Programmabureau Advies Overheid.nl
Burgertest gemeentelijke websites
Uit een test van 8 gemeentelijke websites die zich de vraag stelden
wat een goede website is voor hun organisatie blijkt dat de techniek
het aflegd tegen goede informatie. In de test die is ontwikkeld door
Overheidslinks.nl in samenwerking met Stichting Rekenschap staan de
vragen van de burger centraal.
Dit in tegenstelling tot andere testen die in omloop zijn die vooral
de nadruk leggen op vormgeving en de technische functies die zijn
opgenomen in een website. Op basis van 10 vragen die burgers zouden
kunnen stellen worden de gemeentelijke websites beoordeeld. Opvallend
was dat de techniek van de sites niet de doorslaggevend rol had voor
het krijgen van een antwoord op de gestelde vragen. Een aantal
websites werkte met eenzelfde catalogus voor het presenteren van hun
verschillende produkten en hun dienstverlening. Op zich werkte de
catalogus goed maar informatie over een uitreksel uit het
bevolkingsregister was bijvoorbeeld slecht te vinden. Uiteindelijk
bleek de informatie te staan onder het kopje 'GBA, afschrift'. Dit
soort gebreken in de functionaliteit van een website worden pas
zichtbaar als vanuit de burger naar een website van een gemeente wordt
gekeken. De burgertest van de gemeentelijke websites is onderdeel van
het project 'Benchmark Responssnelheid'. Doelstelling van dit project
is het voor burgers inzichtelijk maken van de verschillen in kwaliteit
dienstverlening tussen gemeenten.
De resultaten van de test: www.overheidslinks.nl/burgertest
www.ictu.nl