MKB-Nederland
MKB Nieuws, bericht
04-03-2003
MKB-Nederland wil WAZ volledig afschaffen
De Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (WAZ) voldoet op een groot aantal punten volstrekt niet aan de beoogde doelen en aan de desbetreffende wensen van de verzekerden. Dit geldt zowel voor WAZ-uitkeringsgerechtigden als -premieplichtigen. MKB-Nederland wil de WAZ volledig afschaffen. MKB-Nederland acht dit mogelijk zonder dat dit de rechtspositie van bestaande en aanstaande arbeidsongeschikte zelfstandigen, meewerkende partners en directeuren grootaandeelhouders fundamenteel beïnvloedt. Tevens zou het niet hoeven leiden tot een toename van het beroep op overige collectieve voorzieningen.
De verplichte WAZ-verzekering kan worden opgevangen door een vrijwillige commerciële verzekering. Het premiebedrag dat ondernemers niet meer hoeven te betalen door de afschaffing van de WAZ kan besteed worden aan een betere particuliere verzekering die recht geeft op hogere uitkeringen. Of, indien men kiest voor een particuliere arbeidsongeschiktheidsuitkering op WAZ (maximaal bijstands-) niveau leidt dit tot een aanzienlijke lastenbesparing bij ondernemers.
Commerciële verzekeraars zullen bij het vrijkomen van een aanzienlijke
markt (ca. 1 miljoen personen) en een relatief laag
arbeidsongeschiktheidspercentage (ca. 5%) met concurrerende lage
premies kunnen komen. De huidige (aanvullende) verzekeringsmarkt geeft
daar inmiddels alle aanleiding toe.
Onverzekerbare gevallen
Het aantal onverzekerbare gevallen verandert niet door de afschaffing
van de WAZ. Het alternatief voor deze zelfstandigen zal gevormd worden
door de Algemene Bijstandswet (ABW).
Zwangere ondernemers zullen per saldo beter af zijn met een premieloze
carrière zonder uitkering, dan een premiebetalende met een minimale
uitkering voor enkele maanden. Immers, de bevallingsuitkering geeft
slechts recht op 16 weken WAZ per zwangerschap. Daar staat een heel
ondernemersleven premiebetaling over een veel hogere grondslag
tegenover.
Indien de WAZ wordt afgeschaft zullen er altijd zelfstandigen bestaan
zoals dat ook nu het geval is die een commerciële verzekeraar niet in
de verzekering wil opnemen. Dit zijn de onverzekerbare gevallen. Deze
groep wordt niet groter door de afschaffing van de WAZ, maar het
belang voor een minimumvoorziening voor deze ondernemers wordt
daardoor natuurlijk wel groter. Hier kunnen bij uitstek branches een
belangrijke rol spelen omdat ze door het afsluiten van collectieve
arrangementen voor hun leden zowel invloed kunnen uitoefenen op de
premie maar ook acceptatieplicht voor de aangesloten leden kunnen
afdwingen.
In dat verband pleit MKB-Nederland voor een beperkte aanpassing van de
ABW zodat deze arbeidsongeschikte WAZ-verzekerden na afschaffing ook
een voorziening hebben. De ABW geeft thans pas recht op een uitkering
(die doorgaans hoger is dan de WAZ-uitkering) indien de verzekerde\'
het grootste gedeelte van zijn vermogen heeft aangewend voor zijn
levensonderhoud (de vermogenstoets). Voor ondernemers vormt deze toets
een probleem omdat hun vermogen vaak ondernemingsvermogen betreft
zonder welke zij niet meer in staat zullen zijn de onderneming
draaiende te houden bij herstel van de arbeidsongeschiktheid.
Aanpassing ABW
De aanpassing in de ABW zou er uit moeten bestaan dat deze
vermogenstoets voor ex-WAZ-verzekerden voor een periode van één jaar
niet zal worden toegepast. In ruil daarvoor ontvangen de verzekerden
bij geconstateerde arbeidsongeschiktheid gedurende dat jaar een
uitkering op bijstandsniveau. Tevens nemen de verzekerden bij
ontvangst van de eerste bijstandsuitkering deel in een persoonlijk
reïntegratietraject waar de uitvoerders van de ABW (de gemeenten) alle
gerechtigden in op dienen te nemen.
Met name door dit laatste element zal, naar de verwachting van
MKB-Nederland, de reïntegratie van arbeidsongeschikte zelfstandigen
enorm toenemen aangezien de WAZ thans in het geheel niet voorziet in
zo´n traject.
Na het jaar uitkering-reïntegratie zal de vermogenstoets wel toegepast
moeten worden en zal de arbeidsongeschikte zelfstandige na
vermogensconsumptie bijstandsgerechtigd worden of een andere functie
betrokken hebben.
De overschotten in het WAZ-fonds kunnen worden ingezet om een soepele
overgang te bewerkstelligen met betrekking tot de huidige WAZ-
uitkeringsgerechtigden. Dit zijn er thans zo´n 53.000.
Informatie: mr. J.G.S. Warmerdam