European Commission

IP/03/321

Brussel, 5 maart 2003

Beleids- en middelenkader voor 2004: jaarlijkse beleidsstrategie van de Commissie voor het toetredingsjaar

De Commissie heeft vandaag haar besluit over de jaarlijkse beleidsstrategie voor 2004 vastgesteld. Het geeft een duidelijk beleids- en middelenkader voor 2004 dat de basis zal zijn voor de voorbereiding van het voorontwerp van begroting en de operationele planning. De belangrijkste beleidsprioriteit is de start van de werkzaamheden van de uitgebreide Unie. Daarmee verbonden prioriteiten zijn stabiliteit en duurzame groei. Deze drie prioriteiten liggen in het verlengde van de prioriteiten van de Commissie voor 2003.

Bij de voorstelling van de beleidsaspecten merkte de Voorzitter, Romano Prodi, het volgende op:

"Een overeenkomst bereiken over en een succes maken van de uitbreiding is mijn prioriteit sedert ik voorzitter van de Commissie werd. Wij hebben vandaag belangrijke maatregelen vastgesteld om de nieuwe lidstaten voor te bereiden op de toetreding tot de Europese Unie volgend jaar in mei. In onze jaarlijkse beleidsstrategie stellen wij onze beleidsprioriteiten voor 2004 vast, die wij zullen doortrekken in onze planning en middelenallocatie. Zij zijn:

* het toetredingsproces in goede banen leiden;
* de stabiliteit aan de grenzen van de Europese Unie en daarbuiten ontwikkelen;

* de grondslagen leggen voor een duurzame groei.
Ik kijk uit naar de bespreking van deze beleidsprioriteiten met het Parlement en de Raad."

Bij de presentatie van de budgettaire aspecten verklaarde mevrouw Michaele Schreyer, Commissielid voor begroting:

"De jaarlijkse beleidsstrategie vormt een uitstekend kader voor de voorbereiding van het voorontwerp van begroting en markeert de tweede stap naar een volledig ontwikkelde begroting voor de 25 lidstaten na het voorstel tot aanpassing van de financiële vooruitzichten. Vanaf 1 mei 2004 zullen de nieuwe lidstaten deelnemen aan alle programma's die uit de Europese begroting worden gefinancierd en moet de tenuitvoerlegging van het volledige acquis communautaire verzekerd zijn. Dit zijn de uitdagingen voor de EU in 2004 en dit is onze hoofdprioriteit. De middelen volgen uiteraard op de prioriteiten. Wij zullen de begrotingsautoriteit 780 ambten vragen om het toetredingsproces in goede banen te leiden, naast de 500 hulppersoneelsleden die de begrotingsautoriteit nu al voor 2003 heeft toegestaan."

De jaarlijkse beleidsstrategie is een nieuw onderdeel van het hervormingsprogramma van de Commissie. Vice-voorzitter Neil Kinnock juicht het besluit toe: "De jaarlijkse beleidsstrategie vormt een uitstekende basis voor de uitgebreide Europese Unie. De middelen afstemmen op de prioriteiten is van essentieel belang voor een goede werking van de Commissie. Ik ben verheugd dat dit belangrijke onderdeel van het hervormingsprogramma nu gerealiseerd is."

De jaarlijkse beleidsstrategie maakt deel uit van de bredere programmeringscyclus die de beleidsprioriteiten bepaalt, richtsnoeren geeft voor de middelenallocatie in 2004 en het kader levert voor de voorbereiding van het voorontwerp van begroting 2004 voor 25 lidstaten en het werkprogramma van de Commissie.

Wat de hoofdprioriteit "toetreding" betreft zijn de bijkomende financiële middelen bestemd voor de financiering van de uitbreiding van de bestaande programma's tot de nieuwe landen. Voorts zullen zij dienen voor de financiering van speciale overgangsmaatregelen in het kader van de interne beleidsmaatregelen waartoe de Europese Raad van Kopenhagen heeft besloten: het Schengen-evaluatiemechanisme, ondersteuning van de nucleaire veiligheid in de nieuwe lidstaten en versterking van hun administratieve en institutionele apparaat. Overigens zullen in de periode 2004-2006 ook meer middelen worden uitgetrokken voor Turkije, Roemenië en Bulgarije.

In de jaarlijkse beleidsstrategie is vastgesteld dat de Commissie ter ondersteuning van de uitbreiding behoefte heeft aan 1 500 ambten. Voor 2004 zijn 780 posten gevraagd aan de begrotingsautoriteit. In 2003 heeft de begrotingsautoriteit reeds 500 hulpambten toegestaan. Bovendien heeft de Commissie ter voorbereiding van de toetreding bijna 250 ambten intern herschikt. De diensten die vooral moeten worden versterkt in 2004 zijn die voor regionaal beleid, vervoer en energie, justitie en binnenlandse zaken en de talendiensten.

De prioriteit "stabiliteit" heeft een intern en een extern aspect. De Commissie stelt een bijkomende toewijzing van 175 miljoen EUR voor. De nadruk zal worden gelegd op verbetering van de grenscontrole in de EU en er zal een geïntegreerd IT-systeem voor visa worden ingesteld; bovendien wordt gewerkt aan een beleid van beveiliging van de communicatienetwerken. Deze prioriteit betreft ook activiteiten zoals de bestrijding van bio-terrorisme.

De stabiliteit buiten de Unie zal worden bevorderd door een verhoging van de steun aan de Westelijke Balkan en het Middellandse-Zeegebied, terwijl het Europees initiatief voor democratie en mensenrechten zal worden gestimuleerd en meer bijstand zal worden verleend in de vorm van humanitaire hulp aan regio's waar de stabiliteit in gevaar komt door humanitaire crisissen.

