AutoRai
4-3-2003
Drie wereldpremières van Opel naast vele productinnovaties
Opel laat, met drie wereldpremières en veel productinnovaties,
duidelijk zien dat het doorgaat met haar productoffensief. De grootste
attractie op de Opel stand in Hal 2 van het Palexpo is de
wereldpremière van de Signum, een innovatieve en trendzettende auto
die de traditionele barrières doorbreekt en een nieuw marktsegment
aanboort.
Een andere debutant is de Speedster Turbo, een pure sportwagen met
middenmotor aangedreven door een 147 kW/200 pk sterke krachtbron met
een turbo. Hiermee is het rijgenot van deze supersportwagen ongekend.
De derde wereldpremière is de GTC Genève design studie. Dit
studiemodel is een prima voorbeeld van de designtaal van het merk en
vormt bovendien een voorproefje op toekomstige productiemodellen.
Een andere première is er voor de Vectra GTS Turbo. De auto wordt
aangedreven door een nieuw ontwikkelde 2.0-liter ECOTEC
turbokrachtbron met 129 kW/175 pk, gekoppeld aan een eveneens nieuwe
zesversnellingsbak. Daarnaast laat Opel de Meriva zien met het
intelligente FlexSpace systeem. De Meriva zet, net als zijn
succesvolle grote broer de Zafira, nieuwe maatstaven op het gebied van
veelzijdigheid. De fascinerende Eco-Speedster, een studiemodel met
dieselmotor op basis van de Speedster, zal ook op de stand te vinden
zijn, samen met een aantrekkelijk overzicht van herziene en
opgewaardeerde modellen.
Wereldpremière Signum: een innovatieve trendsetter
Met de wereldpremière van de Signum, presenteert Opel een unieke auto
die de conventionele barrières doorbreekt en een geheel nieuw
marktsegment opent, de Signum Klasse. De innovatieve trendsetter met
een lange wielbasis en gestrekte lijnen, combineert een elegant
exterieur met indrukwekkende rij-dynamiek en maximale
interieurflexibiliteit met een hoog comfortniveau voor de passagiers.
De Opel Signum biedt de achterpassagiers buitengewoon veel ruimte en comfort, gecombineerd met een grote veelzijdigheid. Het unieke FlexSpace concept maakt het mogelijk de elke achterstoel onafhankelijk van elkaar te verschuiven over een lengte van 130 millimeter. Bovendien kunnen, voor nog meer comfort, de stoelen naar achter worden gekanteld tot een hoek van 30 graden. De basis van het intelligente zitsysteem van de Signum zijn de unieke proporties: met een lengte van 4636 millimeter is de auto 40 millimeter langer dan de Vectra, de wielbasis is echter maar liefst 130 millimeter langer.
Het Interactive Driving System (IDS), dat in de Vectra en Vectra GTS
al indruk maakte op het gebied van handelbaarheid, actieve veiligheid
en wegligging, gecombineerd met de langere wielbasis van de Signum
verzekert een uitmuntende rij-ervaring. Daarnaast behoort het
Elektronisch Stabiliteit Programma (ESP) van de laatste generatie, tot
de standaarduitrusting. De Signum wordt verkrijgbaar met drie ECOTEC
benzinemotoren en twee dieselmotoren met een vermogen variërend van
125 tot 211 pk. Onder deze motoren bevindt zich ook Opels eerste
zescilinder common-rail turbodieselmotor. Deze nieuw ontwikkelde 3.0
V6 krachtbron met een vermogen van 130 kW/170 pk produceert een
maximum koppel van 370 Nm. Kracht en raffinement zijn slechts twee
sterke kanten van de nieuwe 2.0 turbo ECOTEC krachtbron, die goed is
voor een vermogen van 129 kW/175 pk en een koppel van 265 Nm. De motor
is gebaseerd op de beproefde 2.2 ECOTEC aluminium benzinemotor. De
derde nieuwkomer aan het motorenfront is de direct ingespoten 2.2
ECOTEC krachtbron, Opels eerste direct ingespoten benzinemotor,
eveneens ontsproten aan de twee jaar geleden geïntroduceerde 2.2
ECOTEC benzinekrachtbron. Deze 114 kW/155 pk sterke motor met vier
kleppen per cilinder, consumeert rond de zes procent minder brandstof
dan een conventionele motor en produceert tien procent meer koppel bij
een lager toerental.
