AutoRai
26-2-2003
Wereldpremière Accord Tourer in Genève
Tijdens de 73ste internationale autosalon van Genève (publieksdagen
van 6 t/m 16 maart 2003) zijn de nieuwe Accord Sedan en Accord Tourer
de onbetwiste sterren van Honda.
De zevende generatie van de Accord is het kroonjuweel op de
Honda-stand. Die stand is groter dan ooit en symboliseert daarmee de
wens van Honda om nadrukkelijker aanwezig te zijn in Europa. Honda wil
op het oude continent een marktpositie gaan innemen die meer
overeenkomt met de marktsituatie in Japan, Azië en Noord-Amerika.
Wereldwijd gezien gaat in het D-segment de Accord aan kop, met bijna
een half miljoen verkochte exemplaren in 2002. Met de intentie om
voort te borduren op dit succes, heeft Honda de nieuwe Accord
ontworpen. Deze blinkt uit door een elegant uiterlijk, een ruim en
comfortabel interieur alsmede een ontwerp en dynamische prestaties die
bijdragen aan de uitstekende veiligheidseigenschappen voor zowel
inzittenden als voetgangers.
In Genève wordt nu de stationwagon variant, de Tourer, voor het eerst
voorgesteld. Een ingenieuze, in een handomdraai neerklapbare
achterbank en een achterklep die zich geheel automatisch met één druk
op de knop laat openen en sluiten illustreren de praktische
bruikbaarheid van deze nieuwe Accord stationvariant.
Accord Tourer
Net als de Sedan is de Tourer een auto die met name de meer kritisch
ingestelde, zakelijke rijder zal aanspreken en die hoge prestaties,
een geraffineerd afgestemd onderstel, een hoge afwerkingskwaliteit en
een onderscheidende vormgeving als belangrijkste troeven heeft.
In de Tourer doen dezelfde 2.0 en 2.4 motoren dienst als in de sedan,
met een vermogen van respectievelijk 155 pk (114 kW) en 190 pk (140
kW) en gekoppeld aan respectievelijk een handgeschakelde
5-versnellingsbak of handgeschakelde 6-versnellingsbak dan wel een
5-traps automaat met Sequential Shift. Beide motoren maken gebruik van
DOHC i-VTEC technologie om bij elk toerental hoge prestaties te
leveren zonder dat dit resulteert in ongunstige verbruikscijfers of
emissies. Ook de verschillende uitvoeringen en de uitrustingsniveaus
van de Tourer komen in grote lijnen overeen met die van de Accord
Sedan.
Dankzij de compacte en unieke achterasconstructie beschikt de Tourer
met de achterzittingen in hun normale stand over een laadvolume van
576 liter (VDA-methode), onovertroffen in zijn klasse. Met de
achterzittingen neergeklapt stijgt het laadvolume zelfs naar 921
liter.
Het enorme laadvermogen van deze stationwagon gaat schuil achter een
slank silhouet dat gekenmerkt wordt door vloeiende lijnen en sterk
aflopende zijruiten.
Achterbank in een handomdraai neerklapbaar
De in twee ongelijke delen (60:40) neerklapbare achterbank levert een
enorme bijdrage aan de bruikbaarheid in de praktijk van alledag.
Dankzij de aaneenkoppeling van de beide delen kan de achterbank snel
en eenvoudig met slechts één hand in één handeling worden omgeklapt om
een grotere laadvloer te creëren.
Bovenop beide achterbankleuningen zijn aan weerszijden van de auto
bedieningshendels aangebracht. Om een van de leuningen om te klappen,
kan volstaan worden door de hendel naar voren te trekken waardoor
tegelijkertijd de leuning wordt ontgrendeld en de hoofdsteun via een
kabelmechanisme naar voren wordt gekanteld. Vervolgens moet de leuning
die via een schuifverbinding verbonden is met de zitting verder naar
voren worden getrokken. Door deze handeling wordt de stoelzitting
automatisch in een verticale positie achter de voorste stoelleuning
geplaatst. Omdat de hoofdsteun naar voren wordt gekanteld, komt deze
niet tegen de voorstoel aan.
Maar wat deze simpele handeling nog eenvoudiger maakt, is het feit dat
het frame van de leuningen, de bevestigingspunten van het kinderzitje
en de veiligheidsgordels volledig geïntegreerd zijn en het
ELR-mechanisme in de stoel is ingebouwd. Zodra de achterbankdelen zijn
neergeklapt, ontstaat zo een volledig vlakke laadvloer die helemaal
doorloopt tot aan de verticaal geplaatste achterbankzittingen.
Eén druk op de knop: elektrisch bediende achterklep Een ander bijzonder innovatief kenmerk van de nieuwe Accord Tourer is verder de elektrisch bediende achterklep; uniek in zijn soort. Het is een bijzonder nuttige voorziening, waarmee met één druk op de knop toegang verkregen wordt tot het bagagecompartiment doordat de achterklep volautomatisch helemaal omhoog scharniert.
Het systeem functioneert via de afstandbediening in de sleutel. De achterklep is vervolgens ook weer elektrisch te sluiten. Uiteraard is het systeem voorzien van de nodige veiligheidsvoorzieningen.
De Accord Tourer staat later dit voorjaar bij de Honda dealers in de
showroom. De Nederlandse prijzen beginnen bij 30.190 euro, inclusief
BTW en BPM.