Vereniging FME-CWM
7
Invoeren CAO a la carte verhoogt werknemerstevredenheid over beloning
Haarlem, 6 maart 2003 - Het invoeren van een CAO a la carte verhoogt
de tevredenheid van werknemers over hun beloning. Dat blijkt uit een
onderzoek dat is uitgevoerd door de universiteit van Tilburg in
opdracht van de werkgeversorganisaties AWVN en FME-CWM naar de
effecten van cafetariasystemen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers in een bedrijf met een
cao a la carte regeling meer tevreden zijn met de vrijheid in hun baan
en de mogelijkheden van hun baan dan werknemers bij bedrijven zonder
keuzesysteem. Voor de tevredenheid over de beloning maakt het
overigens niet uit of de werknemers ook daadwerkelijk gebruik maken
van het keuzesysteem.
Volgens werkgeversorganisatie AWVN geven de uitslagen een nieuwe
impuls aan een trend die zij op ziet komen bij bedrijven: een
verbeterde communicatie over arbeidsvoorwaarden. Dit onderzoek bewijst
dat werkgevers veel te winnen hebben bij een betere communicatie over
arbeidsvoorwaarden. Het geheim van het succes is dat het systeem
werknemers uitdaagt om na te denken over hun arbeidsvoorwaarden en
ermee te spelen, aldus Annechien Snuif, keuzesystemen-expert binnen de
werkgeversorganisatie AWVN. Er zijn gestandaardiseerde automatische
toepassingen waarin werknemers op individueel niveau kunnen zien wat
er gebeurt als ze bijvoorbeeld vrije dagen inleveren. Dan krijgen ze
bijvoorbeeld meer loon of de mogelijkheid om PC of fiets aan te
schaffen., aldus Snuif.
Vanja Mol, adviseur Compensation & Benefits bij de Vereniging FME-CWM
waarschuwt wel dat de invoering van een a la carte systeem niet zomaar
gebeurd is. We hebben tientallen HR-managers gesproken die een a la
carte syteem hebben ingevoerd. Uit hun praktijkverhalen hebben we een
nog beter beeld gekregen waar je op moet letten bij de invoering van
een keuzemodel. Belangrijk is in ieder geval dat van tevoren goed
nagedacht wordt over wat de werkgever wil bereiken met de invoering.
---