AutoRai
5-3-2003
Volvo Versatility Concept Car: slimme kijk op luxe
Een elegante uitstraling en een goede kwaliteit. Dat zijn de twee
factoren die voor veel klanten in de showroom van doorslaggevende
betekenis zijn. Deze uitspraak komt van José Diaz de la Vega, Creative
Director Strategic Design van Volvo Cars.
De Versatility Concept Car toont duidelijk aan hoe elegant Volvos uit
de V-serie er in de toekomst uit zullen gaan zien.
Vanbuiten is het ontwerp van de Versatility Concept Car (VCC)
tegelijkertijd eenvoudig en indrukwekkend. Dit komt waarschijnlijk
doordat twee van Volvos ontwerpbureaus zich met het design hebben
beziggehouden: zowel de designstudio in het Spaanse Barcelona als die
in het Zweedse Göteborg. Werp een blik op het nieuwe conceptmodel van
Volvo en onmiddellijk zal een aantal zaken in het oog springen:
* Net als de Volvos V70 en S80 beschikt ook de VCC over een brede
schouderpartij. Sterker nog, dit lichaamsdeel is in de nieuwste
aanwinst zelfs iets meer geprononceerd.
* De zachte voorkant past perfect bij de transparante achterkant.
* De kenmerkende V-vormige motorkap begint bij de grille, maar loopt
verder door in de zogenaamde Volvo-bridge.
Het rijke designverleden
Het designteam deed onder meer inspiratie op in het rijke
designverleden van Volvo. Zo is de opvallend ontworpen achterkant met
zijn glazen vijfde deur afkomstig van de Volvo P1800 ES, een ontwerp
uit 1971. Deze glazen achterklep zagen we echter ook al in Volvos
Safety Concept Car. Ook de grote grille werd eerder toegepast, en wel
in de Volvo 164 uit 1968. De grille van de Volvo 164 is onlosmakelijk
verbonden met de luxe uitstraling van Volvo. Maar een sterk ontworpen
grille speelt eveneens een belangrijke rol in de herkenbaarheid van
een merk, aldus José Diaz de la Vega.
Static Bending Light
Meest opvallende detail aan de voorzijde van de VCC zijn de kleine
dubbele, verticaal geplaatste koplampen. De binnenste twee ervan maken
gebruik van een systeem dat Static Bending Light wordt genoemd. Dit
betekent dat drie lichteenheden elk in een andere hoek zijn gericht.
De bovenste richt zijn licht recht vooruit en dient als een
conventioneel dimlicht. Gaat de auto links- of rechtsaf, dan zorgen
sensoren die met het stuurwiel zijn verbonden ervoor dat
achtereenvolgens licht nummer twee en drie in werking worden gesteld
en zo de richting waarin de auto rijdt verlichten. Static Bending
Light zorgt dus voortdurend voor de meest optimale verlichting, op
zelfs de bochtigste wegen. Het spreekt voor zich dat hiermee de
veiligheid van de auto en die van de inzittenden wordt vergroot. De
buitenste koplampen bevatten het grootlicht en de markeringslichten.
De vormgeving van de lichtjes van de richtingaanwijzers en die op de
portiergrepen is mooi in lijn met het design van de koplampen.
In het ontwerp van de VCC valt verder op dat de auto geen B-stijl
heeft. Dit is mogelijk doordat de achterportieren aan de achterzijde
in plaats van aan de voorzijde om hun scharnieren draaien. Dit aspect
van het ontwerp zorgt voor meer zicht op het opvallende interieur maar
is, vanwege veiligheidsredenen (suicide doors), niet bedoeld voor
toepassing op productiewagens. Het gebruik van hoogwaardig staal voor
de constructie van de A-stijlen maakt het mogelijk dat deze stijlen
slanker van formaat zijn. Hierdoor krijgt de bestuurder een beter
zicht zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. De forse
20-inch lichtmetalen velgen zijn voorzien van Run Flat
245/40/20-banden van Pirelli.
