Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER: Minister moet onafhankelijk onderzoek naar functioneren Prorail
gelasten
Reizigersvereniging ROVER wil dat minister De Boer een onafhankelijk
onderzoek laat doen naar het functioneren van ProRail, de beheerder
van de spoorweginfrastructuur. Dat staat in een brief die de
reizigersvereniging vanavond aan de bewindsman heeft gestuurd. ROVER
constateert dat er veelvuldige en langdurige storingen aan de
spoorweginfrastructuur zijn, terwijl ProRail stelt dat het zich houdt
aan de afspraken met de minister. De zeer grote storing rond Nijmegen
is het zoveelste "incident" waarbij reizigers langdurend gedupeerd
worden door de uitval van treinen.
De bedrijfszekerheid van de spoorweginfrastructuur laat de laatste
jaren zeer veel te wensen over. De oorzaak daarvan ligt ten dele bij
de onderhoudsachterstand, maar een aanzienlijk deel van de storingen
komt op het conto van tekortkomingen in ontwerp en uitvoering. Dit
lijkt onvoldoende te worden onderkend. Daarom vraagt
reizigersvereniging ROVER hiervoor dringend aandacht. De stroomstoring
van jongstleden zondag, die het treinverkeer vanuit Nijmegen in alle
richtingen tot maandagmiddag heeft lamgelegd, is helaas geen
uitzonderlijk incident. Het is er één in een lange reeks, waarbij het
stilleggen van het treinverkeer niet wordt veroorzaakt door het
wegvallen van de spanning op de bovenleiding (rond Nijmegen werden
bijvoorbeeld ook dieseltreindiensten gestaakt), maar door het
uitvallen van computersystemen van de verkeersleiding en de
transportbesturing en van de aansturing van seinen en wissels. Als
gevolg van dergelijke storingen komt het treinverkeer vaak in grote
gebieden tot stilstand; recente voorbeelden zijn Zuid-Holland (na een
stroomstoring in Rotterdam), west-Nederland (na stroomstoring in Den
Haag), Noord-Holland (na stroomstoring in Amsterdam), de noordelijke
provincies (na stroomstoring in Zwolle), midden-Nederland (na
stroomstoring in Utrecht), oost-Nederland (na stroomstoring in
Arnhem).
ROVER wijst al enige jaren op de overmatige en hardnekkige
storingsgevoeligheid van de spoorweginfrastructuur, vooral waar nieuwe
technologie is toegepast. Ook de Tweede Kamer heeft hierover
herhaaldelijk zijn zorg uitgesproken. Dit heeft er echter nog niet toe
geleid dat dit probleem wordt erkend, laat staan aangepakt. De
ernstige gevolgen daarvan voor het functioneren van de spoorwegen zijn
onacceptabel.
De situatie met betrekking tot de bedrijfszekerheid van de
spoorweginfrastructuur is alarmerend en vraagt dringend om een plan
van aanpak. ROVER dringt er bij minister De Boer van verkeer op aan
dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de problemen op het spoor
en dat er op basis van dat onderzoek een verbeterplan
spoorweginfrastructuur komt. Daarin dient prioriteit te worden gegeven
aan de storingsbronnen met de grootste impact op het treinverkeer.
Daarnaast wil ROVER dat de minister ProRail aanspreekt op de kwaliteit van de geleverde prestaties. Er treden veelvuldige en langdurige storingen op aan de infrastructuur, terwijl ProRail stelt zich te houden aan de met de minister gemaakte afspraken.
Amersfoort, 4 maart 2003
---