Ingezonden persbericht
Agrigel verhoogt klantbestedingen met datawarehouse van Kalido Group
Londen, Verenigd Koninkrijk, 6 maart 2003 - Agrigel, een Franse distributeur van diepvriesproducten, heeft de gemiddelde klantbestedingen zien toenemen na de implementatie van nieuwe-generatie datawarehousing-software van Kalido Group. Door gebruik te maken van het KALIDO (TM) Dynamic Information Warehouse kan Agrigel klantgegevens en verkoopcijfers van meer dan 30 vestigingen en ruim 500 producten integreren en beheren. Dit stelt Agrigel in staat snel in te spelen op marktontwikkelingen door gebruik te maken van gestandaardiseerde Key Performance Indicators (KPI), verbeterde planningen en analyses van marketingcampagnes.
Met de KALIDO-oplossing beschikken marketingteams nu binnen een dag over bruikbare informatie, in plaats van binnen een week. Verder is het mogelijk de gegevens op alle mogelijke manieren op te delen naar klant- en verkoopinformatie. De oplossing voorziet verder in flexibele en makkelijk op te vragen historische gegevens waarmee zinvolle prestatievergelijkingen kunnen worden gemaakt.
Vóór de ingebruikneming van de KALIDO-software hadden de 25 verschillende regionale businessunits, verdeeld over de 30 vestigingen, hun eigen managementteam, prijs-, marketing- en advertentiebeleid. Dit maakte het enorm complex en tijdrovend om nauwkeurige prestatie-indicatoren op te stellen voor de groep als geheel.
Om deze problematiek op te lossen, nam Agrigel de strategische beslissing voor een meer gecentraliseerd management door een centrale database op te zetten voor beslissingsondersteuning op basis van het KALIDO Dynamic Information Warehouse. Het bedrijf wilde data-mining toepassen om er achter te komen waarom de klantloyaliteit terugliep. Daarnaast wilde Agrigel een consistente set van KPI's ontwikkelen, zodat van alle businessunits de prestaties konden worden gemeten.
Door een open en makkelijk aanpasbare architectuur stelt de KALIDO-software Agrigel in staat om de klant- en verkoopgegevens van alle businessunits te integreren in een centraal, dynamisch datawarehouse. Dit ondanks niet-consistente lokale codestructuren en voortdurende wijzigingen in het productaanbod. De oplossing maakt het mogelijk om een bedrijfsbreed beeld te krijgen, waarmee klanten makkelijker en nauwkeuriger kunnen worden gesegmenteerd voor gerichte campagnes en waardoor gedetailleerde analyses van de campagneprestaties mogelijk zijn.
"Door de KALIDO-software hebben we onze responstijd versneld en zijn we dichter bij onze klanten komen te staan. In onze markt is dit cruciaal. Het resultaat is dat de gemiddelde klantbestedingen zijn toegenomen. De KALIDO-oplossing is absoluut onmisbaar voor Agrigel", zegt Yves Madec, IT Director bij Agrigel.
"We kunnen nu verschillende scenario's onderzoeken", vervolgt Madec. "Het is één ding om een dalende lijn in klantbestedingen te zien, maar totaal iets anders om ook te begrijpen waarom de curve er zo uitziet. De KALIDO-oplossing biedt ons dat begrip. Het geeft ons ongelooflijk subtiele informatie. Zo zien we dat klanten bijvoorbeeld switchen van diepvriessystemen, waardoor ze niet langer grote pakketten kunnen opslaan. Nu kunnen we bekijken wat bijvoorbeeld de invloed van een andere verpakking is op de resultaten. Met de KALIDO-oplossing kunnen we tot dit precieze detailniveau afdalen."
Een tweede voordeel van de oplossing is het referentiesysteem in de software, dat Agrigel in staat heeft gesteld om prestatie-indicatoren te herzien en deze te verbinden aan een groepsbrede standaard. Met KALIDO Dynamic Information Warehouse kan Agrigel nu veel sneller reageren op veranderende marktomstandigheden en prestaties tot in detail analyseren.
Volgens Madec stelt de sterk toegenomen kennis over de klanten de continuïteit van de onderneming zeker, doordat het bedrijf nu beter en sneller kan reageren op hun behoeften.
###
Over Agrigel
Vanuit Frankrijk distribueert Agrigel met vrachtwagens diepvriesproducten direct naar haar klanten. Ruim 1.200 verkopers bedienen maandelijks meer dan een miljoen klanten met 500 verschillende producten. Het bedrijf, dat in 1973 werd opgericht, is tevens actief in België, Spanje en Portugal.