VNONCW

Bedrijfsleven: knelpunten wegen versneld aanpakken

Dit is een gezamenlijk persbericht van VNO-NCW en MKB Nederland

Bedrijfsleven: knelpunten wegen versneld aanpakken; deel 'kwartje' inzetten.

DEN HAAG, 7 maart 2003- Werkgevers willen een snellere aanpak van de knelpunten in het wegennet. Met een gerichte aanpak en betrokkenheid van het bedrijfsleven kunnen de belangrijkste knelpunten voor 2010 zijn opgelost. Het kabinet moet onder andere de helft van het 'Kwartje van Kok' beschikbaar stellen.

De ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland doen dit voorstel in een gezamenlijke brief aan de informateurs. De brief is meeondertekend door AVBB, BOVAG, KNV, RAI, TLN en EVO.

Aanleiding voor het voorstel is het groeiende probleem van de files op de hoofdwegen. De bereikbaarheid en het functioneren van de economie worden hierdoor ernstig bedreigd. Transport en personenverkeer zijn essentieel voor het functioneren van onze samenleving en onze economie. De steeds slechtere situatie op de hoofdwegen in Nederland kost veel extra tijd en geld in het vervoer, bedreigt onze concurrentiepositie en schaadt de economische groeimogelijkheden van ons land, aldus deze organisaties.

Het voorstel houdt in het versneld aanpakken van knelpunten in de belangrijke nationale en internationale wegverbindingen zoals de A4 corridor Amsterdam-Antwerpen (met daarin de Tweede Coentunnel en de ontbrekende schakel tussen Delft en Schiedam), de A1 van Amsterdam naar het oosten, de A2 Amsterdam-Maastricht, de A12 Utrecht-Arnhem, de A27 Utrecht-Breda, de A28 Zwolle-Meppel en de A50/A73 met de rivierkruising over de Waal ten westen van Nijmegen, aangevuld met de meest urgente regionale knelpunten zoals in de A7 (Sneek, Groningen) en de RW31 (Leeuwarden).

De overheid zou jaarlijks 250 miljoen euro, dat is de helft van de opbrengst van het 'Kwartje van Kok', hiervoor moeten bestemmen. De andere helft van het Kwartje moet rechtstreeks aan de automobilist ten goede blijven komen. Het bedrijfsleven biedt aan om in publiek-private samenwerking te helpen bij het ontwerpen en financieren van de nieuwe infrastructuur. Door deze nieuwe vormen van aanbesteden kunnen de verbeteringen sneller worden gerealiseerd dan mogelijk zou zijn met een traditionele aanpak, aldus de ondernemingsorganisaties. De bedrijven kunnen dan het bouwproces zo goed mogelijk laten verlopen zonder dat bijvoorbeeld tijdelijke kasproblemen bij Rijkswaterstaat de voortgang belemmeren.

VNO-NCW en MKB Nederland zijn verder van mening dat het noodzakelijk is om op korte termijn achterstallig onderhoud bij het spoor weg te werken en vaarwegen en sluizen in goede staat te houden.
---

---