Wat de prioriteit "duurzame groei" betreft wordt 45,7 miljoen EUR extra uitgetrokken om de olievervuilingsrampen in de Unie beter te kunnen bestrijden. Deze verhoging omvat ook het actieplan van de EU voor overdraagbare ziekten en de bijdragen aan het Wereldfonds ter bestrijding van aids, malaria en tuberculose als besproken met de Raad en het Europees Parlement. Ook is voorzien in een passende financiering van maatregelen van de EU voor gezondheid en rechten van moeder en kind in de ontwikkelingslanden.

Een aantal andere maatregelen wordt versterkt, met name op de gebieden milieu, zoals de bescherming van het regenwoud in de ontwikkelingslanden, de nieuwe strategie voor chemische stoffen, sociale zaken en energie. Maatregelen die geen bijkomende financiering vergen zijn onder meer de verbetering van de economische en budgettaire coördinatie tussen de lidstaten.

De Commissie zal in de personeelsbehoeften voor haar prioriteiten inzake stabiliteit en duurzame groei voorzien door interne herschikkingen. Het gaat om bijna 140 posten bij de Commissie.

De vastleggingskredieten in de begroting 2004 zullen ongeveer 111 miljard EUR bedragen(1)
. Ongeveer 11 miljard is bestemd voor de uitbreiding. In de aangehechte tabel wordt het algemene beeld gegeven dat voortvloeit uit de richtsnoeren van de jaarlijkse beleidsstrategie.

Opmerkingen
De Commissie heeft in de jaarlijkse beleidsstrategie 31 uitgebreide voorstellen voor effectbeoordelingen afgenomen met betrekking tot de aangehouden beleidsprioriteiten. Dit aantal zal toenemen met het werkprogramma van de Commissie, wanneer de definitieve lijst van de effectbeoordelingen voor 2004 zal worden goedgekeurd. De invoering van effectbeoordelingen is een verder bewijs van de wil van de Commissie om het Europees bestuur te verbeteren. Voorzitter Prodi zal de jaarlijkse beleidsstrategie aan het Parlement voorstellen op 11 maart, als eerste fase van de interinstitutionele dialoog over de prioriteiten met het Parlement en de Raad. Deze dialoog zal uitmonden in de presentatie van het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie in november. In 2004 zal de Commissie samen met het Parlement en de Raad het programma uitvoeren. De jaarlijkse beleidsstrategie zal dan worden herzien in een nieuwe mededeling in juli.
De Commissie is de eerste van de drie bij de begrotingsprocedure betrokken instellingen die haar prioriteiten voor 2004 vaststelt; de Raad zal zijn richtlijnen en richtsnoeren vaststellen op de ECOFIN-vergadering van 7 maart en het Europees Parlement zal hierover op 11 maart plenair vergaderen. Dit vormt het begin van het overleg tussen de drie instellingen gedurende de begrotingsprocedure, die de Commissie zal starten met de indiening van haar VOB.

Uit de jaarlijkse beleidsstrategie 2004 voortvloeiend kader, per rubriek van de financiële vooruitzichten
(VOORLOPIGE CIJFERS)
(in mln. EUR, lopende prijzen)
Vastleggingskredieten Begroting 2003 2004
EU-15 Uitbreiding EU-25
1. LANDBOUW
FV-maximum, rubriek 1 47.378 47.211 2.094 49.305 Totaal rubriek 1* 44.780 46.140 2.094 48.234
Marge 2.598 1.071 0 1.071
2. STRUCTURELE MAATREGELEN
FV-maximum, rubriek 2 33.968 34.326 6.709 41.035 Totaal rubriek 2 33.980 34.326 6.709 41.035
Marge -12 0 0 0
3. INTERN BELEID
FV-maximum 6.796 7.053 1.614 8.667
Totaal rubriek 3 6.796 7.004 1.591 8.594
Marge 0 49 23 73
4. EXTERN BELEID
FV-maximum 4.972 5.082 0 5.082
Totaal rubriek 4 4.949 4.996 0 4.996
Marge 23 86 0 86
5. ADMINISTRATIE
FV-maximum** 5.381 5.600 557 6.157
Totaal rubriek 5 5.360 6.137
Marge 21 20
6. RESERVES 434 442 0 442
Marge 0 0 0 0
7. PRETOETREDINGSSTEUN
FV-maximum 3.386 3.455 3.455
Totaal rubriek 7*** 3.386 1.610 1.610
Marge 0 1.845 1.845
Totaal vastleggingskredieten
Maxima van de financiële vooruitzichten (rubrieken

1-7)
102.315 103.169 10.974 114.143
Marge 2.629 3.094
Totaal-generaal van rubrieken 1-7 99.686 111.049 8. COMPENSATIES
1.410 112.459

* cijfers voor 2004 zijn voorlopige ramingen.
** inclusief aanpassing om rekening te houden met de pensioenbijdragen van de ambtenaren.

*** voor 2004 inclusief 1 360 miljoen EUR voor Bulgarije en Roemenië en 250 miljoen EUR voor Turkije, maar exclusief nog te berekenen bedrag voor de ontmanteling van kerninstallaties in de kandidaat-lidstaten.

(1)
Zonder de speciale compensatiefaciliteit waartoe te Kopenhagen werd besloten om de netto-begrotingspositie van de nieuwe lidstaten in evenwicht te brengen. Het betreft de tijdelijke begrotingscompensatie en de speciale forfaitaire cash-flowfaciliteit.