AutoRai

4-3-2003

Renault Mégane Coupé-Cabriolet: de vrijheid van de open lucht

De Mégane Coupé-Cabriolet is de eerste auto die standaard een inklapbaar glazen dak heeft en de auto richt zich dan ook tot zowel liefhebbers van cabriolets als van coupés.

Met vier zitplaatsen, een grote kofferruimte, een uitstekend akoestisch en thermisch comfort en een goed zicht naar achter heeft de Mégane Coupé-Cabriolet niet de beperkingen die normaal kenmerkende zijn voor een cabriolet. De auto is leverbaar met de krachtigste benzine- en dieselmotoren van de Mégane drie- en vijfdeurs. Naast de antiduikairbags op de voorste zitplaatsen heeft de Mégane Coupé-Cabriolet vaste of automatische rollbars voor een optimale bescherming met gesloten of open dak. De Mégane Coupé-Cabriolet combineert rijplezier met veiligheid onder alle omstandigheden.

Elegantie als handelsmerk
De Mégane Coupé-Cabriolet is ontworpen door de designafdeling van Renault en getuigt van een streven naar dynamiek en evenwicht in zowel de uitvoering coupé als de uitvoering cabriolet. De voorkant, de koplampen en de motorkap zijn overgenomen van de nieuwe Mégane. De specifieke vorm van de voorschermen verlengt de zijkant en benadrukt de slanke trekken van de auto. De afwezigheid van de portierstijlen en de beschermstrips aan de zijkant draagt eveneens bij aan het karakter en de vloeiende lijnen. Op het gebied van de kwaliteit profiteert het model van de kennis die verworven is bij de nieuwe Mégane en is er veel aandacht besteed aan de ruimte tussen de carrosseriedelen.

Het dashboard en de voorstoelen zijn hetzelfde als in de Mégane. Het licht dat door het glazen dak het interieur binnenstroomt, is ongeëvenaard en is een extra voordeel.

Standaard inklapbaar glazen dak
Het glazen dak, het product van de knowhow van Karmann, ziet er mooi uit en geeft de Mégane Coupé-Cabriolet talrijke voordelen. Zo is men altijd verzekerd van een enorm uitzicht naar boven en naar achteren, wat het gevoel van vrijheid versterkt. De glazen achterruit met verwarming en het feit dat de kansen op veroudering en beschadiging van de cabrioletkap tot nul gereduceerd zijn, zorgen ervoor dat de nadelen van cabriolets tot het verleden behoren. De werking is eenvoudig en snel. Het dak wordt volledig automatisch geopend en gesloten door middel van een elektro-hydraulisch mechanisme zonder dat er een extra vergrendeling nodig is. De transformatie tot cabriolet, die 22 seconden duurt, wordt verkregen door aanhoudend op de daarvoor bedoelde bediening te drukken.

Comfort op alle vier de zitplaatsen
De Mégane coupécabriolet heeft een rijke uitrusting. Het gebruikscomfort wordt onder andere verhoogd door elektrische buitenspiegels, elektrische ruitbediening voor alle vier de ruiten (met sneltoets), een windscherm en rollbars die bedekt zijn met een zachte schuimlaag. Er zijn talrijke opbergmogelijkheden en het gekoelde dashboardkastje van 17 liter wordt automatisch vergrendeld als de portieren gesloten worden, ter bescherming van de inhoud tegen diefstal.

De Mégane Coupé-Cabriolet heeft vier zitplaatsen en veel ruimte voor dit type auto. Voorin zorgen de verlaagde stoelen voor veel hoofdruimte. De vorm van de voorruit is ontworpen om de voorste passagiers zoveel mogelijk ruimte te bieden en om zo comfortabel mogelijk open te rijden. Achterin behoren de hoofdruimte, de knieruimte en de breedte tot de beste waarden in deze klasse. De toegang tot de achterste zitplaatsen is bovendien verbeterd door de geheugenfunctie van de voorstoelen. Ten slotte beschikt de Mégane Coupé-Cabriolet over de grootste kofferinhoud in haar klasse met 490 dm3 (VDA). Met ingeklapt dak bedraagt deze ruimte 190 dm3 (VDA).

