AutoRai
6-3-2003
Kia betreedt topklasse met Opirus
Kia zet met de Opirus voet aan de grond in de topklasse. Het model
vertegenwoordigt het beste dat Kia te bieden heeft. Naast een
ongekende luxe in het interieur beschikt de Opirus over een verfijnde
motor en een stijlvol voorkomen.
Het uiterlijk van de Opirus kan het best worden omschreven als
indrukwekkend en voorkomend. De grote ronde koplampen en de
verstralers onderstrepen de familieband met de Magentis. Voor het
onderscheid met dit model zorgt onder meer de imponerende grille die
is voorzien van een prominente middenstijl van waaruit vijf
horizontale lamellen lopen. Een chique chroomafwerking geeft de
voorzijde van de Opirus extra cachet.
En profil heeft de Opirus een opvallende lijn. De daklijn loopt vrij
ver door om ter hoogte van de achterruit met een fraaie boog naar
beneden af te lopen. Hierdoor wordt extra hoofdruimte verkregen voor
de achterpassagiers, belangrijk in dit segment. Het geeft de Opirus de
uitstraling die hem toebehoort; die van een limousine.
Over het midden van de portieren en de voor- én achterbumpers loopt een elegante chroomstrip. Hetzelfde edelstaal is terug te vinden in de omlijsting van de portierruiten. De fraaie, lichtmetalen 16-inchvelgen zorgen voor een goede vulling van de wielkasten. Ze dragen daarmee bij aan het indrukwekkende uiterlijk van de Opirus.
De achterzijde is even imponerend als ingetogen. Op fraaie wijze vloeien de markante achterlichtunits over in de zijkant van de kofferbak. In het kofferdeksel is een nagenoeg onzichtbare spoiler verwerkt. Wie dit fraai gewelfde kofferdeksel opent, wordt getrakteerd op een royale bagageruimte van maar liefst 440 liter.
Ontegenzeglijk luxe
De luxe en elegantie van het exterieur worden voortgezet in het
interieur. Een subtiele houtstrip langs het dashboard verbindt beide
portieren met elkaar. Het creëert een ruimtelijk gevoel in het al
ruime interieur.
Het dashboard heeft een helderblauwe verlichting. Dat zorgt zowel
overdag als s avonds voor een goed zicht op de diverse meters. Andere
bedieningsinstrumenten hebben een rustgevend groene verlichting.
Uiteraard is alle denkbare luxe vertegenwoordigd in de Opirus. Zo
beschikt dit model over een gescheiden airconditioning met
automatische temperatuurregeling, een automatisch dimmende
binnenspiegel, een regensensor, elektrisch verstelbare voorstoelen met
geheugenfunctie, verwarmbare stoelen (zowel voor- als achterin) en
lederen bekleding. In het stuurwiel is de bediening van de cruise
control geïntegreerd. Voor extra gemakkelijk parkeren is de Opirus aan
de achterzijde uitgerust met vier parkeersensoren. Als enige optie is
een zonnedak leverbaar.
Voor een overweldigende geluidsbeleving heeft het gerenommeerde
Amerikaanse bedrijf Infinity speciaal voor deze Kia een
geluidsinstallatie ontworpen, bestaande uit acht speakers, waaronder
een woofer, waarmee het geluid kraakhelder wordt doorgegeven.
Maximale bescherming
Een limousine als de Opirus heeft natuurlijk ook de taak zijn
inzittenden maximaal te beschermen. En dat doet hij met verve. Kia
heeft de nodige aandacht besteed aan de actieve veiligheid. Extra
grote schijfremmen zorgen voor voldoende vertragend vermogen.
Geassisteerd door ABS, EBD en BAS (Brake Assist System) waarborgen de
remmen te allen tijde een snelle en controleerbare vertraging.
Tractiecontrole (TCS) elimineert wielspin. Zodoende wordt de
stabiliteit van het voertuig aanmerkelijk verbeterd. Verder is de
Opirus voorzien van de laatste generatie ESP (Electronic Stability
Program). Diverse sensoren meten continu de snelheid, de rolbeweging
en de stuurstand van de wielen. Mocht ESP een slip zien aankomen, dan
worden passende maatregelen genomen. Zo kan ESP het motorvermogen
tijdelijk reduceren of een van de wielen individueel afremmen.
Naast deze omvangrijke actieve veiligheidsvoorzieningen is de Opirus tevens voorzien van actieve hoofdsteunen, gordelspanners en een heel arsenaal aan airbags. Standaard zijn er maar liefst acht airbags verwerkt in het interieur. Naast twee airbags voor de bestuurder en de passagier is de Opirus uitgerust van zijairbags voor alle inzittenden. Hiermee wordt het risico op borstletsel aanmerkelijk gereduceerd. Ook zijn er twee gordijnairbags aanwezig, die bij een aanrijding uitvouwen over de gehele lengte van het binnencompartiment.
Verfijnde aandrijving
In een auto als de Opirus past alleen de meest verfijnde motor. Kia
levert het model dan ook uitsluitend met een 198 pk sterke
V6-benzinemotor met een inhoud van 3,5 liter. De topsnelheid is 220
km/uur. Accelereren van 0 tot 100 km/uur neemt slechts 9,2 seconden in
beslag.
De krachtbron is gekoppeld aan een automatische vijftrapstransmissie.
Het is ook mogelijk om deze handmatig te schakelen. Door de
versnellingspook te verzetten, schakelt de automaat over op manuele
bediening. Een voorwaartse beweging van de pook volstaat om een
versnelling op te schakelen, bij een omgekeerde beweging schakelt de
bak vliegensvlug een verzet terug. Uiteraard wordt op het dashboard
aangegeven welke versnelling is ingeschakeld. Een elektronische
beveiliging voorkomt motorschade door verkeerd schakelen.
Comfortabel en sportief
Het onderstel is afgestemd op comfort. Gasdempers filteren de
oneffenheden in de weg voor een rustige, geriefelijke rit. Bovendien
zorgen deze dempers voor een minimalisering van de afrolgeluiden in
het interieur.
Maar ook de sportieve Opirus-rijder wordt niet teleurgesteld. Dankzij
het ECS-systeem (Electronic Control Suspension) is de limousine tevens
opvallend sportief te rijden. Met behulp van een knop naast de
versnellingspook kan namelijk worden gekozen voor een sportievere
afstelling van het onderstel. Tevens zorgt het ECS-systeem ervoor dat
de auto niet gaat duiken of rollen tijdens hevig accelereren of
vertragen.
Binnenkort start de uitlevering van de Kia Opirus. Jaarlijks worden er
35.000 geproduceerd, wat meteen een indicatie geeft van de verwachte
afzet. In 2006 zal de productie naar verwachting gestegen zijn tot
70.000 voertuigen.
Technische specificaties Kia Opirus 3.5 V6
Motortype: V6-benzinemotor
Inhoud: 3.497 cc
Vermogen: 198 pk (146 kW) bij 5.500 t.p.m.
Koppel: 294 Nm bij 3.500 t.p.m.
Transmissie: Automatisch met vijf versnellingen, naar keuze manueel te
bedienen
Brandstofverbruik: 12,9 liter per 100 kilometer
Leeggewicht: 1.822 kilogram
Buitenmaten (in mm):
Lengte: 4.979
Breedte: 1.850
Hoogte: 1.486