Ministerie van Algemene Zaken
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
7 maart 2003
82 Miljoen euro extra voor onderhoud spoor in 2003
De ministerraad heeft er op voorstel van minister De Boer van Verkeer en Waterstaat mee ingestemd
om dit jaar 82 miljoen euro extra te besteden aan de spoorwegen. Het geld zal met name worden
besteed aan onderhoud. De dekking is gevonden door verschuivingen binnen de begroting van Verkeer
en Waterstaat. Er is gekozen voor het principe `oud gaat voor nieuw': beheer en instandhouding gaat
voor aanleg van nieuwe projecten.
Het kabinet heeft een brief aan de Tweede Kamer gezonden, samen met twee rapporten die zijn
gemaakt om een subsidieaanvraag van Prorail, de beheerder van de railinfrastructuur, voor onderhoud
van het spoor te kunnen beoordelen. Het eerste rapport is opgesteld door Twijnstra en Gudde. Lloyds
Register en professor Horvat hebben een `second opinion' gegeven. Uit de rapporten blijkt:
- dat de afgelopen twee jaar sprake is van een snelle en onverwachte achteruitgang van de
infrastructuur, ook ten opzichte van de onafhankelijke audits die in 2001 zijn verricht;
- dat de in de subsidie-aanvraag opgenomen kosten voor beheer, instandhouding en
vervangingsinvesteringen ruim voldoende aannemelijk zijn gemaakt;
- dat eventuele structurele verhoging van budgetten gepaard moet gaan met het voltooien van de
ingezette professionalisering van het management.
De rapporten wijzen uit dat extra maatregelen in 2003 onvermijdelijk zijn. Om de veiligheid te
garanderen en de in 2003 op te leveren infrastructuur in exploitatie te nemen, is een verhoging van het
budget met 82 miljoen euro noodzakelijk. Met dit extra geld worden de volgende maatregelen
getroffen:
- haarscheurtjes in de rails worden aangepakt om spoorstaafbreuk te voorkomen;
- bovenbouw en bovenleidingen worden volgens planning vervangen, waardoor
snelheidsbeperkingen worden vermeden;
- enkele projecten worden in exploitatie genomen, zoals de Havenspoorlijn, de Gooiboog en de
reisinformatiesystemen;
- surveillance op stations ter bevordering van de sociale veiligheid.
Het budget van 82 miljoen euro is vrijgemaakt door het naar achteren schuiven in de tijd van enkele
spoorprojecten (47 miljoen euro) en door verschuivingen in het wegenprogramma (35 miljoen euro). In
latere jaren worden deze bedragen weer gecompenseerd uit het budget voor de aanleg van spoorwegen.
Met deze maatregelen wordt de subsidie-aanvraag niet volledig gehonoreerd. Er was 57 miljoen euro
extra gevraagd voor verdere reductie van het aantal verstoringen in de infrastructuur, om het klein
onderhoud te intensiveren en om additionele schoonmaak van stations te bekostigen.
RVD, 07.03.2003