AutoRai
4-3-2003
Renault Mégane Coupé-Cabriolet: de vrijheid van de open lucht
De Mégane Coupé-Cabriolet is de eerste auto die standaard een
inklapbaar glazen dak heeft en de auto richt zich dan ook tot zowel
liefhebbers van cabriolets als van coupés.
Met vier zitplaatsen, een grote kofferruimte, een uitstekend
akoestisch en thermisch comfort en een goed zicht naar achter heeft de
Mégane Coupé-Cabriolet niet de beperkingen die normaal kenmerkende
zijn voor een cabriolet. De auto is leverbaar met de krachtigste
benzine- en dieselmotoren van de Mégane drie- en vijfdeurs. Naast de
antiduikairbags op de voorste zitplaatsen heeft de Mégane
Coupé-Cabriolet vaste of automatische rollbars voor een optimale
bescherming met gesloten of open dak. De Mégane Coupé-Cabriolet
combineert rijplezier met veiligheid onder alle omstandigheden.
Elegantie als handelsmerk
De Mégane Coupé-Cabriolet is ontworpen door de designafdeling van
Renault en getuigt van een streven naar dynamiek en evenwicht in zowel
de uitvoering coupé als de uitvoering cabriolet. De voorkant, de
koplampen en de motorkap zijn overgenomen van de nieuwe Mégane. De
specifieke vorm van de voorschermen verlengt de zijkant en benadrukt
de slanke trekken van de auto. De afwezigheid van de portierstijlen en
de beschermstrips aan de zijkant draagt eveneens bij aan het karakter
en de vloeiende lijnen. Op het gebied van de kwaliteit profiteert het
model van de kennis die verworven is bij de nieuwe Mégane en is er
veel aandacht besteed aan de ruimte tussen de carrosseriedelen.
Het dashboard en de voorstoelen zijn hetzelfde als in de Mégane. Het
licht dat door het glazen dak het interieur binnenstroomt, is
ongeëvenaard en is een extra voordeel.
Standaard inklapbaar glazen dak
Het glazen dak, het product van de knowhow van Karmann, ziet er mooi
uit en geeft de Mégane Coupé-Cabriolet talrijke voordelen. Zo is men
altijd verzekerd van een enorm uitzicht naar boven en naar achteren,
wat het gevoel van vrijheid versterkt. De glazen achterruit met
verwarming en het feit dat de kansen op veroudering en beschadiging
van de cabrioletkap tot nul gereduceerd zijn, zorgen ervoor dat de
nadelen van cabriolets tot het verleden behoren. De werking is
eenvoudig en snel. Het dak wordt volledig automatisch geopend en
gesloten door middel van een elektro-hydraulisch mechanisme zonder dat
er een extra vergrendeling nodig is. De transformatie tot cabriolet,
die 22 seconden duurt, wordt verkregen door aanhoudend op de daarvoor
bedoelde bediening te drukken.
Comfort op alle vier de zitplaatsen
De Mégane coupécabriolet heeft een rijke uitrusting. Het
gebruikscomfort wordt onder andere verhoogd door elektrische
buitenspiegels, elektrische ruitbediening voor alle vier de ruiten
(met sneltoets), een windscherm en rollbars die bedekt zijn met een
zachte schuimlaag. Er zijn talrijke opbergmogelijkheden en het
gekoelde dashboardkastje van 17 liter wordt automatisch vergrendeld
als de portieren gesloten worden, ter bescherming van de inhoud tegen
diefstal.
De Mégane Coupé-Cabriolet heeft vier zitplaatsen en veel ruimte voor
dit type auto. Voorin zorgen de verlaagde stoelen voor veel
hoofdruimte. De vorm van de voorruit is ontworpen om de voorste
passagiers zoveel mogelijk ruimte te bieden en om zo comfortabel
mogelijk open te rijden. Achterin behoren de hoofdruimte, de
knieruimte en de breedte tot de beste waarden in deze klasse. De
toegang tot de achterste zitplaatsen is bovendien verbeterd door de
geheugenfunctie van de voorstoelen. Ten slotte beschikt de Mégane
Coupé-Cabriolet over de grootste kofferinhoud in haar klasse met 490
dm3 (VDA). Met ingeklapt dak bedraagt deze ruimte 190 dm3 (VDA).
