Gemeente Winterswijk


5 maart 2003

TEVREDENHEID OVER WINTERSWIJKSE DIENSTEN EN VOORZIENINGEN VARIEERT Eerste resultaten enquête onder Winterswijkers bekend

In januari en februari werd een groot aantal Winterswijkers in opdracht van de gemeente Winterswijk benaderd om deel te nemen aan een enquête over de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Winterswijk. De gemeente wil met het onderzoek zicht krijgen op hoe inwoners haar dienstverlening ervaren. De eerste resultaten vormen tevens een nulmeting, waaraan de gegevens van een volgend onderzoek gespiegeld kunnen worden. Dit biedt de mogelijkheid om in een later stadium te meten in hoeverre de veranderingen op het gebied van de gemeentelijke dienstverlening ook daadwerkelijk worden ervaren als verbeteringen.

Uit de eerste resultaten blijkt dat de tevredenheid over de gemeentelijke diensten en voorzieningen sterk varieert. Over de afvalinzameling, riolering, muziekschool, schouwburg, sportmogelijkheden en het zwembad wordt zeer positief geoordeeld. Met name de voorzieningen voor jongeren en speelmogelijkheden blijven achter. Het rapportcijfer voor ontspannen in Winterswijk is net voldoende, terwijl wonen en werken in Winterswijk ruim voldoende scoort.
Ook wat de dienstverlening betreft kunnen verschillende aspecten beter naar het oordeel van inwoners van Winterswijk. Verbeterpunten zijn onder andere de briefafhandeling, verlenen van goede medewerking en de werkwijze die efficiënter kan. Inwoners vinden dat de kantoren goed bereikbaar zijn en dat de drempel om binnen te lopen laag is. Uit de enquête blijkt verder dat ongeveer 75% van de Winterswijkse bevolking interesse heeft in gemeentelijke aangelegenheden. Bijna 50% is van mening dat de gemeente voldoende informatie over het gemeentelijk beleid verstrekt. De huidige communicatiemiddelen die de gemeente inzet (folders/brochures, gemeentegids, informatierubriek in de Winterswijkse Weekkrant, website) scoren voldoende tot ruim voldoende. Ongeveer 90% van de inwoners vindt het wenselijk dat de gemeente tijd en geld investeert in het betrekken van burgers bij bestuur en beleid.

Aan een uitgebreide interpretatie en eindrapportage van alle resultaten van de inwonersenquête wordt nog gewerkt. Hieraan zal te zijner tijd bekendheid worden gegeven, onder andere via de gemeentelijke website (www.winterswijk.nl) en de gemeentelijke inforubriek.