STZ
Betere bekostiging voor grote opleidingsziekenhuizen nodig
Tilburg, 6 maart 2003
Om nu en in de toekomst de benodigde zorg te kunnen leveren, moet het
aantal medisch specialisten worden uitgebreid. De capaciteit van de
grote ziekenhuizen, die een groot deel van opleidingen voor hun
rekening nemen, staat echter onder grote druk. In de
bekostigingssystematiek wordt onvoldoende rekening gehouden met de
kosten die aan het opleiden van co-assistenten en specialisten zijn
verbonden. De groeiende behoefte aan opleidingscapaciteit in
combinatie met de eisen die aan zorgproductie worden gesteld plaatsen
de opleidingsziekenhuizen voor een onmogelijke opgave.
In een vandaag aan de kabinetsinformateurs verzonden brief vraagt de
Vereniging van Samenwerkende Topklinische Opleidingsziekenhuizen (STZ)
aandacht voor de problematiek. Van de opleidingsziekenhuizen wordt een
steeds grotere inspanning gevraagd. De werkdruk neemt toe, waarbij de
druk om wachtlijsten weg te werken een versterkend effect heeft.
Daarnaast staat de kabinetsdoelstelling om het tekort aan specialisten
op te lossen, waardoor nog een extra beroep op de
opleidingsziekenhuizen gedaan. Door de fors toegenomen vraag naar
onderwijs en opleidingen kampen deze ziekenhuizen in toenemende mate
met een tekort aan faciliteiten, zoals ruimtelijke en onderwijskundige
voorzieningen, om deze opleidingen verder uit te breiden en te
professionaliseren. Daarnaast kost het opleiden van extra specialisten
tijd, wat ten koste gaat van de zorgproductie. Het gevolg is dat de
ziekenhuizen met de huidige beschikbare middelen niet in staat zijn om
op beide fronten, opleidingen en zorgproductie, te leveren wat van hen
wordt verwacht.
Een oplossing voor de problemen moet volgens STZ gevonden worden door
in het bekostigingsmodel onderscheid te maken tussen het 'product
opleiding' en het 'product zorg'. Aan het nieuwe kabinet wordt
gevraagd om de behoefte en problemen te inventariseren, om vervolgens
te voorzien in toereikende bekostiging voor de opleiding van de
benodigde specialisten.