5 maart 2003
TEVREDENHEID OVER WINTERSWIJKSE DIENSTEN EN VOORZIENINGEN VARIEERT Eerste resultaten enquête onder Winterswijkers bekend
In januari en februari werd een groot aantal Winterswijkers in
opdracht van de gemeente Winterswijk benaderd om deel te nemen aan een
enquête over de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente
Winterswijk. De gemeente wil met het onderzoek zicht krijgen op hoe
inwoners haar dienstverlening ervaren. De eerste resultaten vormen
tevens een nulmeting, waaraan de gegevens van een volgend onderzoek
gespiegeld kunnen worden. Dit biedt de mogelijkheid om in een later
stadium te meten in hoeverre de veranderingen op het gebied van de
gemeentelijke dienstverlening ook daadwerkelijk worden ervaren als
verbeteringen.
Uit de eerste resultaten blijkt dat de tevredenheid over de
gemeentelijke diensten en voorzieningen sterk varieert. Over de
afvalinzameling, riolering, muziekschool, schouwburg,
sportmogelijkheden en het zwembad wordt zeer positief geoordeeld. Met
name de voorzieningen voor jongeren en speelmogelijkheden blijven
achter. Het rapportcijfer voor ontspannen in Winterswijk is net
voldoende, terwijl wonen en werken in Winterswijk ruim voldoende
scoort.
Ook wat de dienstverlening betreft kunnen verschillende aspecten beter
naar het oordeel van inwoners van Winterswijk. Verbeterpunten zijn
onder andere de briefafhandeling, verlenen van goede medewerking en de
werkwijze die efficiënter kan. Inwoners vinden dat de kantoren goed
bereikbaar zijn en dat de drempel om binnen te lopen laag is.
Uit de enquête blijkt verder dat ongeveer 75% van de Winterswijkse
bevolking interesse heeft in gemeentelijke aangelegenheden. Bijna 50%
is van mening dat de gemeente voldoende informatie over het
gemeentelijk beleid verstrekt. De huidige communicatiemiddelen die de
gemeente inzet (folders/brochures, gemeentegids, informatierubriek in
de Winterswijkse Weekkrant, website) scoren voldoende tot ruim
voldoende. Ongeveer 90% van de inwoners vindt het wenselijk dat de
gemeente tijd en geld investeert in het betrekken van burgers bij
bestuur en beleid.
Aan een uitgebreide interpretatie en eindrapportage van alle
resultaten van de inwonersenquête wordt nog gewerkt. Hieraan zal te
zijner tijd bekendheid worden gegeven, onder andere via de
gemeentelijke website (www.winterswijk.nl) en de gemeentelijke
inforubriek.