Erasmus Universiteit Rotterdam
6 maart 2003
Oraties prof.dr. S.P. Kaptein, prof.dr. J.F.D.B. Wempe en prof.dr. M.G.
Dekimpe
Openbare les drie hoogleraren Bedrijfskunde
Op donderdag 6 maart 2003 vindt in de aula van de Erasmus Universiteit
Rotterdam de dubbeloratie plaats van de hoogleraren dr. Muel Kaptein
en dr. Johan Wempe. Met het uitspreken van de rede 'De open
onderneming' aanvaarden zij het ambt van hoogleraar Bedrijfskunde, in
het bijzonder international business ethics. Een dag later gaat
collega prof.dr. Marnik Dekimpe in zijn oratie Veranderende datasets
binnen de marketing: puur zegen of ook bron van frustratie? in op de
steeds grotere datasets die ter beschikking komen in de marketing. Hij
aanvaardt op vrijdag 7 maart 2003 aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam de leerstoel Bedrijfskunde, in het bijzonder Marketing
models.
Muel Kaptein (Internationale Bedrijfsethiek en Integriteitsmanagement)
roept bedrijven op tot een grotere maatschappelijke openheid in een
bedrijfsethisch perspectief. Enerzijds zijn er bedrijfsethische
redenen voor openheid, anderzijds zijn er ook morele begrenzingen. Aan
de hand van het maatschappelijk jaarverslag van ondernemingen
illustreert hij de noodzakelijke bijdrage van de bedrijfsethiek. Op
basis van zeven morel vuistregels bespreekt Kaptein een visie op de
opzet en invoering van het maatschappelijk jaarverslag. Tevens doet
hij aanbevelingen voor een verbetering van de kwaliteit van dergelijke
jaarverslagen.
Johan Wempe (Internationale Bedrijfsethiek en Duurzaamheid) benadert
het thema vanuit de maatschappelijke kant. Ondernemingen nemen
beslissingen die verreikende maatschappelijke gevolgen kunnen hebben.
Tot voor kort ontleenden ze de legitimiteit van deze beslissingen aan
de autoriteit van de overheid, maar de terugtredende overheid heeft er
toe geleid dat bedrijven door de samenleving rechtstreeks aangesproken
worden voor de maatschappelijke impact die ze hebben. Maatschappelijk
verantwoord ondernemen is het antwoord van bedrijven op die vraag om
verantwoording. Hierbij staat openheid, opgevat als transparantie
centraal. Ook in open staan voor maatschappelijke ontwikkelingen en
maatschappelijke noden valt hieronder. Maatschappelijk verantwoord
ondernemen vergt een dialoog met en tussen de stakeholders. Dit proces
zal stapje voor stapje resultaten opleveren waarbij veel partijen
samen de maatschappelijke keuzes maken.
Marnik Dekimpe gaat in op retail-scanner data, consumenten-panel data,
datasets die vergelijkbare gegevens bevatten over tientallen landen,
datasets rond vakbeursbezoek, en uiteraard ook internet-gerelateerde
datasets. Voor de academische marktonderzoeker heeft dit tot gevolg
dat traditionele marketing vraagstukken beter en gedetailleerder
kunnen worden beantwoord dan ooit. Ook nieuwe, voorheen
ontoegankelijke marketingproblemen kunnen nu wel worden onderzocht.
Dekimpe illustreert deze stelling aan de hand van een analyse van 500+
productcategorieën en 1200+ merken, de merkentrouw aan A-merken van
4.000+ Nederlandse gezinnen en het gebruik van mobiele telefonie in
ruim 150 landen. Voor een marktonderzoeker lijkt deze data-explosie
een pure zegen. Toch identificeert Dekimpe een aantal knelpunten,
zoals een moeilijker communicatie tussen academici onderling, maar
vooral een moeilijker communicatie naar de twee voornaamste
"klantengroepen": de zakenwereld en de studenten. Dekimpe is tevens
hoogleraar Marketing aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Noot voor de pers
Dubbeloratie Kaptein en Wempe: donderdag 6 maart 2003
Oratie Dekimpe: vrijdag 7 maart 2003
Plaats: Aula, Woudestein
Tijd: 16.00 uur
Info: bij Bedrijfskunde, Bas Schreiner,
tel. (010) 408 1831
e-mail: bschreiner@fbk.eur.nl