De Unie


Albert Heijn loopt nog geen gevaar!

10 maart 2003 - Naar aanleiding van de dramatische financiële cijfers die vorige week maandag bekend zijn gemaakt, heeft De Unie over de ellende bij Ahold de reactie gegeven die u als bijlage aantreft.

Zoals uit de tekst blijkt hebben wij gisteren, 5 maart, met onze kaderleden over de situatie bij Ahold gesproken en daarnaast gekeken wat dit betekent voor de vestigingen van Ahold in Nederland. (Albert Heijn, Etos, De Tuinen, Gall & Gall). Het vertrouwen in Ahold is flink geschaad, het beeld van het concern ligt volledig aan diggelen. Het blijkt een reus te zijn op lemen voeten. De kaderleden hebben als voorbereiding van ons over-leg met de directie van Albert Heijn Nederland de onderstaande kernpunten samen-gesteld. Deze punten zijn afgelopen woensdagmiddag met uw directie besproken en voorzien van commentaar.

GUB regelingen
De collega's die gebruik hebben gemaakt van de GUB regelingen worden zeer zwaar getroffen door het mismanagement bij Ahold. De Unie heeft dit onderwerp toegelicht en aangegeven dat wij zo spoedig mogelijk over de GUB-regelingen willen praten met de directie. We kijken op welke wijze we de "pijn" kunnen verzachten. Met onze kaderleden willen wij nagaan in hoeverre de regelingen moeten worden aange-past. Wij denken aan bijv. het verlengen van de looptijd voor de terugbetaling. Ook zou er een compensatie gegeven kunnen worden. Albert Heijn kan niet weg komen met een goedkoop verhaal. Er zal iets moeten gebeuren. Ook voor de collega's die eerder vertrekken moet iets geregeld worden. Mocht u ideeën hebben, geeft dat aan ons door, u kunt dit doen per e-mail, fax of brief (gegevens staan onderaan vermeld).

Investeringen
Hoe staat het met de investeringen voor dit kalenderjaar en volgend jaar voor de Nederlandse vestigingen? De programma's rond de investeringen zullen volgens uw directie niet worden gewijzigd. Ook de programma's die nu lopen zoals "Blauw" en "Roots" worden niet versneld of aangepast. Rond Roots, u weet wel de bezuinigings-operatie, krijgen wij steeds meer kritiek. Het is volstrekt onduidelijk bij de medewer-kers en volgens ons ook bij de leiding, hoe en bij welke bedrijfsonderdelen de kos-tenverlaging moet worden bereikt. We horen getallen van zo'n 30 tot 40 miljoen Eu-ro. Wat gaat dit voor de medewerkers betekenen? We moeten "Roots" goed volgen. Er zal een moment komen dat de "citroen echt is uitgeknepen". De medewerkers zijn het kapitaal van de onderneming en daar moet je echt zuinig op zijn. Dus niet alleen voldoende investeren in programma's, maar ook in de mensen. Ahold zal ook in de toekomst voldoende ruimte moeten geven aan de investeringen. En dus de ellende bij Ahold niet afwentelen op de medewerkers.

Toekomst Ahold Nederland
Het gonst van de geruchten over een vijandige overname. Er worden al namen genoemd, zoals Tesco. Volgens uw directie is een vijandige overname niet mogelijk. Dit neemt niet weg als de commissarissen mochten besluiten groen-licht te geven aan een overname, vanwege bijvoorbeeld aandeelhouders belangen, wij als bonden en het intern overleg onze positie goed moeten bepalen.
Ook de belangen van de werknemers moeten worden meegewogen. Volgens uw directie zullen er geen bedrijfsonderdelen binnen Nederland worden verkocht. Dit staat los van de voorgenomen plannen bij De Tuinen. Dat er bedrijfsonderdelen binnen Ahold verkocht gaan worden is zeer aannemelijk.

Communicatie
Wij hebben uw directie verzocht om de communicatie meer aandacht te geven. Nu moeten de medewerkers het vaak uit de krant lezen. De medewerkers staan de klan-ten te woord en moeten goed worden geïnformeerd, anders kunnen ze de rol in deze moeilijke tijd, niet goed vervullen. De saamhorigheid onder het personeel, zoals een van onze kaderleden zei, is weer teruggekeerd en dat moeten we koesteren. Dit kan alleen als de communicatie naar de medewerkers goed wordt verzorgd en serieus naar de werknemers wordt geluisterd.

Overleg structuur
De Unie wil zo spoedig mogelijk met uw directie en met Ahold praten over de huidige overleg structuur. Om de belangen van onze leden goed te behartigen wensen wij in de toekomst periodiek overleg te plegen met de top van Ahold. Dit overleg zal moe-ten gaan over onderwerpen als visie en de te volgen strategie. Helaas moeten we constateren dat de afstand groot is binnen het concern. De top van Ahold staat op eenzame hoogte en dit leidt tot gebrekkige communicatie naar het overleg en met name naar de bonden en volgens ons ook naar de leiding van de werkmaatschappij-en. Dit moet worden verbeterd. Met het aantreden van een nieuwe top is het goed om de overlegstructuur aan de orde te stellen. De vacatures in De Raad van Bestuur moeten zo spoedig mogelijk weer worden ingevuld. Het schip is nu stuurloos!. De nieuwe top moet het geschade vertrouwen, naar alle belanghebbende, weer herstel-len. Dit kan alleen gedaan worden door een bestuurder die deskundig en integer is en kan zorgdragen voor een goed evenwicht in de belangen van alle betrokkenen. Niet alleen de aandeelhouders maar ook de medewerkers verdienen een goede be-stuurder!

Met vriendelijke groet,

Kadergroep Albert Heijn,

Alex van der Molen,
Bestuurder De Unie

* Intropagina Detailhandel

maandag, 10 maart 2003