AutoRai

26-2-2003

Wereldpremière Accord Tourer in Genève

Tijdens de 73ste internationale autosalon van Genève (publieksdagen van 6 t/m 16 maart 2003) zijn de nieuwe Accord Sedan en Accord Tourer de onbetwiste sterren van Honda.

De zevende generatie van de Accord is het kroonjuweel op de Honda-stand. Die stand is groter dan ooit en symboliseert daarmee de wens van Honda om nadrukkelijker aanwezig te zijn in Europa. Honda wil op het oude continent een marktpositie gaan innemen die meer overeenkomt met de marktsituatie in Japan, Azië en Noord-Amerika.

Wereldwijd gezien gaat in het D-segment de Accord aan kop, met bijna een half miljoen verkochte exemplaren in 2002. Met de intentie om voort te borduren op dit succes, heeft Honda de nieuwe Accord ontworpen. Deze blinkt uit door een elegant uiterlijk, een ruim en comfortabel interieur alsmede een ontwerp en dynamische prestaties die bijdragen aan de uitstekende veiligheidseigenschappen voor zowel inzittenden als voetgangers.

In Genève wordt nu de stationwagon variant, de Tourer, voor het eerst voorgesteld. Een ingenieuze, in een handomdraai neerklapbare achterbank en een achterklep die zich geheel automatisch met één druk op de knop laat openen en sluiten illustreren de praktische bruikbaarheid van deze nieuwe Accord stationvariant.

Accord Tourer
Net als de Sedan is de Tourer een auto die met name de meer kritisch ingestelde, zakelijke rijder zal aanspreken en die hoge prestaties, een geraffineerd afgestemd onderstel, een hoge afwerkingskwaliteit en een onderscheidende vormgeving als belangrijkste troeven heeft.

In de Tourer doen dezelfde 2.0 en 2.4 motoren dienst als in de sedan, met een vermogen van respectievelijk 155 pk (114 kW) en 190 pk (140 kW) en gekoppeld aan respectievelijk een handgeschakelde 5-versnellingsbak of handgeschakelde 6-versnellingsbak dan wel een 5-traps automaat met Sequential Shift. Beide motoren maken gebruik van DOHC i-VTEC technologie om bij elk toerental hoge prestaties te leveren zonder dat dit resulteert in ongunstige verbruikscijfers of emissies. Ook de verschillende uitvoeringen en de uitrustingsniveaus van de Tourer komen in grote lijnen overeen met die van de Accord Sedan.

Dankzij de compacte en unieke achterasconstructie beschikt de Tourer met de achterzittingen in hun normale stand over een laadvolume van 576 liter (VDA-methode), onovertroffen in zijn klasse. Met de achterzittingen neergeklapt stijgt het laadvolume zelfs naar 921 liter.

Het enorme laadvermogen van deze stationwagon gaat schuil achter een slank silhouet dat gekenmerkt wordt door vloeiende lijnen en sterk aflopende zijruiten.

Achterbank in een handomdraai neerklapbaar
De in twee ongelijke delen (60:40) neerklapbare achterbank levert een enorme bijdrage aan de bruikbaarheid in de praktijk van alledag. Dankzij de aaneenkoppeling van de beide delen kan de achterbank snel en eenvoudig met slechts één hand in één handeling worden omgeklapt om een grotere laadvloer te creëren.

Bovenop beide achterbankleuningen zijn aan weerszijden van de auto bedieningshendels aangebracht. Om een van de leuningen om te klappen, kan volstaan worden door de hendel naar voren te trekken waardoor tegelijkertijd de leuning wordt ontgrendeld en de hoofdsteun via een kabelmechanisme naar voren wordt gekanteld. Vervolgens moet de leuning die via een schuifverbinding verbonden is met de zitting verder naar voren worden getrokken. Door deze handeling wordt de stoelzitting automatisch in een verticale positie achter de voorste stoelleuning geplaatst. Omdat de hoofdsteun naar voren wordt gekanteld, komt deze niet tegen de voorstoel aan.

Maar wat deze simpele handeling nog eenvoudiger maakt, is het feit dat het frame van de leuningen, de bevestigingspunten van het kinderzitje en de veiligheidsgordels volledig geïntegreerd zijn en het ELR-mechanisme in de stoel is ingebouwd. Zodra de achterbankdelen zijn neergeklapt, ontstaat zo een volledig vlakke laadvloer die helemaal doorloopt tot aan de verticaal geplaatste achterbankzittingen.

Eén druk op de knop: elektrisch bediende achterklep Een ander bijzonder innovatief kenmerk van de nieuwe Accord Tourer is verder de elektrisch bediende achterklep; uniek in zijn soort. Het is een bijzonder nuttige voorziening, waarmee met één druk op de knop toegang verkregen wordt tot het bagagecompartiment doordat de achterklep volautomatisch helemaal omhoog scharniert.

Het systeem functioneert via de afstandbediening in de sleutel. De achterklep is vervolgens ook weer elektrisch te sluiten. Uiteraard is het systeem voorzien van de nodige veiligheidsvoorzieningen.

De Accord Tourer staat later dit voorjaar bij de Honda dealers in de showroom. De Nederlandse prijzen beginnen bij 30.190 euro, inclusief BTW en BPM.