AutoRai
5-3-2003
Volvo Versatility Concept Car: Interactief ontwerp
Volvos Versatility Concept Car laat duidelijk zien welke rol interactiviteit binnen nu en tien jaar gaat spelen in personenautos. Met name draadloze netwerken zorgen ervoor dat er razendsnel een grote hoeveelheid informatie naar de auto kan worden overgebracht.
De bestuurder hoeft minder apparatuur mee hoeft te slepen. Slimme luxe
dus.
Binnen nu en tien jaar zullen we in ons dagelijks leven steeds meer te
maken krijgen met producten die onderling in een netwerk met elkaar
zijn verbonden. Ook de Versatility Concept Car (VCC) is uitgerust met
een ingenieus interactief systeem waardoor de auto met allerlei
netwerken kan communiceren. Het systeem is zodanig ontworpen, dat het
eenvoudig en prettig kan worden bediend.
Het is tegenwoordig al zo dat alle apparaten die we thuis of op
kantoor gebruiken op audio- of audiovisueel gebied denk aan een dvd-
en cd-speler ook beschikbaar zijn voor in de auto. In de VCC gaat
Volvo hiermee echter nog een stapje verder. Hier is geen sprake van
een traditionele audio-unit of dvd-speler. De auto staat voortdurend
in verbinding met het huis van de bestuurder waar muziek en films als
digitale bestanden zijn opgeslagen. Deze continue connectie wordt
gerealiseerd met behulp van W-LAN, 3G of GPRS-technologieën. Waar de
auto ook is, alle bestanden zullen te allen tijde beschikbaar zijn.
Less is more
De Versatility Concept Car laat ook voor het eerst zien dat de huidige
trend van zoveel mogelijk functionaliteiten een plek te geven in de
middenconsole niet per se noodzakelijk is. In de VCC zijn in de
middenconsole alleen de bedieningsknoppen van het
klimaatbeheersingssysteem en die van verschillende veiligheidsfuncties
geïntegreerd. Dit is het toonbeeld van de Scandinavische hang naar
eenvoud. De schuifknoppen die de temperatuur en de snelheid van de
ventilator regelen, zijn dusdanig ontworpen dat de bestuurder er een
goed en veilig gevoel bij krijgt. Alle andere informatie is
beschikbaar in de display-module, waarin digitale instrumenten
snelheid, toerental, temperatuur van de motor en hoeveelheid
beschikbare brandstof weergeven. Deze meetinstrumenten zijn een
digitale interpretatie van de analoge meters in de Volvos S60 R en V70
R.
Dit digitale beeldscherm zorgt tevens voor extra flexibiliteit. Wil de
bestuurder bijvoorbeeld het navigatiesysteem gebruiken, dan wordt er
automatisch een routekaart over de snelheidsmeter en toerenteller
gelegd. Op eenzelfde manier kan er in de display een pop-up window
tevoorschijn worden getoverd met informatie over de muziek die op dat
moment in de auto wordt gedraaid.
Wordt de auto gestart, dan bevestigt het interactieve systeem dat alle
veiligheidssystemen van de auto functioneren. Op het beeldscherm
verschijnen in dit geval de logos van alle
veiligheidsfunctionaliteiten: WHIPS, SIPS, IC, DSTC en SRS AIRBAG. De
bestuurder bedient de diverse functies via knoppen die in het midden
van het stuur zijn geplaatst en door hendels aan weerszijden van het
stuur.
Individuele interactie
De diverse functionaliteiten en de informatie zijn niet alleen
beschikbaar voor de bestuurder. Een van de achterliggende gedachten
achter het systeem is dat ook de andere inzittenden goed de voor hen
relevante apparatuur moeten kunnen bedienen. Daarom zijn de
verschillende bedieningsknoppen niet in de auto ingebouwd, maar in
handzame en draagbare modules. Alle passagiers van de VCC hebben de
beschikking over een draadloze display waarop ze met een druk van de
vinger allerlei toepassingen in werking kunnen stellen. Zo kunnen ze
bijvoorbeeld zelf bepalen naar welke muziek ze willen luisteren, welke
films ze willen zien en ze kunnen individueel surfen over het
internet. De display kan ook worden gebruikt om informatie tussen
auto, huis en kantoor over te brengen.
V-Pulse
Voor de bestuurder is Volvos V-Pulse een onmisbaar element. Het
apparaat houdt de automobilist voortdurend op de hoogte van de status
van de auto. Daarnaast geeft de V-Pulse de automobilist een rustgevend
gevoel door simpelweg een kloppend signaal af te geven. Is de auto
bijvoorbeeld niet meer afgesloten of is het autoalarm afgegaan? Dan
gaat het hart van de V-Pulse sneller kloppen en weet de eigenaar dat
er iets niet in de haak is. De V-Pulse kan vervolgens worden geopend
en op de display kan de bestuurder lezen wat er aan de hand is. Dit
soort communicatie met de auto vindt plaats via het reguliere
GSM-netwerk.
De V-Pulse wordt ook gebruikt om de portieren van de auto op afstand
te openen, wat de hartslag van de unit weer verhoogt. Heeft de
bestuurder zijn positie ingenomen, dan plaatst hij de V-Pulse in de
middenconsole en is vervolgens een lichte druk op de startknop van het
apparaat voldoende om de motor te starten.