ROTTERDAM SCHOOL OF MANAGEMENT
http://www.fbk.eur.nl
De Open Onderneming vanuit bedrijfsethische en maatschappelijk
Op donderdag 6 maart zullen in de Aula van de Erasmus Universiteit twee oraties plaatsvinden onder de gezamenlijke titel: 'De Open Onderneming'. Prof. dr Muel Kaptein en prof. dr Johan Wempe, beide als hoogleraar Bedrijfskunde verbonden aan de Rotterdam School of Management/Faculteit Bedrijfskunde zullen vanuit verschillende invalshoeken de openheid van ondernemingen belichten.
Muel Kaptein (Internationale Bedrijfsethiek en Integriteitsmanagement)
zal de bedrijfsethische kant belichten. Hij roept bedrijven op tot een
grotere maatschappelijke openheid in een bedrijfsethisch
perspectief. Enerzijds zijn er bedrijfsethische redenen voor
openheid. Anderzijds zijn er ook morele begrenzingen. Aan de hand van
het maatschappelijk jaarverslag van ondernemingen wordt de
noodzakelijke bijdrage van de bedrijfsethiek geïllustreerd. Zeven
morele vuistregels worden gepresenteerd voor het door bedrijven
selecteren van de onderwerpen en indicatoren voor hun maatschappelijk
jaarverslag. Op basis van deze vuistregels wordt een visie besproken
op de opzet en invoering van het maatschappelijk jaarverslag en worden
enkele aanbevelingen gedaan voor een verbetering van de kwaliteit van
maatschappelijk jaarverslagen. De rede besluit met een appel van en
voor de bedrijfsethiek.
Johan Wempe (Internationale Bedrijfsethiek en Duurzaamheid) benadert
het thema vanuit de maatschappelijke kant. Ondernemingen nemen
beslissingen die verreikende maatschappelijke gevolgen kunnen hebben.
Tot voor kort ontleenden ze de legitimiteit van deze beslissingen aan
de autoriteit van de overheid. De terugtredende overheid heeft er toe
geleid dat bedrijven door de samenleving rechtstreeks aangesproken
worden voor de maatschappelijke impact die ze hebben. Maatschappelijk
verantwoord ondernemen is het antwoord van bedrijven op die vraag om
verantwoording. Openheid staat hierin centraal. Openheid wordt veelal
opgevat als 'transparantie'. Openheid houdt echter meer in. Het gaat
ook om open staan voor maatschappelijke ontwikkelingen en
maatschappelijke noden. Open staan voor maatschappelijke noden, ofwel
maatschappelijk verantwoord ondernemen, is in de kern een ethisch
vraagstuk. De gangbare ethiek schiet echter tekort om de problemen die
ondernemingen ervaren bij het invullen van de maatschappelijke ruimte
te conceptualiseren. De pluraliteit van waarden is een gegeven waar
ondernemingen rekening mee moeten houden bij het invullen van hun
maatschappelijke rol. De gangbare ethiek neigt er toe deze pluraliteit
van waarden te reduceren tot één doorslaggevende waarde. Deze wijze
van kijken naar maatschappelijke vraagstukken leidt tot een
technocratische aanpak van het probleem. Maatschappelijk verantwoord
ondernemen vergt een dialoog met en tussen de stakeholders. Dit is een
proces van vele jaren en zal stapje voor stapje resultaten opleveren
waarbij veel partijen samen de maatschappelijke keuzes maken.
Meer informatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Rotterdam School of Management/Faculteit der Bedrijfskunde
drs Bas Schreiner
Afdeling Communicatie & Externe Betrekkingen
010 408 18 31, bschreiner@fbk.eur.nl
Noot voor de pers:
Datum: donderdag 6 maart 2003
Plaats:Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam
Burg. Oudlaan 50
Rotterdam
Tijd: 16.00 uur tot 17.00 uur
03 mrt 03 16:08