NFO TRENDBOX BV
Betrokkenheid Nederlandse werknemers bij baan met 8% gedaald
Amsterdam, 6 maart 2003 - Onderzoek uitgevoerd in het laatste kwartaal
van 2002 naar de betrokkenheid van circa 1.000 Nederlandse werknemers
bij hun baan, laat zien dat deze met zo'n acht procent is gedaald ten
opzichte van 2001.
NFO Trendbox meet de betrokkenheid van werknemers door middel van de
NFO TRIM Index. In deze index spelen de volgende variabelen een rol:
de algemene tevredenheid van de werknemer met zijn of haar baan, het
al dan niet aanbevelen van de werkgever aan anderen, het opnieuw
kiezen voor dezelfde werkgever indien dit aan de orde zou zijn, de
motivatie van de directe collega's op de werkvloer en de prestatie van
het bedrijf/de werkgever in de markt. De gemeten index kan vervolgens
tussen 0 en 100 bedragen, waarbij geldt: hoe hoger de index, des te
hoger is de betrokkenheid van de medewerkers met hun baan.
Kijken we naar de Nederlandse werknemer, dan zien we dat de NFO TRIM
Index van betrokkenheid in ons land 57 bedraagt, een duidelijke en
significante daling ten opzichte van 2001. De NFO TRIM Index bedroeg
toen 62. Een daling die op vrijwel alle fronten zichtbaar is. De
betrokkenheid van Nederlandse werknemers ligt daarmee net boven het
gemiddelde van werknemers in de rest van West Europa, waar we een
gemiddelde NFO TRIM Index van 56 zien.
Kijken we echter verder de wereld in, dan zien we dat in de meeste
delen de werknemers vaker welgemoed naar het werk gaan. Alleen in Azië
is de betrokkenheid bij het werk lager. (NFO TRIM Index Centraal
Europa 63, Zuid-Europa 62, Noord-Amerika 60, Zuid-Amerika 65,
Australië & Nieuw Zeeland 63, Midden-Oosten 71, Azië 55; gegevens uit
de NFO TRIM database, 1,4 miljoen interviews met werknemers in de
afgelopen 3 jaar).
Natuurlijk zijn er verschillen te vinden tussen werknemers. Zo zijn
vrouwen aanmerkelijk meer betrokken bij hun baan dan mannen (NFO TRIM
Index 59 vs. 55), stijgt de betrokkenheid met het inkomen, en hebben
degenen die meer dan 48 uur per week werken een betrokkenheid (NFO
TRIM Index 61) die duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde. Wat
betreft opleiding is er een duidelijke dip te zien onder degenen met
een gemiddelde opleiding, waar we vaak personen vinden die momenteel
op hun carrièrepad hoger opgeleiden tegenkomen die op 'lagere'
functies solliciteren.
Begin 2001 leken de bomen voor de Nederlandse werknemer nog de hemel
in te reiken. Employability was het sleutelwoord. Geld voor interne
opleidingen, cursussen op de hei en een nieuwe laptop kwamen voor
velen binnen handbereik. Persoonsgebonden ontwikkelingsplannen,
carrièrebegeleiding en het cafetariamodel voor arbeidsvoorwaarden zijn
er maar een paar voorbeelden van. Voorbeelden die vandaag de dag bij
veel bedrijven op een laag pitje staan. Als de vlam al niet geheel
gedoofd is.
En dat lijkt duidelijk zijn weerslag te hebben op de motivatie en
betrokkenheid van werknemers. Uiteraard, het belang van zekerheid, een
vaste baan bij een stabiele werkgever is in de afgelopen 12 maanden
alleen maar toegenomen. Maar tegelijkertijd is er een teleurstelling
merkbaar. Teleurstelling over het feit dat van al die mooie plannen
voor persoonlijke ontwikkeling, groei in functie, inhoud en salaris
voorlopig niet veel terecht zal komen. Waarmee duidelijk wordt dat ook
in economisch mindere tijden het investeren in het meest waardevolle
kapitaal van een onderneming, de werknemers, belangrijk blijft.
Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup
NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei
doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en
continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en
onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven.
Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de
toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en
consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO
opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag,
attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van
op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort
wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers
worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële
dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en
business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is
NFO 's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden
internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of
Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NFO Trendbox
tel. 020 - 669 44 14
Bart Paashuis
Onderzoeksdirecteur
bart.paashuis@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
06 mrt 03 08:39