Eenvoudige elegantie
Het huidige modellenaanbod van Volvo kenmerkt zich over het algemeen
door een eenvoudige elegantie. Dit komt misschien wel het best tot
uitdrukking in het instrumentenpaneel van de Volvo XC90. Door het
aantal designelementen te beperken, heeft de bestuurder van deze auto
een beter overzicht op zijn instrumenten. Het materiaal en de kleuren
van het instrumentenpaneel passen daarnaast goed bij de andere
elementen van het interieur. We willen een zo rustig mogelijke
omgeving voor onze klanten creëren, aldus José Diaz de la Vega.
Het interieur van de VCC is gebaseerd op het Scandinavisch gevoel voor luxe, maar dan vertaald in typische Volvo-designkenmerken. Meer concreet: in de VCC zorgen kwalitatief hoogwaardige materialen, veel licht en een riant ruimteaanbod voor een rijk gevoel. Het interieur van de Volvo Versatility Concept Car is verder niet voorzien van zichtbare conventionele luchtinstroomopeningen. De toevoer van frisse lucht wordt in plaats daarvan via verborgen uitlaten geregeld. Dit voorkomt ongewenste spiegelingen in de voorruit en zorgt daarnaast voor een vrijwel geluidloze en gelijkmatige instroom van verse lucht. Extra lucht wordt door de middenconsole geleid.
Multifunctioneel stuurwiel
Door een nieuw ontwerp kunnen in het stuurwiel van de Versatility
Concept Car meerdere functies worden verwerkt. Zo is onder meer de
bediening van de Automated Shifted Manual versnellingsbak in het stuur
ondergebracht. Het ergonomische voordeel is dat alle bedieningsknoppen
altijd op dezelfde plek te vinden zijn. Verder is het mogelijk om de
bestuurdersairbag op maat te laten ontwerpen, zodat hij te allen tijde
de beste prestatie levert.
Middenconsole
De middenconsole is vervaardigd uit geanodiseerd aluminium en is
onopvallend in het interieur van de auto verwerkt. Hij loopt niet
helemaal door tot aan het dashboard, waardoor een ruimtelijke werking
ontstaat. In de middenconsole zitten twee touch-sensitive schuifjes
waarmee de bestuurder en zijn bijrijder de temperatuur kunnen regelen.
Met een lichte druk van de vinger schuiven de controls naar boven of
naar beneden, afhankelijk van de gewenste temperatuur. De temperatuur
zelf wordt aangegeven met led-lichtjes die van kleur veranderen; van
koel blauw tot warm rood. De ventilator wordt met eenzelfde soort knop
bediend, evenals de elektrisch bedienbare ramen.
De middenconsole is tevens uitgerust met twee verstelbare, met leer
beklede armleuningen. Onder de armleuningen zijn twee afzonderlijke
bekerhouders geplaatst. De subwoofer voor het Premium Sound System
heeft aan het uiteinde van de middenconsole een plek gekregen,
waardoor hij een optimaal geluid voortbrengt.
Luxueuze stoelen
De stoelen van de VCC zijn voorzien van een luxueuze leren bekleding.
Dit leer doet sterk denken aan dat van authentieke paardenzadels. Een
goede kwaliteit Havana-huid is gecombineerd met een comfortabele
vulling van Tempur-foam (een Zweedse uitvinding). De voorstoelen staan
op rails die in de buitenste dorpels en in de middenconsole zijn
weggewerkt. Dit zorgt voor een platte en gladde vloer voor de overige
inzittenden. De veiligheidsgordels zijn volledig in de stoelen
weggewerkt, waardoor een ontwerp zonder B-stijlen mogelijk is.
De achterstoelen zijn, door elektromotoren gestuurd, individueel
verstel- en verschuifbaar, waardoor een grotere functionaliteit
ontstaat. Zo is er te allen tijde een optimale afstemming tussen de
gewenste hoeveelheid bagage en beenruimte te creëren. De hoofdsteunen
kunnen, als die niet nodig zijn, worden neergeklapt, zodat er voor de
bestuurder een beter zicht naar achteren ontstaat. Optioneel zit er
verborgen in de armleuning achterin een geïntegreerd kinderzitje voor
kinderen vanaf drie jaar. De verlichte WHIPS- (Whiplash Protection
System) en SIPS- (Side Impact Protection System) logos in de stoelen
wijzen nog eens extra op het uitgebreide pakket
veiligheidsvoorzieningen van de auto.
