AutoRai
4-3-2003
Renault Scénic: tussen monospace en hatchback
Na de drie- en vijfdeurs is de Scénic de derde auto van het
Mégane-programma die onthuld wordt. Het compacte en dynamische design
geven de auto een onderscheidend karakter in de wereld van de compacte
monospaces.
De nieuwe Scénic is uitgerust met technische ontwikkelingen die door
Renault in de hogere segmenten geïntroduceerd zijn, zoals de
automatische parkeerrem. Op het gebied van de passieve veiligheid
profiteert de nieuwe Scénic van de ervaring en knowhow van het merk op
dit gebied. De nieuwe Scénic zal in eerste instantie op de markt
gebracht worden als versie met vijf zitplaatsen. Later dit jaar wordt
een uitvoering met zeven zitplaatsen gepresenteerd.
Een compact en dynamisch design, nieuw in het segment Het design van een monospace en een achterkant van een hatchback met een lengte van 4,25 meter (+ 8 centimeter vergeleken met de vorige Scénic) creëert een nieuwe vorm van rijplezier. De nieuwe Scénic neemt de strakke lijnen van de Mégane drie- en vijfdeurs over en heeft daarmee een moderne en expressieve stijl. De Renault identiteit aan de voorkant en de onderscheidende vorm van de achterruit laten duidelijk zien dat het een lid van de Renault familie is.
Het interieur is ruim en heeft een dashboard met een centraal instrumentenpaneel. De bekleding en de afwerking getuigen van het beleid dat Renault hanteert op het gebied van kwaliteit.
De Scénic neemt het principe van de op maat gemaakte auto over dat
voor het eerst op de nieuwe Mégane werd toegepast en waarmee een
ambiance (Authentique, Expression, Dynamique of Privilège), met een
uitrustingsniveau (Basis, Comfort of Luxe) en een aandrijfgroep
gecombineerd kan worden.
Het beste van een monospace
Renault is de pionier in de wereld van de monospace en geeft de Scénic
al haar expertise mee om een zoveel mogelijk ruimte te kunnen bieden.
Dankzij het rechte, horizontale dak wint de Scénic voorin 26
millimeter aan hoofdruimte, waarmee hij tot de beste in zijn klasse
hoort. Bovendien is de breedte tussen de portieren met 23 millimeter
toegenomen. Achterin biedt de Scénic een knieruimte van 226
millimeter, wat de grootste waarde op de markt is. Ten slotte heeft de
auto een opvallend groot panoramisch uitzicht door de voorruit met een
oppervlak van 1,45 m², de grootste in het segment.
De Scénic behoudt de volledige modulariteit die op de Scénic zo
succesvol is gebleken en voegt daar nog nieuwe functies aan toe. De
versnellingspook en de automatische parkeerrem (vanaf Comfort) zijn in
het dashboard geplaatst voor een optimale ergonomie en inrichting van
het interieur. De ruimte die daarmee vrij gekomen is op de grond
tussen de voorstoelen is benut met een nieuwe, verschuifbare centrale
opbergruimte (vanaf Luxe). Deze is elektrisch te ontgrendelen en
schuift van het dashboard naar de achterstoelen voor meer comfort voor
de voorste en achterste passagiers. De voorste passagiersstoel kan
voortaan worden neergeklapt tot een vlak en stevig tafeltje. Lange
voorwerpen kunnen daarom gemakkelijker vervoerd worden. Ten slotte
blijft de Scénic de enige compacte monospace met een scharnierende
achterruit (optie, later leverbaar).
Door alle vrije ruimte als opbergruimte te benutten, bevestigt de
Scénic haar leiderschap op het gebied van ruimte. De
opbergmogelijkheden in de Scénic zijn talrijker - door met name de
centrale, schuivende opbergruimte van 15 liter -, beter toegankelijk
en beter verdeeld tussen de voorste (44 liter) en achterste (32 liter)
zitplaatsen. Het gekoelde dashboardkastje is toegenomen tot 17 liter.
