Peugeot Nederland

Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de zomer aanzienlijk aangepast.
Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan. Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle versies zal cruise control standaard zijn.

De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met carbonfiber-design en zwarte stof.

Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-, 2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.

De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding, armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16 Ouragan-lichtmetaal.

De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-. De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR 860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer leverbaar wordt.

De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.

Utrecht, mei 2002

Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot 307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22 centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.

Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de laadruimte nog altijd 562 liter.

Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie 15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité (automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.

Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587 cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.

Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4 en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en 110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000 omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi 110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.

Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste 3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.

Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance, onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.

De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR 1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.

Utrecht, mei 2002

2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000 exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een 2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406 Coupé geïntroduceerd.

Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is 116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2 HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0 16V-motor.

Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.

De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.

Utrecht, april 2002

Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept Dit concept is ontstaan door een combinatie van:


- de grootte van een normale 3/5-deurs

- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break

De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en een acceptabele prijs.

De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de 206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let daarbij op details zoals:


- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn opgenomen

- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van de auto.

De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.

De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom. En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder alle omstandigheden goed toegankelijk is.

De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève (7 t/m 17 maart a.s.).

Utrecht, maart 2002