AutoRai
4-3-2003
Sportief aanbod: Fiat Punto Abarth
Fiat heeft sportiviteit sinds jaar en dag hoog in het vaandel staan.
Het Italiaanse merk boekte in het verleden grote successen op de
internationale circuits. Nog bekender bij autosportliefhebbers zijn
misschien wel de Abarth-uitvoeringen van diverse Fiats.
Om die naam te eren, heten de sportiefste varianten van Fiat-modellen tegenwoordig Abarth. Zoals de nieuwe Fiat Punto Abarth, per direct verkrijgbaar voor een zeer aantrekkelijke prijs van 16.995.
De Fiat Punto Abarth is een compromisloze sportauto met een aangenaam
prijskaartje. De compacte, slechts 1.015 kilogram wegende Fiat wordt
aangedreven door een krachtige 1.8 16v motor, die 130 pk levert en de
Fiat Punto Abarth in staat stelt om vanuit stilstand in slechts 8,6
seconden de 100 km/h te bereiken. De topsnelheid is een indrukwekkende
205 km/h. Natuurlijk zijn onderstel en remmen aangepast aan dit
prestatiepotentieel. Dat de Punto Abarth een snelle jongen is, toont
hij op gepaste wijze met zijn fraaie lichtmetalen wielen, sideskirts
en achterspoiler. Qua ondersteltechniek borduurt de Punto Abarth voort
op de Punto HGT. Dankzij de stuggere veren en hardere
schokdemperafstemming bezit de driedeurs hatchback een ongekende
koersvastheid, om nog maar te zwijgen van de extreem hoge
bochtsnelheden die mogelijk zijn.
De werkplek is perfect ingericht met sportstoelen en lederen bekleding
op versnellingspook en stuurwiel. Voor de veiligheid is de snelste
Punto onder andere voorzien van ABS, elektronische tractieregeling TCS
en twee airbags. De Abarth-rijder wordt bovendien verwend met
airconditioning en een fraaie radio/ cd-speler met zes speakers en een
subwoofer. Natuurlijk is het door en door sportieve model op diverse
plaatsen gesierd met het aansprekende schorpioen-logo. Leuke gadget is
ook de Abarth sleutelhanger. De prijs van 16.995 voor zon krachtpatser
mag je gerust sportief noemen.
Abarth: een roemruchte naam
De naam Abarth is bekend bij iedereen die iets van autosport weet. Hij
hoort bij een reeks compacte Fiats die in het verleden grote successen
boekten op de internationale circuits. Maar waar komen die naam en dat
logo de schorpioen eigenlijk vandaan? Carlo (toen nog Karl) Abarth,
geboren op 15 november 1908 in Wenen, was reeds voor de Tweede
Wereldoorlog een gevierd motorcoureur. Zijn eerste successen boekte
hij op twee wielen en na een zwaar motorongeluk, waarbij Abarth
gedeeltelijk invalide raakte, ging hij verder op zijspanmotoren. Zijn
motorfietsen bouwde hij zelf of hij paste ze grondig aan.
Na de oorlog verhuisde Abarth naar Italië en begon hij met het
aanpassen van autos. Als logo werd een schorpioen gebruikt, het dier
dat hoorde bij Abarths geboortedag. Er verschenen Abarth modellen op
basis van diverse merken, plus autos die de constructeur helemaal zelf
bouwde. Hier zaten verschillende revolutionaire vindingen in, zoals de
snel verwisselbare carrosseriedelen die veel tijdwinst opleverden bij
races. Maar vanaf het begin waren het vooral Fiat-modellen waar Abarth
aan werkte en die hem uiteindelijk ook zijn grote successen brachten.
Het meest sprekende voorbeeld zijn misschien wel de razendsnelle
Abarth versies van de kleine Fiat 600, die vele successen boekten in
de racerij. In 1971 nam Fiat de sportieve onderneming over. Carlo
Abarth overleed in 1979, maar zijn naam leeft tot op de dag van
vandaag voort in modellen als de Fiat Seicento Abarth, de Fiat Stilo
Abarth en nu weer de Fiat Punto Abarth.