Voor zowel de 3.0 liter V6 common-rail diesel als de 2.0 liter
turbomotor rust Opel de Signum uit met een nieuwe extreem lichte en
compacte zesversnellingsbak. De 2.2 ECOTEC heeft standaard een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een adaptieve automaat met Active
Select functie is optioneel leverbaar op verschillende motoren. Met
Active Select kan de bestuurder met een simpel tikje tegen de pook van
verzet wisselen. Daarnaast kan de transmissie ook als volledige
automaat fungeren.
Als optie is het bi-Xenon Adaptive Forward Lighting (AFL)
koplampsysteem verkrijgbaar, waarbij de koplampen automatisch de
veranderingen in koers volgen. Het unieke systeem dat als eerste
draaiende Bi-Xenon koplampen combineert met een licht dat met een hoek
tot 90 graden draait voor kruisingen en bochten, zal verkrijgbaar
worden vanaf de zomer van 2003. Naast vele opties, maakt een breed
aanbod aan hoogwaardige en op maat gesneden uitrustingsmogelijkheden
het reizen met de Signum nog aangenamer.
De standaarduitrusting van de Signum bevat veel comfort- en
veiligheidsvoorzieningen als cruise control, boardcomputer,
elektrische ramen vóór en achter, centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening, full-size airbags vóór, zij-airbags, full-size
hoofdairbags vóór en achter, een bandenspanningsmeter, evenals actieve
hoofdsteunen op alle buitenste zitplaatsen.
Wereldpremière GTC Genève: studiemodel tekenend voor Opels nieuwe
designtaal
Opel geeft een voorproefje op het toekomstige design met het debuut
van de GTC Genève GTC staat voor Grand Turismo Compact. Strakke
lijnen, duidelijke oppervlakken, driedimensionale koplampen, brede
wielkasten en subtiele details: dit zijn de kernelementen van Opels
moderne designtaal, die ook in studiemodellen als de Snowtrekker en in
productiemodellen als de Speedster en de Vectra terug te zien is.
Bij het creëren van de GTC Genève, hadden de Opel ontwerpers meer
vrijheid om te experimenteren dan bij een productieauto. Het
studiemodel heeft een transparant dak dat zich uitstrekt van de
voorruit tot de achterruit. De proporties van de GTC (lengte/ hoogte/
breedte: 4349/ 1773/ 1352 mm) zijn tot in het extreme doorgetrokken
allemaal met de intentie een sportief statement te maken. Samen met
het lage silhouet en de gebogen daklijn, creëert dit een krachtige
uitstraling. Dit wordt nog eens versterkt door de lichtmetalen wielen
van 19-inch formaat.
Andere opvallende zaken aan de Opel GTC Genève zijn de
driedimensionale koplampen en achterlichten die lijken op gepolijste
juwelen. De ontwerpers hebben deze lijn niet beperkt gelaten tot de
lampen zelf: ook de behuizing van de lampen, die naadloos aansluiten
op de carrosserie, zijn in dezelfde stijl ontworpen. De fascinatie van
de ontwerpers voor details is ook terug te vinden in de individuele
lampen van de achterlichten. De cilindervormige lichtstrook lijkt uit
één stuk materiaal gemaakt. Deze vorm is vervolgens ook terug te
vinden bij het derde remlicht. Het interieur van de GTC bevat sportief
en elegant Cashmère en bruin lederen interieurbekleding. De cockpit is
simpel gehouden, zonder elektronische gadgets. Houtskoolkleurige
vlakken trekken de aandacht in het interieur. Deze speciale accenten
vormen een doelbewuste breuk met het cliché dat alleen aluminium
sportiviteit oproept.
