AutoRai
4-3-2003
Audi Nuvolari quattro
Op de Autosalon van Genève (4 16 maart 2003) toont het merk Audi met
het nieuwe studiemodel Nuvolari quattro de visie van een elegante en
snelle Gran Turismo van morgen.
Nuvolari quattro is de synthese van de baanbrekende technologie en de
rijdynamiek van een high performance GT met een ontwerp vol
karakteristieke Audi-kenmerken.
Walter deSilva, hoofd van de ontwerpafdeling van de Audi Group: De
Nuvolari quattro schetst de richting waarin het exterieur en interieur
van Audi zich zullen ontwikkelen. Wij kennen onze merkhistorie en
zullen de succesvolle geschiedenis in evolutionaire stappen vervolgen.
Met de Nuvolari quattro hebben de Audi-stilisten een tweedeurs, 2+2
coupé ontworpen, met de proporties van een klassieke GT. De
carrosserie is 4,80 meter lang en 1,92 meter breed bij een hoogte van
1,41 meter. De wielbasis bedraagt 2,89 meter. Vlak en krachtig, met
lange neus en krachtige achterpartij in combinatie met opvallend korte
overhangen zo straalt de Nuvolari al bij stilstand zijn enorme
potentieel uit.
De in de kleur Lunazilver gelakte, aluminium carrosserie van de
Nuvolari quattro is uitgevoerd als Audi Space Frame. Een keuze die
voor een uitstekende vermogen-gewicht-verhouding zorgt en
tegelijkertijd een zeer grote stijfheid biedt: de basis voor de
buitengewone rijdynamische kwaliteiten van deze GT.
Voor passende aandrijving zorgt de tot nu toe krachtigste motor die Audi ooit voor gebruik op de openbare weg heeft ontwikkeld: een 5,0-liter V10 Biturbo met directe FSI-benzine-inspuiting. Deze levert 441 kW (600 pk) en ontwikkelt een maximum koppel van 750 Nm. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Nuvolari quattro slechts 4,1 seconden nodig; de topsnelheid van deze concept car is begrensd op 250 km/h.
De dosering van vermogen en koppel geschiedt via een zestraps
automatische transmissie met shift-by-wire-technologie. Naar wens kan
de bestuurder de versnellingen actief kiezen, via schakelpeddels aan
het stuur.
Uiteraard brengt een dusdanig krachtige Audi zijn vermogen via
permanente vierwielaandrijving quattro op de weg. Het remsysteem is
toonaangevend, waarbij de grote, geperforeerde remschijven een echte
blikvanger zijn achter de 9-arms velgen.
Ook het aluminium onderstel van de Nuvolari quattro is afgestemd op de
eisen van een high performance Gran Turismo. De voorwielophanging met
vier draagarmen en de trapeziumarm-achteras zorgen samen met het
luchtveringssysteem adaptive air suspension zowel voor uitstekende
handling-eigenschappen als voor een sportwagenachtige wendbaarheid. De
luchtvering maakt tegelijkertijd een zeer hoog rijcomfort mogelijk;
een aspect dat de Nuvolari quattro ook tot een uitstekende reisauto
maakt.
PAX-wielen in de maat 265/720 R 560 (dit komt overeen met een velgmaat
van 20,6 inch) zorgen voor een uitstekend wegcontact en bieden veilige
noodloopeigenschappen bij verlies van bandenspanning.
De auto is rijkelijk voorzien van innovatieve technologie. Enkele voorbeelden: de elektromechanische handrem en de keuzehendel voor de zestraps tiptronic-automaat werken by wire, dus zonder mechanische verbinding. Zowel de krachtige koplampen als de achterlichten zijn als LED-systeem uitgevoerd. Daarbij beschikken de achterlichten over een infraroodgestuurde, adaptieve regeling. Deze past de lichtsterkte van de LED-diodes aan de zichtomstandigheden en de weersgesteldheid aan.
Voor de communicatie met de infotainment- en voertuigsystemen wordt
ook in de Nuvolari quattro de baanbrekende MMI Multi Media Interface
toegepast. Dit uit de Audi A8 bekende systeem is met zijn superieure
ergonomie en het intuïtief verklarende bedieningsconcept ook positief
beoordeeld door de vakpers.
Na het debuut van de crossover-studie Pikes Peak quattro op de Detroit
Motor Show, stippelt Audi met de Nuvolari quattro voor de tweede maal
in 2003 een koers naar de toekomst uit. Een toekomst die in het teken
staat van consequente sportiviteit, en waarbij de zwaarste technische
eisen worden gecombineerd met onmiskenbaar design en bewuste
exclusiviteit.
De naam van dit Audi-studiemodel is een eerbetoon aan een racelegende:
Tazio Nuvolari, die op 3 september 1939 in Belgrado de laatste Grand
Prix-overwinning ooit van een Auto Union-racewagen behaalde. Nuvolari,
in 1892 in Mantua/Italië geboren en in 1953 overleden, schreef als een
van de belangrijkste coureurs uit de eerste helft van de twintigste
eeuw geschiedenis. Zijn koelbloedigheid en spectaculaire rijstijl
waren even kenmerkend voor hem als de gele pullover die hij altijd
tijdens autoraces droeg.