De Mégane Coupé-Cabriolet neemt het principe van de op maat gemaakte auto over dat voor het eerst bij de nieuwe Mégane werd toegepast en waarbij de klant een ambiance (Authentique, Dynamique of Privilège) met een uitrustingsniveau (Comfort of Luxe) en een aandrijfgroep kan combineren. Verder is de Mégane Coupé-Cabriolet (afhankelijk van de ambiance) leverbaar met vier kleuren leder (groen, rood, antraciet en beigegrijs) en elf carrosseriekleuren, waaronder één specifieke en nieuwe kleur: Beige Poivré.

Permanent rijplezier
De Mégane coupécabriolet biedt een uitstekende rijpositie en optimaal zicht. De zithoogte is 24 millimeter lager dan in de Mégane ten gunste van een sportievere rijpositie. De afwezigheid van de portierstijlen zorgt samen met het glazen dak en de specifieke vorm van de rollbars voor een beter zicht en makkelijk parkeren.

De Mégane Coupé-Cabriolet is gebouwd op de bodemplaat van de Mégane en de bovenbouw van de carrosserie en de stijfheid van het chassis voldoen aan de hoogste eisen voor wat betreft stijfheid en veiligheid.

Vanaf de lancering is de Mégane Coupé-Cabriolet leverbaar met drie aandrijfgroepen. Het benzinegamma bestaat uit de handgeschakelde 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk die met een zesversnellingsbak of een automatische viertraps transmissie kan worden uitgerust. De 1.6 16v met automaat en de 1.9 dCi 120 pk dieselmotor in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak maken in dit najaar het aanbod compleet.

Met ABS, noodstopbekrachtiging, ESP gekoppeld aan onderstuurcontrole en het bandenspanning-controlesysteem neemt de Mégane Coupé-Cabriolet alle actieve veiligheidselementen van de Mégane over.

Optimale veiligheid onder alle omstandigheden
De Mégane Coupé-Cabriolet bevestigt de voorsprong van Renault op het gebied van de passieve veiligheid. Om ervoor te zorgen dat het interieur intact blijft als de auto over de kop slaat is er aan de stijfheid van de carrosserie extra aandacht besteed door middel van versterkingen in de sponningen, de zijkanten, de dorpels en twee standaard gemonteerde vaste rollbars. Het SRP-systeem van de derde generatie en de zes airbags, waaronder twee antiduik-airbags in de zitting van de voorstoelen, bieden de inzittenden een optimale bescherming. Bovendien kan de Mégane Coupé-Cabriolet optioneel uitgerust worden met twee rollbars die automatisch uitgeklapt worden zodra risico van over de kop slaan wordt gesignaleerd.

Mégane-programma
Vanaf september 2003 zal de Mégane Coupé-Cabriolet Renault helpen in de aanval op het M1-segment en dan met name op de coupé- en cabrioletmarkt. In Europa is deze markt in tien jaar tijd bijna drie keer zo groot geworden onder invloed van de coupés-cabriolet, waarvan de verkoopcijfers vanaf 1996 zijn blijven stijgen om in 2001 een derde van de verkoop te vertegenwoordigen. Met de vorige Mégane generatie (coupé en cabriolet) behaalde Renault in 2001 de derde plaats in het Europese segment van de coupés en de cabriolets. Eind oktober 2002 waren er ruim 70.000 Mégane cabriolets (in maart 1997 gelanceerd) geproduceerd in de fabriek in Dieppe. Vanaf de lancering zijn er in Nederland ruim 11.000 exemplaren van de Mégane Coupé en zon 5.000 cabriolets verkocht.

Voor het ontwerp en de productie van het dak heeft Renault samengewerkt met Karmann. De dakmodule wordt aan de fabriek in Douai geleverd, waar hij direct in de auto wordt geïntegreerd op de montagelijn. Dankzij de flexibiliteit van de industriële middelen in Douai zal de Mégane Coupé-Cabriolet op dezelfde montagelijn geproduceerd worden als de Mégane 5-deurs en de nieuwe Scénic.