AutoRai

5-3-2003

Volvo Versatility Concept Car: topprestaties en een laag verbruik

De nieuwe Volvo Versatility Concept Car (VCC) laat zien dat topprestaties niet onlosmakelijk verbonden zijn met een hoog brandstofverbruik en een hoge belasting van het milieu.

De VCC is uitgerust met een zescilinder turbomotor met rechtstreekse inspuiting. De cilinderinhoud bedraagt 2,6 liter en hij levert een vermogen van 250 pk. Toch verbruikt de VCC niet meer dan 6,5 liter brandstof per 100 kilometer. Een nieuwe en innovatieve transmissietechnologie is verantwoordelijk voor dit extreem lage brandstofverbruik, zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering van de Volvo Car Corporation.

De laatste jaren heeft Volvo Car Corporation diverse vooruitstrevende conceptmodellen geïntroduceerd die de bestaande tradities in de auto-industrie danig overhoop hebben gegooid. Met de Performance Concept Cars PCC en PCC2 heeft Volvo bijvoorbeeld laten zien dat de klant die een gezinsauto zoekt geen compromissen hoeft te sluiten als het gaat om de combinatie van praktische gebruiksmogelijkheden en de hoge prestaties en dynamiek van een sportauto. De Adventure Concept Car ACC toonde op zijn beurt aan dat een SUV niet per definitie agressief hoeft te zijn ten opzichte van kleinere autos en dezelfde stabiele en voorspelbare rijeigenschappen kan hebben als een reguliere personenauto. De Safety Concept Car SCC, tot slot, was het toonbeeld van extreme veiligheid, en dat voor een auto met een compact formaat.

Met de introductie van de Versatility Concept Car laat Volvo nu zien dat ook een grote en luxueuze Volvo uit de V-serie een milieuvriendelijk gezicht kan hebben. De technologie achter de innovatieve Volvo Ambient Air Cleaner (VAAC), die de instromende lucht ontdoet van alle uitlaatgassen, is daar ook een voorbeeld van.

Extreem laag brandstofverbruik
Het extreem lage brandstofverbruik van 6,5 liter per 100 kilometer (voor een auto die maar liefst 1300 kilo weegt) wordt bereikt door een aantal vooruitstrevende technologische ontwikkelingen. Deze technologieën zijn nu nog niet geschikt voor de toepassing in productieautos, maar binnen nu en tien jaar zullen ze zeker ook in onze reguliere modellen worden toegepast, aldus Derek Crabb.

De basismotor van de VCC is een zescilinder in lijn met rechtstreekse inspuiting. De 2,6 liter krachtbron is voorzien van een nieuwe turbotechnologie die de nadruk legt op een efficiënte verbranding. Deze technologie maakt optimaal gebruik van de positieve laaddruk in de verbrandingsruimte, waardoor de uitlaatgassen compleet kunnen worden verwijderd. Dit heeft als gevolg dat het rendement van de auto sterk verbetert. De hogere compressieverhouding is gelijk aan die van een motor met een natuurlijke aanzuiging.

Direct Start & Stop
De VCC is ook uitgerust met Direct Start & Stop. Dit betekent dat de motor uit zichzelf afslaat wanneer de auto niet in beweging is, bijvoorbeeld voor een rood stoplicht of tijdens stilstand in de file. Een druk op het gaspedaal activeert vervolgens onmiddellijk het rechtstreekse brandstofinjectiesysteem, waardoor de motor weer gaat lopen.

Compression Auto Ignition (CAI) zorgt ervoor dat de motor, ondanks zijn forse inhoud, minder brandstof verbruikt en minder schadelijke stoffen uitstoot. Misschien lijkt dit op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar het systeem zorgt voortdurend voor de meest efficiënte combinatie van brandstof en lucht. Loopt de motor op deellast en met een laag tot gemiddeld toerental, dan wordt deze combinatie met behulp van een compressieontsteking geactiveerd.

Manuele en automatische transmissie
De Automated Shifted Manual is een reguliere manuele versnellingsbak die snel en eenvoudig in de automatische stand kan worden geplaatst. De bestuurder kan de VCC hierdoor als een auto met een reguliere automatische transmissie gebruiken, met de voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak. Over het algemeen is een manuele versnellingsbak namelijk efficiënter dan een automaat omdat het wrijvingsverlies kleiner is. Voor de VCC geldt dan ook dat het uiteindelijke brandstofverbruik lager is.

Normaal gesproken is het zo dat het koppel van een auto afneemt op het moment dat de transmissie vanuit een manuele in een automatische positie wordt geplaatst. In de motor van de VCC is dit probleem opgelost met behulp van ED, oftewel Electric Drive. De ED-unit wordt aangedreven door een eigen 42-voltsaccu en geeft extra drijfkracht bij een laag toerental vóórdat de turbo optimaal werkt. Zo wordt het probleem van de vertraagde reactie van de turbo (turbo-lag) gecompenseerd.

Electric Drive geeft ook de accu een extra energiestoot. Als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt om zo zijn snelheid te verminderen, dan stelt de voorwaartse beweging van de auto de ED-unit in werking. Deze laadt op zijn beurt de 42V-accu op. Deze extra energie kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de VCC voor korte afstanden alleen op elektriciteit te laten rijden bijvoorbeeld wanneer de auto in druk verkeer gedurende lange tijd op een lage snelheid rijdt. De ED-unit kan zowel op de aangedreven as als direct op de achterwielen worden geïnstalleerd.

In de Versatility Concept Car worden bovenstaande technologieën gecombineerd met het gebruik van lichtgewicht materialen, voornamelijk aluminium en koolstofvezel. Met als resultaat een afname van het totale gewicht van bijna 10 procent in vergelijking met een even grote Volvo S80.