Wereldpremière Speedster Turbo: supersportwagen voor
rij-enthousiastelingen
De Opel Speedster Turbo, een supersportwagen voor enthousiaste
bestuurders, vormt de derde wereldpremière op de autoshow van Genève.
Met een 147 kW/200 pk sterke 2.0-liter ECOTEC turbomotor levert de
Turbo een maximaal koppel van 250 Nm bij slechts 1950 tpm. Met dit
surplus aan vermogen presteert de lichtgewicht roadster (930 kg) met
middenmotor als een supersportwagen. De Opel Speedster Turbo sprint
van 0 naar 100 km/u in een adembenemende 4,9 seconden. De topsnelheid
is met 243 km/u zonder meer indrukwekkend. De tussensprint van 80 naar
120 km/u neemt in de vijfde versnelling slechts 6,7 seconden in
beslag, in de vierde versnelling zelfs in 5,1 seconden.
Met zijn achterwielaandrijving, buitengewoon stijve aluminium chassis
en koetswerk van glasvezel (930 kg), is de open tweezitter bijzonder
goed thuis op bochtige buitenwegen, waar de capaciteiten als perfect
handelbare sportwagen uitstekend naar voren komen. De wielophanging
met dwarsgeplaatste wieldraagarmen is gebaseerd op beproefde
autosportprincipes en is door de technici overgenomen om de toegenomen
kracht van de Speedster (4,7 kg/pk) optimaal over te brengen. De
aërodynamica is verder geoptimaliseerd met voor- en achterspoilers. De
gemodificeerde grille verbetert de luchttoevoer naar de radiator en de
luchtinlaten aan de zijkant zijn aangepast om meer lucht naar de
turbomotor te geleiden.
Behalve de technische functie, geven deze details het design van de
Speedster Turbo nog meer dynamiek mee. Het interieur van de Speedster
Turbo valt op door het vele aluminium, aan de buitenzijde zien we 17
inch lichtmetalen wielen met vijfspaaks design. Naar wens kan de
Speedster Turbo aan de hand van nieuwe opties met enige luxe worden
uitgerust, een nieuw uitlaatsysteem geeft de Speedster Turbo een
prachtig motorgeluid mee. Net als de 2.2 ECOTEC 108 kW/147 pk sterke
Speedster, wordt de Speedster Turbo geproduceerd in Engeland bij Lotus
Cars. De Speedster Turbo is per direct te bestellen zodat de auto nog
voor de zomer geleverd wordt. De prijs van de Speedster Turbo is
vastgesteld op 46.895,-.
Debuut van de nieuwe 2.0 ECOTEC turbomotor in de Vectra GTS
De Opel Vectra GTS wordt leverbaar met nieuwe, geheel uit aluminium
opgetrokken 2.0-liter ECOTEC turbo krachtbron. De meest krachtige
viercilinder uit de Vectra modellijn, is goed voor 129 kW/175 pk en
wordt gecombineerd met een eveneens nieuw ontwikkelde
zesversnellingsbak. Deze combinatie van motor en versnellingsbak staat
borg voor prima prestaties en uiterst verfijnde rijeigenschappen.
De basis voor deze prestaties ligt in het indrukwekkende koppel van
265 Nm dat tussen de 2500 en 4000 tpm beschikbaar is. Dat belooft een
optimale synthese van kracht en souplesse. De cijfers spreken
boekdelen: de sprint van 0 naar 100 km/u vergt 9,1 seconden, de
topsnelheid ligt op 230 km/u. Evenzo indrukwekkend zijn de cijfers op
de tussensprint: van 80 naar 120 km/u in de vijfde versnelling kost
slechts 9,2 seconden. Ondanks deze sportieve prestaties, is de
krachtbron schoon en zuinig. Nu al voldoet de 2.0-liter ECOTEC
turbomotor aan de in 2005 in Europa van kracht wordende Euro 4 normen.
Het gemiddeld verbruik van de 2.0-liter ECOTEC turbomotor ligt op een
keurige 8,9 liter per 100 km.
