De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
VVA 2003.743
datum
05-03-2003
onderwerp
Stand van zaken Aviaire Influenza
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Middels deze brief wil ik u mede namens de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, informeren over de stand van zaken van de recente uitbraak van Aviaire Influenza in Nederland.
Stand van zaken Op het moment van schrijven zijn op 18 pluimveehouderijen verschijnselen die wijzen op Aviaire Influenza geconstateerd. In de afgelopen 24 uur is er één verdacht bedrijf bijgekomen. De hoogste alertheid blijft geboden omdat het virus zeer besmettelijk is. Het is en blijft van groot belang dat de regelingen die nu van kracht zijn nauw worden nageleefd. Het laatste geval van verdenking heeft tot gevolg dat de 10 km zone in het gebied rond Barneveld enigszins is aangepast. Van alle bezochte bedrijven worden monsters ingezet. Op twee van de verdachte bedrijven is volgens een gevalideerde testmethode daadwerkelijk Aviaire Influenza geconstateerd. De resultaten van de officiële EU-voorgeschreven test zijn nog niet bekend. De eerste testresultaten van monsters van het bedrijf in Laren (Gld.) zijn negatief en daarom zie ik vooralsnog af van preventief ruimen in het 1 km-gebied rond dit verdachte bedrijf. Het verdachte bedrijf zelf is al wel geruimd.
datum
05-03-2003
kenmerk
VVA 2003.743
bijlage
Voortgang aanpak
In de eerste 72 uur nadat de melding bij de onder mijn politieke
verantwoordelijkheid resorterende diensten binnenkwam is een volledige
crisisorganisatie opgezet (zowel regionaal als centraal), zijn
vervoersverboden en contactbeperkende maatregelen getroffen en is
begonnen met het ruimen van verdachte bedrijven. Dit is gebeurd
conform de daartoe opgestelde draaiboeken.
Gebleken is dat de nationale mogelijkheden om op korte termijn
grootschalige ruimingen van pluimvee te realiseren in aanvang beperkt
waren. Ik heb gezocht naar aanvullende ruimingsmethoden en daarvoor
onder andere de hulp ingeroepen van het buitenland. Vanaf maandag
heeft een opschaling van de capaciteit plaatsgevonden van enkele
tienduizenden dieren per dag naar 150.000 dieren per dag op 5 maart.
Vanaf morgen is een netto-capaciteit beschikbaar van meer dan 250.000
dieren per dag.
Naast de beschikbare dodingscapaciteit wordt nu ook gebruik gemaakt
van elektrocutieapparatuur en is materieel uit Denemarken in gebruik.
Daarnaast worden vanuit het bedrijfsleven suggesties gedaan die nader
worden beoordeeld op haalbaarheid. In alle gevallen dient te worden
voldaan aan eisen op het gebied van (minimale) risisco's voor
verspreiding, effectiviteit en snelheid van doding, milieu en
arbeidsomstandigheden.
Van de eerder in beeld zijnde optie van doding op een slachterij in
het 10 km gebied is vanwege besmettingsgevaar tot nu toe geen gebruik
gemaakt. In Italië is deze methode toegepast en op basis van daaruit
verkregen expertise kan niet worden uitgesloten dat bedrijven langs de
aanvoerroute en rondom de slachterij zullen worden besmet.
Hedenmorgen om 09.00 uur waren 7 bedrijven geruimd. De verwachting is dat aan het eind van de dag 14 verdachte bedrijven zullen zijn geruimd. Het ruimen gaat 24 uur per dag door. Zoals ik eerder heb gemeld zullen vervolgens de pluimveebedrijven in een 1 km zone rondom de verdachte bedrijven preventief worden geruimd, vooralsnog met uitzondering van het 1 km-gebied in Laren (Gld). Op basis van de ervaringen in Italië en advies van vooraanstaande veterinairen heb ik besloten dat het ruimen van bedrijven in een 3 km zone rondom besmette bedrijven niet aan de orde is. Achtergrond hiervan is dat de contactstructuur die doorgaans bron van besmetting is, zich concentreert in een straal van 1 km rond de bedrijven.
