AutoRai
4-3-2003
Burns pakt leiding voor Peugeot in WRC
Peugeot Total-rijder Richard Burns heeft de leiding genomen in het
World Rally Championship. De Brit werd dankzij zijn constante snelheid
en de betrouwbaarheid van de Peugeot 206 WRC tweede in de Rally van
Turkije, die voor de eerste keer meetelde voor het wereldkampioenschap
rallys.
Het voor de meeste deelnemers nieuwe wedstrijdterrein was extreem
zwaar, vergelijkbaar met de Griekse Acropolis Rally en op sommige
trajecten zelfs met de Safari Rally in Kenia. De koploper na de eerste
dag, Peugeots Harri Rovanperä, werd een van de vele slachtoffers van
de ruige omstandigheden; hij viel op de laatste proef van de tweede
etappe uit. Asfaltexpert Gilles Panizzi deed het op de met grote
stenen bezaaide gravelwegen opmerkelijk goed; hij eindigde als vijfde.
Marcus Grönholm verloor op de eerste dag kostbare minuten door
problemen met de stuurbekrachtiging; hij wist terug te klimmen naar de
negende plaats, net buiten de WK-punten. Privérijder Juuso Pykälisto
finishte als elfde. De Turkse wedstrijd werd gewonnen door Carlos
Sainz (Citroën), die profiteerde van Rovanperäs problemen.
De Peugeot-equipes namen negen snelste proeftijden voor hun rekening,
ofwel de helft van het aantal klassementsproeven dat deze nieuwe
WK-rally telde. Nadat Marcus Grönholm de inleidende Super Special had
gewonnen, pakte Harri Rovanperä op de eerste echte dag met drie
proefoverwinningen de koppositie. Collega Grönholm was minder
gelukkig. Op klassementsproef 3 begaf zijn stuurbekrachtiging het.
Omdat erna geen service was voorzien, moest de Fin de langste
klassementsproef van de wedstrijd, klassementsproef 4, zonder de
bekrachtiging afleggen. Het euvel werd daarna verholpen, althans zo
leek het, maar op het volgende tussentraject gaf de servo er opnieuw
de brui aan, waardoor de wereldkampioen nog twee snelheidstesten zwaar
de armspieren moest aanspreken. Omdat de startposities de tweede dag
worden omgekeerd, moesten wij met onze lage tussenklassering als
eerste vertrekken, zei Grönholm. En je weet wat dat betekent dan ben
je de bezem voor alle volgende autos. Zodoende werd het een
frustrerende rally voor ons, al klommen we weer op naar de top tien.
Zonder de moeilijkheden van dag één hadden we, gezien onze latere
proeftijden, veel hoger kunnen finishen.
De aanvankelijke leider, Harri Rovanperä, had na die eerste etappe
meer dan twintig seconden voorsprong op latere winnaar Carlos Sainz.
In de tweede etappe ging het echter mis met de koploper. Rovanperä: Ik
raakte een rots aan de binnenkant van een bocht op proef 10, waardoor
een achterdemper brak. De schade kon zo goed en zo kwaad als het ging
worden gerepareerd, maar de klap bleek toch te hard te zijn
aangekomen, waardoor we helaas op de laatste klassementsproef van de
dag niet meer verder konden.
Richard Burns, die tijdens de eerste dag liefst drie lekke banden
kreeg, prees het mousse-systeem van de Michelin-banden, waardoor zijn
tijdverlies binnen de perken bleef. In de tweede etappe ging het een
stuk beter met de Engelsman, die een sprong maakte van de zesde naar
de tweede positie. Dit is het soort rally waarin je moet proberen uit
de ellende te blijven. Het parcours is al gewelddadig genoeg voor de
auto. Ik kon een constant, snel ritme aanhouden, maar de achterstand
op Sainz was zo groot dat continu zware druk zetten te veel risicos
met zich zou hebben meegebracht.
Op de finaledag verkleinde Burns het gat van één minuut en twintig
seconden naar minder dan vijftig tellen, maar Sainz gaf geen krimp en
zijn Citroën evenmin. Ik ben best tevreden met de tweede plaats, zei
Burns, want deze levert met wel de koppositie op in het
wereldkampioenschap. Maar we zijn er nog lang niet...
Gilles Panizzi presteerde opmerkelijk goed op de losse ondergrond. Na een terughoudend begin van de eerste etappe werkte de Fransman zich op naar de vijfde plaats en hij wist deze positie ook te behouden. Dat terwijl we op de laatste proef van dag 2 opeens in een vette mist terecht kwamen. Dat bleek een rookgordijn te zijn van de opgeblazen turbo in Freddy Loix auto; hij ging vóór ons kapot.
De gebroeders Panizzi behaalden, met een door Bozian ingeschreven
spec-2002 206, hun beste resultaat ooit in een gravel-rally. Drie
dagen lang op zulke gemene ondergrond rijden heeft me goed gedaan; ik
ben weer een stukje wijzer geworden op onverhard wegdek. Panizzis
Finse teamgenoot Juuso Pykälisto maakte op dag 1 een koprol, maar
herstelde zich goed en klom van de 22e plaats naar de elfde aan de
finish.
De teams hebben nu even tijd om zich te prepareren voor de grootste
verplaatsing van het jaar. Medio april wacht hen de Rally van
Nieuw-Zeeland.
Uitslag Rally van Turkije
1. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
2. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
3. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus
4. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara
5. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
6. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
7. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Skoda Octavia
8. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
9. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
11. Pykälisto/Mertslmi (SF/SF), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Richard Burns, 18 punten
2. Colin McRae, 17
3. Carlos Sainz, 16
4. Markko Martin, 13
5. Sébastien Loeb, 12
6. Marcus Grönholm, 10
7. Tommi Mäkinen, 9
8. François Duval, 8
9. Gilles Panizzi, 4
10. Petter Solberg, 3
11. Cédric Robert, 3
12. Toni Gardemeister, 3
13. Armin Schwarz, 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën, 39 punten
2. Peugeot, 31
3. Ford, 25
4. Subaru, 13
5. Skoda, 6
6. Hyundai, 3