Om de primeur op passende wijze kracht bij te zetten, wordt in de
lente een speciale Vectra GTS Turbo uitvoering gelanceerd met 17-inch
lichtmetalen sportwielen met een exclusief zestienspaaks design. De
Vectra GTS Turbo is medio juni leverbaar.
Opel Meriva: unieke veelzijdigheid in de compacte klasse
Met de Opel Meriva biedt Opel in feite een nieuwe dimensie aan in de
compacte klasse, waarbij tegelijkertijd een aanbod aan de consument
wordt gedaan zonder concurrentie. Net als zijn grote broer, de Zafira,
zet de Meriva nieuwe maatstaven op het gebied van interieur en
veelzijdigheid.
Het innovatieve FlexSpace concept zorgt ervoor dat het interieur in
een handomdraai -zonder stoelen te hoeven verwijderen kan worden
omgetoverd van een auto met maximale ruimte voor de passagiers, tot
een auto met maximale mogelijkheden voor bagage.
Dankzij het FlexSpace systeem kan de 4,04 meter (wielbasis: 2,62
meter) lange en 1,62 meter hoge Meriva snel worden veranderd van een
ruime vierzitter, tot een driezitter of zelfs een tweezitter.
Daarnaast kan de Meriva ook worden besteld met een neerklapbare
passagiersstoel voor, waarmee nog meer functionaliteit geboden is. De
optielijst van de Meriva is zeer uitgebreid met meerdere opvallende
opties, zoals het Twin Audio systeem. Met dit systeem kunnen de
achterpassagiers met een koptelefoon luisteren naar een eigen cd of
radiozender. Daarnaast kan het volume voor en achterin apart worden
geregeld. Een andere opvallende optie is een transparant dubbel open
dak, elektrisch bediend. De optielijst laat verder nog opties zien als
een volledig geïntegreerd dvd-systeem met een 7-inch kleurenmonitor in
het plafond, lederen sportstoelen, xenon verlichting, electronic
climate control, park pilot en verschillende audio systemen,
desgewenst voorzien van een navigatiesysteem.
De Meriva is per direct te bestellen in drie verschillende
uitrustingsniveaus: Essentia, Enjoy en Cosmo. De consument kan gelijk
al vanaf het begin kiezen uit drie verschillende benzinemotoren: 1.6
(64 kW/ 87 pk), de 1.6 ECOTEC (74 kW/100 pk) en de krachtige 1.8
ECOTEC (92 kW/ 125 pk). Vanaf het najaar kan de Meriva worden besteld
met twee economische diesels: de 1.7 DTi (55 kW/75 pk) en de compleet
nieuwe 1.7 CDTi (74 kW/100 pk) met common-rail inspuiting, waarmee de
krachtbron nu al voldoet aan de Euro 4 emissie standaard.
Een andere noviteit in het Meriva programma is de Easytronic versnellingsbak. De koppeling wordt hierbij gecontroleerd elektrisch geregeld. De bestuurder kan het verwisselen van het verzet volledig overlaten aan de automaat, maar kan desgewenst ook zelf schakelen. De Easytronic is leverbaar met de 1.6 ECOTEC (74 kW/100 pk) en vanaf het najaar van 2003 op de 1.8 ECOTEC motor (92 kW/125 pk).
De Opel Eco-Speedster: zuinig rijden is leuk
De Opel Eco Speedster is een prototype gebaseerd op de Speedster. De
auto is voorzien van een compleet nieuwe 1.3 dieselmotor met
common-rail inspuiting van de laatste generatie (1600 bar druk) en
multi-jet technologie, vier kleppen per cilinder en een turbo met
variabele inlaatgeometrie. Daarnaast is de aërodynamica drastisch
omlaag gebracht (Cw: 0,20), evenals het gewicht (660 kg). De
Eco-Speedster geeft een indrukwekkende demonstratie waartoe de 1.3
CDTi ECOTEC motor met 82 kW/112 pk in staat is: de ontwerpstudie
behaalt een maximum snelheid van meer dan 250 km/u, waarbij het
gemiddelde brandstofverbruik slechts 2,5 liter per 100 km bedraagt.
