AutoRai
5-3-2003
Daihatsu Cuore: kleine grootheid geheel vernieuwd
De Daihatsu Cuore heeft in 1980 zijn debuut gemaakt. Destijds was de
opdracht voor het ontwikkelingsteam: ontwikkel een ruime auto in de
compacte klasse.
Al jarenlang waarderen consumenten over de gehele wereld het
resultaat, dat uitblinkt in hoogwaardige Japanse kwaliteit, ruime
gebruiksmogelijkheden en trendy styling.
Het is een auto die hoog scoort onder vrouwelijke berijders maar ook
veel mannen, die een uitermate economisch vervoermiddel zoeken, niet
onberoerd laat. Dankzij deze populariteit is de Cuore wereldwijd
verkocht en heeft inmiddels een indrukwekkende totaalproductie bereikt
van meer dan 4,5 miljoen stuks.
Nu zijn wij toe aan de zesde generatie van de Cuore waarbij er
doorgeborduurd is op het basis concept van de eerste, namelijk: veel
interieur ruimte en een geraffineerde eigentijdse styling. Tevens is
er verder gegaan met verbeteringen en aanpassingen aan het eindproduct
waardoor er belangrijke vorderingen te melden zijn op het gebied van
zuinigheid, CO2 uitstoot evenals gebruiksgemak. Daarnaast zal hij meer
dan ooit waardering oogsten vanwege zijn hoogwaardige kwaliteit en
zijn goede prestaties. De uitzonderlijke binnenruimte zal hem
ongetwijfeld een hoge plaats in zijn klasse bezorgen. De gloednieuwe
Cuore zal in Nederland verkocht worden onder het motto van: De Cuore:
de nieuwe standaard in de compacte klasse.
Ontwikkelingsconcept
Door een nieuw ontwikkeld platform is het mogelijk geworden om een
interieurruimte te creëren die ver boven die van de hedendaagse
conventionele compacte autos ligt. In feite begeeft de Cuore zich met
deze grote binnenruimte eigenlijk in een segment hoger, het zogenaamde
B segment. Dit alles is het resultaat van diverse innovatieve
wijzigingen uitgedacht door de Daihatsu ingenieurs.
Een specifiek voorbeeld is de beenruimte achterin, de ruimte tussen de voorstoel en achterbank, deze is met 50 millimeter toegenomen. Daarnaast is de binnenruimte verbreed met 80 millimeter om een grotere en meer comfortabelere zitpositie te creëren. Neemt u gerust plaats op de bestuurdersstoel of de achterbank, u zult direct merken wat een ruim en comfortabel interieur de nieuwe Cuore nu biedt.
xterieur
Het aërodynamische design van de Cuore is zo ontworpen dat het
volledig in harmonie is gebleven ondanks de veel grotere binnenruimte.
De combinatie van de vloeiende lijn die van het voorscherm overgaat
tot aan het dak en de wedge vorm van voor naar achter geeft een
levendig design aan de Cuore, terwijl de lange wielbasis en brede
wielkasten een robuust zijaanzicht geven.
Onder het motto: aërodynamisch maar ruim, heeft de nieuwe Cuore een
mooie Cw- waarde bereikt van 0,31. De harmoniërende lijnen laten
duidelijk zien dat een aërodynamische vormgeving heel goed te
combineren is met een mooi design en veel binnenruimte.
Interieur
Het interieur straalt het gebruik uit van hoogwaardige producten en
munt uit in modern gebruiksgemak. Het is smaakvol ontworpen en
aantrekkelijk vormgegeven. Dit zijn eigenschappen die niet alleen de
liefhebbers van autos in de compacte klasse zullen aanspreken, maar
zullen zorgen voor een brede doelgroep over de hele wereld.
Extras als bijvoorbeeld onzichtbaar weggewerkte airbags stralen
kwaliteit uit en de schitterende vloeiende vorm van het dashboard
creëert een rustgevend interieur. Een leuke gimmick is dat in de
versies met toerenteller er in de digitale display van de
kilometerteller Hello komt te staan als de bestuurder instapt. Een
welgemeend See You verschijnt als hij of zij uitstapt. Zo creëer je
vriendschap tussen auto en bestuurder.
Gebruikersgemak
Een Cuore is géén Cuore als niet iedere bestuurder er gelijk mee weg
kan rijden. Erg handig zijn de deuren die tot een hoek van bijna 90
graden open kunnen, wat de in en uitstap wel heel gemakkelijk maakt.
