De Unie
Albert Heijn loopt nog geen gevaar!
10 maart 2003 - Naar aanleiding van de dramatische financiële cijfers
die vorige week maandag bekend zijn gemaakt, heeft De Unie over de
ellende bij Ahold de reactie gegeven die u als bijlage aantreft.
Zoals uit de tekst blijkt hebben wij gisteren, 5 maart, met onze
kaderleden over de situatie bij Ahold gesproken en daarnaast gekeken
wat dit betekent voor de vestigingen van Ahold in Nederland. (Albert
Heijn, Etos, De Tuinen, Gall & Gall). Het vertrouwen in Ahold is flink
geschaad, het beeld van het concern ligt volledig aan diggelen. Het
blijkt een reus te zijn op lemen voeten. De kaderleden hebben als
voorbereiding van ons over-leg met de directie van Albert Heijn
Nederland de onderstaande kernpunten samen-gesteld. Deze punten zijn
afgelopen woensdagmiddag met uw directie besproken en voorzien van
commentaar.
GUB regelingen
De collega's die gebruik hebben gemaakt van de GUB regelingen worden
zeer zwaar getroffen door het mismanagement bij Ahold. De Unie heeft
dit onderwerp toegelicht en aangegeven dat wij zo spoedig mogelijk
over de GUB-regelingen willen praten met de directie. We kijken op
welke wijze we de "pijn" kunnen verzachten. Met onze kaderleden willen
wij nagaan in hoeverre de regelingen moeten worden aange-past. Wij
denken aan bijv. het verlengen van de looptijd voor de terugbetaling.
Ook zou er een compensatie gegeven kunnen worden. Albert Heijn kan
niet weg komen met een goedkoop verhaal. Er zal iets moeten gebeuren.
Ook voor de collega's die eerder vertrekken moet iets geregeld worden.
Mocht u ideeën hebben, geeft dat aan ons door, u kunt dit doen per
e-mail, fax of brief (gegevens staan onderaan vermeld).
Investeringen
Hoe staat het met de investeringen voor dit kalenderjaar en volgend
jaar voor de Nederlandse vestigingen? De programma's rond de
investeringen zullen volgens uw directie niet worden gewijzigd. Ook de
programma's die nu lopen zoals "Blauw" en "Roots" worden niet versneld
of aangepast. Rond Roots, u weet wel de bezuinigings-operatie, krijgen
wij steeds meer kritiek. Het is volstrekt onduidelijk bij de
medewer-kers en volgens ons ook bij de leiding, hoe en bij welke
bedrijfsonderdelen de kos-tenverlaging moet worden bereikt. We horen
getallen van zo'n 30 tot 40 miljoen Eu-ro. Wat gaat dit voor de
medewerkers betekenen? We moeten "Roots" goed volgen. Er zal een
moment komen dat de "citroen echt is uitgeknepen". De medewerkers zijn
het kapitaal van de onderneming en daar moet je echt zuinig op zijn.
Dus niet alleen voldoende investeren in programma's, maar ook in de
mensen. Ahold zal ook in de toekomst voldoende ruimte moeten geven aan
de investeringen. En dus de ellende bij Ahold niet afwentelen op de
medewerkers.
Toekomst Ahold Nederland
Het gonst van de geruchten over een vijandige overname. Er worden al
namen genoemd, zoals Tesco. Volgens uw directie is een vijandige
overname niet mogelijk. Dit neemt niet weg als de commissarissen
mochten besluiten groen-licht te geven aan een overname, vanwege
bijvoorbeeld aandeelhouders belangen, wij als bonden en het intern
overleg onze positie goed moeten bepalen.
Ook de belangen van de werknemers moeten worden meegewogen. Volgens uw
directie zullen er geen bedrijfsonderdelen binnen Nederland worden
verkocht. Dit staat los van de voorgenomen plannen bij De Tuinen. Dat
er bedrijfsonderdelen binnen Ahold verkocht gaan worden is zeer
aannemelijk.
Communicatie
Wij hebben uw directie verzocht om de communicatie meer aandacht te
geven. Nu moeten de medewerkers het vaak uit de krant lezen. De
medewerkers staan de klan-ten te woord en moeten goed worden
geïnformeerd, anders kunnen ze de rol in deze moeilijke tijd, niet
goed vervullen. De saamhorigheid onder het personeel, zoals een van
onze kaderleden zei, is weer teruggekeerd en dat moeten we koesteren.
Dit kan alleen als de communicatie naar de medewerkers goed wordt
verzorgd en serieus naar de werknemers wordt geluisterd.
Overleg structuur
De Unie wil zo spoedig mogelijk met uw directie en met Ahold praten
over de huidige overleg structuur. Om de belangen van onze leden goed
te behartigen wensen wij in de toekomst periodiek overleg te plegen
met de top van Ahold. Dit overleg zal moe-ten gaan over onderwerpen
als visie en de te volgen strategie. Helaas moeten we constateren dat
de afstand groot is binnen het concern. De top van Ahold staat op
eenzame hoogte en dit leidt tot gebrekkige communicatie naar het
overleg en met name naar de bonden en volgens ons ook naar de leiding
van de werkmaatschappij-en. Dit moet worden verbeterd. Met het
aantreden van een nieuwe top is het goed om de overlegstructuur aan de
orde te stellen. De vacatures in De Raad van Bestuur moeten zo spoedig
mogelijk weer worden ingevuld. Het schip is nu stuurloos!. De nieuwe
top moet het geschade vertrouwen, naar alle belanghebbende, weer
herstel-len. Dit kan alleen gedaan worden door een bestuurder die
deskundig en integer is en kan zorgdragen voor een goed evenwicht in
de belangen van alle betrokkenen. Niet alleen de aandeelhouders maar
ook de medewerkers verdienen een goede be-stuurder!
Met vriendelijke groet,
Kadergroep Albert Heijn,
Alex van der Molen,
Bestuurder De Unie
* Intropagina Detailhandel
maandag, 10 maart 2003