Erasmus Universiteit Rotterdam
Marktonderzoekers geconfronteerd met data-explosie
Veranderende datasets binnen de marketing: Puur zegen of ook bron van
frustratie?
In zijn oratie op 7 maart 2003, getiteld Veranderende datasets binnen
de marketing: Puur zegen of ook bron van frustratie?, gaat prof.dr ir
Marnik Dekimpe in op de recente ontwikkeling dat steeds grotere
datasets, vaak van betere kwaliteit, ter beschikking komen in de
marketing. Voorbeelden zijn retail-scanner data, consumenten-panel
data, datasets die vergelijkbare gegevens bevatten over tientallen
landen, datasets rond vakbeursbezoek, en uiteraard ook
internet-gerelateerde datasets. Voor de academische marktonderzoeker
heeft dit tot gevolg dat traditionele marketing vraagstukken beter, en
in meer detail, kunnen beantwoord worden dan ooit voordien. Ook
nieuwe, voordien ontoegankelijke, marketingproblemen kunnen nu wel
onderzocht worden. Dekimpe illustreert deze stelling aan de hand van
drie voorbeelden: (i) op grond van een analyse van 500+
productcategorieën en 1200+ merken wordt nagegaan of prijspromoties
in de Nederlandse supermarkt effectief in staat zijn de verkopen (voor
het gepromote merk, maar ook voor de categorie als geheel) te doen
toenemen, en zo ja: in welke mate, voor hoe lang, en onder welke
condities; (ii) de aankooppatronen van 4,000+ Nederlandse gezinnen
worden geanalyseerd om na te gaan in welke mate de merkentrouw van
A-merken systematisch aan het dalen is, en (iii) de adoptie van
mobiele telefonie wordt vergeleken over meer dan 150 landen, en
verschillen in penetratiegraad en -snelheid worden verklaard.
Voor een marktonderzoeker lijkt deze data-explosie een pure
zegen. Toch identificeert Dekimpe een aantal knelpunten, zoals een
moeilijker communicatie tussen academici onderling, maar vooral een
moeilijker communicatie naar de twee voornaamste 'klantengroepen': de
zakenwereld en de studenten. Ook van deze moeilijkheden worden diverse
concrete voorbeelden gegeven.
Prof.dr ir Marnik Dekimpe is hoogleraar Bedrijfskunde, in het
bijzonder Marketing Modellen aan de Rotterdam School of
Management/Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit
Rotterdam. Tevens is hij als hoogleraar Marketing verbonden aan de
Katholieke Universiteit Leuven.
Meer informatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Rotterdam School of Management/Faculteit der Bedrijfskunde
drs Bas Schreiner
Afdeling Communicatie & Externe Betrekkingen
010 408 18 31, bschreiner@fbk.eur.nl
Noot voor de pers:
Datum: donderdag 7 maart 2003
Plaats:Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam
Burg. Oudlaan 50
Rotterdam
Tijd: 16.00 uur tot 17.00 uur
03 mrt 03 16:19