AutoRai
5-3-2003
Uniek: de Volvo Ambient Air Cleaner
De Volvo Versatility Concept Car is uitgerust met het ingenieuze
Ambient Air Cleaner-systeem. De filters van dit systeem verwijderen
schadelijke stoffen van buiten en neutraliseren op deze manier een
grote hoeveelheid schadelijke lucht, te vergelijken met de uitstoot
van drie autos.
Het milieuvriendelijke systeem wordt op een even zo milieuvriendelijke
manier aangedreven: door middel van zonnecellen.
De huidige generatie motoren stoot in de meeste gevallen minder
schadelijke stoffen uit dan de hoeveelheid die er toch al in de lucht
aanwezig is. In de Volvo Versatility Concept Car introduceert de Volvo
Car Corporation een compleet nieuwe technologie die de binnenstromende
lucht ontdoet van twee milieuonvriendelijke stoffen: koolwaterstof
(HC) en stikstofoxide (NoX). De naam van deze innovatieve technologie?
VAAC, oftewel Volvo Ambient Air Cleaner.
Koolwaterstof en stikstofoxide
De basis van het VAAC-systeem is een container in het
motorcompartiment. In deze container zitten twee filters waardoor de
lucht wordt geleid die het ventilatiesysteem van de auto tijdens het
rijden naar binnen zuigt. De filters verwijderen de stikstofoxides en
het koolwaterstof. Zijn de twee filters vol, dan worden ze met behulp
van de warmte van het uitlaatsysteem van de auto verwarmd tot 150
graden Celcius. Is deze temperatuur bereikt, dan komen de
stikstofoxides en de koolwaterstoffen vrij, waarna ze naar de motor
worden overgebracht. De waterkoolstoffen worden vervolgens verbrand in
de cilinders van de motor, terwijl de stikstofoxides in de katalysator
worden verwerkt.
Om de VAAC zo efficiënt mogelijk te laten werken, is de Versatility
Concept Car uitgerust met een sensor die vaststelt wanneer de
omringende lucht een bepaald niveau van vervuiling heeft bereikt. Is
dit het geval, dan activeert de sensor de ventilator en treedt het
proces in werking. Dit gebeurt overigens onafhankelijk van het feit of
de auto rijdt of niet, want zonnecellen op het dak van de auto zorgen
continu voor voldoende energie. Het systeem kan dus voortdurend
koolwaterstof en stikstofoxide absorberen, ook als de motor van de
auto niet loopt.
Het VAAC-systeem kan in een normale stedelijke omgeving twee dagen
onophoudelijk functioneren. Dan zijn de filters vol en wordt hun
inhoud naar de motor overgebracht. VAAC vereist een goed
functionerende, moderne benzinemotor, anders werkt het systeem niet
optimaal, legt Jan Karlsson, projectleider van het ontwikkelteam van
VAAC, uit. Met een motor die voldoet aan de SULEV-eisen (Super Ultra
Low Emission Vehicle), kan de Versatility Concept Car de uitstoot
koolwaterstof neutraliseren van drie autos. Het systeem zorgt er
daardoor mede voor dat de omringende lucht schoon wordt en draagt zo
bij aan een beter milieu. VAAC is in samenwerking met Engelhard
Corporation ontwikkeld, Volvo heeft het patent op de uitvinding.
In combinatie met PremAir
PremAir is de naam van Volvos bekende ozon-eter en is eveneens een
belangrijk onderdeel van het milieuvriendelijke profiel van de
Versatility Concept Car. Laaghangende ozon wordt gevormd door een
combinatie van luchtverontreiniging en zonlicht. Het kan bij mensen
hoofdpijn en ademhalingsproblemen veroorzaken. Volvo was de eerste
autofabrikant ter wereld die, met de introductie van PremAir in 1999,
het probleem van laaghangende ozon direct aanpakte. De radiateur van
de auto is hierbij omgeven met een katalitische laag die tot 75
procent van de omringende laaghangende ozon verandert in zuurstof
zodra deze door de radiateur stroomt.