04-02-2003
Informatie- en discussieavond sociaalbeleid in Hof van Dalfsen
Informatie- en discussieavond sociaalbeleid in Hof van Dalfsen
Stellingen
Informatie gemeentelijke regelingen armoede- en minimabeleid
---
UITNODIGING
Informatie- en discussieavond sociaal beleid in Hof van Dalfsen
De gemeente Dalfsen organiseert woensdag 5 maart a.s. een informatie- en discussieavond in restaurant het Hof van Dalfsen. Op deze avond wil de gemeente met vertegenwoordigers van instellingen, organisaties en burgers van gedachten wisselen over het thema 'armoede'.
De meeste gemeenten in Nederland houden zich bezig met armoede- en
minimabeleid. Zo ook de gemeente Dalfsen. Deze taak vloeit met name
voort uit de verantwoordelijkheid van gemeenten voor de uitvoering van
de Algemene Bijstandswet. Om inhoud te geven aan deze taak zijn
diverse regelingen ontworpen voor mensen met een laag inkomen in onze
gemeente. De huidige regelingen zijn voor het grootste deel een
voortzetting van regelingen die uit de voormalige gemeenten
Nieuwleusen en Dalfsen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld; bijzondere
bijstand, huursubsidie en gemeentelijk kwijtschelding van belastingen.
Als gevolg van de gemeentelijke herindeling wordt dit beleid
geëvalueerd.
Armoede- en minimabeleid raakt de kern van het sociaal beleid. Het
betreft namelijk de bestaanszekerheid van mensen. Het gemeentebestuur
hecht daarom aan betrokkenheid van onze lokale samenleving bij dit
onderwerp. Het is van belang te weten hoe u tegen dit beleid aankijkt.
Aan de hand van een aantal stellingen wordt over deze onderwerpen
gediscussieerd. Op de avond wordt tevens de nodige informatie
verstrekt over het huidige gemeentelijk beleid.
Om die reden heeft de gemeente tal van organisaties en instellingen
uitgenodigd die zich begeven op het terrein van welzijns- of
sociaalbeleid in onze gemeente. Wilt u bij deze avond aanwezig zijn of
heeft u vragen, neem dan contact op met mevrouw M. van den Eelaart,
telefoon (0529) 48 83 88.
Dit kan ook via e-mail: m.vdeelaart@dalfsen.nl.
De avond over het sociale beleid wordt gehouden op woensdag 5 maart
van 19.30 tot 22.00 uur in het Hof van Dalfsen te Dalfsen.
---
Stelling 1: armoede komt in Nederland, en dus in de gemeente Dalfsen,
niet voor.
Stelling 2: de bijstandsuitkeringen zijn te laag.
Stelling 3: de gemeente doet niet genoeg voor mensen met een
minimuminkomen.
---
Informatie Gemeentelijke regelingen armoede- en minimabeleid
De gemeente Dalfsen beschikt over een aantal regelingen voor mensen
met een minimuminkomen. Hieronder worden de belangrijkste regelingen
in het kort worden weergegeven.
Abw (Algemene bijstandswet)
Wanneer u onvoldoende inkomsten of vermogen heeft om in uw
bestaanskosten te voorzien, heeft u misschien recht op bijstand. De
hoogte van de bijstandsuitkering per maand en de vermogensgrens zijn
als volgt (normen 1 januari 2003, inclusief vakantiegeld voor personen
van 21-65 jaar):
Toeslagenverordening
- Uw bijstandsnorm kan worden verhoogd met een toeslag, indien u als
alleenstaande of alleenstaande ouder hogere, algemeen noodzakelijke
kosten van het bestaan heeft dan waarin de bijstandsnorm voorziet, als
gevolg van het niet of niet geheel kunnen delen van deze kosten met
een ander. Daarnaast kan er ook sprake zijn van uit
verzorgingsbehoeftigheid voortvloeiende extra kosten.
- Uw bijstandsnorm kan lager worden vastgesteld, indien u als echtpaar
lagere algemeen noodzakelijke kosten van bestaan heeft dan waar de
bijstandsnorm in voorziet, als gevolg van het geheel of gedeeltelijk
kunnen delen van deze kosten met een ander.
Ioaw (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte werkloze werknemers)
In de volgende gevallen kunt misschien in aanmerking komen voor een
Ioaw-uitkering:
- U bent op of na uw 50e jaar werkloos geworden. Na afloop van de WW
kunt u een Ioaw-uitkering aanvragen.
- U bent op het moment van werkloos worden 57½ of ouder en u heeft
slechts recht op een kortdurende WW-uitkering. Na afloop van de WW
kunt u een Ioaw-uitkering aanvragen.
- U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Ongeacht uw leeftijd kunt u
naast uw gedeeltelijke WAO-uitkering een aanvullende Ioaw-uitkering
aanvragen, na afloop van de WW.
- U hebt een gedeeltelijke Wajong-uitkering (jonggehandicapt). U kunt
dan een aanvullende Ioaw-uitkering aanvragen.
De Ioaw vult aan tot het bijstandsniveau.
