VNONCW
Bedrijfsleven: knelpunten wegen versneld aanpakken
Dit is een gezamenlijk persbericht van VNO-NCW en MKB Nederland
Bedrijfsleven: knelpunten wegen versneld aanpakken; deel 'kwartje'
inzetten.
DEN HAAG, 7 maart 2003- Werkgevers willen een snellere aanpak van de
knelpunten in het wegennet. Met een gerichte aanpak en betrokkenheid
van het bedrijfsleven kunnen de belangrijkste knelpunten voor 2010
zijn opgelost. Het kabinet moet onder andere de helft van het 'Kwartje
van Kok' beschikbaar stellen.
De ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland doen dit voorstel
in een gezamenlijke brief aan de informateurs. De brief is
meeondertekend door AVBB, BOVAG, KNV, RAI, TLN en EVO.
Aanleiding voor het voorstel is het groeiende probleem van de files op
de hoofdwegen. De bereikbaarheid en het functioneren van de economie
worden hierdoor ernstig bedreigd. Transport en personenverkeer zijn
essentieel voor het functioneren van onze samenleving en onze
economie. De steeds slechtere situatie op de hoofdwegen in
Nederland kost veel extra tijd en geld in het vervoer, bedreigt onze
concurrentiepositie en schaadt de economische groeimogelijkheden van
ons land, aldus deze organisaties.
Het voorstel houdt in het versneld aanpakken van knelpunten in de
belangrijke nationale en internationale wegverbindingen zoals de A4
corridor Amsterdam-Antwerpen (met daarin de Tweede Coentunnel en de
ontbrekende schakel tussen Delft en Schiedam), de A1 van Amsterdam
naar het oosten, de A2 Amsterdam-Maastricht, de A12 Utrecht-Arnhem, de
A27 Utrecht-Breda, de A28 Zwolle-Meppel en de A50/A73 met de
rivierkruising over de Waal ten westen van Nijmegen, aangevuld met de
meest urgente regionale knelpunten zoals in de A7 (Sneek, Groningen)
en de RW31 (Leeuwarden).
De overheid zou jaarlijks 250 miljoen euro, dat is de helft van de
opbrengst van het 'Kwartje van Kok', hiervoor moeten bestemmen. De
andere helft van het Kwartje moet rechtstreeks aan de automobilist ten
goede blijven komen. Het bedrijfsleven biedt aan om in publiek-private
samenwerking te helpen bij het ontwerpen en financieren van de nieuwe
infrastructuur. Door deze nieuwe vormen van aanbesteden kunnen de
verbeteringen sneller worden gerealiseerd dan mogelijk zou zijn met
een traditionele aanpak, aldus de ondernemingsorganisaties. De
bedrijven kunnen dan het bouwproces zo goed mogelijk laten verlopen
zonder dat bijvoorbeeld tijdelijke kasproblemen bij Rijkswaterstaat de
voortgang belemmeren.
VNO-NCW en MKB Nederland zijn verder van mening dat het noodzakelijk
is om op korte termijn achterstallig onderhoud bij het spoor weg te
werken en vaarwegen en sluizen in goede staat te houden.
---
---