De Unie
Martinair: Voorstellen voor CAO overleg
10 maart 2003 - In vervolg op mijn brief van 19 december 2002 en de
ledenraadplegingen op 16 januari 2003 doe ik u, in overleg met het
Sectiebestuur van Martinair, onderstaand De Unie voorstellen toekomen
voor het CAO-overleg Martinair.
Niet alle opmerkingen die gemaakt zijn op de ingezonden stembiljetten
en hetgeen besproken is tijdens de ledenvergaderingen zijn meegenomen
in deze definitieve inzetbrief. Enerzijds heeft dit te maken met het
zoeken naar de grootste gemene deler en, nog belangrijker, anderzijds
met de afweging wat in het kader van het onderhandelingsproces
verstandig is om in deze brief te vermelden.
Op het moment dat wij deze brief schrijven is het nog niet bekend
wanneer de onderhandelingen over een nieuwe CAO exact zullen
aanvangen. De Unie zal er op aandringen de onderhandelingen zo spoedig
mogelijk aan te vangen.
Wij maken van de gelegenheid gebruik de oproep te herhalen u te
kandideren voor de functie van lid van het Sectiebestuur Martinair.
Naar aanleiding van de 1ste oproep heeft Peter Ringnalda zich
aangemeld om het sectiebestuur te komen versterken. Wij wensen Peter
veel succes toe als lid van het sectiebestuur.
Er bestaan nog twee vacatures binnen het Sectiebestuur Martinair,
derhalve zoeken wij nog naar een vertegenwoordiger vanuit de
Technische dienst en naar een vertegenwoordiger vanuit Passage.
Het Sectiebestuur zoekt collega's die:
- betrokken zijn met zijn of haar collega's;
- kennis heeft van Martinair als organisatie;
- belangstelling heeft voor sociale ontwikkelingen;
- belangstelling heeft voor arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden.
Aanmelden kan bij een van de huidige bestuursleden, dan wel bij De
Unie.
CAO VOORSTELLEN
Looptijd
De Unie voorstellen zijn gebaseerd op een nieuwe overeenkomst met een
looptijd van 1 jaar.
Loonontwikkeling
Met als kader het centraal overeengekomen akkoord, voor het jaar 2003,
tussen kabinet, werkgevers- en werknemersorganisaties en de bij
Martinair bestaande afspraken wenst De Unie de huidige
prijscompensatie te handhaven.
Initiële loonontwikkeling
De Unie acht geen redenen aanwezig om zowel in positieve als negatieve
zin af te wijken van het centraal overeengekomen akkoord. De Unie
wenst de resterende ruimte aan te wenden voor een initiële
loonontwikkeling ingaande 1 januari 2003.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Het werken in onregelmatige c.q. volcontinu dienst wordt algemeen als
zwaar ervaren. Naarmate de leeftijd vordert zijn met name de
nachtdiensten erg belastend. De Unie stelt voor om medewerkers van 50
jaar en ouder niet langer te verplichten om nachtdiensten te
verrichten met behoud van de volledige ploegentoeslag, en medewerkers
van 55 jaar en ouder de gelegenheid te bieden geen onregelmatige
diensten meer te hoeven verrichten met behoud van de ploegentoeslag..
Hiertoe is het noodzakelijk te komen tot een garantie ploegentoeslag
voor deze medewerkers waarin tevens het aantal jaren dat men in de
ploegendienst heeft gelopen een rol dient te spelen.
Kinderopvang
De huidige middelen die worden ingezet voor de kinderopvang zijn niet
voldoende om een wachtlijst te voorkomen. De Unie wenst met u te komen
tot afspraken waarbij de wachtlijst voor de kinderopvang zal worden
opgelost.
Reiskostenvergoeding woon - werk
Martinair kent een onkostenvergoeding voor het woon - werkverkeer. De
hoogte van de vergoeding voor de onkosten woon - werkverkeer is
gemaximeerd. Het maximum van de vergoeding is gelijk aan datgene wat
fiscaal onbelast mag worden vergoed.
Artikel 9.1, lid 2, sub b van de CAO stelt dat in geval van verhuizing
de vergoeding alleen wordt aangepast indien de werknemer verhuist naar
een dichter bij de werkplek gelegen woonplaats. Daar waar de regeling
reeds een maximum vergoeding kent acht De Unie het niet redelijk dat
slechts bij een verhuizing naar een dichter bij de werkplek gelegen
woonplaats de vergoeding wordt aangepast.
