HYUNDAI
Hyundai stelt twee Europese premières voor tijdens autobeurs
Hyundai stelt twee Europese premières voor tijdens de 73ste
Geneva Motor Show / Een blik op de mogelijke toekomst met het OLV
design concept van Hyundai/ Nieuw vlaggenschip XG350 als officiële
support car voor de UEFA Euro 2004
Beeld is beschikbaar via:
http://www.presseportal.de/story.htx?nr=425835&action=preview
Eschborn/Duitsland, 4 maart 2003 - Nadruk van Hyundai voor Genève ligt
op consolidatie en groei. De voorzitter van Hyundai Motor Company, Kim
Dong-Jin, maakte de cijfers voor 2002 bekend: stijging van de verkoop
van het merk Hyundai met 15 procent, naar 1,85 miljoen voertuigen, met
een totale winst van 1,21 miljard USD, uit een omzet van 22,2 miljard
USD. Deze toestand weerspiegelt grotendeels het succes van de
MPV-reeks van Hyundai, gekoppeld aan de populariteit van zijn
SUV-producten.
Hyundai maakte van de gelegenheid gebruik om de OLV ('Outdoor
Lifestyle Vehicle') concept sport wagon te tonen. De OLV, die minder
lang is dan de Santa Fe maar dezelfde wielbasis heeft, heeft drie
afneembare dakpanelen voor een rijervaring 'met de wind in de haren'.
De auto heeft ook een bagageruimte achteraan die kan worden omgevormd
tot een verlengbare pick-up. Als het voertuig in productie gaat, zou
het worden aangedreven door een 2-liter DOHC-turbomotor. Dragan
Vukadinovik, de in Irvine, Californië gevestigde Hyundai-ontwerper
wiens team met het Namyang Styling Center in Korea heeft samengewerkt
aan het OLV-project, zegt dat hij met het in het oog springende
ontwerp het huidige designdenken wilde doorbreken en een mogelijke
toekomstige richting wilde aanwijzen.
Ook nieuw in Genève is de nieuwe XG350. De XG350, die wordt
aangedreven door een nieuwe 145kW(197ps), 3,5-liter V6-motor met 24
kleppen, is een zeer luxueuze sportwagen. De veranderingen in styling
zijn onder andere een nieuw radiatorrooster en wielen in
metaallegering met twaalf spaken in optie. Op het vlak van veiligheid
introduceert de auto sensoren voor de gesp van de gordels om de nieuwe
Dual Threshold-airbags te controleren.
De XG350 zal één van de gevierde Hyundai-modellen zijn waarmee de UEFA
European Cup 2004(tm) wordt gesponsord. Dat werd bekend gemaakt door
Hyundai Motor Europe (HME) Vice President Werner J. Frey bij de
opening van de show. De heer Frey zei tijdens zijn persconferentie ook
nog dat HME de voorbije twee jaar spectaculair is gegroeid. De
perceptie van het merk is veranderd door auto's zoals de Getz, de
Matrix en de Coupe. De volgende fase zou de consolidatie van dit
succes zijn door de opbouw en ondersteuning van het merk op lange
termijn.
'Vandaag kiezen potentiële Europese klanten Hyundai omwille van de
gepercipieerde productkwaliteit en omdat het merk bij hun algemene
levensstijl past. Dit is een uitstekende basis waarop we kunnen verder
bouwen,' aldus de heer Frey.
Hyundai Motor Company, dat werd opgericht in 1967, is uitgegroeid tot
de grootste belangrijkste Koreaanse autoconstructeur, met een
verkoopnetwerk en servicevestigingen in 190 landen. Als onderdeel van
de Hyundai Automobile Group verkocht het bedrijf 1,82 miljoen
voertuigen. De winst in 2002 was 1,26 miljard USD, de omzet bedroeg
22,9 miljard USD. Hyundai Motor Company heeft zijn partnerschap met
UEFA voor Euro 2004 en met FIFA voor de World Cup 2006(tm) verlengd.
ots Original Text Service: Hyundai Motor Company
Internet: http://www.presseportal.de
Contact:
Ralf C. Kaiser
Europese communicatie
Hyundai Motor Europe GmbH
Telefoon: +49 6196 50 92 330
E-mail: rckaiser@hyundai-europe.com
04 mrt 03 16:10