Tevens heb ik een commissie ingesteld onder leiding van de heer prof.
dr. C. Wensing die toezicht uitoefent op de zorgvuldige behandeling
van pluimvee bij de ruimingen of doding en op de zorgvuldige omgang
met pluimvee gegeven de vervoersverboden in de 10 km gebieden en de
overige delen van Nederland.
De Nederlandse aanpak is door de Europese commissie en de lidstaten in
het 'Standing Comittee for the Food Chain and Animal Health'
onderschreven.
Gezien het feit dat vrijwel direct vervoersverboden en exportverboden
zijn ingesteld, er binnen 72 uur een volledige crisisorganisatie
operationeel is en dat naar verwachting binnen een week na de melding
alle verdachte en de overige bedrijven in het 1 km gebied, zijn
geruimd, acht ik kritiek terzake adequaat weerlegd.
Vaccinatie als alternatieve bestrijdingsmethode kan niet worden
toegepast omdat de Italiaanse ervaringen met vaccineren hebben geleerd
dat vaccinatie pas nut heeft als absoluut zeker is dat er geen virus
meer aanwezig is. Daarnaast is voor het virus dat in Nederland is
aangetroffen nog geen onderscheidende test voorhanden. Bovendien is
vaccinatie van pluimvee buitengewoon arbeidsintensief en tijdrovend en
daarom logistiek niet eenvoudig toepasbaar.
Volksgezondheid
Zoals ik reeds in mijn brief van 3 maart jl. heb aangegeven, zijn de
risico's voor de volksgezondheid verwaarloosbaar klein. Ik baseer me
daarbij op adviezen van de Voedsel en Waren Autoriteit en een advies
van het (BAO) Bestuurlijk AfstemmingsOverleg Infectieziekten van het
Ministerie van VWS. Dit BAO, dat namens de minister wordt voorgezeten
door de DG Volksgezondheid, adviseert de bewindspersoon van VWS op
basis van een inhoudelijk advies van het Outbreak Management Team
Influenza (OMT) dat onder voorzitterschap staat van de directeur
Volksgezondheid van het RIVM. De Staatssecretaris van VWS heeft op 5
maart de adviezen van het BAO d.d. 4 maart overgenomen.
Wetenschappers, vertegenwoordigd in het OMT, wijzen wel op de
mogelijkheid dat het niet voor 100% zekerheid uitgesloten kan worden
dat het type virus dat nu wordt bestreden, kan muteren als het in
contact komt met een humaan influenzavirus. In dat geval zou het
aviaire influenzavirus kunnen veranderen in een voor mensen
gevaarlijke variant. Zij achten deze kans zeer gering, gelet op de
gegevens die bekend zijn van het thans aangetroffen type virus bij de
kippen in de uitbraakgebieden. In de adviezen van de VWA en het
OMT/BAO is rekening gehouden met deze uitzonderlijke mogelijkheid. Het
OMT beveelt in haar advies daarom beschermende maatregelen aan voor
mensen die langdurig in nauw contact komen met besmet pluimvee . Het
gaat hierbij vooral om mensen die betrokken zijn bij de ruimingen.
Deze maatregelen zijn inmiddels in gang gezet.
Vergoedingen
De vergoeding in verband met de ruiming van pluimveebedrijven valt
onder de afspraken die de overheid en het bedrijfsleven hebben gemaakt
in het kader van het Diergezondheidsfonds. Dode dieren op de in eerste
aanleg verdachte bedrijven zal ik vergoeden conform de levende dieren,
uiteraard gecorrigeerd voor de normale uitval. De kortingsregeling die
is toegepast bij ruimingen tijdens de MKZ-periode zal ik niet
toepassen.
Ter voorkoming van acute welzijnsproblemen heb ik een akkoord bereikt
met de pluimveesector over een tegemoetkoming voor broederijen in de
10 km zone.
Tenslotte zal ik, voorzover de wettelijke kaders mij dat toestaan en
voorzover dit bestrijdingstechnisch verantwoord is, zeldzame
huisdierrassen zoveel mogelijk ontzien.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
dr. C.P. Veerman
---