Ministerie van Algemene Zaken
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
7 maart 2003
Akkoord over financiering tweede coentunnel
De ministerraad heeft op voorstel van minister De Boer van Verkeer en Waterstaat ingestemd met
ondertekening van een intentieovereenkomst tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de
gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA)
waarin financiële afspraken zijn gemaakt over de Tweede Coentunnel/Westrandweg bij Amsterdam.
Door het ondertekenen van de intentieovereenkomst is er in principe overeenstemming over de wijze
waarop de aanleg wordt gefinancierd. Daarmee komt de oplossing voor dit belangrijke
verkeersknelpunt in het noordelijk deel van de Randstad een stap dichterbij.
De Tweede Coentunnel is al jarenlang een groot verkeersknelpunt. Door de aanleg van de Tweede
Coentunnel en de Westrandweg verbetert de bereikbaarheid in het noordelijk deel van de Randstad
aanzienlijk. Bovendien krijgt het investeringsklimaat in de regio Amsterdam een positieve impuls.
Vandaag tekenen minister De Boer van Verkeer en Waterstaat, wethouder Van der Horst van de
gemeente Amsterdam, gedeputeerde De Boer van de provincie Noord-Holland en portefeuillehouder
verkeer mevrouw Blankers-Kasbergen van het ROA de overeenkomst. Hierin is opgenomen dat de
partijen zich inspannen om de procedures en de bouw zo te laten verlopen dat de weg in 2010 voor het
verkeer kan worden opengesteld.
Tussen het Rijk en de regio zijn afspraken gemaakt over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een
sluitende financiering. Uit de middelen die het Rijk bestemd heeft voor zogeheten BOR-projecten
(Bereikbaarheidsoffensief Randstad) is een bedrag beschikbaar van 904 miljoen euro. De huidige
kostenraming komt uit op 1.120 miljoen euro. Het gat van 216 miljoen euro wordt gedicht door diverse
maatregelen. Zo vindt voor een bedrag van 50 miljoen euro versobering en optimalisatie van het
ontwerp plaats. Ook wordt tolheffing als serieuze mogelijkheid gezien voor de Westrandweg en de
verlengde Westrandweg. Mocht dit alles niet voldoende zijn dan stellen het Rijk en de regio elk een
bedrag van maximaal 83 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast maken partijen afspraken over
aanvullende risico's en onzekerheden.
RVD, 07.03.2003