Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Antwoorden op kamervragen over het verstrekken van noodreisdocumenten op
Schiphol
Vragen van de leden Mastwijk en Smilde (beiden CDA) aan de ministers van
Defensie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het
verstrekken van noodreisdocumenten op Schiphol. (Ingezonden 8 november 2002)
---
Antwoord van minister Kamp (Defensie), mede namens de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
1. Vraag
Is het waar dat de Koninklijke Marechaussee (Kmar) op Schiphol momenteel op
jaarbasis ongeveer 19.000 noodreisdocumenten verstrekt (in 1996) bijna
15.000)?
1. Antwoord
Ja. Jaarlijks neemt het aantal door de KMar verstrekte noodreisdocumenten
met ongeveer 1000 toe.
2. Vraag
Wat is de oorzaak van de stijging van het aantal verstrekte
noodreisdocumenten? Is het waar dat er een verschuiving plaatsvindt van door
andere bevoegde autoriteiten verstrekte
(nood-)reisdocumenten naar de Kmar? Zo ja, wat is hiervan de oorzaak?
2. Antwoord
De oorzaak voor de stijging van het aantal verstrekte noodreisdocumenten
dient te worden gezocht in de grotere mobiliteit van mensen. De stijging in
de uitgifte van reisdocumenten vindt overigens bij alle ter zake bevoegde
autoriteiten plaats.
Begin vorig jaar was er korte tijd sprake van een relatief sterke stijging
van het aantal afgegeven noodreisdocumenten, in het bijzonder van de
noodverlengingen. Voor een belangrijk deel is dit seizoensgebonden. De
stijging van het aantal afgegeven noodreisdocumenten heeft zich inmiddels
gestabiliseerd, waarschijnlijk mede als gevolg van een grotere bekendheid
van het publiek met de nieuwe regelgeving inzake de centrale personalisering
en de daaraan verbonden langere wachttijd bij uitreiking van een
reisdocument.
3. Vraag
Is het waar dat het bedrag dat de Kmar voor het verstrekken van de
noodreisdocumenten ontvangt, de door de Kmar gemaakte kosten niet volledig
dekt? Hoe verhouden zich de kosten tot de ontvangsten?
3. Antwoord
Het verstrekken van nooddocumenten is een wettelijke taak, die is vastgelegd
in de Paspoortwet. Er is geen directe relatie tussen de kosten van deze taak
en de gevraagde vergoeding.
4. Vraag
Bent u bereid om het in rekening brengen van een hoger tarief voor de
verstrekking van noodreisdocumenten door de Kmar mogelijk te maken? Zo neen,
waarom niet?
4. Antwoord
Voor het verstrekken van een nooddocument of het aanbrengen van een
verlenging in een reisdocument is in het Besluit paspoortgelden het tarief
vastgesteld op het bedrag dat in Nederland ten hoogste in rekening kan
worden gebracht voor een nationaal paspoort. De reden hiervoor is onder meer
gelegen in de omstandigheid dat het een bijzondere voorziening betreft ter
vervanging van een regulier reisdocument. De hoogte van dit tarief is
derhalve niet gerelateerd aan de door de KMar gemaakte kosten.
5. Vraag
Gaat de stijging van het aantal verstrekte noodreisdocumenten ten koste van
andere taken die de Kmar op Schiphol verricht? Zo ja, bent u bereid
maatregelen te nemen om deze ontwikkeling tegen te gaan?
5. Antwoord
Ondanks de stijging in het aantal verstrekte noodreisdocumenten kunnen de
overige taken door de KMar (vooralsnog) worden uitgevoerd. De uitvoering van
deze overige taken staat echter in bepaalde periodes, met name in het
hoogseizoen, wel onder druk. Zodra de druk op de overige taken té groot
dreigt te worden, zal vanzelfsprekend overleg tussen de betrokken
departementen plaatsvinden om tot een oplossing te komen.
---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 5 maart 2003