DAIHATSU INTRODUCEERT NIEUWE CUORE
6 Maart 2003
De Cuore heeft in 1980 zijn debuut gemaakt. Destijds was de opdracht
voor het ontwikkelingsteam: "ontwikkel een ruime auto in de compacte
klasse". En al jarenlang waarderen consumenten over de gehele wereld
het resultaat. Dankzij deze populariteit is de Cuore wereldwijd
verkocht en heeft inmiddels een indrukwekkende totaalproductie bereikt
van meer dan 4,5 miljoen stuks. Nu is Daihatsu toe aan de zesde
generatie van de Cuore waarbij er doorgeborduurd is op het basis
concept van de eerste, namelijk: "veel interieur ruimte en een
eigentijdse styling". Door een nieuw ontwikkeld platform is het
volgens Daihatsu mogelijk geworden om een interieurruimte te creeren
die ver boven die van de hedendaagse conventionele compacte auto's
ligt. In feite zou de Cuore zich met deze grote binnenruimte eigenlijk
in een segment hoger, het zogenaamde "B" segment begeven. Dit alles is
het resultaat van diverse wijzigingen uitgedacht door de Daihatsu
ingenieurs. Een specifiek voorbeeld is de beenruimte achterin, de
ruimte tussen de voorstoel en achterbank, deze is met 50 mm
toegenomen. Daarnaast is de binnenruimte verbreed met 80 mm om een
grotere en meer comfortabelere zitpositie te creeren. Het design van
de Cuore is zo ontworpen dat het in proportie is gebleven ondanks de
grotere binnenruimte. De combinatie van de vloeiende lijn die van het
voorscherm overgaat tot aan het dak en de wedge vorm van voor naar
achter geeft een levendig design aan de Cuore, terwijl de lange
wielbasis en brede wielkasten een robuust zijaanzicht geven. Onder het
motto: "aerodynamisch maar ruim", heeft de nieuwe Cuore een Cw- waarde
bereikt van 0,31. Een leuke gimmick is dat in de versies met
toerenteller er in de digitale display van de kilometerteller "Hello"
komt te staan als de bestuurder instapt. Een welgemeend "See You"
verschijnt als hij of zij uitstapt. Zo creeer je vriendschap tussen
auto en bestuurder op z'n Japans. Handig zijn de deuren die tot een
hoek van bijna 90 graden open kunnen, wat de in- en uitstap
gemakkelijk maakt. Een ander punt wat de in- en uitstap
vergemakkelijkt is de hoge zitpositie van 580 mm. Omdat een goede
zitpositie belangrijk is, heeft de Cuore optioneel voor mensen die
daar behoefte aan hebben in hoogte verstelbare stoelen en een in
hoogte verstelbaar stuur. Ook behoort stuurbekrachtiging en in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels tot de mogelijkheden. De nieuwkomer
wordt voortbewogen door een motor van 1000 cc, 3-cilinders, 4 kleppen
per cilinder met DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek.
Hierdoor wordt volgens de ontwikkelaars een efficiente verbranding
mogelijk gemaakt, wat resulteert in een laag verbruik van 4,6L per 100
km (1:21,7). Het koppel in het meest gebruikte toerengebied zou ook
zijn toegenomen. De Cuore is speciaal aangepast aan de Europese wensen
qua rijeigenschappen. De nieuw ontwikkelde wielophanging zou daarbij
een verbetering betekenen waardoor Daihatsu claimt het rijcomfort en
stabiliteit te hebben van auto's uit een hogere klasse. De Cuore
vervolgt de continue zoektocht van Daihatsu naar een steeds grotere
veiligheid. In aanvulling op het ruimschoots voldoen aan duidelijke
Europese veiligheidseisen, heeft Daihatsu de Cuore onderworpen aan
diverse eigen crashtests. Deze testen zijn een combinatie van
crashtesten die in diverse landen over de hele wereld van kracht zijn.
Gebouwd op een nieuw platform, bleek dat de Cuore goede bescherming
biedt aan bestuurder en passagiers voor alle frontale, zij en
auto-tegen-auto botstesten, ook tegen veel zwaardere auto's bij
bijvoorbeeld 50km/h. Andere veiligheidsvoorzieningen behelzen
zijairbags, het gebruik van schokabsorberende delen op de stijlen in
het interieur, een speciaal veiligheidsmechanisme op de
stuurinrichting en een mechanisme op het remsysteem zodat het
rempedaal terugtrekt in geval van een botsing.