De Unie


Martinair: Voorstellen voor CAO overleg

10 maart 2003 - In vervolg op mijn brief van 19 december 2002 en de ledenraadplegingen op 16 januari 2003 doe ik u, in overleg met het Sectiebestuur van Martinair, onderstaand De Unie voorstellen toekomen voor het CAO-overleg Martinair.

Niet alle opmerkingen die gemaakt zijn op de ingezonden stembiljetten en hetgeen besproken is tijdens de ledenvergaderingen zijn meegenomen in deze definitieve inzetbrief. Enerzijds heeft dit te maken met het zoeken naar de grootste gemene deler en, nog belangrijker, anderzijds met de afweging wat in het kader van het onderhandelingsproces verstandig is om in deze brief te vermelden.

Op het moment dat wij deze brief schrijven is het nog niet bekend wanneer de onderhandelingen over een nieuwe CAO exact zullen aanvangen. De Unie zal er op aandringen de onderhandelingen zo spoedig mogelijk aan te vangen.

Wij maken van de gelegenheid gebruik de oproep te herhalen u te kandideren voor de functie van lid van het Sectiebestuur Martinair. Naar aanleiding van de 1ste oproep heeft Peter Ringnalda zich aangemeld om het sectiebestuur te komen versterken. Wij wensen Peter veel succes toe als lid van het sectiebestuur.
Er bestaan nog twee vacatures binnen het Sectiebestuur Martinair, derhalve zoeken wij nog naar een vertegenwoordiger vanuit de Technische dienst en naar een vertegenwoordiger vanuit Passage. Het Sectiebestuur zoekt collega's die:

- betrokken zijn met zijn of haar collega's;
- kennis heeft van Martinair als organisatie;
- belangstelling heeft voor sociale ontwikkelingen;
- belangstelling heeft voor arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden.
Aanmelden kan bij een van de huidige bestuursleden, dan wel bij De Unie.

CAO VOORSTELLEN

Looptijd
De Unie voorstellen zijn gebaseerd op een nieuwe overeenkomst met een looptijd van 1 jaar.

Loonontwikkeling
Met als kader het centraal overeengekomen akkoord, voor het jaar 2003, tussen kabinet, werkgevers- en werknemersorganisaties en de bij Martinair bestaande afspraken wenst De Unie de huidige prijscompensatie te handhaven.

Initiële loonontwikkeling
De Unie acht geen redenen aanwezig om zowel in positieve als negatieve zin af te wijken van het centraal overeengekomen akkoord. De Unie wenst de resterende ruimte aan te wenden voor een initiële loonontwikkeling ingaande 1 januari 2003.

Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Het werken in onregelmatige c.q. volcontinu dienst wordt algemeen als zwaar ervaren. Naarmate de leeftijd vordert zijn met name de nachtdiensten erg belastend. De Unie stelt voor om medewerkers van 50 jaar en ouder niet langer te verplichten om nachtdiensten te verrichten met behoud van de volledige ploegentoeslag, en medewerkers van 55 jaar en ouder de gelegenheid te bieden geen onregelmatige diensten meer te hoeven verrichten met behoud van de ploegentoeslag.. Hiertoe is het noodzakelijk te komen tot een garantie ploegentoeslag voor deze medewerkers waarin tevens het aantal jaren dat men in de ploegendienst heeft gelopen een rol dient te spelen.

Kinderopvang
De huidige middelen die worden ingezet voor de kinderopvang zijn niet voldoende om een wachtlijst te voorkomen. De Unie wenst met u te komen tot afspraken waarbij de wachtlijst voor de kinderopvang zal worden opgelost.

Reiskostenvergoeding woon - werk
Martinair kent een onkostenvergoeding voor het woon - werkverkeer. De hoogte van de vergoeding voor de onkosten woon - werkverkeer is gemaximeerd. Het maximum van de vergoeding is gelijk aan datgene wat fiscaal onbelast mag worden vergoed.
Artikel 9.1, lid 2, sub b van de CAO stelt dat in geval van verhuizing de vergoeding alleen wordt aangepast indien de werknemer verhuist naar een dichter bij de werkplek gelegen woonplaats. Daar waar de regeling reeds een maximum vergoeding kent acht De Unie het niet redelijk dat slechts bij een verhuizing naar een dichter bij de werkplek gelegen woonplaats de vergoeding wordt aangepast.
De Unie stelt voor artikel 9.1, lid 2, sub b te laten vervallen.

