AutoRai
5-3-2003
Volvo Versatility Concept Car: topprestaties en een laag verbruik
De nieuwe Volvo Versatility Concept Car (VCC) laat zien dat topprestaties niet onlosmakelijk verbonden zijn met een hoog brandstofverbruik en een hoge belasting van het milieu.
De VCC is uitgerust met een zescilinder turbomotor met rechtstreekse
inspuiting. De cilinderinhoud bedraagt 2,6 liter en hij levert een
vermogen van 250 pk. Toch verbruikt de VCC niet meer dan 6,5 liter
brandstof per 100 kilometer. Een nieuwe en innovatieve
transmissietechnologie is verantwoordelijk voor dit extreem lage
brandstofverbruik, zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain
Engineering van de Volvo Car Corporation.
De laatste jaren heeft Volvo Car Corporation diverse vooruitstrevende
conceptmodellen geïntroduceerd die de bestaande tradities in de
auto-industrie danig overhoop hebben gegooid. Met de Performance
Concept Cars PCC en PCC2 heeft Volvo bijvoorbeeld laten zien dat de
klant die een gezinsauto zoekt geen compromissen hoeft te sluiten als
het gaat om de combinatie van praktische gebruiksmogelijkheden en de
hoge prestaties en dynamiek van een sportauto. De Adventure Concept
Car ACC toonde op zijn beurt aan dat een SUV niet per definitie
agressief hoeft te zijn ten opzichte van kleinere autos en dezelfde
stabiele en voorspelbare rijeigenschappen kan hebben als een reguliere
personenauto. De Safety Concept Car SCC, tot slot, was het toonbeeld
van extreme veiligheid, en dat voor een auto met een compact formaat.
Met de introductie van de Versatility Concept Car laat Volvo nu zien dat ook een grote en luxueuze Volvo uit de V-serie een milieuvriendelijk gezicht kan hebben. De technologie achter de innovatieve Volvo Ambient Air Cleaner (VAAC), die de instromende lucht ontdoet van alle uitlaatgassen, is daar ook een voorbeeld van.
Extreem laag brandstofverbruik
Het extreem lage brandstofverbruik van 6,5 liter per 100 kilometer
(voor een auto die maar liefst 1300 kilo weegt) wordt bereikt door een
aantal vooruitstrevende technologische ontwikkelingen. Deze
technologieën zijn nu nog niet geschikt voor de toepassing in
productieautos, maar binnen nu en tien jaar zullen ze zeker ook in
onze reguliere modellen worden toegepast, aldus Derek Crabb.
De basismotor van de VCC is een zescilinder in lijn met rechtstreekse
inspuiting. De 2,6 liter krachtbron is voorzien van een nieuwe
turbotechnologie die de nadruk legt op een efficiënte verbranding.
Deze technologie maakt optimaal gebruik van de positieve laaddruk in
de verbrandingsruimte, waardoor de uitlaatgassen compleet kunnen
worden verwijderd. Dit heeft als gevolg dat het rendement van de auto
sterk verbetert. De hogere compressieverhouding is gelijk aan die van
een motor met een natuurlijke aanzuiging.
Direct Start & Stop
De VCC is ook uitgerust met Direct Start & Stop. Dit betekent dat de
motor uit zichzelf afslaat wanneer de auto niet in beweging is,
bijvoorbeeld voor een rood stoplicht of tijdens stilstand in de file.
Een druk op het gaspedaal activeert vervolgens onmiddellijk het
rechtstreekse brandstofinjectiesysteem, waardoor de motor weer gaat
lopen.
Compression Auto Ignition (CAI) zorgt ervoor dat de motor, ondanks
zijn forse inhoud, minder brandstof verbruikt en minder schadelijke
stoffen uitstoot. Misschien lijkt dit op het eerste gezicht
tegenstrijdig, maar het systeem zorgt voortdurend voor de meest
efficiënte combinatie van brandstof en lucht. Loopt de motor op
deellast en met een laag tot gemiddeld toerental, dan wordt deze
combinatie met behulp van een compressieontsteking geactiveerd.
Manuele en automatische transmissie
De Automated Shifted Manual is een reguliere manuele versnellingsbak
die snel en eenvoudig in de automatische stand kan worden geplaatst.
De bestuurder kan de VCC hierdoor als een auto met een reguliere
automatische transmissie gebruiken, met de voordelen van een
handgeschakelde versnellingsbak. Over het algemeen is een manuele
versnellingsbak namelijk efficiënter dan een automaat omdat het
wrijvingsverlies kleiner is. Voor de VCC geldt dan ook dat het
uiteindelijke brandstofverbruik lager is.
Normaal gesproken is het zo dat het koppel van een auto afneemt op het
moment dat de transmissie vanuit een manuele in een automatische
positie wordt geplaatst. In de motor van de VCC is dit probleem
opgelost met behulp van ED, oftewel Electric Drive. De ED-unit wordt
aangedreven door een eigen 42-voltsaccu en geeft extra drijfkracht bij
een laag toerental vóórdat de turbo optimaal werkt. Zo wordt het
probleem van de vertraagde reactie van de turbo (turbo-lag)
gecompenseerd.
Electric Drive geeft ook de accu een extra energiestoot. Als de
bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt om zo zijn snelheid te
verminderen, dan stelt de voorwaartse beweging van de auto de ED-unit
in werking. Deze laadt op zijn beurt de 42V-accu op. Deze extra
energie kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de VCC voor korte
afstanden alleen op elektriciteit te laten rijden bijvoorbeeld wanneer
de auto in druk verkeer gedurende lange tijd op een lage snelheid
rijdt. De ED-unit kan zowel op de aangedreven as als direct op de
achterwielen worden geïnstalleerd.
In de Versatility Concept Car worden bovenstaande technologieën
gecombineerd met het gebruik van lichtgewicht materialen, voornamelijk
aluminium en koolstofvezel. Met als resultaat een afname van het
totale gewicht van bijna 10 procent in vergelijking met een even grote
Volvo S80.