AutoRai
4-3-2003
Renault Kangoo volwassener geworden
Vanaf de lancering in oktober 1997 is de Kangoo leider op de
zogenoemde ludospace markt. Om deze positie te behouden, heeft Renault
de Kangoo een facelift gegeven en wordt de trend voortgezet met de
nieuwe Kangoo.
Het design van de nieuwe Kangoo versterkt zijn karakter en behoudt de
sympathieke uitstraling. Het comfort in de auto neemt toe met een
nieuw dashboard, talrijke akoestische verbeteringen, nieuwe stoelen en
een Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie.
Ook het veiligheidsniveau van de nieuwe Kangoo is verhoogd, dankzij een Bosch ABS remsysteem van de laatste generatie. De actieve en passieve veiligheidsuitrustingen zijn van een hoog niveau.
Met de 1.6 16v motor met proactieve automatische versnellingsbak
combineert de nieuwe Kangoo rijcomfort met dynamiek. Hij biedt
bovendien het meest uitgebreide benzine- en dieselmotorenaanbod in dit
segment.
Kangoo: leider van de ludospaces
De Kangoo blijft, vanaf de lancering in oktober 1997, de onbetwiste
leider van de ludospaces met in totaal bijna 600.000 geproduceerde
autos aan het einde van 2002. Ondanks de toegenomen concurrentie in
2002 vertegenwoordigde de Kangoo 23,9 procent van zijn segment in
West-Europa (69.229 kentekenregistraties). In Nederland heeft de
Kangoo met 2.445 registraties in 2002 een marktaandeel van ruim 40
procent in het Ludospace-segment en is hiermee veruit leider. De
tweede en derde positie worden ingenomen door de Citroën Berlingo (17
procent) en de Peugeot Partner (12,7 procent).
Al meteen vanaf de lancering heeft de Kangoo zich neergezet als een
bijzondere en eenvoudige auto die zowel functioneel als praktisch is.
Daarmee heeft hij vele klanten weten te overtuigen. De nieuwe Kangoo
zal geproduceerd worden in de MCA fabriek in Maubeuge, waar vanaf 1997
al bijna 1,2 miljoen Kangoos gemaakt zijn (inclusief de Kangoo
Express).
Een design volgens de nieuwe merkidentiteit van het merk Renault
Met zijn nieuwe neus heeft de nieuwe Kangoo strakke lijnen gekregen.
De voorover hellende motorkap, de nieuwe bumper in de kleur van de
carrosserie, de nieuwe vormgeving van de voorspatborden en de nieuwe
grille met horizontale lamellen geven hem een dynamische uitstraling
in de lijn van het Renault gamma. De achterbumper is eveneens in de
kleur van de carrosserie. De koplampen en achterlichten zijn opnieuw
vormgegeven. Ten slotte worden de zeven bestaande carrosseriekleuren
aangevuld met drie nieuwe kleuren: Bleu Intense, Vert Motu en Bleu
Ecosse.
Een verzorgd interieur met het nodige comfort
Het nieuwe dashboard is mooi en functioneel: een nieuwe
dashboardkastje met klep, een nieuwe console met bekerhouders, een
verplaatsbare asbak, en een opbergvakje in de console en op het
dashboard. Het tweekleurige dashboard werkt antireflecterend en is
mooi afgewerkt.
De nieuwe stoelen bieden een betere zijdelingse steun en meer comfort.
Er zijn nieuwe materialen gekomen op de zitting en de rugleuning van
de stoel. De optionele lederpakket biedt een zeer rijk
uitrustingsniveau. Hieronder valt een specifieke lederen/stoffen
bekleding, een lederen stuurwiel en een lederen versnellingspookknop
en -hoes.
Op het gebied van akoestiek heeft de nieuwe Kangoo talloze
verbeteringen ondergaan. De motorsteun is stijver gemaakt om minder
trillingen in het interieur te laten binnendringen. Bovendien is de
nieuwe Kangoo evenals de Mégane leverbaar met de stille 1.5 dCi 80 pk
motor.
Verder is de onderkant van het dashboard geïsoleerd met absorberend
vilt, en ook het schutbord, met 30 millimeter dik schuim. De
voorportieren hebben nieuwe portierstrips en de holle delen van de
zijschuifdeuren zijn geïsoleerd met absorberend schuim. Ten slotte is
de nieuwe Kangoo uitgerust met dikkere vloermatten die de akoestiek
verder verbeteren.
De introductie van een nieuw en stijver gemaakt subframe voor de 1.5
dCi en 1.6 16v motoren zorgt er bovendien voor dat er minder
trillingen worden doorgegeven tussen de motor en de carrosserie. Met
al deze verbeteringen laat de Kangoo op akoestisch niveau een winst
zien van 3 dB bij 130 km/uur.
Naast de voorbereiding voor handsfree bellen kan de nieuwe Kangoo
optioneel worden uitgerust met het satellietgestuurde Carminat
navigatiesysteem met verkeersinformatie en pictogramweergave. Dit
GPS-systeem is ingebouwd in een specifieke radio/ cd-speler die in
samenwerking met de specialist Becker ontwikkeld is.