Ioaz (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen)
Indien u een eigen bedrijf of zelfstandig beroep moet beëindigen, kunt
u in de volgende gevallen misschien in aanmerking komen voor een
Ioaz-uitkering:
- U bent een zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, die in de afgelopen
drie jaar voor de aanvraag een gemiddeld bruto jaarinkomen had onder
de 21.731,00. Het beroep of bedrijf moet u minimaal drie jaar hebben
uitgeoefend (+ 7 jaar daarvoor in loondienst of als zelfstandige).
- U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt en als gevolg hiervan moet u
uw bedrijf of beroep beëindigen. Verder moet u een Waz-uitkering
hebben en de laatste 3 jaar als zelfstandige hebben gewerkt. Uw bruto
jaarinkomen, incl. Waz, mag niet hoger zijn dan 21.731,00.
De Ioaz vult aan tot bijstandsniveau.
Bijzondere bijstand
Indien u als gevolg van bijzondere omstandigheden noodzakelijke extra
uitgaven moet doen, kunt u bijzondere bijstand aanvragen, ongeacht het
soort inkomen. Het moet wel duidelijk zijn dat u geen beroep kunt doen
op een andere voorziening, zoals de ziekenfondsverzekering. Kosten die
eventueel in aanmerking kunnen komen voor vergoeding zijn kosten van
rechtsbijstand, woonkosten, kosten voor woninginrichting,
verhuiskosten, dubbele huur, medische kosten, eigen bijdrage
thuiszorg, particuliere ziektekosten, reiskosten, duurzame
gebruiksgoederen, kosten begrafenis/crematie, kosten bevalling en
gemeentelijke belastingen. De gemeente beoordeelt per aanvraag en
kostensoort of deze voor vergoeding in aanmerking komt en zo ja of
deze om niet wordt verstrekt. De gemeente kan namelijk ook de
vergoeding als lening verstrekken (leenbijstand).
Minimabeleid
U kunt een aanvraag indienen op grond van het minimabeleid indien u 2
jaar lang een inkomen heeft van maximaal 105% van de voor u geldende
bijstandsnorm. Daarnaast geldt er een vermogensgrens. Op grond van het
minimabeleid kunt u een vergoeding krijgen voor duurzame
gebruiksgoederen, een tegemoetkoming in de schoolkosten, het
telefoonabonnement (65+) en sport en culturele activiteiten.
Gemeentelijke kwijtschelding
Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de gemeentelijke
belastingen en waterschapslasten, hangt af van uw inkomen en vermogen.
U kunt geen kwijtschelding krijgen als u (en uw partner) voldoende
inkomen en/of vermogen heeft (hebben). Vermogen is bijvoorbeeld een
auto, een spaarrekening, aandelen, enzovoort. Ook de overwaarde van
een eigen huis wordt tot het vermogen gerekend. Als u een
minimuminkomen of een inkomen net boven het minimum heeft, dan komt u
misschien in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke
belastingen. Bij het beoordelen van uw verzoek om kwijtschelding van
gemeentelijke belastingen, wordt uw netto besteedbare inkomen
vergeleken met het bedrag dat u minimaal nodig heeft om in uw bestaan
te kunnen voorzien (het normbedrag).
Huursubsidie
Huursubsidie is een bijdrage in de huurlasten. Met huursubsidie kunt
en wellicht in een passende woonruimte blijven wonen, dat wil zeggen:
niet ruimer of duurder dan nodig is en passend bij uw situatie. Om in
aanmerking te kunnen komen, dient u te voldoen aan een aantal
voorwaarden, bijvoorbeeld dient u een zelfstandige woonruimte te
huren, uw huurprijs mag niet te hoog of te laag zijn en uw inkomen en
vermogen is niet te hoog. U kunt het aanvraagformulier aanvragen bij
de gemeente of de woningbouwvereniging. Het formulier moet worden
opgestuurd naar het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieu beslist op een aanvraag, welke ook de beslissing
zal nemen of u al dan niet in aanmerking komt voor huursubsidie.
Vangnetregeling huursubsidie
De vangnetregeling is in het leven geroepen om huishoudens, die
plotseling met een inkomensdaling te maken hebben en tijdelijk niet
door de huursubsidie worden gecompenseerd, financiële hulp te bieden.
Het gaat hierbij om een bijzondere bijdrage in de huurlasten. Deze
bijdrage wordt in beginsel voor 3 maanden toegekend. Om in aanmerking
te kunnen komen voor deze bijdrage dient u te voldoen aan een aantal
voorwaarden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar uw inkomen, uw
vermogen en de hoogte van de huur. Het aanvraagformulier kunt u
aanvragen bij de gemeente en moet ook weer worden ingeleverd bij de
gemeente.
Tenslotte kent de gemeente nog een aantal regelingen welke de
uitstroom naar arbeid kunnen bevorderen. Op grond van deze regelingen
kan de gemeente een studie of opleiding vergoeden en kunt u in een
aantal gevallen in aanmerking komen voor een premie, indien u
bijvoorbeeld een scholing of opleiding met goed gevolg heeft
afgesloten of als u werk aanvaardt, waardoor u bijvoorbeeld geen
beroep meer hoeft te doen op de bijstand. Alle regelingen zijn
vastgelegd in verordeningen.
Indien u meer wilt weten over bovenstaande regelingen, kunt u contact
opnemen met de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Dalfsen onder
telefoonnummer 0529-48 83 88.