Kilometervergoeding dienstreizen.
De Unie constateert dat in sommige situaties de vergoeding voor het woon-werk verkeer, hoger is dan de kilometervergoeding bij dienstreizen. De Unie stelt voor de kilometervergoeding voor dienstreizen te verhogen van 0,27 naar 0,28.

Ploegendiensttoeslag
De toeslag voor arbeid verricht op inconveniënte uren dient voor de nachtdiensten te worden verhoogd. De Unie stelt de volgende staffel voor:

* Maandag tot en met vrijdag tussen 06.00 uur - 08.00 uur en 18.00 uur - 22.00 uur 25%

* Maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 uur - 06.00 uur 50%
* Vrijdag tussen 22.00 uur - 24.00 uur 50%
* Zaterdag tussen 08.00 uur - 18.00 uur 50%
* Zaterdag tussen 00.00 uur - 08.00 uur en tussen 18.00 uur - 24.00 uur 100%

* Zondag tussen 00.00 uur - 24.00 uur 100%
* Maandag tussen 00.00 uur - 06.00 uur 100%
Uurloon maximum
Hoewel aftopping van de ploegentoeslag op zich te verdedigen is, acht De Unie de huidige wijze van aftopping niet optimaal. In de huidige systematiek worden twee bedragen genoemd waarover de ploegentoeslag maximaal wordt berekend. Het maximumbedrag wat toegepast dient te worden is afhankelijk van het (basis)maandsalaris. De Unie wenst te komen tot één maximum bedrag waarover de ploegentoeslag wordt berekend, zijnde 2.359,-.

Roosterregelgeving
De Unie constateert dat het samenstellen van roosters binnen Martinair dient te voldoen aan een groot aantal regels. Hoewel met deze regelgeving getracht wordt het belang van zowel de organisatie als dat van de medewerkers te dienen, leidt dit vaak tot diversiteit en onduidelijkheid. Tevens leidt dit soms tot spanningen tussen de bedrijfsdrukte en bezetting en de afstemming tussen arbeid en zorg. De Unie stelt voor een werkgroep in te stellen die de komende periode dient te onderzoeken of een 5 ploegendienst, met als uitgangspunt een rooster op basis van 33,6 uur, meer flexibiliteit en zekerheid kan brengen.

License Fee
In het verleden is afgesproken de ontwikkelingen met betrekking tot de technische dienst bij de KLM te volgen, en zonodig hierop te anticiperen. Bij de KLM is afgesproken over te gaan tot de invoering van een License Fee voor grondwerktuigkundigen. Binnen Martinair zou De Unie graag komen tot een gelijkwaardig instrument, echter niet gekoppeld aan het aantal bevoegdheden doch gebaseerd op een aantal ervaringsjaren na het behalen van zijn of haar eerste type bevoegdheid. De Unie stelt de volgende staffel voor:
* 3 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 1% van het jaarsalaris

* 6 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 2% van het jaarsalaris

* 9 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 3% van het jaarsalaris

* 12 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 4% van het jaarsalaris

* 15 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 5% van het jaarsalaris

* 20 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 6% van het jaarsalaris

Spaarloon
De fiscale regelgeving met betrekking tot het sparen door werknemers is met ingang van 1 januari 2003 gewijzigd. De Unie wil graag in overleg met Martinair bezien of en welke consequenties hieraan verbonden dienen te worden.

Werkgeversbijdrage
Het is niet ongebruikelijk dat werkgevers in Nederland een financiële bijdrage leveren aan de vakorganisaties. Immers tal van activiteiten die door de vakorganisaties worden ondernomen gelden voor alle werknemers. De Algemene Werkgeversvereniging Nederland heeft hiervoor een richtlijn. Hoewel deze richtlijn niet dwingend is voorgeschreven stelt De Unie voor deze richtlijn ook bij Martinair over te nemen.

De Unie behoudt zich het recht voor om tijdens het CAO-overleg nieuwe dan wel gewijzigde voorstellen in te dienen.

Indien u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

* Intropagina Martinair

maandag, 10 maart 2003