Meer Opel nieuws: van de A in Agila HARIBO editie tot de Z van Zafira
De nieuwe gelimiteerde Agila Haribo editie is, zoals de naam doet
vermoeden, een samenwerking tussen Opel en Haribo en zal zijn debuut
op de Duitse en Zwitserse markt maken in april. Opel biedt de auto aan
in het bekende ananasgeel, beroemd van de Haribo gummibeer. Het
interieur is uitgerust in panorama blauw, dat fraai contrasteert met
het goudgele exterieur. De Haribo editie is voorzien van de levendige
en economische 55 kW/75 pk sterke 1.2-liter ECOTEC krachtbron.
Daarnaast is de auto uitgerust met veel veiligheid en
comfortvoorzieningen. Bovendien is de Haribo voorzien van tal van
Haribo accessoires waarmee de passagiers, groot en klein, verblijd
worden.
De vernieuwde Zafira met geoptimaliseerd Flex7 systeem is een ander
hoogtepunt op de Opel stand. Dankzij slimme verbeteringen in details,
zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde, is men er in geslaagd
de trendzettende zevenzitter nog veelzijdiger en comfortabeler te
maken. De Zafira Design Editie met 2.2 DTi ECOTEC (92 kW/125 pk)
dieselmotor is ook op de stand te vinden. Een speciaal ontworpen voor
en achterbumper, 17 inch lichtmetalen wielen, een verlaagd onderstel
en in de carrosseriekleur uitgevoerde side-skirts, geven de krachtige
diesel een sportieve uitstraling mee. Aan de bovenkant van de Zafira
reeks is er de Zafira OPC met een 147 kW/ 200 pk sterke 2.0 Turbo
ECOTEC krachtbron en een topsnelheid van 220 km/u.
Opel breidt de succesvolle Njoy reeks steeds verder uit. De Njoy modellen staan garant voor een uitgebreide uitrusting en een frisse vormgeving tegen een scherpe prijs. Op de stand staan Njoy modellen van de Agila, Corsa, Astra en de Zafira. Ook op de stand staat de Astra Njoy stationwagon die de bovenstaande kenmerken weet te combineren met alle praktische voordelen van een ruime stationwagon.
De Astra 1.7 CDTi (59 kW/80 pk) laat uitstekend zien waartoe de
voortdurende terugdringing van de emissie van diesel- en
benzinemotoren leidt. De Astra met 1.7 CDTi motor is de eerste
dieselauto die aan de strenge Euro 4 emissienorm voldoet. Een ander
sprekend voorbeeld van de progressie op dit gebied is de nieuwe Astra
1.6 Twinport met 76 kW/103 pk.
Het innovatieve Twinport-concept voor benzinemotoren met vier kleppen
per cilinder tot 1.6-liter, zorgt voor een intelligente manier van
brandstofbesparing. Met behulp van een variabel inlaatsysteem en een
hoge uitlaatgasrecirculatie, wordt een brandstofbesparing van rond de
zes procent gerealiseerd. Een groot voordeel van de
Twinport-technologie is dat de bestaande drieweg katalysator volledig
werkzaam blijft, evenals het bestaande inlaatpoort brandstof
injectiesysteem. Dit beperkt de technische modificaties die nodig zijn
en zorgt ervoor dat de nieuwe technologie leverbaar is tegen een
scherpe prijs. Twinport is hierdoor een intelligente poging om het
brandstofverbruik in compacte autos daadwerkelijk terug te dringen,
waarbij het vermogen en de brandstofefficiency bij volle belasting
onveranderd blijven. Dit laatste is belangrijk voor kleinere
voertuigen omdat de motoren relatief zwaar belast worden.
Een ander technisch hoogtepunt is de direct ingespoten 2.2 ECOTEC
krachtbron: de eerste Opel krachtbron met directe inspuiting. De 114
kW/155 pk sterke krachtbron maakt zijn debuut in de Signum. De nieuw
ontwikkelde krachtbron is gebaseerd op de uit aluminium opgetrokken
2.2 ECOTEC motor.