Met zijn vijf zitplaatsen, twee zijschuifdeuren en 110 liter aan
handige opbergruimtes, zoals de vliegtuigkastjes onder het dak en de
grote kofferruimte van 650 dm3, behoudt de nieuwe Kangoo alle troeven
van een functionele en praktische auto. Actieve en passieve veiligheid
blijven een prioriteit
Om altijd zo veilig mogelijk te rijden is de nieuwe Kangoo voorzien
van het Bosch ABS-systeem van de laatste generatie net als in de
Mégane. Deze nieuwe techniek onderscheidt zich door zijn efficiënte
werking met een vier meter kortere remweg om van 100 tot 0 km/uur te
komen. Met de elektronische remkrachtverdeler EBV kan het
rempotentieel optimaal benut worden. De noodstopbekrachtiging treedt
afhankelijk van de uitgeoefende kracht op de rempedaal in werking door
de remdruk te vergroten en maximaal te houden met behulp van de
ABS-regeling.
Een ander opvallend detail is de flexibele spoiler onder de voorbumper
die gemaakt is om de stabiliteit en de koersvastheid bij zijwind te
garanderen. Op het gebied van de passieve veiligheid plaatst de Kangoo
zich op het hoogste niveau in zijn klasse. De nieuwe inschuifbare
stuurkolom voorkomt dat de stuurinrichting het interieur binnendringt
en beschermt hierdoor de inzittenden in geval van een aanrijding. De
carrosserie is versterkt en zorgt hiermee voor een betere verspreiding
van de energie bij een aanrijding. Het nieuwe dashboard steekt minder
uit, waardoor de kans op verwondingen aan de knieën aan
passagierszijde is afgenomen. De portierpaddings zijn soepeler en
absorberen meer, waardoor het bekken en de buik beter beschermd worden
in geval van een zijdelingse aanrijding. De voorstoelen zijn eveneens
stijver gemaakt zodat zij in geval van een aanrijding beter hun vorm
behouden.
De nieuwe Kangoo is voorzien van een geluidssignaal dat de bestuurder
waarschuwt dat hij zijn veiligheidsgordel niet omgedaan heeft. Verder
heeft hij standaard twee frontairbags voor bestuurder en passagier,
optionele hoofd/thorax zijairbags vóór, in hoogte verstelbare
veiligheidsgordels vóór met gordelspanner en spankrachtbegrenzer,
3-puntsgordels met spankrachtbegrenzers op de 1/3 2/3 deelbare
achterbank, het Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de
middelste achterplaats en ten slotte automatische portiervergrendeling
tijdens het rijden.
Aandrijfgroepen die in alle behoeften voorzien
Om zich te onderscheiden van de concurrentie biedt de nieuwe Kangoo
een ruime keuze aan aandrijfgroepen. Zo zijn er de benzinemotoren 1.2
16v 75 pk en 1.6 16v 95 pk en de 1.5 dCi 65 en 80 pk common rail
dieselmotoren. Zoals bekend is bij de 1.5 dCi 80 pk motor 90 procent
van het koppel reeds beschikbaar vanaf de lage toerentallen, zodat de
bestuurder kan genieten van een hoog acceleratievermogen met een
brandstofverbruik van 5.3 l / 100 km bij gecombineerd gebruik. De
basismotoren 1.2 60 pk en 1.5 dCi 55 (alleen leverbaar op Kangoo
Express) zijn buitengewoon zuinig en ideaal voor gebruik in de stad.
Nieuw is de 1.6 16v versie met pro-actieve automatische versnellingsbak. Deze motor is afgeleid van die van de nieuwe Clio, de Scénic en de Laguna, heeft 16 kleppen en een cilinderinhoud van 1598 cm3. Hij ontwikkelt een vermogen van 95 pk (70 kW) bij 5.000 t/min en een maximum koppel van 148 Nm bij 3.750 t/min, waarvan 90 procent beschikbaar is tussen de 2.500 en 5.500 t/min. De pro-actieve automatische versnellingsbak heeft 9 schakelprogrammas en werkt met fuzzy logic, waardoor rekening wordt gehouden met de rijstijl en het type wegdek. Hierdoor wordt het potentieel en het comfort van de 1.6 16v motor optimaal benut. Deze versnellingsbak zorgt er ook voor dat het rijplezier en het brandstofverbruik vrijwel hetzelfde zijn als bij motoren met een mechanische versnellingsbak. De nieuwe Kangoo 1.6 16v met pro-actieve automatische versnellingsbak gaat van 0 naar 100 km/uur in 12,4 seconden, wat 4,5 seconde minder is dan zijn voorganger (1.4 automaat). Zijn topsnelheid is 162 km/uur, tegenover 147 eerder. Het brandstofverbruik is bij gecombineerd gebruik 8 l/100 km.
De drie milieuvriendelijke benzinemotoren met euro 2005 emissienorm en de elektrische versie Electrique met of zonder range-extender plaatst de nieuwe Kangoo in de categorie van de schone autos.
Een duurzame investering
De nieuwe Kangoo is gemaakt in de MCA fabriek van Maubeuge en na de
Mégane de eerste auto waarop het milieubeleid aangaande de levensduur
van autos toegepast is. Dit beleid streeft naar een verbetering van de
recyclebaarheid van autos na gebruik, en vormt een aanvulling op de
inspanningen die verricht zijn om het brandstofverbruik en de
CO2-uitstoot terug te brengen. Het doel is een auto die op eenvoudige
wijze voor 95 procent van zijn gewicht gerecycled kan worden, zonder
dat dit ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit en het
prestatieniveau van de auto.
De nieuwe Kangoo blijft trouw aan het concept en is daarom bijzonder
zuinig met een nog lagere kilometerkostprijs. Zo is het
onderhoudsinterval voor alle 1.5 dCi dieselmotoren en alle
benzinemotor 30.000 km, waarmee de nieuwe Kangoo de beste in zijn
klasse is.