Daihatsu Holland B.V.

DAIHATSU INTRODUCEERT NIEUWE CUORE

6 Maart 2003

De Cuore heeft in 1980 zijn debuut gemaakt. Destijds was de opdracht voor het ontwikkelingsteam: "ontwikkel een ruime auto in de compacte klasse". En al jarenlang waarderen consumenten over de gehele wereld het resultaat. Dankzij deze populariteit is de Cuore wereldwijd verkocht en heeft inmiddels een indrukwekkende totaalproductie bereikt van meer dan 4,5 miljoen stuks. Nu is Daihatsu toe aan de zesde generatie van de Cuore waarbij er doorgeborduurd is op het basis concept van de eerste, namelijk: "veel interieur ruimte en een eigentijdse styling". Door een nieuw ontwikkeld platform is het volgens Daihatsu mogelijk geworden om een interieurruimte te creeren die ver boven die van de hedendaagse conventionele compacte auto's ligt. In feite zou de Cuore zich met deze grote binnenruimte eigenlijk in een segment hoger, het zogenaamde "B" segment begeven. Dit alles is het resultaat van diverse wijzigingen uitgedacht door de Daihatsu ingenieurs. Een specifiek voorbeeld is de beenruimte achterin, de ruimte tussen de voorstoel en achterbank, deze is met 50 mm toegenomen. Daarnaast is de binnenruimte verbreed met 80 mm om een grotere en meer comfortabelere zitpositie te creeren. Het design van de Cuore is zo ontworpen dat het in proportie is gebleven ondanks de grotere binnenruimte. De combinatie van de vloeiende lijn die van het voorscherm overgaat tot aan het dak en de wedge vorm van voor naar achter geeft een levendig design aan de Cuore, terwijl de lange wielbasis en brede wielkasten een robuust zijaanzicht geven. Onder het motto: "aerodynamisch maar ruim", heeft de nieuwe Cuore een Cw- waarde bereikt van 0,31. Een leuke gimmick is dat in de versies met toerenteller er in de digitale display van de kilometerteller "Hello" komt te staan als de bestuurder instapt. Een welgemeend "See You" verschijnt als hij of zij uitstapt. Zo creeer je vriendschap tussen auto en bestuurder op z'n Japans. Handig zijn de deuren die tot een hoek van bijna 90 graden open kunnen, wat de in- en uitstap gemakkelijk maakt. Een ander punt wat de in- en uitstap vergemakkelijkt is de hoge zitpositie van 580 mm. Omdat een goede zitpositie belangrijk is, heeft de Cuore optioneel voor mensen die daar behoefte aan hebben in hoogte verstelbare stoelen en een in hoogte verstelbaar stuur. Ook behoort stuurbekrachtiging en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels tot de mogelijkheden. De nieuwkomer wordt voortbewogen door een motor van 1000 cc, 3-cilinders, 4 kleppen per cilinder met DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek. Hierdoor wordt volgens de ontwikkelaars een efficiente verbranding mogelijk gemaakt, wat resulteert in een laag verbruik van 4,6L per 100 km (1:21,7). Het koppel in het meest gebruikte toerengebied zou ook zijn toegenomen. De Cuore is speciaal aangepast aan de Europese wensen qua rijeigenschappen. De nieuw ontwikkelde wielophanging zou daarbij een verbetering betekenen waardoor Daihatsu claimt het rijcomfort en stabiliteit te hebben van auto's uit een hogere klasse. De Cuore vervolgt de continue zoektocht van Daihatsu naar een steeds grotere veiligheid. In aanvulling op het ruimschoots voldoen aan duidelijke Europese veiligheidseisen, heeft Daihatsu de Cuore onderworpen aan diverse eigen crashtests. Deze testen zijn een combinatie van crashtesten die in diverse landen over de hele wereld van kracht zijn. Gebouwd op een nieuw platform, bleek dat de Cuore goede bescherming biedt aan bestuurder en passagiers voor alle frontale, zij en auto-tegen-auto botstesten, ook tegen veel zwaardere auto's bij bijvoorbeeld 50km/h. Andere veiligheidsvoorzieningen behelzen zijairbags, het gebruik van schokabsorberende delen op de stijlen in het interieur, een speciaal veiligheidsmechanisme op de stuurinrichting en een mechanisme op het remsysteem zodat het rempedaal terugtrekt in geval van een botsing.