AutoRai

5-3-2003

Volvo Versatility Concept Car: slimme kijk op luxe

Een elegante uitstraling en een goede kwaliteit. Dat zijn de twee factoren die voor veel klanten in de showroom van doorslaggevende betekenis zijn. Deze uitspraak komt van José Diaz de la Vega, Creative Director Strategic Design van Volvo Cars.

De Versatility Concept Car toont duidelijk aan hoe elegant Volvos uit de V-serie er in de toekomst uit zullen gaan zien.

Vanbuiten is het ontwerp van de Versatility Concept Car (VCC) tegelijkertijd eenvoudig en indrukwekkend. Dit komt waarschijnlijk doordat twee van Volvos ontwerpbureaus zich met het design hebben beziggehouden: zowel de designstudio in het Spaanse Barcelona als die in het Zweedse Göteborg. Werp een blik op het nieuwe conceptmodel van Volvo en onmiddellijk zal een aantal zaken in het oog springen:
* Net als de Volvos V70 en S80 beschikt ook de VCC over een brede schouderpartij. Sterker nog, dit lichaamsdeel is in de nieuwste aanwinst zelfs iets meer geprononceerd.

* De zachte voorkant past perfect bij de transparante achterkant.
* De kenmerkende V-vormige motorkap begint bij de grille, maar loopt verder door in de zogenaamde Volvo-bridge.

Het rijke designverleden
Het designteam deed onder meer inspiratie op in het rijke designverleden van Volvo. Zo is de opvallend ontworpen achterkant met zijn glazen vijfde deur afkomstig van de Volvo P1800 ES, een ontwerp uit 1971. Deze glazen achterklep zagen we echter ook al in Volvos Safety Concept Car. Ook de grote grille werd eerder toegepast, en wel in de Volvo 164 uit 1968. De grille van de Volvo 164 is onlosmakelijk verbonden met de luxe uitstraling van Volvo. Maar een sterk ontworpen grille speelt eveneens een belangrijke rol in de herkenbaarheid van een merk, aldus José Diaz de la Vega.

Static Bending Light
Meest opvallende detail aan de voorzijde van de VCC zijn de kleine dubbele, verticaal geplaatste koplampen. De binnenste twee ervan maken gebruik van een systeem dat Static Bending Light wordt genoemd. Dit betekent dat drie lichteenheden elk in een andere hoek zijn gericht. De bovenste richt zijn licht recht vooruit en dient als een conventioneel dimlicht. Gaat de auto links- of rechtsaf, dan zorgen sensoren die met het stuurwiel zijn verbonden ervoor dat achtereenvolgens licht nummer twee en drie in werking worden gesteld en zo de richting waarin de auto rijdt verlichten. Static Bending Light zorgt dus voortdurend voor de meest optimale verlichting, op zelfs de bochtigste wegen. Het spreekt voor zich dat hiermee de veiligheid van de auto en die van de inzittenden wordt vergroot. De buitenste koplampen bevatten het grootlicht en de markeringslichten. De vormgeving van de lichtjes van de richtingaanwijzers en die op de portiergrepen is mooi in lijn met het design van de koplampen.

In het ontwerp van de VCC valt verder op dat de auto geen B-stijl heeft. Dit is mogelijk doordat de achterportieren aan de achterzijde in plaats van aan de voorzijde om hun scharnieren draaien. Dit aspect van het ontwerp zorgt voor meer zicht op het opvallende interieur maar is, vanwege veiligheidsredenen (suicide doors), niet bedoeld voor toepassing op productiewagens. Het gebruik van hoogwaardig staal voor de constructie van de A-stijlen maakt het mogelijk dat deze stijlen slanker van formaat zijn. Hierdoor krijgt de bestuurder een beter zicht zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. De forse 20-inch lichtmetalen velgen zijn voorzien van Run Flat 245/40/20-banden van Pirelli.

