AutoRai

5-3-2003

Volvo Versatility Concept Car: Interactief ontwerp

Volvos Versatility Concept Car laat duidelijk zien welke rol interactiviteit binnen nu en tien jaar gaat spelen in personenautos. Met name draadloze netwerken zorgen ervoor dat er razendsnel een grote hoeveelheid informatie naar de auto kan worden overgebracht.

De bestuurder hoeft minder apparatuur mee hoeft te slepen. Slimme luxe dus.

Binnen nu en tien jaar zullen we in ons dagelijks leven steeds meer te maken krijgen met producten die onderling in een netwerk met elkaar zijn verbonden. Ook de Versatility Concept Car (VCC) is uitgerust met een ingenieus interactief systeem waardoor de auto met allerlei netwerken kan communiceren. Het systeem is zodanig ontworpen, dat het eenvoudig en prettig kan worden bediend.

Het is tegenwoordig al zo dat alle apparaten die we thuis of op kantoor gebruiken op audio- of audiovisueel gebied denk aan een dvd- en cd-speler ook beschikbaar zijn voor in de auto. In de VCC gaat Volvo hiermee echter nog een stapje verder. Hier is geen sprake van een traditionele audio-unit of dvd-speler. De auto staat voortdurend in verbinding met het huis van de bestuurder waar muziek en films als digitale bestanden zijn opgeslagen. Deze continue connectie wordt gerealiseerd met behulp van W-LAN, 3G of GPRS-technologieën. Waar de auto ook is, alle bestanden zullen te allen tijde beschikbaar zijn.

Less is more
De Versatility Concept Car laat ook voor het eerst zien dat de huidige trend van zoveel mogelijk functionaliteiten een plek te geven in de middenconsole niet per se noodzakelijk is. In de VCC zijn in de middenconsole alleen de bedieningsknoppen van het klimaatbeheersingssysteem en die van verschillende veiligheidsfuncties geïntegreerd. Dit is het toonbeeld van de Scandinavische hang naar eenvoud. De schuifknoppen die de temperatuur en de snelheid van de ventilator regelen, zijn dusdanig ontworpen dat de bestuurder er een goed en veilig gevoel bij krijgt. Alle andere informatie is beschikbaar in de display-module, waarin digitale instrumenten snelheid, toerental, temperatuur van de motor en hoeveelheid beschikbare brandstof weergeven. Deze meetinstrumenten zijn een digitale interpretatie van de analoge meters in de Volvos S60 R en V70 R.

Dit digitale beeldscherm zorgt tevens voor extra flexibiliteit. Wil de bestuurder bijvoorbeeld het navigatiesysteem gebruiken, dan wordt er automatisch een routekaart over de snelheidsmeter en toerenteller gelegd. Op eenzelfde manier kan er in de display een pop-up window tevoorschijn worden getoverd met informatie over de muziek die op dat moment in de auto wordt gedraaid.

Wordt de auto gestart, dan bevestigt het interactieve systeem dat alle veiligheidssystemen van de auto functioneren. Op het beeldscherm verschijnen in dit geval de logos van alle
veiligheidsfunctionaliteiten: WHIPS, SIPS, IC, DSTC en SRS AIRBAG. De bestuurder bedient de diverse functies via knoppen die in het midden van het stuur zijn geplaatst en door hendels aan weerszijden van het stuur.

Individuele interactie
De diverse functionaliteiten en de informatie zijn niet alleen beschikbaar voor de bestuurder. Een van de achterliggende gedachten achter het systeem is dat ook de andere inzittenden goed de voor hen relevante apparatuur moeten kunnen bedienen. Daarom zijn de verschillende bedieningsknoppen niet in de auto ingebouwd, maar in handzame en draagbare modules. Alle passagiers van de VCC hebben de beschikking over een draadloze display waarop ze met een druk van de vinger allerlei toepassingen in werking kunnen stellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zelf bepalen naar welke muziek ze willen luisteren, welke films ze willen zien en ze kunnen individueel surfen over het internet. De display kan ook worden gebruikt om informatie tussen auto, huis en kantoor over te brengen.

V-Pulse
Voor de bestuurder is Volvos V-Pulse een onmisbaar element. Het apparaat houdt de automobilist voortdurend op de hoogte van de status van de auto. Daarnaast geeft de V-Pulse de automobilist een rustgevend gevoel door simpelweg een kloppend signaal af te geven. Is de auto bijvoorbeeld niet meer afgesloten of is het autoalarm afgegaan? Dan gaat het hart van de V-Pulse sneller kloppen en weet de eigenaar dat er iets niet in de haak is. De V-Pulse kan vervolgens worden geopend en op de display kan de bestuurder lezen wat er aan de hand is. Dit soort communicatie met de auto vindt plaats via het reguliere GSM-netwerk.

De V-Pulse wordt ook gebruikt om de portieren van de auto op afstand te openen, wat de hartslag van de unit weer verhoogt. Heeft de bestuurder zijn positie ingenomen, dan plaatst hij de V-Pulse in de middenconsole en is vervolgens een lichte druk op de startknop van het apparaat voldoende om de motor te starten.