Verder zijn er vier laden onder de stoelen beschikbaar, evenals vier
luikjes in de platte vloer. Afhankelijk van de stand van de
achterstoelen, varieert de inhoud van de kofferruimte 430 tot 480 dm3.
De Scénic profiteert van alle troeven die op de nieuwe Mégane
geïntroduceerd zijn en is voorzien van een uitgebalanceerd akoestisch
en thermisch comfortniveau. De beperking van aërodynamische geluiden
en van het lawaai van de aandrijfgroepen zorgen bij de Scénic voor een
uitstekende geluiddemping. Het thermische comfort in de Scénic is van
het hoogste niveau.
Het interieur is uitzonderlijk licht dankzij het optionele
panoramische schuifdak van 1,61 m², uniek in dit segment. De sfeer in
de auto kan verder aangepast worden met behulp van zonneschermen in de
achterportieren (vanaf Comfort) en een interne communicatiespiegel
(vanaf Comfort). De Renault Card neemt op zijn beurt alle
werkingsprincipes van de Mégane over.
Rijden als in een hatchback
Het rijcomfort wordt verhoogt door de verbeterde rijpositie en het
meer verticaal geplaatste stuurwiel. Ook de versnellingspook en de
bedieningen aan de stuurkolom dragen bij aan het rijcomfort. Zo
profiteert de bestuurder nog steeds van een hogere rijpositie en het
verhoogde zicht vanuit een monospace, aangezien de ooghoogte ten
opzichte van de grond dezelfde is als bij de vorige Scénic.
De Scénic introduceert in het segment van de compacte monospaces drie
technische innovaties: de op de Espace IV geïntroduceerde bi-xenon
koplampen (optie), de automatische parkeerrem (vanaf Comfort) en de
tankklep met ingebouwde dop. Voor meer comfort is het model ook
uitgerust met parkeerhulp (optie). Ten slotte biedt de Scénic
optioneel twee navigatiesystemen: het Carminat navigatiesysteem met
verkeersinformatie en pictogramweergave en het Carminat
navigatiesysteem met verkeersinformatie en weergave door middel van
kaarten op een 16x9 kleurenscherm. Bij beide systemen is het scherm in
het dashboard geïntegreerd.
De Scénic neemt de voor- en achtertrein van de nieuwe Mégane over en
heeft daarmee dezelfde kwaliteit en wegligging. Het gebruik van
stabilisatorstangen met een grotere diameter en grote spoorbreedten
zorgen voor een uitstekende beperking van de rolneiging van de
carrosserie om de lengteas. De Scénic is onder alle omstandigheden
bijzonder koersvast. De variabele elektrische stuurbekrachtiging is
nauwkeurig en reageert snel.
De Scénic biedt een ruime keuze aan aandrijfgroepen die voor een
comfortabel en dynamisch rijgedrag zorgen. Het benzinegamma heeft de
1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk te bieden, terwijl het
dieselaanbod uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk bestaat,
waarvan het maximale koppel naar 300 Nm gebracht is. In een later
stadium volgen de 1.4 16v 98 pk en de 1.5 dCi 100 pk. Het
versnellingsbakgamma met de handgeschakelde vijf- en
zes-versnellingsbak en de proactieve automaat met sequentiële
bediening is overgenomen van de nieuwe Mégane met
overbrengingsverhoudingen die aangepast zijn aan de Scénic.
De Scénic heeft een actieve veiligheid van het hoogste niveau. Zij
heeft de nieuwste generatie ESP met onderstuurcontrole (optie) en
neemt hij het bandenspanning-controlesysteem en het Pax System (optie,
later leverbaar) voor het rijden met een lekke band over dat voor het
eerst bij haar voorganger werd gebruikt. Het geheel wordt compleet
gemaakt door ABS en noodstopbekrachtiging.
