Gemeente Rotterdam

Rotterdam kiest andere aanpak communicatie migrantengroepen

(04-03) De communicatie met migranten moet zakelijker, doelmatiger en zoveel mogelijk in het Nederlands. Om dat bereiken is het College van B en W op vrijdag 28 februari akkoord gegaan met drietal maatregelen.

Rotterdam Post, de Stadskrant in het Turks, Arabisch en het Portugees, komt in handen van een private instelling om een commerciële exploitatie mogelijk te maken.

Verder wil de gemeente volgend jaar zendtijd kopen bij verschillende migrantenomroepen om migranten te bereiken met gemeentelijke informatie. Daarvoor komen de subsidies, die door de afdeling Communicatie van de Bestuursdienst voor voorlichting aan migranten aan enkele migrantenomroepen worden vestrekt, eind dit jaar te vervallen. De gemeente wil door de nieuwe aanpak ook nieuwe migrantendoelgroepen beter bereiken.

Tot slot gaat de gemeente, meer dan nu, een beroep doen op de intermediaire kaders onder de migranten, zoals de zelforganisaties van migranten, om migranten beter te bereiken met gemeentelijke informatie. Dit jaar worden afspraken gemaakt over de samenwerking tussen communicatieafdelingen van de gemeente en de migrantenorganisaties.

Tot deze koerswijziging is besloten omdat de gemeente intensiever met de migranten wil communiceren nu de inburgering een van de prioriteiten van het college is. Met deze maatregelen hoopt het college dat de migranten in Rotterdam beter worden bereikt met boodschappen die meer integratie en inburgering tot doel hebben.