HYUNDAI

Hyundai stelt twee Europese premières voor tijdens autobeurs

Hyundai stelt twee Europese premières voor tijdens de 73ste Geneva Motor Show / Een blik op de mogelijke toekomst met het OLV design concept van Hyundai/ Nieuw vlaggenschip XG350 als officiële support car voor de UEFA Euro 2004

Beeld is beschikbaar via:
http://www.presseportal.de/story.htx?nr=425835&action=preview

Eschborn/Duitsland, 4 maart 2003 - Nadruk van Hyundai voor Genève ligt op consolidatie en groei. De voorzitter van Hyundai Motor Company, Kim Dong-Jin, maakte de cijfers voor 2002 bekend: stijging van de verkoop van het merk Hyundai met 15 procent, naar 1,85 miljoen voertuigen, met een totale winst van 1,21 miljard USD, uit een omzet van 22,2 miljard USD. Deze toestand weerspiegelt grotendeels het succes van de MPV-reeks van Hyundai, gekoppeld aan de populariteit van zijn SUV-producten.

Hyundai maakte van de gelegenheid gebruik om de OLV ('Outdoor Lifestyle Vehicle') concept sport wagon te tonen. De OLV, die minder lang is dan de Santa Fe maar dezelfde wielbasis heeft, heeft drie afneembare dakpanelen voor een rijervaring 'met de wind in de haren'. De auto heeft ook een bagageruimte achteraan die kan worden omgevormd tot een verlengbare pick-up. Als het voertuig in productie gaat, zou het worden aangedreven door een 2-liter DOHC-turbomotor. Dragan Vukadinovik, de in Irvine, Californië gevestigde Hyundai-ontwerper wiens team met het Namyang Styling Center in Korea heeft samengewerkt aan het OLV-project, zegt dat hij met het in het oog springende ontwerp het huidige designdenken wilde doorbreken en een mogelijke toekomstige richting wilde aanwijzen.

Ook nieuw in Genève is de nieuwe XG350. De XG350, die wordt aangedreven door een nieuwe 145kW(197ps), 3,5-liter V6-motor met 24 kleppen, is een zeer luxueuze sportwagen. De veranderingen in styling zijn onder andere een nieuw radiatorrooster en wielen in metaallegering met twaalf spaken in optie. Op het vlak van veiligheid introduceert de auto sensoren voor de gesp van de gordels om de nieuwe Dual Threshold-airbags te controleren.

De XG350 zal één van de gevierde Hyundai-modellen zijn waarmee de UEFA European Cup 2004(tm) wordt gesponsord. Dat werd bekend gemaakt door Hyundai Motor Europe (HME) Vice President Werner J. Frey bij de opening van de show. De heer Frey zei tijdens zijn persconferentie ook nog dat HME de voorbije twee jaar spectaculair is gegroeid. De perceptie van het merk is veranderd door auto's zoals de Getz, de Matrix en de Coupe. De volgende fase zou de consolidatie van dit succes zijn door de opbouw en ondersteuning van het merk op lange termijn.

'Vandaag kiezen potentiële Europese klanten Hyundai omwille van de gepercipieerde productkwaliteit en omdat het merk bij hun algemene levensstijl past. Dit is een uitstekende basis waarop we kunnen verder bouwen,' aldus de heer Frey.

Hyundai Motor Company, dat werd opgericht in 1967, is uitgegroeid tot de grootste belangrijkste Koreaanse autoconstructeur, met een verkoopnetwerk en servicevestigingen in 190 landen. Als onderdeel van de Hyundai Automobile Group verkocht het bedrijf 1,82 miljoen voertuigen. De winst in 2002 was 1,26 miljard USD, de omzet bedroeg 22,9 miljard USD. Hyundai Motor Company heeft zijn partnerschap met UEFA voor Euro 2004 en met FIFA voor de World Cup 2006(tm) verlengd.

ots Original Text Service: Hyundai Motor Company Internet: http://www.presseportal.de

Contact:
Ralf C. Kaiser
Europese communicatie
Hyundai Motor Europe GmbH
Telefoon: +49 6196 50 92 330
E-mail: rckaiser@hyundai-europe.com


04 mrt 03 16:10