Passieve veiligheid: perfectie als uitgangspunt
De Scénic heeft een constructie met talrijke versterkingen met
voorgeprogrammeerde kreukelzones. De fixeringsmiddelen van het
SRP-systeem, met driepuntsgordels op alle zitplaatsen, garanderen een
optimale bescherming van de inzittenden. Het uitrustingsniveau van de
Scénic bevat standaard zes airbags, waarvan twee adaptieve
frontairbags.
Een duurzame investering
De Scénic introduceert de nieuwe AVES kwaliteitsstandaard (Alliance
Vehicle Evaluation Standard) van Renault en Nissan die gebaseerd is op
de waarneming van de klant voor wat betreft zichtbare kwaliteit. Door
de ruimere spreiding van de onderhoudsintervallen, de verhoogde
duurzaamheid voor onderdelen, de plaatwerkgarantie van twaalf jaar en
de kortere onderhoudstijden zorgt de Scénic ervoor dat haar klanten
van een lagere kilometerkostprijs kunnen profiteren. Het geluidsniveau
aan de buitenkant is beperkt tot 71 dB, een record dat eerder al
bereikt werd door de nieuwe Mégane. Ten slotte komt de Scénic met
dezelfde milieuvriendelijke oplossingen als de nieuwe Mégane, met een
lagere CO2-uitstoot en de toepassing van gerecyclede kunststoffen en
recyclebare materialen.
Mégane-programma
De Scénic, Auto van het Jaar 1997, was eind 2002 meer dan 2 miljoen
keer verkocht en heeft zeer zeker haar sporen achter gelaten in de
geschiedenis van de Mégane en het M1-segment in Europa. Als eerste
compacte monospace in het segment heeft de Scénic meteen een groot
Europees publiek weten aan te trekken dat op zoek was naar een ruim
interieur met nieuwe functies. Dit fenomeen heeft gezorgd voor grote
veranderingen binnen het M1-segment. Van 1996 tot 2002 heeft de Scénic
haar koppositie weten te behouden. Vanaf 1998 heeft alleen de Scénic
al 5,8 % van het Europese M1-segment in handen en in 2000, het jaar
waarin het hele Mégane-gamma de beste prestaties heeft neergezet met
12,4 %, bereikt de Scénic een aandeel van 6,8 % van het segment. In
2000 was de Scénic in het Nederlandse M1-segment goed voor een aandeel
van 7,5 %. Aan de vooravond van de vernieuwing van de Scénic
produceert de fabriek in Douai nog altijd op volle kracht (gemiddeld
1.650 autos /dag in 2002) een auto waarvan het succes door blijft
gaan. In 2002 heeft Douai voor het derde achtereenvolgende jaar een
recordproductie neergezet, met meer dan 350.000 autos per jaar. Met de
komst van het nieuwe model is de productie georganiseerd in twee
montagelijnen, waarvan er één exclusief voor de Scénic bedoeld is en
de ander de fabricage van de Mégane 5-deurs, de Scénic en de Mégane
Coupé-Cabriolet afwisselt. Deze verscheidenheid is mogelijk dankzij
een industrieel proces dat vanaf het begin ontworpen is op één enkel
platform en dankzij het gebruik van een groot aantal dezelfde
onderdelen voor de verschillende carrosserieën. Zo heeft Douai een
totale productiecapaciteit van 550.000 autos met een variabele
verdeling over de drie carrosserietypen.
Met een 23 cm langere versie met 7 zitplaatsen zal Renault later dit
jaar de enige constructeur zijn met twee autos (5 en 7 zitplaatsen),
in het segment van de compacte monospaces. Dit extra aanbod bevat twee
stoelen op de derde rij die los van elkaar weggeklapt kunnen worden
onder de vloer. De drie losse stoelen op de tweede rij bieden toegang
tot de derde rij zonder dat de passagiers van de tweede rij uit hoeven
te stappen.