Erasmus Universiteit Rotterdam

6 maart 2003

Oraties prof.dr. S.P. Kaptein, prof.dr. J.F.D.B. Wempe en prof.dr. M.G. Dekimpe

Openbare les drie hoogleraren Bedrijfskunde

Op donderdag 6 maart 2003 vindt in de aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam de dubbeloratie plaats van de hoogleraren dr. Muel Kaptein en dr. Johan Wempe. Met het uitspreken van de rede 'De open onderneming' aanvaarden zij het ambt van hoogleraar Bedrijfskunde, in het bijzonder international business ethics. Een dag later gaat collega prof.dr. Marnik Dekimpe in zijn oratie Veranderende datasets binnen de marketing: puur zegen of ook bron van frustratie? in op de steeds grotere datasets die ter beschikking komen in de marketing. Hij aanvaardt op vrijdag 7 maart 2003 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam de leerstoel Bedrijfskunde, in het bijzonder Marketing models.

Muel Kaptein (Internationale Bedrijfsethiek en Integriteitsmanagement) roept bedrijven op tot een grotere maatschappelijke openheid in een bedrijfsethisch perspectief. Enerzijds zijn er bedrijfsethische redenen voor openheid, anderzijds zijn er ook morele begrenzingen. Aan de hand van het maatschappelijk jaarverslag van ondernemingen illustreert hij de noodzakelijke bijdrage van de bedrijfsethiek. Op basis van zeven morel vuistregels bespreekt Kaptein een visie op de opzet en invoering van het maatschappelijk jaarverslag. Tevens doet hij aanbevelingen voor een verbetering van de kwaliteit van dergelijke jaarverslagen.

Johan Wempe (Internationale Bedrijfsethiek en Duurzaamheid) benadert het thema vanuit de maatschappelijke kant. Ondernemingen nemen beslissingen die verreikende maatschappelijke gevolgen kunnen hebben. Tot voor kort ontleenden ze de legitimiteit van deze beslissingen aan de autoriteit van de overheid, maar de terugtredende overheid heeft er toe geleid dat bedrijven door de samenleving rechtstreeks aangesproken worden voor de maatschappelijke impact die ze hebben. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is het antwoord van bedrijven op die vraag om verantwoording. Hierbij staat openheid, opgevat als transparantie centraal. Ook in open staan voor maatschappelijke ontwikkelingen en maatschappelijke noden valt hieronder. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vergt een dialoog met en tussen de stakeholders. Dit proces zal stapje voor stapje resultaten opleveren waarbij veel partijen samen de maatschappelijke keuzes maken.

Marnik Dekimpe gaat in op retail-scanner data, consumenten-panel data, datasets die vergelijkbare gegevens bevatten over tientallen landen, datasets rond vakbeursbezoek, en uiteraard ook internet-gerelateerde datasets. Voor de academische marktonderzoeker heeft dit tot gevolg dat traditionele marketing vraagstukken beter en gedetailleerder kunnen worden beantwoord dan ooit. Ook nieuwe, voorheen ontoegankelijke marketingproblemen kunnen nu wel worden onderzocht. Dekimpe illustreert deze stelling aan de hand van een analyse van 500+ productcategorieën en 1200+ merken, de merkentrouw aan A-merken van 4.000+ Nederlandse gezinnen en het gebruik van mobiele telefonie in ruim 150 landen. Voor een marktonderzoeker lijkt deze data-explosie een pure zegen. Toch identificeert Dekimpe een aantal knelpunten, zoals een moeilijker communicatie tussen academici onderling, maar vooral een moeilijker communicatie naar de twee voornaamste "klantengroepen": de zakenwereld en de studenten. Dekimpe is tevens hoogleraar Marketing aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Noot voor de pers
Dubbeloratie Kaptein en Wempe: donderdag 6 maart 2003 Oratie Dekimpe: vrijdag 7 maart 2003
Plaats: Aula, Woudestein
Tijd: 16.00 uur
Info: bij Bedrijfskunde, Bas Schreiner,
tel. (010) 408 1831
e-mail: bschreiner@fbk.eur.nl