De Unie stelt voor artikel 9.1, lid 2, sub b te laten vervallen.
Kilometervergoeding dienstreizen.
De Unie constateert dat in sommige situaties de vergoeding voor het
woon-werk verkeer, hoger is dan de kilometervergoeding bij
dienstreizen. De Unie stelt voor de kilometervergoeding voor
dienstreizen te verhogen van 0,27 naar 0,28.
Ploegendiensttoeslag
De toeslag voor arbeid verricht op inconveniënte uren dient voor de
nachtdiensten te worden verhoogd. De Unie stelt de volgende staffel
voor:
* Maandag tot en met vrijdag tussen 06.00 uur - 08.00 uur en 18.00
uur - 22.00 uur 25%
* Maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 uur - 06.00 uur 50%
* Vrijdag tussen 22.00 uur - 24.00 uur 50%
* Zaterdag tussen 08.00 uur - 18.00 uur 50%
* Zaterdag tussen 00.00 uur - 08.00 uur en tussen 18.00 uur - 24.00
uur 100%
* Zondag tussen 00.00 uur - 24.00 uur 100%
* Maandag tussen 00.00 uur - 06.00 uur 100%
Uurloon maximum
Hoewel aftopping van de ploegentoeslag op zich te verdedigen is, acht
De Unie de huidige wijze van aftopping niet optimaal. In de huidige
systematiek worden twee bedragen genoemd waarover de ploegentoeslag
maximaal wordt berekend. Het maximumbedrag wat toegepast dient te
worden is afhankelijk van het (basis)maandsalaris. De Unie wenst te
komen tot één maximum bedrag waarover de ploegentoeslag wordt
berekend, zijnde 2.359,-.
Roosterregelgeving
De Unie constateert dat het samenstellen van roosters binnen Martinair
dient te voldoen aan een groot aantal regels. Hoewel met deze
regelgeving getracht wordt het belang van zowel de organisatie als dat
van de medewerkers te dienen, leidt dit vaak tot diversiteit en
onduidelijkheid. Tevens leidt dit soms tot spanningen tussen de
bedrijfsdrukte en bezetting en de afstemming tussen arbeid en zorg.
De Unie stelt voor een werkgroep in te stellen die de komende periode
dient te onderzoeken of een 5 ploegendienst, met als uitgangspunt een
rooster op basis van 33,6 uur, meer flexibiliteit en zekerheid kan
brengen.
License Fee
In het verleden is afgesproken de ontwikkelingen met betrekking tot de
technische dienst bij de KLM te volgen, en zonodig hierop te
anticiperen. Bij de KLM is afgesproken over te gaan tot de invoering
van een License Fee voor grondwerktuigkundigen. Binnen Martinair zou
De Unie graag komen tot een gelijkwaardig instrument, echter niet
gekoppeld aan het aantal bevoegdheden doch gebaseerd op een aantal
ervaringsjaren na het behalen van zijn of haar eerste type
bevoegdheid. De Unie stelt de volgende staffel voor:
* 3 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 1% van het
jaarsalaris
* 6 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 2% van het
jaarsalaris
* 9 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 3% van het
jaarsalaris
* 12 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 4% van het
jaarsalaris
* 15 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 5% van het
jaarsalaris
* 20 jaar na het behalen van de 1ste bevoegdheid : 6% van het
jaarsalaris
Spaarloon
De fiscale regelgeving met betrekking tot het sparen door werknemers
is met ingang van 1 januari 2003 gewijzigd. De Unie wil graag in
overleg met Martinair bezien of en welke consequenties hieraan
verbonden dienen te worden.
Werkgeversbijdrage
Het is niet ongebruikelijk dat werkgevers in Nederland een financiële
bijdrage leveren aan de vakorganisaties. Immers tal van activiteiten
die door de vakorganisaties worden ondernomen gelden voor alle
werknemers. De Algemene Werkgeversvereniging Nederland heeft hiervoor
een richtlijn. Hoewel deze richtlijn niet dwingend is voorgeschreven
stelt De Unie voor deze richtlijn ook bij Martinair over te nemen.
De Unie behoudt zich het recht voor om tijdens het CAO-overleg nieuwe
dan wel gewijzigde voorstellen in te dienen.
Indien u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen heeft, kunt u
contact opnemen met ondergetekende.
Met vriendelijke groet,
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
* Intropagina Martinair
maandag, 10 maart 2003