De Seawolfcollectie: een verzameling 19e en 20e eeuws zilver
'Een persoonlijk stempel'.
1 maart 2003 tot en met 21 april 2003 in Museum Boijmans Van Beuningen
Rotterdam
Een internationale particuliere collectie zilveren siervoorwerpen
wordt voor het eerst in het openbaar gepresenteerd in Museum Boijmans
Van Beuningen. Deze voorwerpen zijn representatief voor het zilver in
de Europese art nouveau en art deco stijl. Ook omvat de
tentoonstelling een groot aantal unieke voorwerpen uit de Engelse Arts
& Crafts-periode en enkele voorbeelden van vroeg twintigste-eeuws
Amerikaans zilver.
De verzameling illustreert de opkomst van de moderne vormgeving en de
verschillende avant-gardestromingen in de decennia tussen 1880 en
1940. De objecten behoren veelal tot de meest vooruitstrevende
producten van hun tijd. Naast imponerende siervoorwerpen zijn ook veel
objecten voor het gebruik in huiselijke kring vertegenwoordigd.
De eerste hervormingen op het gebied van de edelsmeedkunst ontstonden
in Engeland. Interessant is derhalve dat de tentoonstelling veel
Engelse stukken bevat die tot nu toe nog nooit in de rest van Europa
te zien zijn geweest.
Twee namen representeren de twee uiteenlopende invalshoeken van de
hervorming. Ten eerste Christopher Dresser, die één van de eerste
echte industriële vormgevers genoemd mag worden.
Hij accepteerde de moderne industriële productie en gebruikte de
mogelijkheden die nieuwe technieken en materialen boden.
Functionaliteit en effectief materiaalgebruik stonden hoog in zijn
vaandel. Van hem - en aan hem direct verwante ontwerpen, zijn een
twintigtal voorbeelden opgenomen.
Ten tweede is daar Charles Robert Ashbee, een Britse architect en
ontwerper en bijna de verpersoonlijking van de Arts & Crafts
beweging. Zijn objecten zijn ambachtelijk uitgevoerd in de
idealistische werkplaats de Guild of Handicraft, opgericht in
1888. Zijn vernieuwingen in de edelsmeedkunst kwamen primair voort
uit een politiek-maatschappelijk engagement. Handwerk bood de makers
volgens Ashbee meer arbeids- en levensvreugde. In de collectie kan men
een negental representatieve voorbeelden van zijn werk aantreffen.
De titel Een persoonlijk stempel werd samen met de verzamelaar gekozen
en refereert aan het persoonlijke karakter van de collectie. Maar het
refereert ook aan de unieke individueel vormgegeven objecten. In de
tentoonstelling komen ook stijl, smaak en mode in hun veel bredere
betekenis aan de orde, in samenhang met economische, politieke en
sociale ontwikkelingen.
---