Peugeot Nederland
Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het
gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog
steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren
verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de
zomer aanzienlijk aangepast.
Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan.
Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de
luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat
uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle
versies zal cruise control standaard zijn.
De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische
voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels,
boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met
noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te
combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met
carbonfiber-design en zwarte stof.
Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met
houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen
aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een
elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-,
2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard
voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine
als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden
met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of
beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe
dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen
van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.
De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van
de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR
standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische
achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook
en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is
voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels
voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het
sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren
uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding,
armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16
Ouragan-lichtmetaal.
De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een
speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht
worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT
bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor
slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-.
De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een
Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR
860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer
leverbaar wordt.
De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.
Utrecht, mei 2002
Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot
307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten
opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit
verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22
centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van
de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van
elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor
diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.
Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op
laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op
de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de
voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten
opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele
achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de
benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de
Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij
gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een
opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft
van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de
laadruimte nog altijd 562 liter.
Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie
zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie
15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de
deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de
carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren
als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité
(automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent
schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.
Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren
die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de
benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor
heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587
cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van
het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter
benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en
brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V
als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.
Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4
en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en
110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000
omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi
110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.
Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte
XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De
standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste
3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes
airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash
functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en
diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium
dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en
achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte
make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog
velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het
dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte
make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.
Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance,
onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break
aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse
mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn
de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de
uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen
kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.
De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR
1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.
Utrecht, mei 2002
2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000
exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van
Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel
bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een
2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406
Coupé geïntroduceerd.
Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een
koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is
116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de
geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2
HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard
ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder
automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0
16V-motor.
Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur
Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren
Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.
De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.
Utrecht, april 2002
Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept
Dit concept is ontstaan door een combinatie van:
- de grootte van een normale 3/5-deurs
- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break
De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek
om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en
een acceptabele prijs.
De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten
Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de
206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en
maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let
daarbij op details zoals:
- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn
opgenomen
- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de
kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen
en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van
de auto.
De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft
Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk
inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is
leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een
uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan
dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.
De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik
Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan
afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer
breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom.
En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank
groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met
een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder
alle omstandigheden goed toegankelijk is.
De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet
bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève
(7 t/m 17 maart a.s.).
Utrecht, maart 2002