Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Milieudefensie Magazine:
Komst ammoniaktreinen niet te stoppen
Amsterdam, 6 maart 2003 --- Het Rotterdamse bedrijf Microchemie wil binnenkort grote hoeveelheden van het explosieve ammoniak door het land gaan vervoeren. Dankzij een vergunning van een opgekocht failliet bedrijf. Net nu is afgesproken dat er vanaf 2007 geen gevaarlijke chloortreinen door Nederland meer zullen rijden, dreigt er een nieuw groot gevaar op het Nederlandse spoor. De overheid zegt niet te kunnen ingrijpen. Dat onthult Milieudefensie Magazine, dat deze week verschijnt.
Microchemie wil jaarlijks zeker 100.000 ton ammoniak gaan vervoeren, veelal bestemd voor het 'achterland': België, Frankrijk, Duitsland en Denemarken. Dat is veel meer dan de huidige chloortransporten, die tussen de 30.000 en 40.00 ton omvatten. Ammoniak is minder giftig dan chloor, maar wel veel explosiever. Met name de grensplaatsen Venlo en Roosendaal, waar nu al veel te doen is over het vervoer van gevaarlijke stoffen, zullen met nieuwe risico's te maken krijgen.
De ammoniak is volgens Microchemie afkomstig uit Rusland en het Midden-Oosten, en arriveert per schip in Rotterdam Europoort. Daar wordt de ammoniak overgepompt, een activiteit die zeer risicovol is.
Hoewel het ministerie van VROM en de DCMR Milieudienst Rijnmond niet gelukkig zijn met de plannen van Microchemie kunnen zij er niets tegen doen. Het bedrijf kan voor het aan wal brengen van de ammoniak namelijk gebruik maken van een oude vergunning van het failliete ammoniakbedrijf Kemira in Rotterdam-Europoort.