Een ander punt wat de in- en uitstap vergemakkelijkt is de hoge
zitpositie van maar liefst 580 millimeter. Omdat een goede zitpositie
belangrijk is, heeft de Cuore optioneel voor mensen die daar behoefte
aan hebben in hoogte verstelbare stoelen en een in hoogte verstelbaar
stuur. Ook behoort stuurbekrachtiging en in hoogte verstelbare
veiligheidsgordels tot de mogelijkheden. Deze extras geven iedere
bestuurder, onafhankelijk van hun lengte en omvang, de mogelijkheid om
een voor hen zo comfortabel mogelijk voertuig samen te stellen. Nog
een paar extras van de Cuore zijn de kleine draaicirkel en de vele
verschillende opbergvakken die het gebruiksgemak ten goede komen.
Motor en technische gegevens
In de Cuore zit een door Daihatsu volgens de laatste technologische
mogelijkheden ontwikkelde motor, die ervoor zorgt dat de Cuore op dit
moment de zuinigste auto is in Nederland (benzine). Hij wordt
voortbewogen door een motor van 1000 cc, drie cilinders, 4 kleppen per
cilinder met DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek. Hierdoor
wordt een uitermate efficiënte verbranding mogelijk gemaakt, wat
resulteert in een extreem laag verbruik van 4,6L per 100 km (1:21,7).
Daardoor wordt hij ook nog eens de milieuvriendelijkste auto van dit
moment met de laagste CO2 -uitstoot. Deze goede cijfers gaan niet ten
koste van de prestaties. Het koppel in het meest gebruikte
toerengebied is toegenomen waardoor het acceleratievermogen in het
stadsverkeer boven verwachting zal zijn. De Daihatsu ingenieurs laten
zien dat een combinatie van schoon en zuinig, gecombineerd met goede
rijprestaties, heel goed samen kunnen gaan.
De Cuore is speciaal aangepast aan de Europese wensen qua
rijeigenschappen . Hij is met glans geslaagd voor alle testen die
tijdens het ontwikkelingstraject door Europese ingenieurs zijn
uitgevoerd. De nieuw ontwikkelde wielophanging betekent een grote
verbetering waardoor hij het rijcomfort en stabiliteit heeft gekregen
van autos uit een hogere klasse. Een nieuw ontwikkelde L-arm voor de
ophanging vóór en een 20% toegenomen veerweg staan garant voor een
comfortniveau wat boven zijn klasse uitstijgt. Tevens het voor een
goede rijstabiliteit en zal ongewenste resonanties zoveel mogelijk
onderdrukken, waardoor gezorgd wordt voor een rit zonder bijgeluiden.
Veiligheid
De Cuore vervolgt de continue zoektocht van Daihatsu naar een steeds
grotere veiligheid. In aanvulling op het ruimschoots voldoen aan
duidelijke Europese veiligheidseisen, heeft Daihatsu de Cuore
onderworpen aan diverse eigen crashtests. Deze testen zijn een
combinatie van crashtesten die in diverse landen over de hele wereld
van kracht zijn. Gebouwd op een nieuw platform, bleek dat de Cuore
excellente bescherming biedt aan bestuurder en passagiers voor alle
frontale, zij en auto-tegen-auto botstesten, ook tegen veel zwaardere
autos bij bijvoorbeeld 50km/h.
Het nieuwe platform heeft een speciaal ontwikkelde structuur welke
efficiënt botsenergie absorbeert en afwentelt, mede door het
overvloedige gebruik van extreem sterke staalsoorten.
Een belangrijke zaak in Europa betreft de bescherming van voetgangers.
Ook hier komt de Cuore tegemoet aan de wensen die er zijn. De auto is
zo gebouwd dat voetgangers zo goed mogelijk beschermd worden bij een
eventuele aanrijding. Zo is er bij het ontwerpen van de motorkap en
plaatsing van de ruitenwissers rekening gehouden dat bij een eventuele
aanrijding met een voetganger, eventueel letsel zoveel mogelijk wordt
beperkt. Andere veiligheidsvoorzieningen behelzen zij airbags, het
gebruik van schokabsorberende delen op de stijlen in het interieur,
een speciaal veiligheidsmechanisme op de stuurinrichting en een
mechanisme op het remsysteem zodat het rempedaal terugtrekt in geval
van een botsing.