De Mégane Coupé-Cabriolet neemt het principe van de op maat gemaakte
auto over dat voor het eerst bij de nieuwe Mégane werd toegepast en
waarbij de klant een ambiance (Authentique, Dynamique of Privilège)
met een uitrustingsniveau (Comfort of Luxe) en een aandrijfgroep kan
combineren. Verder is de Mégane Coupé-Cabriolet (afhankelijk van de
ambiance) leverbaar met vier kleuren leder (groen, rood, antraciet en
beigegrijs) en elf carrosseriekleuren, waaronder één specifieke en
nieuwe kleur: Beige Poivré.
Permanent rijplezier
De Mégane coupécabriolet biedt een uitstekende rijpositie en optimaal
zicht. De zithoogte is 24 millimeter lager dan in de Mégane ten gunste
van een sportievere rijpositie. De afwezigheid van de portierstijlen
zorgt samen met het glazen dak en de specifieke vorm van de rollbars
voor een beter zicht en makkelijk parkeren.
De Mégane Coupé-Cabriolet is gebouwd op de bodemplaat van de Mégane en
de bovenbouw van de carrosserie en de stijfheid van het chassis
voldoen aan de hoogste eisen voor wat betreft stijfheid en veiligheid.
Vanaf de lancering is de Mégane Coupé-Cabriolet leverbaar met drie
aandrijfgroepen. Het benzinegamma bestaat uit de handgeschakelde 1.6
16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk die met een zesversnellingsbak of een
automatische viertraps transmissie kan worden uitgerust. De 1.6 16v
met automaat en de 1.9 dCi 120 pk dieselmotor in combinatie met een
handgeschakelde zesversnellingsbak maken in dit najaar het aanbod
compleet.
Met ABS, noodstopbekrachtiging, ESP gekoppeld aan onderstuurcontrole
en het bandenspanning-controlesysteem neemt de Mégane Coupé-Cabriolet
alle actieve veiligheidselementen van de Mégane over.
Optimale veiligheid onder alle omstandigheden
De Mégane Coupé-Cabriolet bevestigt de voorsprong van Renault op het
gebied van de passieve veiligheid. Om ervoor te zorgen dat het
interieur intact blijft als de auto over de kop slaat is er aan de
stijfheid van de carrosserie extra aandacht besteed door middel van
versterkingen in de sponningen, de zijkanten, de dorpels en twee
standaard gemonteerde vaste rollbars. Het SRP-systeem van de derde
generatie en de zes airbags, waaronder twee antiduik-airbags in de
zitting van de voorstoelen, bieden de inzittenden een optimale
bescherming. Bovendien kan de Mégane Coupé-Cabriolet optioneel
uitgerust worden met twee rollbars die automatisch uitgeklapt worden
zodra risico van over de kop slaan wordt gesignaleerd.
Mégane-programma
Vanaf september 2003 zal de Mégane Coupé-Cabriolet Renault helpen in
de aanval op het M1-segment en dan met name op de coupé- en
cabrioletmarkt. In Europa is deze markt in tien jaar tijd bijna drie
keer zo groot geworden onder invloed van de coupés-cabriolet, waarvan
de verkoopcijfers vanaf 1996 zijn blijven stijgen om in 2001 een derde
van de verkoop te vertegenwoordigen. Met de vorige Mégane generatie
(coupé en cabriolet) behaalde Renault in 2001 de derde plaats in het
Europese segment van de coupés en de cabriolets. Eind oktober 2002
waren er ruim 70.000 Mégane cabriolets (in maart 1997 gelanceerd)
geproduceerd in de fabriek in Dieppe. Vanaf de lancering zijn er in
Nederland ruim 11.000 exemplaren van de Mégane Coupé en zon 5.000
cabriolets verkocht.
Voor het ontwerp en de productie van het dak heeft Renault
samengewerkt met Karmann. De dakmodule wordt aan de fabriek in Douai
geleverd, waar hij direct in de auto wordt geïntegreerd op de
montagelijn. Dankzij de flexibiliteit van de industriële middelen in
Douai zal de Mégane Coupé-Cabriolet op dezelfde montagelijn
geproduceerd worden als de Mégane 5-deurs en de nieuwe Scénic.