchthavens voorzien in een groeiende regionale behoefte.
Het zijn alleen beperkende maatregelen die verhinderen dat deze
luchthavens winst maken. Juist om Schiphol te ontlasten is het lokaal
invullen van een vervoersbehoefte een geweldig idee. Bovendien wordt
de druk op de toch al zwaar belaste infrastructuur (wegen, treinen) in
de Randstad onnodig toe als alleen Schiphol voor luchtvaart open
staat, met alle negatieve milieueffecten van dien.
Beperkende maatregelen voor regionale luchthavens hebben er al toe
geleid dat maatschappijen van Nederlandse luchthavens uitgeweken zijn
naar luchthavens net over de Nederlandse grens. De aanvliegroutes gaan
nog steeds over Nederland. Wel de lasten, niet de lusten is blijkbaar
wat GroenLinks wil.
GroenLinks suggereert dat de HSL een goed alternatief voor het
vliegtuig is, met name omdat de trein schoon is.
De trein is alleen maar schoner dan het vliegtuig als de benodigde
elektriciteit wordt opgewekt door kernenergie. Dat staat nog los van
de effecten die het aanleggen van de HSL heeft op het landschap en de
omwonenden.
Regionale luchthavens worden volgens GroenLinks gebruikt voor
'onnodig'(charter) vakantievervoer. Mensen uit de regio moeten maar
via Schiphol vliegen.
GroenLinks is ook de partij die de groei van Schiphol in wil dammen.
Los van het feit dat het verplaatsen van al die mensen via Schiphol
erg slecht is voor het milieu (men moet per auto en trein door de al
zeer drukke Randstad naar Schiphol): wat is er mis met het voorzien
van een lokale behoefte? Chartervliegtuigen zijn overigens bij uitstek
stil, zuinig en efficiënt (1 liter brandstof per passagier per 28
kilometer bij 900 km/u). Het is overigens ook merkwaardig dat een
politieke partij bepaalt of het al dan niet op vakantie gaan van de
burger onnodig is.
Er wordt onnodig veel gevlogen.
GroenLinks gaat voorbij aan het economisch en maatschappelijk belang
van de luchtvaart. Of het leuk is of niet: Nederland is nou eenmaal
een handels en vervoersnatie. Onze infrastructuur is waar we met zijn
allen van leven. Luchtvaart volgt de omvang van de economie: het
kunstmatig beperken van de luchtvaart zou rampzalige gevolgen hebben
voor de economie.
GroenLinks komt, ter bestrijding van de 'problemen' van de luchtvaart,
niet verder dan het beperken of afschaffen van luchtvaart.
Beperken van de luchtvaart als oplossing zien is wel erg naïef. Los
van de rampzalige economische effecten biedt het bovendien geen
oplossing voor de problemen. Ter illustratie: ondanks een daling van
het aantal vluchten vanaf Groningen Airport Eelde met ruim 30%,
verdubbelde in dezelfde periode het aantal klachten.
10 mrt 03 11:54