AutoRai

5-3-2003

Uniek: de Volvo Ambient Air Cleaner

De Volvo Versatility Concept Car is uitgerust met het ingenieuze Ambient Air Cleaner-systeem. De filters van dit systeem verwijderen schadelijke stoffen van buiten en neutraliseren op deze manier een grote hoeveelheid schadelijke lucht, te vergelijken met de uitstoot van drie autos.

Het milieuvriendelijke systeem wordt op een even zo milieuvriendelijke manier aangedreven: door middel van zonnecellen.

De huidige generatie motoren stoot in de meeste gevallen minder schadelijke stoffen uit dan de hoeveelheid die er toch al in de lucht aanwezig is. In de Volvo Versatility Concept Car introduceert de Volvo Car Corporation een compleet nieuwe technologie die de binnenstromende lucht ontdoet van twee milieuonvriendelijke stoffen: koolwaterstof (HC) en stikstofoxide (NoX). De naam van deze innovatieve technologie? VAAC, oftewel Volvo Ambient Air Cleaner.

Koolwaterstof en stikstofoxide
De basis van het VAAC-systeem is een container in het motorcompartiment. In deze container zitten twee filters waardoor de lucht wordt geleid die het ventilatiesysteem van de auto tijdens het rijden naar binnen zuigt. De filters verwijderen de stikstofoxides en het koolwaterstof. Zijn de twee filters vol, dan worden ze met behulp van de warmte van het uitlaatsysteem van de auto verwarmd tot 150 graden Celcius. Is deze temperatuur bereikt, dan komen de stikstofoxides en de koolwaterstoffen vrij, waarna ze naar de motor worden overgebracht. De waterkoolstoffen worden vervolgens verbrand in de cilinders van de motor, terwijl de stikstofoxides in de katalysator worden verwerkt.

Om de VAAC zo efficiënt mogelijk te laten werken, is de Versatility Concept Car uitgerust met een sensor die vaststelt wanneer de omringende lucht een bepaald niveau van vervuiling heeft bereikt. Is dit het geval, dan activeert de sensor de ventilator en treedt het proces in werking. Dit gebeurt overigens onafhankelijk van het feit of de auto rijdt of niet, want zonnecellen op het dak van de auto zorgen continu voor voldoende energie. Het systeem kan dus voortdurend koolwaterstof en stikstofoxide absorberen, ook als de motor van de auto niet loopt.

Het VAAC-systeem kan in een normale stedelijke omgeving twee dagen onophoudelijk functioneren. Dan zijn de filters vol en wordt hun inhoud naar de motor overgebracht. VAAC vereist een goed functionerende, moderne benzinemotor, anders werkt het systeem niet optimaal, legt Jan Karlsson, projectleider van het ontwikkelteam van VAAC, uit. Met een motor die voldoet aan de SULEV-eisen (Super Ultra Low Emission Vehicle), kan de Versatility Concept Car de uitstoot koolwaterstof neutraliseren van drie autos. Het systeem zorgt er daardoor mede voor dat de omringende lucht schoon wordt en draagt zo bij aan een beter milieu. VAAC is in samenwerking met Engelhard Corporation ontwikkeld, Volvo heeft het patent op de uitvinding.

In combinatie met PremAir
PremAir is de naam van Volvos bekende ozon-eter en is eveneens een belangrijk onderdeel van het milieuvriendelijke profiel van de Versatility Concept Car. Laaghangende ozon wordt gevormd door een combinatie van luchtverontreiniging en zonlicht. Het kan bij mensen hoofdpijn en ademhalingsproblemen veroorzaken. Volvo was de eerste autofabrikant ter wereld die, met de introductie van PremAir in 1999, het probleem van laaghangende ozon direct aanpakte. De radiateur van de auto is hierbij omgeven met een katalitische laag die tot 75 procent van de omringende laaghangende ozon verandert in zuurstof zodra deze door de radiateur stroomt.