Eenvoudige elegantie
Het huidige modellenaanbod van Volvo kenmerkt zich over het algemeen door een eenvoudige elegantie. Dit komt misschien wel het best tot uitdrukking in het instrumentenpaneel van de Volvo XC90. Door het aantal designelementen te beperken, heeft de bestuurder van deze auto een beter overzicht op zijn instrumenten. Het materiaal en de kleuren van het instrumentenpaneel passen daarnaast goed bij de andere elementen van het interieur. We willen een zo rustig mogelijke omgeving voor onze klanten creëren, aldus José Diaz de la Vega.

Het interieur van de VCC is gebaseerd op het Scandinavisch gevoel voor luxe, maar dan vertaald in typische Volvo-designkenmerken. Meer concreet: in de VCC zorgen kwalitatief hoogwaardige materialen, veel licht en een riant ruimteaanbod voor een rijk gevoel. Het interieur van de Volvo Versatility Concept Car is verder niet voorzien van zichtbare conventionele luchtinstroomopeningen. De toevoer van frisse lucht wordt in plaats daarvan via verborgen uitlaten geregeld. Dit voorkomt ongewenste spiegelingen in de voorruit en zorgt daarnaast voor een vrijwel geluidloze en gelijkmatige instroom van verse lucht. Extra lucht wordt door de middenconsole geleid.

Multifunctioneel stuurwiel
Door een nieuw ontwerp kunnen in het stuurwiel van de Versatility Concept Car meerdere functies worden verwerkt. Zo is onder meer de bediening van de Automated Shifted Manual versnellingsbak in het stuur ondergebracht. Het ergonomische voordeel is dat alle bedieningsknoppen altijd op dezelfde plek te vinden zijn. Verder is het mogelijk om de bestuurdersairbag op maat te laten ontwerpen, zodat hij te allen tijde de beste prestatie levert.

Middenconsole
De middenconsole is vervaardigd uit geanodiseerd aluminium en is onopvallend in het interieur van de auto verwerkt. Hij loopt niet helemaal door tot aan het dashboard, waardoor een ruimtelijke werking ontstaat. In de middenconsole zitten twee touch-sensitive schuifjes waarmee de bestuurder en zijn bijrijder de temperatuur kunnen regelen. Met een lichte druk van de vinger schuiven de controls naar boven of naar beneden, afhankelijk van de gewenste temperatuur. De temperatuur zelf wordt aangegeven met led-lichtjes die van kleur veranderen; van koel blauw tot warm rood. De ventilator wordt met eenzelfde soort knop bediend, evenals de elektrisch bedienbare ramen.

De middenconsole is tevens uitgerust met twee verstelbare, met leer beklede armleuningen. Onder de armleuningen zijn twee afzonderlijke bekerhouders geplaatst. De subwoofer voor het Premium Sound System heeft aan het uiteinde van de middenconsole een plek gekregen, waardoor hij een optimaal geluid voortbrengt.

Luxueuze stoelen
De stoelen van de VCC zijn voorzien van een luxueuze leren bekleding. Dit leer doet sterk denken aan dat van authentieke paardenzadels. Een goede kwaliteit Havana-huid is gecombineerd met een comfortabele vulling van Tempur-foam (een Zweedse uitvinding). De voorstoelen staan op rails die in de buitenste dorpels en in de middenconsole zijn weggewerkt. Dit zorgt voor een platte en gladde vloer voor de overige inzittenden. De veiligheidsgordels zijn volledig in de stoelen weggewerkt, waardoor een ontwerp zonder B-stijlen mogelijk is.

De achterstoelen zijn, door elektromotoren gestuurd, individueel verstel- en verschuifbaar, waardoor een grotere functionaliteit ontstaat. Zo is er te allen tijde een optimale afstemming tussen de gewenste hoeveelheid bagage en beenruimte te creëren. De hoofdsteunen kunnen, als die niet nodig zijn, worden neergeklapt, zodat er voor de bestuurder een beter zicht naar achteren ontstaat. Optioneel zit er verborgen in de armleuning achterin een geïntegreerd kinderzitje voor kinderen vanaf drie jaar. De verlichte WHIPS- (Whiplash Protection System) en SIPS- (Side Impact Protection System) logos in de stoelen wijzen nog eens extra op het uitgebreide pakket veiligheidsvoorzieningen van de auto.

