P E R S B E R I C H T
Amstelveen, 27 . februari 2003
Gastkijken opgenomen in doelgroepen van het kijkonderzoek
Vanaf 1 april gaat de Stichting KijkOnderzoek (SKO) de kijkcijfers op drie
verschillende manieren presenteren: een basiskijkcijfer dat het reguliere
kijkgedrag van de panelleden 'thuis' aangeeft, een extrakijkcijfer dat het
kijkgedrag van panelleden bij 'anderen thuis' weerspiegelt en een
totaalkijkcijfer dat het basiskijkgedrag plus het extrakijkgedrag
weergeeft.
SKO heeft tot nu toe het basiskijkgedrag gerapporteerd. Op de website
(www.kijkonderzoek.nl) en in de publieksvoorlichting rapporteert SKO vanaf
1 april het totaalkijkgedrag.
De Publieke Omroep verdisconteert het gastkijkgedrag al jaren in zijn
kijkcijfers. Het kijkgedrag van gasten is altijd gemeten, maar de markt
wilde meer nuances. Inmiddels staan bij alle panelleden nieuwe meters die
het kijkgedrag van gasten beter en gedetailleerder kunnen meten. In
samenwerking met Intomart is gezocht naar een methodiek waarmee alle
kenmerken en het kijkgedrag van gasten kunnen worden toegevoegd aan de
kijkcijfers. Die nieuwe methodiek is operationeel vanaf 1 april.
Uit analyse blijkt dat het gastkijkgedrag een eigen, specifiek profiel
heeft. De resultaten van deze studie presenteert SKO op 12 maart a.s. in
een bijeenkomst met haar gebruikers.