Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

DataDistilleries biedt nieuwe 'real-time' mogelijkheden voor verbeterde fraudedetectie en one-stop claimafhandeling

Analytische software ontdekt twee maal zoveel frauduleuze claims en maakt snelle claimverwerking mogelijk, waardoor kosten afnemen en service verbetert

Amsterdam, 10 maart 2003 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische oplossingen, biedt verzekeringsmaatschappijen sterk verbeterde mogelijkheden om fraude te ontdekken. DataDistilleries voor Fraude Detectie stelt bedrijven in staat potentiële fraudegevallen tijdens de klantinteractie te signaleren. Voor (zorg-)verzekeraars betekent dit een belangrijk concurrentievoordeel, aangezien ze daardoor claims al tijdens de aanmelding in het call center kunnen afhandelen. Een dergelijke 'one-stop claimafhandeling' verlaagt de kosten voor claimverwerking en komt bovendien de klantenservice ten goede. Doordat de software de resultaten van voorspellende analyses koppelt aan de diepgaande kennis van de fraude-experts, worden bovendien twee keer zo veel fraudegevallen ontdekt zonder de inzet van extra mankracht. Hiermee worden de hoge kosten van het afhandelen en uitbetalen van onterecht ingediende claims aanzienlijk teruggedrongen. De toepassing sluit naadloos aan op bestaande processen voor het onderzoeken en afhandelen van claims.

Doordat frauduleuze claims Europese verzekeraars jaarlijks miljarden Euro's kosten, is verzekeringsfraude in toenemende mate een maatschappelijk en politiek probleem aan het worden. Met DataDistilleries voor Fraude Detectie voegen verzekeringsmaatschappijen geautomatiseerde intelligentie toe aan hun claimafdelingen, waardoor ze meer fraudegevallen ontdekken en tevens hun claimverwerkingsproces stroomlijnen. Succesvolle projecten bij vooraanstaande Europese financiële instellingen en zorgverzekeraars hebben aangetoond dat het gebruik van DataDistilleries bij het opsporen van foute claims (zoals bijvoorbeeld autoverzekering- of apothekersfraude) al in het eerste jaar kan leiden tot een kostenbesparing van enkele miljoenen Euro's.

Andreas Bitterer, Vice President EMEA van de META Group, benadrukt het belang van het gebruik van real-time analytics bij de verwerking van claims: "In de verzekeringswereld profileren toonaangevende bedrijven zich als zeer klantgericht door claims direct af te handelen. Deze strategie vergroot zowel de concurrentiepositie van de maatschappij als de klanttevredenheid, maar vergt wel een grondig inzicht in de historische gegevens die in het bedrijf aanwezig zijn, om de claims- en fraudepatronen te kunnen identificeren. Verzekeraars zouden de mogelijkheden van real-time data mining geïntegreerd in de call center-toepassing moeten bekijken, waarmee risico's worden geminimaliseerd door voor elke binnenkomende claim een fraude-score te genereren."

De vernieuwde software van DataDistilleries biedt een aantal directe voordelen, waaronder:

Verbeterde fraudedetectie door voorspellende analyses Aangezien de patronen van frauduleuze activiteiten voortdurend veranderen, stelt DataDistilleries voor Fraude Detectie bedrijven in staat om snel nieuwe vormen van fraude te ontdekken door middel van directe en automatische analyse van alle beschikbare claimgegevens. Hierdoor wordt het proces van fraudedetectie voortdurend verbeterd. Daarbij combineert de software van DataDistilleries krachtige voorspellende analysetechnieken met de reeds aanwezige specialistische kennis van de fraude-experts. Deze gecombineerde kennis wordt dan automatisch en op inzichtelijke wijze beschikbaar gesteld aan alle medewerkers die claims verwerken, zodat de bestaande bedrijfsregels met betrekking tot fraudedetectie consistent worden toegepast.

Verbeterde service door interactieve scoring voor one-stop claimafhandeling DataDistilleries' interactieve scoringsfunctionaliteit creëert tijdens klantcontact op dynamische wijze een klein aantal gerichte, slimme vragen die zijn toegespitst op de individuele verzekerde. DataDistilleries gebruikt deze 'kernvragen' om aanvullende informatie te verkrijgen die nodig is om snel te bepalen of een claim nader onderzoek behoeft, dan wel direct kan worden afgehandeld. Dubieuze claims kunnen zo al in een vroeg stadium worden onderkend en doorgestuurd naar de afdeling voor fraude-onderzoek. Claims met een laag frauderisico (gemiddeld zo'n 90% van alle claims) kunnen daarentegen ook snel als zodanig worden geïdentificeerd en onmiddellijk tijdens het aanmelden worden afgehandeld. Verzekeraars verwachten een kostenbesparing van 20-30% te realiseren door one-stop claimafhandeling mogelijk te maken.

"Gezien de enorme hoeveelheid geld die verloren gaat met de acceptatie van frauduleuze claims, is het voor verzekeraars van het grootste belang om manieren te vinden om mogelijke fraudegevallen te detecteren en de risico's te minimaliseren. Slechts een heel klein percentage van alle fraudegevallen wordt ontdekt - er moet nu dus snel worden gehandeld om dit probleem op te lossen," aldus Marcel Holsheimer, president en oprichter van DataDistilleries. "Bedrijven hebben behoefte aan oplossingen die zich bewezen hebben en die snel kunnen worden geïntegreerd in bestaande systemen voor claimafhandeling. DataDistilleries voor Fraude Detectie realiseert kostenbesparingen op de korte termijn en biedt bedrijven bovendien een strategische mogelijkheid zich te onderscheiden door one-stop claimafhandeling mogelijk te maken en zo superieure klantenservice te bieden."

###

DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische software. DataDistilleries 3 verhoogt de effectiviteit van verkoop- en marketingactiviteiten via bestaande kanalen, gebaseerd op diepgaande kennis van klantgedrag en behoeften, evenals gerelateerde risico's en winstgevendheid. Met deze kennis wordt bepaald wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campaign managers, callcenters en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van verbeterde conversie op campagnes, lagere marketingkosten en toegenomen klanttevredenheid, wat resulteert in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, Banque Populaire, Center Parcs, International Masters Publishers, Postbank (ING Groep), Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Website: www.datadistilleries.com
.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020 - 5620020 of e-mail: n.hardijzer@datadistilleries.com