De bagage wordt ook in stijl vervoerd
In de Volvo Versatility Concept Car is ook veel aandacht besteed aan het ontwerp van de bagageruimte. Deze moest eenzelfde uitstraling hebben als het passagiersgedeelte. Daarom zijn de kleuren en de hoogwaardige materialen met zorg uitgezocht. Daarnaast is veel aandacht besteed aan details. Zo heeft men bijvoorbeeld gekozen voor een zacht lederen bekleding van de laadvloer. Op deze manier is een luxueuze uitstraling ontstaan zonder tekort te doen aan de functionaliteit van de kofferruimte.

In het bagagecompartiment is een aantal ingenieuze toepassingen verwerkt. Zo is de laadvloer elektronisch te bedienen via knoppen die in de D-stijl zijn weggewerkt. Na een druk op de knop glijdt de vloer uit de laadruimte, waardoor het inladen gemakkelijker verloopt. Onder de laadvloer bevinden zich twee opbergruimtes voor eten en drinken; de ene is verwarmd, de andere gekoeld. De bagageruimte is verder uitgerust met een safe, die in het rechterpaneel is verwerkt, en met een uitneembare, lederen koffer in het linkerpaneel. Ook het bagageafdekscherm wordt elektronisch bediend; dat kan zowel vanaf de bestuurderspositie als vanaf de D-stijl. Als het scherm niet wordt gebruikt, kan het in de achterbank verdwijnen. Het achterschot van de laadbak, tot slot, wordt van afstand bestuurd via de V-Pulse. Zonnedak & schone lucht
Tegen het dak van de VCC, dat met een X-vormig frame is versterkt, bevindt zich een sfeervolle verlichting. Deze wordt bediend door schuifjes in de dakconsole. Een verlicht IC-logo (Inflatable Curtain) herinnert de bestuurder aan het extra veiligheidssysteem dat in het dak van zijn Volvo is verwerkt. Het zonnepaneel in het dak is semi-transparant en vergroot het gevoel van ruimtelijkheid. Daarnaast zorgt het voor de energie voor het Volvo Ambient Air Cleaner-systeem (VAAC). Dit is voortdurend verantwoordelijk voor een schone lucht in de auto, zelfs wanneer de motor niet loopt.

Verlichte portieren
De portieren van de Versatility Concept Car bevatten grote, in leder uitgevoerde, opbergruimtes. De handgrepen van de portieren zijn gemaakt van geborsteld, geanodiseerd aluminium en zijn voorzien van contrasterend gepolijste randen. De binnenzijden van de portieren zijn bekleed met dezelfde leersoort als dat van de stoelen en de bovenkant van het instrumentenpaneel.

Ook de vloer van de auto past geheel bij het leer-thema van het interieur. Een weefsel van Nubuck-lederen draden zorgt voor veel comfort voor de voeten van de inzittenden. Ook de afdekking van de bagageruimte is uitgevoerd in het fijnste Zweedse zadelleer.

Verder is bewust gekozen voor het gebruik van decoratieve aluminium elementen, zowel in het exterieur als in het interieur. Dit is op een aantal verschillende manieren gedaan. Geborsteld bijvoorbeeld, maar ook geanodiseerd, gezandstraald en gepolijst. De sfeerverlichting versterkt het luxueuze gevoel. De kleurenschemas van het interieur en het exterieur, ten slotte, zijn speciaal ontwikkeld om het harmonieuze plaatje compleet te maken. Bestuurders kunnen er vanaf nu eigenlijk niet meer omheen: Volvo begeeft zich langzaam maar zeker steeds meer op het pad van de haute couture.