Rotterdam kiest andere aanpak communicatie migrantengroepen
(04-03) De communicatie met migranten moet zakelijker, doelmatiger en zoveel mogelijk in het Nederlands. Om dat bereiken is het College van B en W op vrijdag 28 februari akkoord gegaan met drietal maatregelen.
Rotterdam Post, de Stadskrant in het Turks, Arabisch en het Portugees, komt in handen van een private instelling om een commerciële exploitatie mogelijk te maken.
Verder wil de gemeente volgend jaar zendtijd kopen bij verschillende
migrantenomroepen om migranten te bereiken met gemeentelijke
informatie. Daarvoor komen de subsidies, die door de afdeling
Communicatie van de Bestuursdienst voor voorlichting aan migranten aan
enkele migrantenomroepen worden vestrekt, eind dit jaar te vervallen.
De gemeente wil door de nieuwe aanpak ook nieuwe migrantendoelgroepen
beter bereiken.
Tot slot gaat de gemeente, meer dan nu, een beroep doen op de
intermediaire kaders onder de migranten, zoals de zelforganisaties van
migranten, om migranten beter te bereiken met gemeentelijke
informatie. Dit jaar worden afspraken gemaakt over de samenwerking
tussen communicatieafdelingen van de gemeente en de
migrantenorganisaties.
Tot deze koerswijziging is besloten omdat de gemeente intensiever met
de migranten wil communiceren nu de inburgering een van de
prioriteiten van het college is. Met deze maatregelen hoopt het
college dat de migranten in Rotterdam beter worden bereikt met
boodschappen die meer integratie en inburgering tot doel hebben.