De bagage wordt ook in stijl vervoerd
In de Volvo Versatility Concept Car is ook veel aandacht besteed aan
het ontwerp van de bagageruimte. Deze moest eenzelfde uitstraling
hebben als het passagiersgedeelte. Daarom zijn de kleuren en de
hoogwaardige materialen met zorg uitgezocht. Daarnaast is veel
aandacht besteed aan details. Zo heeft men bijvoorbeeld gekozen voor
een zacht lederen bekleding van de laadvloer. Op deze manier is een
luxueuze uitstraling ontstaan zonder tekort te doen aan de
functionaliteit van de kofferruimte.
In het bagagecompartiment is een aantal ingenieuze toepassingen
verwerkt. Zo is de laadvloer elektronisch te bedienen via knoppen die
in de D-stijl zijn weggewerkt. Na een druk op de knop glijdt de vloer
uit de laadruimte, waardoor het inladen gemakkelijker verloopt. Onder
de laadvloer bevinden zich twee opbergruimtes voor eten en drinken; de
ene is verwarmd, de andere gekoeld. De bagageruimte is verder
uitgerust met een safe, die in het rechterpaneel is verwerkt, en met
een uitneembare, lederen koffer in het linkerpaneel. Ook het
bagageafdekscherm wordt elektronisch bediend; dat kan zowel vanaf de
bestuurderspositie als vanaf de D-stijl. Als het scherm niet wordt
gebruikt, kan het in de achterbank verdwijnen. Het achterschot van de
laadbak, tot slot, wordt van afstand bestuurd via de V-Pulse. Zonnedak
& schone lucht
Tegen het dak van de VCC, dat met een X-vormig frame is versterkt,
bevindt zich een sfeervolle verlichting. Deze wordt bediend door
schuifjes in de dakconsole. Een verlicht IC-logo (Inflatable Curtain)
herinnert de bestuurder aan het extra veiligheidssysteem dat in het
dak van zijn Volvo is verwerkt. Het zonnepaneel in het dak is
semi-transparant en vergroot het gevoel van ruimtelijkheid. Daarnaast
zorgt het voor de energie voor het Volvo Ambient Air Cleaner-systeem
(VAAC). Dit is voortdurend verantwoordelijk voor een schone lucht in
de auto, zelfs wanneer de motor niet loopt.
Verlichte portieren
De portieren van de Versatility Concept Car bevatten grote, in leder
uitgevoerde, opbergruimtes. De handgrepen van de portieren zijn
gemaakt van geborsteld, geanodiseerd aluminium en zijn voorzien van
contrasterend gepolijste randen. De binnenzijden van de portieren zijn
bekleed met dezelfde leersoort als dat van de stoelen en de bovenkant
van het instrumentenpaneel.
Ook de vloer van de auto past geheel bij het leer-thema van het
interieur. Een weefsel van Nubuck-lederen draden zorgt voor veel
comfort voor de voeten van de inzittenden. Ook de afdekking van de
bagageruimte is uitgevoerd in het fijnste Zweedse zadelleer.
Verder is bewust gekozen voor het gebruik van decoratieve aluminium
elementen, zowel in het exterieur als in het interieur. Dit is op een
aantal verschillende manieren gedaan. Geborsteld bijvoorbeeld, maar
ook geanodiseerd, gezandstraald en gepolijst. De sfeerverlichting
versterkt het luxueuze gevoel. De kleurenschemas van het interieur en
het exterieur, ten slotte, zijn speciaal ontwikkeld om het harmonieuze
plaatje compleet te maken. Bestuurders kunnen er vanaf nu eigenlijk
niet meer omheen: Volvo begeeft zich langzaam maar zeker steeds meer
op het pad van de haute couture.