Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
DataDistilleries biedt nieuwe 'real-time' mogelijkheden voor verbeterde
fraudedetectie en one-stop claimafhandeling
Analytische software ontdekt twee maal zoveel frauduleuze claims en maakt
snelle claimverwerking mogelijk, waardoor kosten afnemen en service
verbetert
Amsterdam, 10 maart 2003 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van
voorspellende, real-time analytische oplossingen, biedt
verzekeringsmaatschappijen sterk verbeterde mogelijkheden om fraude te
ontdekken. DataDistilleries voor Fraude Detectie stelt bedrijven in staat
potentiële fraudegevallen tijdens de klantinteractie te signaleren. Voor
(zorg-)verzekeraars betekent dit een belangrijk concurrentievoordeel,
aangezien ze daardoor claims al tijdens de aanmelding in het call center
kunnen afhandelen. Een dergelijke 'one-stop claimafhandeling' verlaagt de
kosten voor claimverwerking en komt bovendien de klantenservice ten goede.
Doordat de software de resultaten van voorspellende analyses koppelt aan de
diepgaande kennis van de fraude-experts, worden bovendien twee keer zo veel
fraudegevallen ontdekt zonder de inzet van extra mankracht. Hiermee worden
de hoge kosten van het afhandelen en uitbetalen van onterecht ingediende
claims aanzienlijk teruggedrongen. De toepassing sluit naadloos aan op
bestaande processen voor het onderzoeken en afhandelen van claims.
Doordat frauduleuze claims Europese verzekeraars jaarlijks miljarden Euro's kosten, is verzekeringsfraude in toenemende mate een maatschappelijk en politiek probleem aan het worden. Met DataDistilleries voor Fraude Detectie voegen verzekeringsmaatschappijen geautomatiseerde intelligentie toe aan hun claimafdelingen, waardoor ze meer fraudegevallen ontdekken en tevens hun claimverwerkingsproces stroomlijnen. Succesvolle projecten bij vooraanstaande Europese financiële instellingen en zorgverzekeraars hebben aangetoond dat het gebruik van DataDistilleries bij het opsporen van foute claims (zoals bijvoorbeeld autoverzekering- of apothekersfraude) al in het eerste jaar kan leiden tot een kostenbesparing van enkele miljoenen Euro's.
Andreas Bitterer, Vice President EMEA van de META Group, benadrukt het
belang van het gebruik van real-time analytics bij de verwerking van claims:
"In de verzekeringswereld profileren toonaangevende bedrijven zich als zeer
klantgericht door claims direct af te handelen. Deze strategie vergroot
zowel de concurrentiepositie van de maatschappij als de klanttevredenheid,
maar vergt wel een grondig inzicht in de historische gegevens die in het
bedrijf aanwezig zijn, om de claims- en fraudepatronen te kunnen
identificeren. Verzekeraars zouden de mogelijkheden van real-time data
mining geïntegreerd in de call center-toepassing moeten bekijken, waarmee
risico's worden geminimaliseerd door voor elke binnenkomende claim een
fraude-score te genereren."
De vernieuwde software van DataDistilleries biedt een aantal directe
voordelen, waaronder:
Verbeterde fraudedetectie door voorspellende analyses
Aangezien de patronen van frauduleuze activiteiten voortdurend veranderen,
stelt DataDistilleries voor Fraude Detectie bedrijven in staat om snel
nieuwe vormen van fraude te ontdekken door middel van directe en
automatische analyse van alle beschikbare claimgegevens. Hierdoor wordt het
proces van fraudedetectie voortdurend verbeterd. Daarbij combineert de
software van DataDistilleries krachtige voorspellende analysetechnieken met
de reeds aanwezige specialistische kennis van de fraude-experts. Deze
gecombineerde kennis wordt dan automatisch en op inzichtelijke wijze
beschikbaar gesteld aan alle medewerkers die claims verwerken, zodat de
bestaande bedrijfsregels met betrekking tot fraudedetectie consistent worden
toegepast.
Verbeterde service door interactieve scoring voor one-stop claimafhandeling
DataDistilleries' interactieve scoringsfunctionaliteit creëert tijdens
klantcontact op dynamische wijze een klein aantal gerichte, slimme vragen
die zijn toegespitst op de individuele verzekerde. DataDistilleries gebruikt
deze 'kernvragen' om aanvullende informatie te verkrijgen die nodig is om
snel te bepalen of een claim nader onderzoek behoeft, dan wel direct kan
worden afgehandeld. Dubieuze claims kunnen zo al in een vroeg stadium worden
onderkend en doorgestuurd naar de afdeling voor fraude-onderzoek. Claims met
een laag frauderisico (gemiddeld zo'n 90% van alle claims) kunnen
daarentegen ook snel als zodanig worden geïdentificeerd en onmiddellijk
tijdens het aanmelden worden afgehandeld. Verzekeraars verwachten een
kostenbesparing van 20-30% te realiseren door one-stop claimafhandeling
mogelijk te maken.
"Gezien de enorme hoeveelheid geld die verloren gaat met de acceptatie van
frauduleuze claims, is het voor verzekeraars van het grootste belang om
manieren te vinden om mogelijke fraudegevallen te detecteren en de risico's
te minimaliseren. Slechts een heel klein percentage van alle fraudegevallen
wordt ontdekt - er moet nu dus snel worden gehandeld om dit probleem op te
lossen," aldus Marcel Holsheimer, president en oprichter van
DataDistilleries. "Bedrijven hebben behoefte aan oplossingen die zich
bewezen hebben en die snel kunnen worden geïntegreerd in bestaande systemen
voor claimafhandeling. DataDistilleries voor Fraude Detectie realiseert
kostenbesparingen op de korte termijn en biedt bedrijven bovendien een
strategische mogelijkheid zich te onderscheiden door one-stop
claimafhandeling mogelijk te maken en zo superieure klantenservice te
bieden."
###
DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time
analytische software. DataDistilleries 3 verhoogt de effectiviteit van
verkoop- en marketingactiviteiten via bestaande kanalen, gebaseerd op
diepgaande kennis van klantgedrag en behoeften, evenals gerelateerde
risico's en winstgevendheid. Met deze kennis wordt bepaald wat de beste
(commerciële) actie is tijdens elk klantcontact.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campaign
managers, callcenters en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van
verbeterde conversie op campagnes, lagere marketingkosten en toegenomen
klanttevredenheid, wat resulteert in maximale klantwinstgevendheid en een
snel investeringsrendement. Tot DataDistilleries' klantenkring behoren
toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, Banque Populaire, Center Parcs,
International Masters Publishers, Postbank (ING Groep), Spaarbeleg (Aegon)
en Vodafone. Het hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in
Nederland, daarnaast zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, België en
Frankrijk. Website: www.datadistilleries.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020 - 5620020 of e-mail:
n.hardijzer@datadistilleries.com