AutoRai

4-3-2003

Sportief aanbod: Fiat Punto Abarth

Fiat heeft sportiviteit sinds jaar en dag hoog in het vaandel staan. Het Italiaanse merk boekte in het verleden grote successen op de internationale circuits. Nog bekender bij autosportliefhebbers zijn misschien wel de Abarth-uitvoeringen van diverse Fiats.

Om die naam te eren, heten de sportiefste varianten van Fiat-modellen tegenwoordig Abarth. Zoals de nieuwe Fiat Punto Abarth, per direct verkrijgbaar voor een zeer aantrekkelijke prijs van 16.995.

De Fiat Punto Abarth is een compromisloze sportauto met een aangenaam prijskaartje. De compacte, slechts 1.015 kilogram wegende Fiat wordt aangedreven door een krachtige 1.8 16v motor, die 130 pk levert en de Fiat Punto Abarth in staat stelt om vanuit stilstand in slechts 8,6 seconden de 100 km/h te bereiken. De topsnelheid is een indrukwekkende 205 km/h. Natuurlijk zijn onderstel en remmen aangepast aan dit prestatiepotentieel. Dat de Punto Abarth een snelle jongen is, toont hij op gepaste wijze met zijn fraaie lichtmetalen wielen, sideskirts en achterspoiler. Qua ondersteltechniek borduurt de Punto Abarth voort op de Punto HGT. Dankzij de stuggere veren en hardere schokdemperafstemming bezit de driedeurs hatchback een ongekende koersvastheid, om nog maar te zwijgen van de extreem hoge bochtsnelheden die mogelijk zijn.

De werkplek is perfect ingericht met sportstoelen en lederen bekleding op versnellingspook en stuurwiel. Voor de veiligheid is de snelste Punto onder andere voorzien van ABS, elektronische tractieregeling TCS en twee airbags. De Abarth-rijder wordt bovendien verwend met airconditioning en een fraaie radio/ cd-speler met zes speakers en een subwoofer. Natuurlijk is het door en door sportieve model op diverse plaatsen gesierd met het aansprekende schorpioen-logo. Leuke gadget is ook de Abarth sleutelhanger. De prijs van 16.995 voor zon krachtpatser mag je gerust sportief noemen.

Abarth: een roemruchte naam
De naam Abarth is bekend bij iedereen die iets van autosport weet. Hij hoort bij een reeks compacte Fiats die in het verleden grote successen boekten op de internationale circuits. Maar waar komen die naam en dat logo de schorpioen eigenlijk vandaan? Carlo (toen nog Karl) Abarth, geboren op 15 november 1908 in Wenen, was reeds voor de Tweede Wereldoorlog een gevierd motorcoureur. Zijn eerste successen boekte hij op twee wielen en na een zwaar motorongeluk, waarbij Abarth gedeeltelijk invalide raakte, ging hij verder op zijspanmotoren. Zijn motorfietsen bouwde hij zelf of hij paste ze grondig aan.

Na de oorlog verhuisde Abarth naar Italië en begon hij met het aanpassen van autos. Als logo werd een schorpioen gebruikt, het dier dat hoorde bij Abarths geboortedag. Er verschenen Abarth modellen op basis van diverse merken, plus autos die de constructeur helemaal zelf bouwde. Hier zaten verschillende revolutionaire vindingen in, zoals de snel verwisselbare carrosseriedelen die veel tijdwinst opleverden bij races. Maar vanaf het begin waren het vooral Fiat-modellen waar Abarth aan werkte en die hem uiteindelijk ook zijn grote successen brachten. Het meest sprekende voorbeeld zijn misschien wel de razendsnelle Abarth versies van de kleine Fiat 600, die vele successen boekten in de racerij. In 1971 nam Fiat de sportieve onderneming over. Carlo Abarth overleed in 1979, maar zijn naam leeft tot op de dag van vandaag voort in modellen als de Fiat Seicento Abarth, de Fiat Stilo Abarth en nu weer de Fiat Punto Abarth.